ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υπ. Παιδείας: Oυσιαστικά αποτελέσματα φέρνουν οι αλλαγές στη Μέση Εκπαίδευση

Φέτος εφαρμόζεται για πρώτη χρονιά το νέο νομοθετικό πλαίσιο των νέων σχολικών κανονισμών

ΚΥΠΕ

Οι αλλαγές στη Μέση Εκπαίδευση αρχίζουν ήδη να φέρνουν ουσιαστικά αποτελέσματα, δηλώνει, σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ, ο Διευθυντής της Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, Κυπριανός Λούη, και προσθέτει ότι φέτος εφαρμόζεται από το Υπουργείο για πρώτη χρονιά το νέο νομοθετικό πλαίσιο των νέων σχολικών κανονισμών.

Σε ερώτηση πόσα σχολεία θα λειτουργήσουν και πόσοι μαθητές θα φοιτήσουν φέτος σε σχέση με άλλες χρονιές, ο κ. Λούη είπε ότι το 2017-18 θα λειτουργήσουν 114 σχολεία, εκ των οποίων 64 γυμνάσια, 38 λύκεια και 7 εξατάξια σχολεία με πλήρη γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο.

«Επίσης θα λειτουργήσουν 5 εσπερινά γυμνάσια-λύκεια. Συνολικά θα φοιτήσουν 21.600 μαθητές στα Γυμνάσια και 17.730 μαθητές στα Λύκεια. Οι εγγραφές στα εσπερινά γυμνάσια - λύκεια θα ολοκληρωθούν στα μέσα Σεπτεμβρίου. Από το σύνολο των 8.800 αποφοίτων μαθητών της Δημοσίας και Ιδιωτικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 7.274 ή ποσοστό 83% έχουν εγγραφεί στα δημόσια Γυμνάσια ( μέχρι τις 30/6/2017). Σύμφωνα με στοιχεία του 2016-17 στα εγκεκριμένα Ιδιωτικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φοιτά το 18,2% του μαθητικού πληθυσμού», πρόσθεσε.

Ανέφερε, ακόμη, ότι από το σύνολο των 7.184 μαθητών της Γ` Γυμνασίου της σχολικής χρονιάς 2016-17, 5.615 μαθητές/μαθήτριες συνεχίζουν τις σπουδές τους στα δημόσια λύκεια ενώ 1.569 μαθητές/μαθήτριες αναμένονται να συνεχίσουν τις σπουδές τους στη Δημόσια Τεχνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

«Σε ό,τι αφορά στις επιλογές των μαθητών, στην Α` Λυκείου 14% των μαθητών θα ακολουθήσει την Α` Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού (Ο.Μ.Π.) (Αρχαία Ελληνικά, Αρχαιογνωσία, Ιστορία), 40% θα ακολουθήσει την Β` Ο.Μ.Π. (Μαθηματικά, Φυσική), 20% θα ακολουθήσει την Γ` Ο.Μ.Π. (Μαθηματικά, Οικονομικά) και 26% θα ακολουθήσει την Δ` Ο.Μ.Π. (Οικονομικά, Αγγλικά).

Όπως είπε, στις κατευθύνσεις της Β` και Γ` Λυκείου οι προτιμήσεις των μαθητών ως προς τις 6 κατευθύνσεις κυμάνθηκαν ως εξής:1η κατεύθυνση 8,5%, 2η κατεύθυνση 4,5%, 3η κατεύθυνση 40%, 4η κατεύθυνση 13,5%, 5η κατεύθυνση 23% και 6η κατεύθυνση 10,5%.

Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία της νέας χρονιάς, ο κ. Λούη είπε ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα έχουν αναθεωρηθεί μετά και την ανατροφοδότηση που πήραν ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού από τα σχολεία μετά και από την καθολική εφαρμογή των αναδομημένων αναλυτικών προγραμμάτων.

«Λάβαμε ωστόσο υπόψη και τις απόψεις των Συνδέσμων των καθηγητών, οι οποίες στάλθηκαν σε μας μέσω της Γραμματείας της ΟΕΛΜΕΚ. Έχει γίνει αναπροσαρμογή της ύλης ανά τετράμηνο με βάση τον πραγματικό διδακτικό χρόνο έτσι ώστε οι Δείκτες Επιτυχίας και οι Δείκτες Επάρκειας να επιτευχθούν αποτελεσματικά», συμπλήρωσε.

Ερωτηθείς αν τα βιβλία θα βρίσκονται στα σχολεία έγκαιρα, ο κ. Λούη είπε ότι έχουν γίνει όλες οι απαιτούμενες ενέργειες, ώστε όλα τα βιβλία να βρίσκονται στα σχολεία μέχρι το τέλος Αυγούστου.

«Τη στιγμή αυτή πέραν του 95% των βιβλίων έχουν παραληφθεί από τα σχολεία. Ειδικές κατηγορίες βιβλίων με αυξημένο κόστος, όπως για παράδειγμα τα εγχειρίδια των ξενόγλωσσων μαθημάτων (Αγγλικών, Γαλλικών, Γερμανικών κ.ά.) για λόγους ασφάλειας θα αποσταλούν από τις αποθήκες στα σχολεία τις τελευταίες ημέρες του Αυγούστου. Επομένως, τα σχολεία θα είναι σε θέση να προμηθεύσουν όλους τους μαθητές με τα ανάλογα βιβλία του επιπέδου και των επιλογών τους πριν την έναρξη των μαθημάτων», πρόσθεσε.

Απαντώντας σε ερώτηση αν οι εκκρεμότητες με τους εκπαιδευτικούς έχουν διευθετηθεί ή μπορεί να προκύψει αναταραχή στα σχολεία με το ξεκίνημα της χρονιάς, ο κ. Λούη είπε ότι η στελέχωση των σχολικών μονάδων έχει ολοκληρωθεί κατά 99%.

«Στη συντριπτική τους πλειονότητα όλες οι διαπιστωμένες ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν ικανοποιηθεί. Απομένει ο διορισμός μικρού αριθμού καθηγητών λόγω πρόωρων αφυπηρετήσεων και παραχώρησης ετήσιων αδειών σε μόνιμους εκπαιδευτικούς. Επίσης υπάρχει μικρός αριθμός συμβασιούχων καθηγητών οι οποίοι δεν αποδέχονται το διορισμό τους και η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας θα προχωρήσει στην αντικατάστασή τους. Μέχρι σήμερα, για τη σχολική χρονιά 2017-2018, έχουν διοριστεί 240 μόνιμοι καθηγητές επί δοκιμασία και 280 συμβασιούχοι καθηγητές. Το Υπουργείο Παιδείας Πολιτισμού έχει προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε εκπαιδευτικοί οι οποίοι ήταν διορισμένοι τις προηγούμενες σχολικές χρονιές να επαναδιοριστούν, όπου είναι δυνατόν. Ο στόχος αυτός έχει επιτευχθεί σχεδόν ολοκληρωτικά», σημείωσε.

Προωθείται, συνέχισε ο κ. Λούη, η θεσμοθέτηση κανονισμών τοποθέτησης των μόνιμων απλών καθηγητών και παράλληλα προγραμματίζεται, στη συνέχεια, η ετοιμασία κανονισμών τοποθέτησης Βοηθών Διευθυντών, Βοηθών Διευθυντών Α΄ και Διευθυντών, με στόχο πάντοτε την έγκαιρη, λειτουργική και ισόρροπη στελέχωση των σχολείων, μέσα από τον αναγκαίο διάλογο με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Σε ερώτηση τι αλλάζει φέτος στη Μέση Εκπαίδευση, ο κ. Λούη είπε ότι φέτος εφαρμόζεται από το Υπουργείο για πρώτη χρονιά το νέο νομοθετικό πλαίσιο των νέων σχολικών κανονισμών.

«Βασικά σημεία στους νέους κανονισμούς που εισάγονται από φέτος είναι η αριθμητική βαθμολογία στα γυμνάσια, η εισαγωγή της ενισχυτικής διδασκαλίας για τους υστερούντες μαθητές και η μεταφορά των ανεξετάσεων από το Σεπτέμβριο στον Ιούνιο, ο εξορθολογισμός των απουσιών των μαθητών και η κατάργηση του χαρακτηρισμού των αδικαιολόγητων απουσιών, ο επαναπροσδιορισμός των αποβολών των μαθητών ως πειθαρχικό μέτρο, η θεσμοθέτηση της διευθυντικής ομάδας, η εισαγωγή του «Δημιουργικότητα - Δράση - Κοινωνική Προσφορά» στο Γυμνάσιο, η αναβάθμιση του ρόλου των γονέων στον καταρτισμό των εσωτερικών σχολικών κανονισμών, κ.ά. Η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού καλείται να διαχειριστεί με επιτυχία το πλαίσιο των αλλαγών αυτών και να διασφαλίσει την αντίληψη και ορθή εφαρμογή τους από όλους τους εμπλεκομένους», πρόσθεσε.

Όπως ανέφερε, η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού καλείται επίσης να προωθήσει τη διαμορφωτική αξιολόγηση του μαθητή καθώς και εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης.

«Το μέτρο θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της ποιοτικής αξιολόγησης του μαθητή, τον έγκαιρο εντοπισμό μαθησιακών αδυναμιών και παρανοήσεων, καθώς και τη λήψη μέτρων τόσο σε επίπεδο τάξης-εκπαιδευτικού όσο και σε επίπεδο σχολείου για τη βελτίωση της μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών. Ακόμα το μέτρο αυτό θα βοηθήσει τη διδακτική πρακτική καθώς η διαμορφωτική αξιολόγηση θα στηρίξει εκπαιδευτικούς και σχολεία, ώστε να εφαρμόσουν τη διαφοροποίηση στη διδασκαλία. Στο πλαίσιο αυτό η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης θα οργανώσει, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων προς τους εκπαιδευτικούς. Οι εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης και η διαφοροποιημένη διδασκαλία θα αποτελέσουν θέματα και των Σεμιναρίων Σεπτεμβρίου που θα πραγματοποιηθούν από τις Επιθεωρητές Μέσης Εκπαίδευσης», συμπλήρωσε.

Ο κ. Λούη είπε, επίσης, ότι μετά την ολοκλήρωση της αναδόμησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων στη βάση των δεικτών Επιτυχίας και Επάρκειας, η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης καλείται να διασφαλίσει την παιδαγωγική αξιοποίησή τους τόσο στο πλαίσιο της διαμορφωτικής αξιολόγησης όσο και στον καθορισμό της πυρηνικής γνώσης για κάθε γνωστικό αντικείμενο και επίπεδο.

«Η αξιοποίησή τους θα συμβάλει στη βελτίωση διδακτικών πρακτικών όπως είναι η δόμηση, ο προσανατολισμός και η μοντελοποίηση ως επίσης και η διαφοροποίηση στη διδασκαλία», πρόσθεσε.

Ερωτηθείς με ποιους φορείς συνεργάζεται η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης για το καλό της παιδείας μας, ο κ. Λούη είπε ότι ποικίλοι παράγοντες, οι οποίοι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, επηρεάζουν τη μάθηση των μαθητών μας, μεταξύ αυτών είναι πρώτιστα οι ίδιοι οι μαθητές, οι γονείς τους και οι εκπαιδευτικοί.

«Οι γονείς μέσα από μια ουσιαστική συνεργασία με το σχολείο θα πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά τους στη βελτίωση παραγόντων όπως το γνωστικό και μαθησιακό στυλ, οι προσδοκίες, τα κίνητρα, η επιμονή και η μαθησιακή ετοιμότητα των παιδιών τους. Για παράδειγμα, μπορούν να καθορίζουν, σε συνεργασία με το σχολείο επικείμενους μαθησιακούς στόχους για τα παιδιά τους. Να φροντίζουν, ώστε η κατάκτηση των στόχων αυτών από τα παιδιά τους, να επιδιώκεται με επιμονή και υπομονή. Είναι, επίσης, σημαντικό να καλλιεργούν θετική εικόνα ως προς το σχολείο και τη μάθηση στα παιδιά τους, όπως επίσης, να καλλιεργούν με κάθε τρόπο κίνητρα και προσδοκίες για κατάκτηση μαθησιακών στόχων», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ένας από τους βασικούς άξονες στο σχήμα διδάσκων-διδασκόμενος-γονιός.

«Ο εκπαιδευτικός μπορεί και πρέπει να επηρεάζει με θετικό για τη μάθηση τρόπο τους άλλους δυο άξονες του σχήματος. Σε ό,τι αφορά στη γνώση του αντικειμένου έχει υποχρέωση να την κατέχει σε όλη την έκταση και το βάθος της. Να είναι ικανός να ιεραρχεί κατάλληλα την προσφερόμενη γνώση αλλά και τα μέσα που θα χρησιμοποιήσει για να την αναπαραστήσει, να την κάνει εύγλωττη και κατανοητή στους μαθητές του. Με λίγα λόγια, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει σε υψηλό βαθμό παιδαγωγική γνώση του αντικειμένου του», συμπλήρωσε.

Ο εκπαιδευτικός, συνέχισε, ως επαγγελματίας οφείλει να είναι φορέας ενός συνόλου αξιών.

«Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι δίκαιος, αφοσιωμένος στη φροντίδα των μαθητών που το σχολείο τού έχει εμπιστευθεί, να παρακινεί, να εμπνέει, να ενθαρρύνει την προσπάθεια και την επιτυχία, να προστατεύει τη μοναδικότητα, την ατομικότητα και τις ειδικές ανάγκες των μαθητών και να προωθεί την ολοκληρωμένη ανάπτυξή τους. Να σέβεται και να αποδέχεται τη διαφορετικότητα και να δεσμεύεται στην καλλιέργεια της ισότητας και της κοινωνικής ένταξης. Ακόμα, ο εκπαιδευτικός οφείλει να χαρακτηρίζεται από επαγγελματική ακεραιότητα. Ενεργεί με ειλικρίνεια, σεβασμό, εμπιστευτικότητα και ακεραιότητα σε όλες τις πτυχές της εργασίας του», ανέφερε.

Επιπρόσθετα, ο κ. Λούη είπε ότι ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να εφαρμόζει σε υψηλό επίπεδο τη διδακτική πράξη και να δημιουργεί μαθησιακό κλίμα του οποίου οι μαθητές αποτελούν ενεργό στοιχείο στη μαθησιακή διαδικασία και στο οποίο τους δίνεται η δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες δια-βίου μάθησης (μαθαίνω πως να μαθαίνω).

«Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να συνεργάζεται με όλους όσοι εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία με αντικειμενικό στόχο την αποτελεσματική ανταπόκρισή του στις ανάγκες των μαθητών. Η στάση του μαθητή είναι καθοριστική για μια αποτελεσματική μαθησιακή επίτευξη. Οι προσδοκίες του μαθητή καθώς και τα κίνητρά του ως προς τη μάθηση ορίζουν το πλαίσιο μιας αποτελεσματικής συνεργασίας του μαθητή με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Αν λοιπόν κάτι πρέπει να αλλάξει στον μαθητή είναι κυρίως η αναθεώρηση της στοχοθεσίας καθώς και του ύψους των προσδοκιών του μαθητή. Θα πρέπει να μάθουμε τους μαθητές να θέτουν για τον εαυτό τους υψηλούς στόχους, την επίτευξη των οποίων να επιδιώκουν με συνέπεια και συνέχεια. Να μην εγκαταλείπουν εύκολα τις προσπάθειες τους, όπως επίσης και να ενορχηστρώνουν στρατηγικές υλοποίησης τους. Να εντοπίζουν και να απομακρύνουν ή και να απομακρύνονται από κάθε τι που αποτελεί εμπόδιο στην υλοποίηση των στόχων τους», σημείωσε.

Ο κάθε μαθητής, συνέχισε, αποτελεί μια μοναδικότητα και ως εκ τούτου δεν χωρούν ολοκληρωτισμοί και καθολικότητες.

«Επομένως, θα πρέπει να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να θέτουν για τον εαυτό τους, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες κλίσεις και δεξιότητές τους, επικείμενους στόχους. Δηλαδή, στόχους που να βρίσκονται μέσα στα πλαίσια των ικανοτήτων τους για υλοποίηση», συμπλήρωσε.

Ο κ. Λούη υπογράμμισε, στη συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ, ότι είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ανταποκρίθηκε με δυναμισμό, συνέπεια, σταθερότητα στις προκλήσεις των καιρών που δεν είναι τίποτα άλλο από τη βελτίωση της παρεχόμενης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

«Τα μέτρα που έχουμε λάβει, εφαρμόζοντας πρόνοιες των νέων κανονισμών, προωθώντας την επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, αναδομώντας τα αναλυτικά προγράμματα και καθορίζοντας δείκτες επιτυχίας και επάρκειας για κάθε γνωστικό αντικείμενο, συντελούν στην ποιότητα και στην ανάπτυξη των σχολικών μονάδων, στη βελτίωση των αποτελεσμάτων των μαθητών, στην αποδοχή της μεταφοράς των ανεξετάσεων την περίοδο Ιουνίου και στην αναγνώριση της αποτελεσματικότητας της ενισχυτικής διδασκαλίας. Οι αλλαγές στη Μέση Εκπαίδευση αρχίζουν ήδη να φέρνουν ουσιαστικά αποτελέσματα», κατέληξε.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Ημερίδα με θέμα: «Μετανάστευση και Εκπαίδευση: Πολιτικές και πρακτικές σε μια περίοδο αστάθειας» ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΠΑΙΔΕΙΑ
X