ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η ώρα του χαλουμιού

Του Δημήτρη Δημητρίου

Του Δημήτρη Δημητρίου

twitter

Είμαστε αντιμέτωποι με την ιστορία. Ο φάκελος του χαλουμιού για να αναγνωριστεί ως ΠΟΠ, ως Προϊόν Προστατευόμενης Γεωγραφικής Προέλευσης, είναι στο τελικό του στάδιο. Μια υπόθεση που μας απασχολεί ή μας ταλαιπωρεί εδώ και δεκαετίες. Έχουμε μπροστά μας πολλές προοπτικές αλλά και πολλές προκλήσεις.

Το χαλούμι θα είναι το πρώτο προϊόν μαζικής κατανάλωσης και διεθνούς αναγνώρισης που θα αναγνωριστεί ως ΠΟΠ. Οι πωλήσεις του στις διεθνείς αγορές ήδη ανεβαίνουν με αλματώδεις ρυθμούς. Βέβαια, το στοίχημα είναι να συνεχίσουμε να εξάγουμε ποιοτικό προϊόν με βάση το πρότυπο που υπάρχει. Καθαρές πράξεις. Χωρίς κουτοπονηριές, χωρίς κόλπα, με διαφάνεια και με σεβασμό στους καταναλωτές και στον τόπο μας. Για να γίνει αυτό χρειάζεται να πεισθούμε πως η παραγωγή θα έχει ταβάνι. Δεν μπορούμε και δεν θα καταφέρουμε ποτέ να παράγουμε άπειρο χαλούμι. Υπάρχουν προδιαγραφές και προϋποθέσεις.

Τι λέει το πρότυπο; Ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2024 στο χαλούμι πρέπει να υπάρχει αναλογία τουλάχιστον 20% σε αιγοπρόβειο γάλα. Και από την επόμενη μέρα, σε αναλογία 50%. Έχουμε ένα στρατηγικό στόχο, και έχουμε και χρόνο, αυτή τη φορά, αυτή τη στιγμή, για να το πετύχουμε. Έχουμε μπροστά μας οκτώ σχεδόν χρόνια για να καταφέρουμε να αυξήσουμε την παραγωγή του αιγινού και του πρόβειου γάλακτος. Και έχουμε τρεις τρόπους να το κάνουμε. Με αύξηση της παραγωγής γάλακτος στα υφιστάμενα ζώα, με αντιμετώπιση της εποχικότητας στην παραγωγή και με αύξηση του πληθυσμού των ζώων. Εδώ υπάρχει μια τεράστια προοπτική. Χρειάζεται όμως όραμα, συντονισμός και συνεργασίες. Πιστεύω έντονα, πως όσοι σήμερα επενδύσουν στην αύξηση της παραγωγής αιγοπρόβειου γάλακτος μόνο κερδισμένοι θα βγουν.

Την ίδια ώρα χρειάζεται να πεισθούμε όλοι μας, πως δεν έχουμε το δικαίωμα, ούτε και την ευκαιρία να πουλάμε προϊόν υποδεέστερης ποιότητας και αμφιβόλου σύνθεσης. Υπάρχει ο κίνδυνος να σκοτώσουμε το χαλούμι σε μια νύχτα. Το πρότυπο πρέπει να τηρείται ευλαβικά από όλους. Αν δεν κατανοήσουμε το πραγματικό μέγεθος του προϊόντος και τη μακροχρόνια προοπτική του, τότε είμαστε για κλάματα. Το χαλούμι δεν είναι προϊόν της φετινής και της επόμενης χρονιάς, είναι προϊόν χωρίς ημερομηνία λήξης. Το ερώτημα δεν πρέπει να είναι πώς θα παράγουμε τις ποσότητες που μας ζητούν σήμερα. Το ερώτημα θα πρέπει να είναι πώς πουλάμε υψηλής ποιότητας χαλούμι.

Για να γίνει αυτό χρειάζονται από όλους μας καθαρές προθέσεις και καθαρά χέρια. Και ο καθένας από μας να κάνει τη δουλειά του. Πρώτιστα οι υπηρεσίες του κράτους μας. Με διαφανείς ελέγχους, και σε ευρεία κλίμακα. Και για όλους τους πιθανούς συνδυασμούς περιεχομένου στη σύνθεση του χαλουμιού. Πέραν της ευλαβικής τήρησης των ποσοστώσεων, να ελέγξουμε και την πιθανότητα να υπάρχουν και άλλα προϊόντα πέραν από το γάλα. Υπάρχει σύγχυση σήμερα ποια υπηρεσία είναι υπεύθυνη για τους ελέγχους. Δεν είναι πρωτάκουστο για τον τόπο μας. Αλλά δεν μπορούμε να πείσουμε όλο τον κόσμο πως δεν μπορούμε να έχουμε ξεκάθαρες διαδικασίες.

Δεν είμαστε οι εξυπνότεροι όλων. Δεν μπορούμε να κοροϊδεύουμε τον πλανήτη ότι του πουλάμε ΠΟΠ και να είναι κάτι άλλο. Χρειάζεται να σοβαρευτούμε. Όλοι μας. Για το συγκεκριμένο έχουμε μπροστά μας οκτώ ολόκληρά χρόνια. Είναι από τις λίγες φορές που έχουμε συγκριμένη ημερομηνία με συγκεκριμένο στόχο. Στο χέρι μας είναι να το πετύχουμε.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Δημήτρη Δημητρίου

Δημήτρης Μ Δημητρίου: Τελευταία Ενημέρωση