ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι συνέπειες της παρένθεσης

Του Ιάσονα Σενέκκη

Του Ιάσονα Σενέκκη

Διανύουμε περίοδο έντονων ανακατατάξεων με αλλαγές σε σημαντικές θέσεις που ορίζουν και καθορίζουν τη λειτουργία του κράτους και επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα τις ζωές όλων των πολιτών. Σε διάστημα λίγων ημερών η Κύπρος αποκτά νέο Γενικό Εισαγγελέα, Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, Υπουργό Δικαιοσύνης, Αρχηγό και Υπαρχηγό Αστυνομίας, Υπουργό Άμυνας, Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και Υφυπουργό Ναυτιλίας.

Οι αλλαγές σκυτάλης σε Υπ. Δικαιοσύνης και Αστυνομία επηρεάζουν σημαντικά και την οδική ασφάλεια σε ακόμα ένα επίπεδο.

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτες είναι οι αλλαγές στην ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και της Αστυνομίας που έρχονται σε διάστημα ενός χρόνου από την προηγούμενη αλλαγή σκυτάλης. Αλλαγή που είχε προκληθεί από την κατακραυγή για τον χειρισμό της υπόθεσης Μεταξά από τους προκατόχους των κ.κ. Σαββίδη και Μιχαηλίδη. Οι δύο αυτές κρισιμότατες και σημαντικές θέσεις, που με το έργο και τις ευθύνες που τους αναλογούν επηρεάζουν άμεσα την λειτουργία του κράτους, βρέθηκαν με νέους κατόχους τρεις φορές σε διάστημα 13 μηνών. Σε αυτό το διάστημα παρακολουθούμε δεύτερη σειρά διαδικασιών για παράδοση-παραλαβή χαρτοφυλακίου, εθιμοτυπικές συναντήσεις καλωσορίσματος-αποχαιρετισμού, briefing-debriefing για τις σημαντικές υποθέσεις και εργασίες σε εξέλιξη και όσων άλλων προνοούνται.

Θύμα των διαδικασιών αυτών είναι και με τρόπο άμεσο και έμμεσο η προσπάθεια για βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Κύπρο και μείωση των θανατηφόρων και σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων. Η όλη προσπάθεια για βελτίωση και αλλαγή δέχεται ακόμα ένα χτύπημα σε δύο επίπεδα. Το πρώτο αφορά τη σημαντική εμπλοκή της Αστυνομίας και του Υπουργείου Δικαιοσύνης στη διαδικασία συζήτησης και κατάληξης στο πολύχρονο θέμα της αλλαγής των ποινών για τα τροχαία αδικήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδικασία ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2017 με τον κ. Ιωνά Νικολάου να ανακοινώνει την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για τη διαμόρφωση των νομοσχεδίων. Ακολούθως περνώντας από χίλια μύρια κύματα και καθυστερήσεις κατέληξε στην αρμόδια Κοινοβουλευτική επιτροπή. Η συζήτηση των νομοσχεδίων με τη συμμετοχή της Αστυνομίας και τις δεκάδες εκκλήσεις του κ. Σαββίδη για επίσπευση των διαδικασιών μετά από κάθε τραγωδία στην άσφαλτο, λέγεται ότι έφτασε στο τέλος της και τα νομοσχέδια βρίσκονται στα χέρια των κομμάτων που δικαιούνται να προτείνουν τροποποιήσεις πριν την υποβολή προς ψήφιση στην ολομέλεια. Ο ρόλος της Αστυνομίας και του Υπουργείου Δικαιοσύνης στην όλη διαδικασία ήταν και είναι εξαιρετικά κρίσιμος αφού αποτελούν τους εμπειρογνώμονες που μαζί με τους τεχνοκράτες του Υπουργείου Μεταφορών καταθέτουν τις απόψεις τους και ενημερώνουν τους βουλευτές για όλες τις πτυχές του θέματος. Ενός θέματος που αποδεδειγμένα συνδέεται με τον αυξημένο αριθμό θυμάτων σε τροχαία που θρηνεί η Κύπρος κάθε χρόνο σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Η ανάληψη της ηγεσίας του Υπ. Δικαιοσύνης από την κ. Γιολίτη και της ηγεσίας της Αστυνομίας από τον κ. Παπαθεοδώρου σημαίνει τη σύνδεση και εμπλοκή τρίτου Υπουργού και τρίτου Αρχηγού στο πολυσυζητημένο και καθυστερημένο θέμα των ποινών. Ανάλογα με τη διάθεση των κομμάτων για τροποποιήσεις επί των ήδη τροποποιημένων και «μεταλλαγμένων» προς το χαλαρότερο νομοσχεδίων, θα διαφανεί αν θα χρειαστεί και η προσωπική τους παρέμβαση με νέες εκκλήσεις. Ευχή και ελπίδα πάντως είναι να υπάρξει παρέμβαση με σκοπό την επανεξέταση των ποινών στα αδικήματα της υπέρβασης ταχύτητας, οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και άλλων σοβαρών και άκρως επικίνδυνων αδικημάτων που δεν αντιμετωπίστηκαν με τη σοβαρότητα που έπρεπε. Η μόνη λύση είναι μία fast track διαδικασία (να λείπουν τα μειδιάματα για το fast-track) με τη συμμετοχή ειδικών, που θα αναδείξει την χαλαρότητα και αναίτια συγκαταβατικότητα που επιδείχθηκε από τη βουλή και τους προκατόχους της κ. Γιολίτη και του κ. Παπαθεοδώρου στις προτεινόμενες ποινές.

Οι αλλαγές σκυτάλης σε Υπ. Δικαιοσύνης και Αστυνομία επηρεάζουν σημαντικά και την οδική ασφάλεια σε ακόμα ένα επίπεδο. Οι προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών και η συντονισμένες ενέργειες που έγιναν κατά το 2019 από την κ. Βασιλική Αναστασιάδου στο Υπουργείο Μεταφορών που συμπαράσυραν αναπόφευκτα και τις ηγεσίες της Αστυνομίας και του Υπ. Δικαιοσύνης, βρίσκονται να αιωρούνται στο κενό ακόμα μία φορά. Οι κοινές εκστρατείες Υπ. Μεταφορών και Αστυνομίας για τον έλεγχο των βαρέων οχημάτων, παρόλα τα σημαντικά αποτελέσματα που είχαν, δεν επαναλήφθηκαν. Οι δυο κάθοδοι Αυστραλών ειδικών στην οδική ασφάλεια κατά το 2019 και η πρωτοβουλία της Υπάτης Αρμοστείας της Αυστραλίας και δυο πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων για συμβολή στην προσπάθεια μείωσης των σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων έμειναν παντελώς ανεκμετάλλευτες από τους κ.κ. Μιχαηλίδη και Σαββίδη, γεγονός που δημιουργεί απορίες για την παροδική επίδειξη προσωπικού ενδιαφέροντος κατά τη διάρκεια των συνεδρίων και της παρουσίας των ξένων ειδικών στην Κύπρο. Οι εκκλήσεις και οι αποφάσεις που ήρθαν στη δημοσιότητα μετά τις συνεδρίες του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, έμειναν στα λόγια κατά τις θητείες του απερχόμενου Υπ. Δικαιοσύνης και του Αρχηγού Αστυνομίας, ενώ η ανησυχία ότι τα θέματα αυτά δεν θα είναι προτεραιότητα στη διαδικασία παράδοσης χαρτοφυλακίου και καθηκόντων είναι έντονη. Η επανέναρξη της συζήτησης του θέματος της οδικής ασφάλειας με προσωπική εμπλοκή των δύο αξιωματούχων φαίνεται απομακρυσμένο σενάριο για τους επόμενους μήνες με τους νεκρούς και τους σοβαρά τραυματίες να αυξάνονται ασταμάτητα.

Συμπερασματικά οι 13 μήνες από τον Μάιο του 2019, αποτελούν στην ουσία μία παρένθεση στην εναλλαγή ηγεσιών σε Υπ. Δικαιοσύνης και Αστυνομία. Μια παρένθεση που, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, δεν είχε καμία επίδραση στα θέματα της οδικής ασφάλειας όπως αυτά αναλύονται πιο πάνω. Καταλήγουμε δυστυχώς ακόμα μία φορά σε ευχολόγια (το γνωστό thoughts and prayers) για την αντιμετώπιση της οδικής ασφάλειας ως εθνική προτεραιότητα και συμπερίληψη της στις πρώτες γραμμές της ατζέντας των δύο νέων αξιωματούχων. Περνάμε σε ακόμα μία περίοδο προσαρμογής και χάριτος σε δύο από τους βασικούς πυλώνες της διαχείρισης της οδικής ασφάλειας, που αναμένεται ότι θα προκαλέσει περαιτέρω πισωγύρισμα στην προσπάθεια να σωθούν ζωές στους δρόμους και στην καλλιέργεια οδικής κουλτούρας και παιδείας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ιάσονα Σενέκκη

Σχόλια αναγνωστών

Σε ποιανού τη φάρα

«Εύγε κύριε Παράσχο. Εξαίρετο άρθρο.»
Άσχετος  |  22:30

Τα παιδιά είναι η αντανάκλασή μας

«ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ… ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ Δεν επικροτώ όλα τα σημεία τα οποία χρησιμοποιεί στις εικόνες του ...»
Ανδρεας Κωνσταντινιδης, ΒΑ, ΜΑ  |  13:25

Επενδύοντας στον φόβο, στον πόνο, στο μίσος

«Ψυχραιμία και έξυπνες κινήσεις αλλά όχι δειλία. Η εποχή του κατευνασμού με την Τουρκία τέλειωσε με ...»
Leon  |  09:39

#PoliticsBlog Πόσο μακριά μπορούμε να πάμε με τον Μακρόν;

«Oυτε στην εποχη Βενιζελου,ηρθε καποια Μεγαλη Δυναμη να πολεμησει για παρτυ μας την Οθωμανικη ...»
Γιωργος Χ  |  22:05

Ιάσονας Σενέκκης: Τελευταία Ενημέρωση

Φωτογραφία Φίλιππος Χρίστου.

Η χαμένη ευκαιρία

Εννιά ώρες απόλυτης ελευθερίας για εργασίες βελτίωσης, επιδιόρθωσης ή δημιουργίας νέων υποδομών σε κεντρικούς δρόμους
Του Ιάσονα Σενέκκη