ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

«Τολμήσαμε, Σχεδιάσαμε, Υλοποιούμε» το τρίπτυχο του ΥΠΠ

Ο Υπουργός Παιδείας ανέλυσε μια σειρά από νέες πολιτικές που σχεδιάστηκαν και εφαρμόζονται

ΚΥΠΕ

«Τολμήσαμε, Σχεδιάσαμε, Υλοποιούμε» είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο κινήθηκε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού κατά τα έτη 2013-2018 και όπως δήλωσε ο Κώστας Καδής, προβαίνοντας σε απολογισμό της θητείας, «τολμήσαμε να κάνουμε μεταρρυθμίσεις, τολμήσαμε το δύσκολο και το νέο, έχοντας πίστη στην αλλαγή που τόσο έχουν ανάγκη οι νέοι μας, η κοινωνία κι ο τόπος μας».

Σε δημοσιογραφική διάσκεψη στο Θέατρο Παλλάς στη Λευκωσία, ο Υπουργός Παιδείας, είπε ότι διαμορφώθηκαν και άρχισαν ήδη να εφαρμόζονται σειρά από νέες εκσυγχρονιστικές πολιτικές, οι οποίες θα φέρουν την ουσιαστική αλλαγή που είχε ανάγκη ο τομέας της εκπαίδευσης και έπρεπε να γίνουν άμεσα.

Πρόσθεσε ότι «οι κεντρικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια ήταν το Νέο Σύστημα Διορισμών στην Εκπαίδευση, ο εκσυγχρονισμός του περιεχομένου των μαθημάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (Νέα Αναλυτικά Προγράμματα) και η εφαρμογή του νέου, σύγχρονου Λυκείου με τις κατευθύνσεις επιλογής μαθημάτων».

Στις μεταρρυθμίσεις συγκαταλέγονται και το πρόγραμμα Επαγγελματικής Μάθησης των Εκπαιδευτικών, καθώς και οι νέοι Κανονισμοί Λειτουργίας των Σχολείων, αλλαγές που έχουν αρχίσει να αποφέρουν καρπούς, όπως είναι η βελτίωση της εικόνας της Κύπρου με βάση τα αποτελέσματα της διεθνούς έρευνας TIMSS 2015, η από φέτος έγκαιρη στελέχωση των σχολείων και η μείωση των απουσιών των μαθητών κατά 15% την τρέχουσα σχολική χρονιά, όπως είπε.

Ο Υπουργός Παιδείας ανέλυσε μια σειρά από νέες πολιτικές που σχεδιάστηκαν και εφαρμόζονται αποσκοπώντας σε ένα πιο ανοικτό και δημοκρατικό σχολείο, προσαρμοσμένο στα νέα κοινωνικά δεδομένα, όπως είναι η νέα στρατηγική για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς στο σχολείο και η νέα πολιτική για την εκπαίδευση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.

Ανέφερε ότι νέες πολιτικές είναι επίσης ο Κώδικας Αντιρατσιστικής Πολιτικής στα σχολεία, καθώς και ο Οδηγός για την Πρόληψη και Διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού, η εισαγωγή νέων επιστημονικά έγκυρων προγραμμάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και η ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σεξουαλικής Κακοποίησης των παιδιών.

Αναφερόμενος στον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Εκπαίδευσης, ο κ. Καδής είπε ότι τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε μια σειρά από ενέργειες για τη στήριξη και την αποτελεσματική εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες, όπως η αύξηση του διδακτικού και θεραπευτικού προσωπικού, η αύξηση των σχολικών συνοδών καθώς και η αναβάθμιση του εξοπλισμού και των κτηριακών εγκαταστάσεων των Ειδικών Σχολείων.

Πρόσθεσε ότι προγραμματίζεται το κτίσιμο στη Λεμεσό του πρώτου ειδικού σχολείου, το οποίο πληροί όλες τις διεθνείς πρακτικές για εξυπηρέτηση των ειδικών αναγκών της ομάδας αυτής παιδιών.

Όπως είπε ο Υπουργός Παιδείας, «παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη, η Δημόσια Διαβούλευση, με στόχο τη διαμόρφωση νέας ολοκληρωμένης πολιτικής που θα διέπει την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα.

Για τον τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο κ. Καδής σημείωσε «τις προσπάθειες ώστε να καταστεί η Κύπρος διεθνές εκπαιδευτικό και ερευνητικό κέντρο, οι οποίες απέδωσαν καρπούς, αφού ο αριθμός των ξένων φοιτητών στα κυπριακά Πανεπιστήμια από 8.375 που ήταν το 2012, έφτασε στους 21.093 το 2017.

Ο Υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε, «ιστορικής σημασίας» την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για δημιουργία της Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών, χαιρετίζοντας την ομόφωνη έγκριση από τη Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου που υπέβαλε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Ανέφερε ότι «η Ακαδημία, αναμένεται να καταστεί το ανώτατο πνευματικό ίδρυμα της Κύπρου, που θα αξιοποιεί τους πιο επιφανείς ανθρώπους της χώρας, αναβαθμίζοντας το πνευματικό, το επιστημονικό και το πολιτιστικό της γίγνεσθαι».

Όπως είπε, στο τελευταίο συμβούλιο των Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απέσπασε τα εύσημα των ομολόγων του για την απόφαση ίδρυσης της Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.

Αναφερόμενος στον τομέα του Πολιτισμού, σημείωσε ότι έχουν προχωρήσει σημαντικά έργα, τόσο σε επίπεδο διαδικασιών στήριξης των πολιτιστικών δραστηριοτήτων όσο και σε επίπεδο πολιτιστικών υποδομών, οι οποίες αναμένεται να αναβαθμίσουν το πολιτιστικό γίγνεσθαι του τόπου.

Ο κ. Καδής αναφέρθηκε, παράλληλα, στις καινοτόμες προσεγγίσεις που εφαρμόζει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου (ΘΟΚ) στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του και της διοικητικής του οργάνωσης.

Σε ό,τι αφορά τη Νεολαία, ένα κεφάλαιο που επίσης, υπάγεται στους τομείς αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Καδής είπε ότι οι δράσεις ενδυνάμωσης των νέων βρίσκονται ψηλά στις προτεραιότητες, τόσο του Υπουργείου όσο και του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου (ΟΝΕΚ).

Ανέφερε ότι στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η ετοιμασία και υλοποίηση της πρώτης Εθνικής Στρατηγικής για τη Νεολαία και η έναρξη της υλοποίησής της μέσα από μια δέσμη πρωτοποριακών προγραμμάτων, τα οποία ανακοινώθηκαν και εντάχθηκαν ήδη στον προϋπολογισμό του κράτους.

Για τομέα του Αθλητισμού, ο Υπουργός Παιδείας, χαιρέτισε την έγκριση της νομοθεσίας για την καταπολέμηση της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων, την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, καθώς και την έναρξη κατάρτισης του πρώτου Κώδικα Χρηστής Διακυβέρνησης στον Αθλητισμό.

Πρόσθεσε ότι προωθήθηκαν 19 έργα αθλητικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένου του νέου γηπέδου στη Λεμεσό.

Προβαίνοντας στον απολογισμό της πενταετίας, ο κ. Καδής, είπε ότι «για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, το Υπουργείο Παιδείας στηρίχτηκε στην επιστημονική εμπειρογνωμοσύνη εκατοντάδων πανεπιστημιακών, τεχνοκρατών και μάχιμων εκπαιδευτικών καθώς και στον διάλογο και τη διαβούλευση.

«Με αυτό τον τρόπο επιτεύχθηκε η μέγιστη δυνατή συναίνεση για τις πλείστες μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν», είπε και εξέφρασε ευχαριστίες σε όλους όσοι συμμετείχαν με τις ιδέες τους, τις παρατηρήσεις τους και την κριτική τους στη διαμόρφωση και την εφαρμογή των μεταρρυθμιστικών πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας.

Στην παρουσίαση του απολογισμού του Υπουργείου Παιδείας παρούσα και η Κύπρια δημιουργός, Αλέξια Βασιλείου, το project της οποίας «Re – be» εντάσσεται πλέον στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Εξήγησε ότι το πρόγραμμα «Re-bE» αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, που συνίσταται στη μουσική ακρόαση, την έκφραση, τον αυτοσχεδιασμό αλλά και την προώθηση του σεβασμού για το περιβάλλον και τον άνθρωπο, ενώ οι μαθητές με δικό τους κωδικό θα έχουν πρόσβαση στο ιδιωτικό διαδικτυακό ραδιόφωνο του «Re-bE» και θα μπορούν να επιλέξουν την μουσική που θα ακούσουν μέσα από τις προσφερόμενες την κάθε μέρα, επιλογές.

Ακολούθως, ο Υπουργός Παιδείας, απάντησε σε ερωτήματα των εκπροσώπων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Ερωτηθείς σε πιο σημείο βρίσκεται η έρευνα που διεξάγεται μετά τη διαρροή των θεμάτων σε εξεταστικό δοκίμιο για διορισμό με το νέο σύστημα, ο Υπουργός Παιδείας, είπε ότι ενημερώθηκε από την Εισαγγελέα που ανέλαβε την υπόθεση ότι θα παραδώσει τα αποτελέσματα και τα πορίσματά της πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων και ακολούθως θα κινηθούν.

Σε ερώτηση αναφορικά με την πρόταση για αύξηση του ορίου ηλικίας εισδοχής στη δημοτική εκπαίδευση, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι δεν έχει κατατεθεί ακόμη στο Υπουργικό Συμβούλιο εν αναμονή των γραπτών θέσεων των εμπλεκόμενων φορέων, ωστόσο καταγράφεται μια θετική προσέγγιση για να προχωρήσει και αυτή η σημαντικότατη μεταρρύθμιση.

Απαντώντας σε ερώτηση για την τροποποιητική πρόταση που έχει καταθέσει το Υπουργείο Παιδείας στη Βουλή για ρύθμιση του θέματος των εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου, ο κ. Καδής είπε ότι το Νομοσχέδιο που κατατέθηκε είναι αυτούσια η θέση της Νομικής Υπηρεσίας πάνω σε αυτό το ζήτημα με προοπτική να γίνει συζήτηση και το Υπουργείο Παιδείας να πάρει τις αποφάσεις του.

Πρόσθεσε ότι είναι δύσκολο εν μέσω της προεκλογικής περιόδου να λαμβάνονται τέτοιου είδους αποφάσεις έτσι σωστά αυτά τα ζητήματα αφέθηκαν να συζητηθούν ανεξάρτητα από οποιεσδήποτε σκοπιμότητες αμέσως μετά τις εκλογές.

Σε ερώτηση αναφορικά με τη σύσταση Υφυπουργείου Πολιτισμού, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που θα απασχολήσουν τη νέα κυβέρνηση ενώ και η παρούσα κυβέρνηση, λίγους μήνες πριν τις προεδρικές εκλογές, εξακολουθεί να θέτει στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της τη δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού.

Στο μεσοδιάστημα ετοιμάζεται ολοκληρωμένη πρόταση για την αναβάθμιση γενικότερα των πολιτιστικών δραστηριοτήτων στην Κύπρο.

Ερωτηθείς για το γεγονός ότι στο πρόγραμμα της Πάφου ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2017 δεν υπήρξε οποιαδήποτε εκδήλωση με επίκεντρο τον αείμνηστο Κύπριο μουσικοσυνθέτη, Μάριο Τόκα, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να απαντηθεί από τους ιθύνοντες του «Πάφος 2017», οι οποίοι έχουν ανακοινώσει το σκεπτικό πάνω στο οποίο βασίστηκαν για τη διοργάνωση κάθε εκδήλωσης.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι έχει ο ίδιος γίνει κοινωνός ιδιαίτερα εγκωμιαστικών σχολίων για το πρόγραμμα της Πάφου, η οποία αν και μια μικρή πόλη, κατάφερε και απέσπασε τα εύσημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τα όσα προγραμμάτισε.

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι ιερωμένοι είναι ταυτόχρονα εκπαιδευτικοί και άρα στερούν το δικαίωμα διορισμού πτυχιούχων, ο κ. Καδής, είπε ότι είναι ένα ζήτημα που συζητήθηκε κατά κόρον στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, έχουν ληφθεί αποφάσεις και το ποιος διδάσκει στα σχολεία καθορίζεται ξεκάθαρα μέσα από τη Νομοθεσία και κανείς δεν είναι υπεράνω αυτής.

Απαντώντας σε ερώτηση για το κατά πόσον ο σχολικός εκκλησιασμός είναι υποχρεωτικός, ο κ. Καδής είπε ότι υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία και με την Επίτροπο για τα Δικαιώματα του Παιδιού και υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις στις οποίες μαθητές μπορούν να εξαιρούνται από τον σχολικό εκκλησιασμό.

Όταν ο κ. Καδής ερωτήθηκε για το θέμα της παραίτησης του επί έξι χρόνια Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου, Άλκη Μπαλτά, έδωσε τον λόγο στην Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Ορχήστρας και Γενική Διευθύντριας του Υπουργείου, Αίγλη Παντελάκη, η οποία ήταν παρούσα.

Δήλωσε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο της ΣΚΟΚ έχει εκφράσει μεγάλη εκτίμηση για το έργο που ο κ. Μπαλτάς έχει επιτελέσει σε αναμεταξύ τους αλληλογραφία ενώ «προφανώς εθίγη» από το γεγονός ότι δεν θα ανανεωνόταν για δεύτερη φορά το συμβόλαιο του αν και του ζητήθηκε να κάνει προγραμματισμό για την επόμενη σεζόν, για αυτό και προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός.

Ο Υπουργός Παιδείας ερωτηθείς για το ζήτημα του διορισμού νέου Πρύτανη στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είπε ότι σέβεται την ανεξαρτησία του ΑΠΚΥ και τους κανονισμούς λειτουργίας του και δεν επεμβαίνει σε εσωτερικές διαδικασίες.

Παρών στον απολογισμό, ήταν ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου, Κώστας Χρίστου, ο οποίος λαμβάνοντας τον λόγο, είπε ότι σύντομα, μαζί με το όνομα του επιτυχόντα, θα ανακοινωθεί και η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την τελική επιλογή, η οποία έγινε ανάμεσα σε πέντε Έλληνες επιστήμονες οι οποίοι έζησαν και διέπρεψαν στο εξωτερικό.

Η παρουσίαση του απολογισμού του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού άρχισε με σύντομη παρέμβαση μαθήτριας λυκείου της Λευκωσίας, η οποία είπε ότι με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που έχει εφαρμοστεί το τελευταίο έτος μπορούμε να μιλάμε για ένα παράθυρο ελπίδας και μια παιδεία βαθύτερη και πιο ουσιαστική, ωστόσο δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού.

Παρόντες στο Θέατρο Παλλάς και στον απολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ήταν, μεταξύ άλλων, ο Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Βασίλης Πάλμας, η Επίτροπος για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Κυριάκος Χατζηγιάννης, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, Σάββας Κυριακίδης και ανώτερα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση