ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εννέα κανόνες για την αποφυγή θανατηφόρων ατυχημάτων

Πέντε τα θύματα της ασφάλτου σε διάστημα 15 ημερών, τι προβλέπεται για την ασφαλή οδήγηση στους δρόμους

Πέντε συνάνθρωποί μας χάθηκαν σε διάστημα 15 ημερών, εκ των οποίων οι τρεις, ανήλικα παιδιά βυθίζοντας στον πένθος τις οικογένειές τους. Συνεχείς είναι οι ανακοινώσεις της Αστυνομίας, που απευθύνουν εκκλήσεις προς τους οδηγούς για μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Όπως αναφέρεται και σε σημερινή ανακοίνωση, ο κύριος παράγοντας των τροχαίων συγκρούσεων παραμένει ο άνθρωπος, γι’αυτό και είναι προσωπική ευθύνη του καθενός να αλλάξει οδηγική συμπεριφορά. Οφείλουμε να οδηγούμε υπεύθυνα, τηρώντας τους κανόνες οδήγησης. Η Αστυνομία μάλιστα, έχει ανακοινώσει πριν από λίγες ημέρες αυξημένα και εντατικά μέτρα και η πολιτεία εξετάζει πιο αυστηρές ποινές για τροχαίες παραβάσεις και σειρά άλλων μέτρων. Όλα αυτά βοηθούν γιατί είναι αποτρεπτικά μέτρα

Τα θανατηφόρα

Ο 29χρονος μοτοσικλετιστής Γιώργο Ξενοφώντος έχασε τη ζωή του την 17η Ιουνίου, όταν προσέκρουσε στο πίσω μέρος προπορευόμενου οχήματος με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί. Παρόλο που ο άτυχος νέος έφερε προστατευτικό κράνος, δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή.

Την περασμένη Δευτέρα σημειώθηκε νέο θανατηφόρο ατύχημα στον αυτοκινητόδρομο παρά την Παλλώδια, με τον 38χρονο Ζαχαρία Ευριπίδου να χάνει τη ζωή του μπροστά στα μάτια των δύο ανήλικων παιδιών τους. Το όχημα του Ευριπίδου συγκρούστηκε πλευρικά με δεύτερο όχημα, με αποτέλεσμα το ένα να ανατραπεί. Ο 38χρονος δεν έφερε ζώνη ασφαλείας.

Το τρίτο θανατηφόρο που συγκλόνισε το παγκύπριο, σημειώθηκε στον αυτοκινητόδρομο παρά το Αβδελλερό, όταν σαλούν όχημα προσέκρουσε στο πίσω μέρος διπλοκάμπινου εντός του οποίου βρισκόταν πενταμελής οικογένεια. Από την σύγκρουση το διπλοκάμπινο ανετράπη με το 5χρονο κοριτσάκι της οικογένειας να «σβήνει» στην άσφαλτο, λόγω βαριάς κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης που υπέστη. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένας από τους επιβαίνοντες του διπλοκάμπινου δεν έφερε ζώνη ασφαλείας, ενώ ο 34χρονος ισχυρίστηκε ότι πριν την σύγκρουση είχε αποκοιμηθεί και ξύπνησε στο σημείο που ακινητοποιήθηκε το αυτοκίνητο του και εντοπίστηκε θετικός σε έλεγχο νάρκοτεστ.

Σήμερα, δύο ανήλικα κορίτσια 11 χρόνων έχασαν τη ζωή τους όταν η 40χρονη οδηγός, έχασε τον έλεγχο του οχήματος με αποτέλεσμα να φύγει από την πορεία του, να κτυπήσει δεξιά στο προστατευτικό κιγκλίδωμα και εν συνεχεία να συρθεί κάπου 50 με 60 μέτρα, να αναποδογυριστεί και να ακινητοποιηθεί. Οι δύο 11χρονες δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ενώ μάλιστα η μια εκτινάχθηκε και καταπλακώθηκε από το αυτοκίνητο.

Κανόνες ασφαλούς οδήγησης

Στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλει η Αστυνομία για μείωση των οδικών τροχαίων συγκρούσεων και για εμπέδωση της οδικής συνείδησης από τους χρήστες του οδικού δικτύου, παρατίθενται χρήσιμες συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στους αυτοκινητόδρομους:

1. Ζώνες ασφαλείας σε μπροστινά και πισινά καθίσματα

Είναι υποχρεωτικό, αν και από τους περισσότερους οδηγούς κακώς δεν εφαρμόζεται, η χρήση της ζώνης ασφαλείας και στα μπροστινά αλλά και στα πισινά καθίσματα. Η ζώνη ασφαλείας σώζει ζωές, όπως επίσης και το ειδικό κάθισμα για παιδιά στα πίσω καθίσματα. Εξίσου σημαντικό είναι, τα παιδιά να κάθονται στις πίσω θέσεις δεμένα, και όχι στα πόδια άλλων επιβαίνοντων στα καθίσματα. 

2. Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών

"Αν πιεις μην οδηγήσεις", "Αλκοόλ και οδήγηση = Θανατηφόρος συνδυασμός". Αυτός είναι ο κανόνας που οφείλουμε όλοι όσοι οδηγούμε κατά τη διάρκεια νυχτερινής εξόδου να εφαρμόσουμε. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τόσο τη ζωή του οδηγού, όσο των υπόλοιπων επιβατών, αλλά και άλλων οδηγών. Το ίδιο ισχύει και για τις ναρκωτικές ουσίες. 

3. Η χρήση κινητού τηλεφώνου

Έχει παρατηρηθεί ότι μεγάλος αριθμός οδηγών, εξακολουθούν κατά τη διάρκεια της οδήγησης να κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου, είτε για κλήσεις είτε για μηνύματα, με αποτέλεσμα να μην εξασκούν άμεσο, πλήρη και αποτελεσματικό έλεγχο του οχήματος τους εκθέτοντας έτσι τόσο τον εαυτό τους, όσο και τους άλλους που χρησιμοποιούν το δρόμο, σε κίνδυνο.

4. Οδήγηση όταν είμαστε κουρασμένοι

Αρκετά τροχαία σημειώθηκαν όταν ο οδηγός του ενός οχήματος λόγω κούρασης κοιμήθηκε ενώ οδηγούσε. Αξιοσημείωτο παράδειγμα ο θάνατος του 5χρονου την περασμένη Τετάρτη στο Αβδελλερό, όταν ο οδηγός του σαλούν οχήματος, ισχυρίστηκε όταν αποκοιμήθηκε στο τιμόνι. Γι'αυτό τον λόγο συστήνεται πως όταν ο οδηγός του οχήματος είναι κουρασμένος ή νυσταγμένος θα ήταν καλύτερα, τόσο για τον ίδιο όσο και για τους συνεπιβάτες να μην οδηγήσει και να θέσει τις ζωές τους σε κίνδυνο.

5. Τα όρια ταχύτητας

Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους έχει ορισθεί στα 100km/h και η κατώτερη σε 65km/h και αφορά μόνο στα επιβατηγά αυτοκίνητα και στις μοτοσικλέτες άνω των 125cc.

6. Η θέση στο οδόστρωμα 

Κατά κανόνα απαγορεύεται ένα όχημα να βρίσκεται στη δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου έστω και αν κινείται με την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα. Οι οδηγοί έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν τη δεξιά λωρίδα μόνο για να προσπεράσουν. Μόλις τελειώσει το προσπέρασμα, οφείλουν να επανέλθουν στην αριστερή λωρίδα. Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης οριοθετείται με ειδική διαγράμμιση (συνεχή γραμμή) και δεν έχει το δικαίωμα ο οδηγός να κινηθεί σε αυτήν παρά μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης με αναμμένα φώτα κινδύνου.

7. Η απόσταση ασφαλείας

Όπως και στις λοιπές οδούς, έτσι και στους αυτοκινητόδρομους οφείλουν οι οδηγοί όταν κινούνται πίσω από άλλο όχημα, να κρατούν απόσταση ασφαλείας, που να είναι επαρκής για να αντιδράσουν έγκαιρα σε μια απρόβλεπτη επιβράδυνση που θα είναι αναγκαία (εμπόδιο, δυστύχημα κλπ). Στον αυτοκινητόδρομο, επειδή τα όρια ταχύτητας είναι μεγαλύτερα, η απόσταση ασφαλείας πρέπει να είναι μεγαλύτερη.

8. Το προσπέρασμα

Στον αυτοκινητόδρομο η προσπέραση κατά κανόνα γίνεται πιο εύκολα, γιατί οι κατευθύνσεις κυκλοφορίας χωρίζονται με διάζωμα. Ωστόσο, επειδή η ταχύτητα των οχημάτων είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με το λοιπό οδικό δίκτυο, τα αποτελέσματα ενός ατυχήματος κατά το προσπέρασμα είναι πιο σοβαρά και συνεπώς, γι’αυτό και οι οδηγοί οφείλουν να λαμβάνουν ιδιαίτερες προφυλάξεις. Επιτρέπετε η χρήση της δεξιά λωρίδας για κανονική οδήγηση ή για προσπέρασμα, όταν για οποιοδήποτε λόγο η αριστερή λωρίδα δεν είναι ελεύθερη (για όσο χρόνο και απόσταση χρειάζεται για επάνοδο στην αριστερή λωρίδα). Γι αυτό το λόγο πρέπει να απελευθερώνεται η δεξιά λωρίδα μόλις διακρίνει ο οδηγός το όχημα που έχει προσπεράσει. Μόνο στην περίπτωση συμφόρησης, όπου η τροχαία κίνηση στη δεξιά λωρίδα κινείται με χαμηλότερη ταχύτητα από την τροχαία στην αριστερή, τα οχήματα στην αριστερή λωρίδα μπορούν να προσπεράσουν συνεχίζοντας την πορεία τους. Προτού επιχειρήσει κάποιος να προσπεράσει, οφείλει πρώτα να ελέγξει κατά πόσο ο οδηγός που προπορεύεται ετοιμάζεται να προσπεράσει και αυτός. Πρέπει να επιβεβαιωθεί ο οδηγός ότι η λωρίδα που προτίθεται να ακολουθήσει θα είναι ελεύθερη κατά τη διάρκεια του προσπεράσματος. Δεν κάθε οδηγός δεν πρέπει να προσπερνά εάν έχει οποιανδήποτε αμφιβολία ότι υπάρχει ο παραμικρός κίνδυνος.

9. Δεν επιτρέπεται στον αυτοκινητόδρομο:

· Η οδήγηση οχήματος με πορεία προς τα πίσω, εκτός στην έκταση που είναι αναγκαίο για να μπορέσει το όχημα να προχωρήσει προς τα εμπρός ή να συνδεθεί με άλλο όχημα. 
· Η οδήγηση οχήματος από πρόσωπο που κατέχει μαθητική άδεια οδήγησης, εκτός για σκοπούς εκπαίδευσης και νοουμένου ότι συνοδεύεται από αδειούχο εκπαιδευτή ή για σκοπούς εξέτασης για απόκτηση Άδειας Οδήγησης. 
· Η οδήγηση ή παρουσία των πιο κάτω:
Ø Ποδηλάτου και μοτοποδηλάτου, ελκυστήρα ή εκσκαφέα, θεριστικής μηχανής, αλωνιστικής μηχανής, διατρητικής μηχανής, οχήματος σε τρεις τροχούς ή με κίνηση σε ερπύστριες, γερανού, οχήματος το οποίο δεν μπορεί να διατηρεί ταχύτητα τουλάχιστον 65km/h. 
· Η παρουσία ή διακίνηση πεζού 
· Η στάση και στάθμευση. Δεν επιτρέπεται σε κανένα όχημα να σταματά ή να παραμένει στάσιμο σε λωρίδα αυτοκινητόδρομου. Σε περίπτωση που είναι αναγκαίο να σταματήσει στον αυτοκινητόδρομο λόγω μηχανικής βλάβης, έλλειψης καυσίμων, λιπαντικών, νερού ή άλλου υγρού, δυστυχήματος, ασθένειας ή άλλης έκτακτης ανάγκης, το όχημα οδηγείται ή απομακρύνεται από το οδόστρωμα και παραμένει στάσιμο πάνω στο έρισμα που εφάπτεται του οδοστρώματος με τρόπο που να μην εμποδίζει ή συνιστά κίνδυνο για άλλα οχήματα που χρησιμοποιούν το δρόμο. Θα πρέπει να τοποθετείται σε απόσταση 50 μέτρων περίπου, από το πίσω μέρος του οχήματος, αντανακλαστικό τρίγωνο κινδύνου. 
· Όπου στον αυτοκινητόδρομο, το οδόστρωμα έχει τρεις η περισσότερες λωρίδες απαγορεύεται η χρήση της δεξιά λωρίδας από:
Ø Οχήματα που σύρουν ρυμουλκούμενα, μηχανοκίνητα οχήματα βαρετού τύπου με μικτό βάρος μεγαλύτερο από 7,5 τόνους, λεωφορεία με μικτό βάρος μεγαλύτερο από 7,5 τόνους.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X