ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κερδισμένοι των Ολυμπιακών οι μη συμβαλλόμενοι χορηγοί

Το ambush marketing από εταιρείες που δεν χορήγησαν τους Ολυμπιακούς έλαβε διαστάσεις

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Ρίο έχουν ολοκληρωθεί εδώ και σχεδόν δέκα μέρες και ήδη οι αθλητές και χώρες μετράνε κέρδη και απώλειες. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρώτευσαν στον πίνακα μεταλλίων, η Μεγάλη Βρετανία ήταν η μεγάλη κερδισμένη ως δεύτερη σε χρυσά, η Ελλάδα ξεπέρασε τις προσδοκίες με τα έξι μετάλλια -εκ των οποίων τα τρία χρυσά. Η Κύπρος δεν πήρε μετάλλιο, όμως με το 40% της ομάδας μας να προκρίνεται σε τελικό (οι έξι από τους δεκαπέντε αθλητές), η παρουσία μας κρίνεται απόλυτα πετυχημένη.

Τα κέρδη και τις ζημιές τους μετράνε στον απόηχο των Αγώνων και οι χορηγοί της διοργάνωσης. Ως το μεγαλύτερο αθλητικό event στον πλανήτη, με δισεκατομμύρια άτομα να παρακολουθούν από τηλεοράσεως, τα οφέλη για τις εταιρείες που συμβάλλονται επίσημα ή προβάλλονται μέσω άλλων οδών είναι πολλά. Η εταιρεία Global Language Monitor, με έδρα το Τέξας, όπως συνηθίζει μετά από κάθε μεγάλη διοργάνωση, ανακοίνωσε τις εταιρείες που ωφελήθηκαν πιο πολύ από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο, είτε ήταν επίσημοι χορηγοί, είτε χρησιμοποίησαν πλάγιους τρόπους για να προβληθούν.

Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι πως τo «ambush marketing» πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις, με μη χορηγούς εταιρείες να επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό στη διάρκεια των Ολυμπιακών από αρκετές από τις επίσημες χορηγούς εταιρείες!

Τι είναι το ambush marketing

Το ambush marketing είναι μια στρατηγική όπου εταιρείες, συχνά στα όρια της νομιμότητας, χρησιμοποιούν ευφάνταστους τρόπους να προβληθούν σε αθλητικά event όπου δεν έχουν αποκτήσει δικαιώματα χορηγίας. Ένα γνωστό παράδειγμα από ambush marketing είναι το «κόλπο» της ιρλανδικής εταιρείας στοιχημάτων Paddy Power το 2012.

Γέμισε το Λονδίνο με διαφημιστικές πινακίδες όπου αναγραφόταν η φράση «Επίσημος χορηγός του μεγαλύτερου αθλητικού event φέτος στο Λονδίνο» και με μικρά γράμματα από κάτω, επεξήγηση ότι εννοούσαν το πρωτάθλημα… αυγοδρομιών με κουτάλι, που έλαβε χώρα στο μικρό χωριό με το ίδιο όνομα στη γαλλική επαρχία της Βουργουνδίας!
Για να προστατευτούν οι επίσημοι χορηγοί από το ambush marketing, οι διοργανωτές μεγάλων αθλητικών ραντεβού, όπως η ΔΟΕ και η FIFA, χρησιμοποιούν νομικά μέτρα, εξασφαλίζουν την αποκλειστική παρουσία των χορηγών τους μέσα και γύρω από τα στάδια και αναγκάζουν τις χώρες που φιλοξενούν διοργάνωση να προωθούν νόμους για προστασία των χορηγών.

Γνωστός είναι ο κανόνας 40 της ΔΟΕ, που ίσχυε φέτος από τις 27/07 μέχρι τις 24/08, ο οποίος απαγόρευε σε μη χορηγούς να χρησιμοποιούν λέξεις όπως «Ρίο», «2016», «νίκη», «χρυσό» κτλ, απαγόρευε σε αθλητές να επιτρέπουν τη χρήση των ονομάτων τους από μη χορηγούς, ενώ περιλάμβανε και αρκετές άλλες απαγορεύσεις. Φυσικά, πολλές εταιρείες σκαρφίζονταν έξυπνους τρόπους προώθησης των προϊόντων τους, όπως φαίνεται και από την έρευνα της Global Language Monitor.

«Σφήνα» η ΝΙΚΕ

Την πρώτη θέση στο σχετικό δείκτη της Global Language Monitor πήρε η Samsung που ήταν μία από τις επίσημες χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων του Ρίο. Η κορεατική εταιρεία μοίρασε μέχρι και έντεκα χιλιάδες smartphone S7 Edge σε όλους τους αθλητές, ενώ η παρουσία της στα στάδια και στις τηλεόρασεις σε όλο τον πλανήτη ήταν μεγάλη.

Δεύτερη στη λίστα μπήκε «σφήνα» η ΝΙΚΕ, η οποία δεν ήταν χορηγός των Αγώνων, ήταν όμως επίσημος προμηθευτής. Παρά το συγκεκριμένο στάτους, η αμερικάνικη εταιρεία αθλητικού υλικού θεωρείται ως ambush marketer. Η ΝΙΚΕ ντύνει μια σειρά από κορυφαίους αθλητές και ως επίσημος προμηθευτής, είχε τη δυνατότητα να «παίξει» γερό παιχνίδι στα social media, με επίκεντρο τους αθλητές της. Γενικότερα η ΝΙΚΕ συνηθίζει να χρησιμοποιεί εδώ και δεκαετίες επιθετικές τακτικές στον αθλητισμό, πάντα με προμετωπίδα τους αθλητές της και το εντυπωσιακό ρόστερ που διαθέτει.

«Κέρδισαν» οι «ενέδρες»

Από τις δέκα πρώτες εταιρείες στη λίστα της Global Language Monitor, μόνο οι τέσσερις ήταν επίσημοι χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων! Πέραν από τη Samsung, η McDonalds πήρε την 3η θέση στο δείκτη, η GE την 5η θέση και η Dow την 8η. Επίσημοι χορηγοί, όπως οι Coca Cola (12η), Omega (14η), Panasonic (18η), P&G (20η), Bridgestone (21η), Visa (23η) και Atos (24η) τερμάτισαν χαμηλότερα ακόμη και από ανταγωνίστριες εταιρείες, που δεν ήταν συμβαλλόμενες με τη διοργάνωση! Όπως η Pepsi που πήρε την 4η θέση στο δείκτη αναγνωρισιμότητας, η Siemens που πήρε την 6η θέση, η Unilever (7η), η Philips (9η), η Starbucks (10η) και η Red Bull (11η).

Έκπληξη ήταν η παρουσία της Under Armour στη 15η θέση, εταιρεία που έγινε ιδιαίτερα γνωστή μέσα από τη χορηγία της προς τον Στεφ Κάρι, ενώ εταιρείες όπως η Michelin, η Rolex, η IBM και η Subway πήραν θέση στον πίνακα, αν και δεν ήταν χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων.
Για τους επίσημους χορηγούς, αποτελεί πλήγμα η σύνδεση μιας διοργάνωσης με αρνητικά φαινόμενα, όπως έγινε στο Ρίο με τον ιό Ζίκα και την ασφάλεια. Όλα αυτά προσμετρούν στο τέλος της ημέρας, όπως είδαμε στο δείκτη της Global Language Monitor.

Διεθνή: Τελευταία Ενημέρωση

X