ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Όταν οι Κινέζοι δηλώνουν «παρών» και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Το ενδεχόμενο συμμετοχής στον διαγωνισμό για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου ΟΛΘ

Kathimerini.gr

Το ενδεχόμενο συμμετοχής στον διαγωνισμό για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης μέσω σύμπραξης με ένα εκ των προκριθέντων στην τρέχουσα β΄ φάση φέρεται να διερευνά ο κινεζικός όμιλος Shanghai Ports International Group. Παράλληλα, τη διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ παρακολουθεί από κοντά και η Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC), που, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ενδέχεται να εμπλακεί ως λειτουργός δραστηριοτήτων του λιμανιού (operator) για λογαριασμό επενδυτικού σχήματος που επίσης έχει προκριθεί στην τελική φάση. Επιπλέον, δύο μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι με ευρύτατη δραστηριοποίηση στην Ελλάδα έχουν κατ’ αρχήν συστρατευθεί ο κάθε ένας με άλλον υποψήφιο επενδυτή.

Οι εξελίξεις αυτές διαμορφώνουν νέα δεδομένα στην κούρσα για τη διεκδίκηση του μεγαλύτερου λιμανιού της Βαλκανικής μετά τον Πειραιά, με τις δεσμευτικές προσφορές να έχουν προγραμματισθεί με τα μέχρι στιγμής δεδομένα για τα τέλη Ιουλίου, αν και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο νέας παράτασης, εάν οι πολιτικοοικονομικές συνθήκες το επιβάλλουν. «Αν και το εν γένει επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό για την ελληνική αγορά είναι στην τρέχουσα συγκυρία εξόχως επιφυλακτικό, η μακροπρόθεσμη γεωοικονομική σημασία της Θεσσαλονίκης κρατάει τη διαδικασία ζωντανή», εκτιμούν πηγές με άριστη γνώση των κινήσεων σχετικά με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Πέντε σχήματα, εκ των οκτώ αρχικά προκριθέντων στη β΄ φάση του διαγωνισμού, έχουν κατά τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποιήσει σειρά επαφών με το ΤΑΙΠΕΔ στα πλαίσια της επανεκκίνησης του διαγωνισμού για το 67% του ΟΛΘ. Οι πέντε αυτοί όμιλοι είναι η θυγατρική της AP Moller Maersk, APM Terminals, το γερμανικό private equity, Deutsche Invest Equity Partners, η P&O Steam Navigation Company (θυγατρική της DP World από το Ντουμπάι), η International Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες και η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων Russian Railways JSC με τη ΓΕΚ Τέρνα. Οι τρεις εναπομείναντες από τους αρχικά οκτώ επενδυτές που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και είχαν προκριθεί στην τρέχουσα β΄ φάση από το καλοκαίρι του 2014 εμφανίζονται, τουλάχιστον προσώρας, ως ανενεργοί είναι η τουρκική Yilport Holding, η Duferco Particiption Holding και η ιαπωνική Mitsui & Co.

Εκ των πέντε ενεργών, όμως, δύο αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις. Τόσο η Maersk όσο και η ICTS δέχονται μεγάλες πιέσεις στα οικονομικά τους αποτελέσματα, εξαιτίας της ευρύτερης ύφεσης του παγκόσμιου εμπορίου. Μάλιστα, η ICTS έχει περικόψει από το 2015 τον προϋπολογισμό κεφαλαιουχικών δαπανών και επικεντρώνεται στην ανάπτυξη λιμανιών που ήδη έχει αποκτήσει, ενώ παράλληλα δεν έχει προϋπολογίσει για το 2016 κονδύλια για εξαγορές με βάση πρόσφατη επίσημη ανακοίνωσή της. Από την πλευρά της, η Maersk, που αποτελεί αδιαμφισβήτητα τον «ελέφαντα στο δωμάτιο», ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες καθαρά κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2016 μειωμένα κατά 1,3 δισ. δολ., στα 211 εκατ., σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι, σε μια ενδεικτική των περιστάσεων εξέλιξη. Η θυγατρική της APM Terminals αποτελεί το φαβορί για πολλούς. Εάν καταθέσει δεσμευτική προσφορά, μπορεί να διαμορφώσει τις εξελίξεις. Ομως, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, φέρεται να μη θέλει να δεσμευθεί για επενδύσεις 300 εκατομμυρίων ευρώ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως προβλέπει το προσχέδιο της σύμβασης παραχώρησης. Την ίδια ώρα, η συμμετοχή των ρωσικών σιδηροδρόμων θεωρείται αβέβαιη. Περισσότερο εξασφαλισμένη εκτιμάται πως είναι η υποβολή πρότασης από το επενδυτικό σχήμα υπό τη γερμανική Deutsche Invest, η οποία συμπορεύεται με τον όμιλο του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη και σε συνεργασία με τρίτο όμιλο. Με σημαντικότατο ελληνικό όμιλο ναυτιλιακών συμφερόντων φέρεται να εξετάζει την από κοινού συμμετοχή της και η P&O, που ελέγχεται από την Dubai Ports. Ολοι πάντως οι υποψήφιοι αναμένεται να επανεκτιμήσουν τη στάση τους, και κατ’ επέκταση και το τίμημα που μπορεί να προσφέρουν, εφόσον προχωρήσουν οι 74 προσλήψεις εργαζομένων εντός του έτους που έχει αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ΟΛΘ Α.Ε. Απόφαση η οποία ισοδυναμεί με αύξηση του απασχολούμενου προσωπικού κατά 17%, με δεδομένο πως οι εργαζόμενοι αριθμούν σήμερα περί τους 420.

Τα σχέδια της SIPG

Η Shanghai International Port Group Co., Ltd (SIPG) ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το κρατικό ταμείο της Σαγκάης SASAC, με την επίσης κρατική China Merchants ως δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο. Η SIPG εισήχθη στο χρηματιστήριο της Σαγκάης στις 26 Οκτωβρίου 2006 και η κεφαλαιοποίησή της σήμερα είναι της τάξης των 17,8 δισ. δολ. Διαχειρίζεται όλους τους τερματικούς λιμενικούς σταθμούς στο λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο και ειδικεύεται τόσο στα εμπορευματοκιβώτια όσο και στο ξηρό φορτίο χύδην. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η SIPG έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε τομείς όπως η αγορά ακινήτων και η χρηματοδότηση λιμενικών δραστηριοτήτων. Το ενδεχόμενο συμμετοχής της στον διαγωνισμό για τη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με κάποιον εκ των προκριθέντων υποψηφίων (σχετικές επαφές έχουν ήδη ξεκινήσει) ή και ανεξάρτητα εφόσον παρ’ ελπίδα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το 67% του ΟΛΘ, είναι ασφαλώς σε γνώση της Cosco, η οποία έχει επικρατήσει στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ. Το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου εντάσσεται ασφαλώς στους σχεδιασμούς του Πεκίνου για τον έλεγχο του νέου «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού» και την εν εξελίξει διείσδυση της Κίνας στις οικονομίες της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης εν γένει εξηγούν διπλωματικές πηγές. Προσθέτουν δε πως οι σχεδιασμοί αυτοί «τυγχάνουν θετικής ανάγνωσης από τη Δύση, στον βαθμό που λειτουργούν de facto ως ανάχωμα στους ρωσικούς σχεδιασμούς».

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση