ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οίκος A. Caraceni: Εδώ ράβεται ο Ralph Lauren

Kathimerini.gr

ΚΥΡΙΑΚΗ ΒΑΣΣΑΛΟΥ

Ο Μασιμιλιάνο θυμάται τον εαυτό του να ανακατεύεται από μικρό παιδί με τις μεζούρες, τα υφάσματα και τα ψαλίδια. Από τότε που ο παππούς του Μάριο είχε τον πρώτο λόγο στο ατελιέ και ο πατέρας του Κάρλο μάθαινε στο πλάι του. Πάππου προς πάππου ράφτες, οι Caraceni διατηρούν το ατελιέ τους στο ίδιο ακριβώς σημείο στο κέντρο του Μιλάνου από το 1946. Εδώ υποδέχονται τους επιφανείς πελάτες τους - βασιλείς, επιχειρηματίες, εφοπλιστές, μόδιστρους και ηθοποιούς. Εδώ κρατούν αρχείο με τα πολύτιμα πατρόν τους. Σ’ αυτή την αίθουσα -που δεν ανοίγει καθόλου εύκολα σε «μη έχοντες εργασία»- έχουν κοπεί στο παρελθόν πανάκριβα υφάσματα για τον πρίγκιπα της Ουαλίας Κάρολο, τον Ρενιέ του Μονακό, την ελληνική βασιλική οικογένεια και τον Αριστοτέλη Ωνάση. Εδώ ράβονταν επίσης οι μεγάλοι μόδιστροι Καρλ Λάγκερφελντ και Τζιανφράνκο Φερέ, και εδώ είναι πιθανό, ακόμα και σήμερα, να πετύχει κανείς τον Κάλβιν Κλάιν, τον Ραλφ Λόρεν, τον Ιταλό επιχειρηματία και πρόεδρο της Γιουβέντους Αντρέα Ανιέλι και... καμιά δεκαριά Ελληνες εφοπλιστές.

Ράφτες πέμπτης γενιάς
Η ιστορία της οικογένειας, βέβαια, αρχίζει πολύ πιο πριν και αρκετά πιο νότια από την πρωτεύουσα της ιταλικής μόδας, στη μικρή πόλη Ορτόνα - εκεί όπου το 1893 γεννήθηκε ο Αουγκούστο, ο πατέρας του Μάριο. Ο Αουγκούστο και τα αδέλφια του έμαθαν τη δουλειά πλάι στον ράφτη μπαμπά τους Τομάσο, που διατηρούσε ένα μικρό ραφείο στην Ορτόνα· ήταν, ωστόσο, γνωστός για την επιδεξιότητά του σε ολόκληρη την επαρχία του Κιέτι (Provincia di Chieti). Οταν ο μεγαλύτερος αδελφός τους Ντομένικο άνοιξε το δικό του ατελιέ στη Ρώμη, ζήτησε από τους μικρότερους Γκαλιάνο και Αουγκούστο να δουλέψουν μαζί του. Εκεί ήταν που απέκτησε ο δεύτερος μεγαλύτερη εμπειρία πάνω στο ένδυμα, για να χαράξει αργότερα δική του αυτόνομη πορεία μετακομίζοντας στο Παρίσι. Εμπειρος πια αλλά και ταλαντούχος, ο Αουγκούστο διέπρεψε στην Πόλη του Φωτός έχοντας ως πελάτες ορισμένους από τους πλέον γνωστούς άνδρες εκείνης της περιόδου (Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Γκάρι Κούπερ, Κάρι Γκραντ κ.ά.).

Το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όμως, στάθηκε η αφορμή για να επιστρέψει μαζί με την οικογένεια -που είχε στο μεταξύ αποκτήσει- στην Ιταλία και να εγκατασταθεί μόνιμα πια στη Via Fatebenefratelli αρ. 16 στο Μιλάνο. Στο πλάι του από το 1946 μέχρι και το 1972 που πέθανε είχε τον γιο του Μάριο. Τότε ήταν που ο τελευταίος έδωσε στον οίκο τους το όνομα «A. Caraceni», με το οποίο είναι γνωστοί μέχρι σήμερα, ξεχωρίζοντας μάλιστα από τους υπόλοιπους Caraceni, που βρίσκονται σε Μιλάνο και Ρώμη και εργάζονται μεν πάνω στη δημιουργία κοστουμιών κατά παραγγελία, αλλά υπολείπονται τόσο σε εμπειρία και μοναδικότητα (του προϊόντος) όσο και σε αναγνωρισιμότητα και πελατολόγιο.

Οι Caraceni σήμερα
Ο Μάριο, 90 ετών σήμερα, συνηθίζει ακόμα να έρχεται στο ατελιέ τα απογεύματα (δυστυχώς εμείς δεν τον πετύχαμε). Αν και έχει βγει σε σύνταξη από το 1998, του αρέσει να έχει -κατά κάποιον τρόπο- την υψηλή εποπτεία. Πλέον, όμως, μεζούρες και ψαλίδια είναι στα χέρια του 68χρονου γαμπρού του, Κάρλο, και του 29χρονου εγγονού του, Μασιμιλιάνο, που από το 2004 έχει μπει κανονικά στην παραγωγή. Οι δυο τους είναι οι μόνοι υπεύθυνοι για τις μετρήσεις και το κόψιμο των υφασμάτων, αλλά και για την επιλογή των τελευταίων, που κατά 40% προέρχονται από την Ιταλία και κατά 60% από τη Μεγάλη Βρετανία, ενώ για τις υπόλοιπες εργασίες, μέχρι την ολοκλήρωση του εκάστοτε κοστουμιού και τις επιδιορθώσεις, απασχολούν 32 υπαλλήλους. Πενήντα ώρες εργασίας χρειάζονται για να ετοιμαστεί ένα σακάκι και 15 ώρες για ένα παντελόνι, ενώ φτιάχνουν επίσης γιλέκα αλλά και γυναικεία πανωφόρια - με γνωστότερη πελάτισσά τους στο παρελθόν τη Σοφία Λόρεν!

Ολα τους είναι χειροποίητα και κάθε εργαζόμενος εξειδικεύεται σε μια μικρή δουλειά-λεπτομέρεια, είτε πρόκειται για τις ραφές είτε για τις κουμπότρυπες, τους γιακάδες κ.λπ.

«500 με 600 κοστούμια φτιάχνουμε το χρόνο», λέει ο Μασιμιλιάνο, απαντώντας σχετικά με την ετήσια παραγωγή τους. «Αυτή είναι η δυνατότητα που έχουμε, προκειμένου να μη χαλάσουμε την ποιότητα της δουλειάς μας», δίνει τις απαραίτητες εξηγήσεις, ενώ όταν ρωτάμε για το κόστος των κοστουμιών: «Αυτό, ως γνωστόν, εξαρτάται από το κόστος του υφάσματος», λέει. «Ενα μέσο κοστούμι τιμάται περί τα 5.400 ευρώ για παντελόνι και σακάκι συν 1.000 ευρώ επιπλέον για γιλέκο», συνεχίζει. «Εχουμε ωστόσο και ύφασμα που κοστίζει 4.000 ευρώ το μέτρο. Χώρια η εργασία». Πόσα μέτρα χρειάζεται για ένα κοστούμι; «3,10 μ.». Κάντε τον υπολογισμό!

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση