ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μικροί και ευάλωτοι (με αφορμή το κλείσιμο της Cobalt)

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Οι μικρές οικονομίες έχουν το πλεονέκτημα ότι είναι ευέλικτες. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό την ύπαρξη του οποίου έχει πιστοποιήσει η κυπριακή η οικονομία από τον καιρό της ανεξαρτησίας και μετά. Η οικονομία μας κατάφερε να εκμεταλλεύεται ευκαιρίες αλλά και κρίσεις στην περιοχή μας. Όταν όμως είσαι μια μικρή οικονομία δεν είσαι μόνο ευέλικτος. Είσαι και ευάλωτος σε εξωτερικές καταστάσεις. Η περίπτωση της αναστολής λειτουργίας της Cobalt είναι ένα παράδειγμα του πόσο ευάλωτοι είμαστε ως μικρή χώρα απέναντι σε περιστασιακές εξελίξεις.

Τον τελευταίο καιρό η εταιρεία φαινόταν να επιτυγχάνει καλύτερες πληρότητες, ήταν πιο τακτική στην τήρηση των δρομολογίων της και είχε ανακοινώσει συμφωνίες με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Ο λόγος για τον οποίο έκλεισε η εταιρεία φαίνεται ότι δεν έχει να κάνει με αποτυχία του επιχειρησιακού της πλάνου. Πιθανότατα αφορά εξελίξεις στην Κίνα που δεν σχετίζονται άμεσα με την Κύπρο και με την εταιρεία, επέφεραν όμως την απόσυρση του χρηματοδότη. Προσωρινά, τουλάχιστον, το αποτέλεσμα του κλεισίματος της Cobalt είναι αβεβαιότητα στις αερομεταφορές, επίδραση στα εισιτήρια, στον τουρισμό, στη διασύνδεση ενός νησιού με τον υπόλοιπο κόσμο. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η αγορά θα έρθει να καλύψει το κενό. Με τη διαφορά όμως ότι δεν πρόκειται να καλύψει τις νέες αγορές στις οποίες είχε επεκταθεί η Cobalt και δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η επόμενη εταιρεία που τυχόν θα κλείσει επιφέροντας μια καινούργια κρίση. Μάλιστα, στον ενδιάμεσο χρόνο, ο πολίτης της Κύπρου και όσοι θέλουν να ταξιδέψουν προς Κύπρο επιβαρύνονται με αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων και περιορισμό στα απευθείας δρομολόγια. Για πολλές δεκαετίες οι αεροπορική σύνδεση της Κύπρου στηρίχτηκε σε μία κρατική εταιρεία, τις Κυπριακές Αερογραμμές. Η εταιρεία αυτή είχε υψηλή ποιότητα ασφάλειας και εξυπηρέτησης, ήταν όμως πολύ ακριβή, παρουσίασε φαινόμενα ευνοιοκρατίας και διαφθοράς και σε τελική ανάλυση κατέστη εμπόδιο αντί εργαλείο ανάπτυξης του τουρισμού στην Κύπρο.

Ακόμα και αν ήταν λοιπόν εφικτό, η λύση δεν θα έπρεπε να ήταν η επιστροφή στο μοντέλο του κρατικού ημι-μονοπωλιακού αερομεταφορέα. Η ελεύθερη αγορά όμως από μόνη της δεν επαρκεί όταν είσαι μια μικρή, ευάλωτη νησιωτική οικονομία. Αυτό αποδείχτηκε από την ευκολία με την οποία έκλεισε η Cobalt εκεί που φαινόταν ότι πήγαινε καλά.

Είμαστε, λοιπόν, ευάλωτοι στο θέμα της διασύνδεσης με τον υπόλοιπο κόσμο. Εκείνο που χρειαζόμαστε επειγόντως είναι στρατηγικό σχέδιο για τις διεθνείς μεταφορές, με παρατηρήσεις, στόχους, μέτρα υλοποίησης, ανάλυση κόστους και οφέλους. Ένα σχέδιο που θα πρέπει να εξετάσει όλα τα δεδομένα, όπως το μοντέλο λειτουργίας για παράδειγμα των αεροδρομίων, τη δυνατότητα ατμοπλοϊκής σύνδεσης με την Ελλάδα και άλλες χώρες και την κατανομή των επενδύσεων, των δαπανών και κινήτρων για να πετύχουμε συγκεκριμένους στόχους που θα πρέπει να προκαθοριστούν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
X