ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Γιώργος Σταθάκης: Με μοντέλο Κύπρου τα ενεργειακά της Ελλάδας

Προτεραιότητα για την Αθήνα αποτελεί ο EastMed, τονίζει στην «Κ» ο Γ. Σταθάκης

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Ως σημαντικό βήμα στην υλοποίηση του αγωγού EastMed αξιολογεί τη δεύτερη Σύνοδο των Υπουργών Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας και Ισραήλ την Τρίτη στη Λευκωσία ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ελλάδας. Ο Γιώργος Σταθάκης με αφορμή την εδώ παρουσία του σε συνέντευξή του στην «Κ» κάνει μια αποτίμηση της ενεργειακής συνεργασίας, υποστηρίζει ότι τα κοιτάσματα της περιοχής μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της Ε.Ε. και αναφέρεται στους σχεδιασμούς και κινήσεις της Ελλάδας στα ενεργειακά.

–Η δεύτερη τετραμερής Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας-Ισραήλ σε επίπεδο Υπουργών τι σημαίνει πρακτικά για ένα από τα πλέον φιλόδοξα ενεργειακά έργα, του αγωγού EastMed;

–Μεθαύριο, Τρίτη, στη Λευκωσία θα υπογραφεί Μνημόνιο Συναντίληψης, το οποίο συνιστά σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης αυτού του έργου. Τα τέσσερα κράτη με την κίνηση αυτή, επί της ουσίας, αναγνωρίζουν ότι υπάρχει εν δυνάμει project και ταυτόχρονα δεσμεύονται να συνεργαστούν για την προώθηση και υλοποίηση του. Το Μνημόνιο που θα υπογραφεί αποκτά επιπρόσθετο ειδικό βάρος, δεδομένου ότι ο αγωγός υποστηρίζεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μην ξεχνάμε ότι έχει χαρακτηρισθεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).

–O αγωγός βρίσκεται σε θεωρητικό επίπεδο ή πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά υλοποίησης;

–Θα έλεγα ότι βρισκόμαστε στη φάση της απαραίτητης προεργασίας. Έχουν ολοκληρωθεί, ήδη, από το 2016 προκαταρκτικές μελέτες που συγχρηματοδοτήθηκαν από την Ε.Ε. στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies, οι οποίες έχουν δείξει ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός, οικονομικά βιώσιμος και εμπορικά ανταγωνιστικός. Καταλήγουν στη διαπίστωση ότι είναι η πιο ανταγωνιστική επιλογή για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στις ευρωπαϊκές αγορές. Σύμφωνα με τις συγκεκριμένες μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ. Τα κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην περιοχή, αλλά και οι μελλοντικές έρευνες για νέα συνηγορούν στο να αναδειχθεί ο EastMed ως προτεραιότητα. Δεδομένων όλων αυτών, βρίσκονται σε εξέλιξη βαθυμετρικές μελέτες που θα δείξουν τη βέλτιστη και ασφαλή διαδρομή του αγωγού.

–Νοουμένου ότι το έργο θα προχωρήσει, πρακτικά τι αλλαγές θα επιφέρει, πρώτον στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ε.Ε και δεύτερον σε γεωπολιτικό επίπεδο;

–Το φυσικό αέριο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο ευρωπαϊκό ενεργειακό σύστημα και θα συνεχίσει να έχει ρόλο-κλειδί ενόψει των στόχων για το 2040 και πέραν αυτού. Με δεδομένη, συνεπώς, τη μετάβαση στο νέο ενεργειακό μοντέλο, οι ανάγκες κατανάλωσης φυσικού αερίου της ευρωπαϊκής οικονομίας υπολογίζονται σε 350 δισ. κ.μ. Από αυτά οι χώρες της Ε.Ε. θα παράγουν μόνο τα 75 δισ. κ.μ. Άρα θα χρειαστούν εισαγωγές από τρίτες χώρες της τάξης των 275 δισ. κ.μ. Η ποσότητα αυτή μπορεί να υπερκαλυφθεί από τις εξαγωγές φυσικού αερίου που έχει ήδη ανακαλυφθεί στην ανατολική Μεσόγειο, με δεδομένο ότι το Ισραήλ προτίθεται να εξάγει από τα δικά του κοιτάσματα περί τα 350 δισ. κ.μ. και η Κύπρος περί τα 17-20 δισ. κ.μ. το 2022 και περί τα 25-30 δισ. κ.μ. το 2025. Αντιλαμβάνεστε ότι μία τέτοια προοπτική που μπορεί να πάρει σάρκα και οστά μέσω του EastMed θα έχει επιτευχθεί ένας από τους πιο βασικούς στόχους της Ε.Ε. σήμερα: η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου.

–Η υλοποίηση του έργου και προκειμένου να είναι βιώσιμο, συνεπάγεται ότι θα απορροφήσει το σύνολο των κοιτασμάτων της περιοχής ή ένα μέρος αυτών;

–Ο χάρτης, καταρχάς, των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή της ανατολικής Ευρώπης είναι δυναμικός, καθώς εκκρεμούν σημαντικές έρευνες για μελλοντικές ανακαλύψεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχω παραθέσει ήδη, ο EastMed μπορεί να είναι βιώσιμος με τη μεταφορά και μόνον μέρους των κοιτασμάτων που έχουν ήδη ανακαλυφθεί. Και θέλω να προσθέσω και κάτι ακόμη. Το φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών σε μακροπρόθεσμη βάση καταλήγει να είναι φθηνότερο συγκριτικά με άλλες μορφές διακίνησης.

–Υπάρχουν απόψεις ότι ο ευρωπαϊκός αγωγός θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά με τις υποδομές επεξεργασίας Φ.Α. της Αιγύπτου. Τις συμμερίζεστε;

–Δεν τις συμμερίζομαι. Μιλάμε για έναν αγωγό που θα ενώνει τη Λεκάνη της Λεβαντίνης με την ευρωπαϊκή κατανάλωση, η οποία συνεπάγεται σταθερή ζήτηση. Από την άλλη πλευρά, οι υποδομές της Αιγύπτου προσφέρουν βραχυπρόθεσμη λύση και ασφαλώς παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευελιξία στην παγκόσμια αγορά. Ωστόσο, θα πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη τον ευμετάβλητο χαρακτήρα των αγορών υγροποιημένου φυσικού αερίου, δεδομένης και της προοπτικής εξαγωγών σχιστολιθικού αερίου από τις ΗΠΑ. Συνεπώς, δεν πρόκειται για ανταγωνιστικές υποδομές και αλληλο-αποκλειόμενες. Βέβαια, για εμάς θα παραμένει σταθερά ως προτεραιότητα ο αγωγός EastMed».

–Στον τομέα ερευνών το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, όπως η Exxon και η Total μπορεί να σπρώξει τους ρυθμούς έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην Ελλάδα;

–Είναι σαφές ότι το διεθνές ενδιαφέρον για έρευνες υδρογονανθράκων στην Ελλάδα αναζωπυρώθηκε μετά από τις ανακαλύψεις κοιτασμάτων στην ανατολική Μεσόγειο και την Αίγυπτο. Άρα, δεν είναι τυχαίο το ενδιαφέρον ξένων πετρελαϊκών κολοσσών, όπως η ExxonMobil και η Total. Ανταποκριθήκαμε άμεσα σε αυτό το ενδιαφέρον και προκηρύξαμε δύο νέες περιοχές, στο Ιόνιο και νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης. Σε αυτή τη φάση περιμένουμε να δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι σχετικοί διαγωνισμοί, για την υποβολή και επίσημα του ενδιαφέροντος των συγκεκριμένων εταιριών, αλλά και άλλων».

–Νότια της Κρήτης οι έρευνες πότε θα ξεκινήσουν;

–Η βάσιμη εκτίμησή μας είναι μέσα στο 2018.

–Στη νοτιοδυτική Ελλάδα ο στόχος είναι κοιτάσματα Φ.Α. ή ο εντοπισμός κοιτασμάτων πετρελαίου;

–Ο στόχος είναι η έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.

–Με δεδομένο πως Κύπρος και Ελλάδα είναι οι βασικοί πυλώνες ενεργειακών συμμαχιών στην περιοχή, είναι εν δυνάμει παραγωγές χώρες, λόγω των άρρηκτων δεσμών, μπορεί να γίνει λόγος για ένα ενεργειακό δόγμα συνεργασίας;

–Οι πρόσφατες ανακαλύψεις στη νοτιοανατολική Μεσόγειο αλλάζουν τον χάρτη και δημιουργούν νέες δυναμικές. Η Ελλάδα βρίσκεται πάντα σε στενότατη συνεργασία με την Κύπρο, τόσο για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, όσο και σε επίπεδο σύμπραξης σε ενεργειακά projects. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι επιδιώκουμε να μεταφέρουμε τις βέλτιστες πρακτικές της Κύπρου προκειμένου να αναμορφώσουμε και να αναβαθμίσουμε το θεσμικό πλαίσιο για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, εργασία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Αυτή, λοιπόν, η ούτως ή άλλως στενή συνεργασία ενισχύεται στρατηγικά και από τους κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους, όπως ορίζονται από το τρίτο ενεργειακό πακέτο και συνοψίζονται, στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στη διαφοροποίηση της όδευσης των πηγών προμήθειας.

–Στις 5 Δεκεμβρίου στη Λευκωσία η τετραμερής πέρα από τον αγωγό EastMed με ποια άλλα θέματα θα ασχοληθεί;

–Η τετραμερής συνάντηση είναι η δεύτερη κατά σειρά, με την πρώτη να έχει γίνει στο Ισραήλ. Στόχος της είναι η παρακολούθηση της εξέλιξης του συγκεκριμένου έργου. Θα ακολουθήσουν τουλάχιστον άλλες δύο, στην Ιταλία και την Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πρόσωπα: Τελευταία Ενημέρωση