ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Αλλάζουν χέρια αντιπροσωπείες εν όψει ηλεκτροκίνησης

Οι προσθήκες Mitsubishi και Renault ενίσχυσαν περαιτέρω τον Ομιλο Πηλακούτα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μόλις την 1η Αυγούστου με επίσημη ανακοίνωσή του ο Όμιλος Πηλακούτα κοινοποιούσε την έναρξη της συνεργασίας του από τη μια με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault, η οποία περιλαμβάνει στο γκρουπ της τη Renault, τη Dacia, τα εμπορικά Renault και τα Alpine αλλά και από την άλλη τη Mitsubishi, εταιρεία η οποία έχει καθιερωθεί στον χώρο των οχημάτων μεταφοράς (διπλοκάμπινων οχημάτων). Είχε προηγηθεί και στις δύο περιπτώσεις παρασκήνιο διαβουλεύσεων, καθώς τα δύο brands διεκδικούσε και η Loutsios Group, ωστόσο η μητρική εταιρεία επέλεξε και στις δύο περιπτώσεις τον όμιλο Πηλακούτα.

Το διακύβευμα πλέον για τον όμιλο είναι το πώς θα διαχειριστεί τα βαριά ονόματα στην αγορά αυτοκινήτων, αφού μαζί με τον υφιστάμενο στόλο της ο αριθμός των brands της ανέρχεται στα εννέα, κάτι που και μαθηματικά τουλάχιστον σημαίνει ότι είναι στην κορυφή της αγοράς αυτοκινήτων. Οι εξελίξεις στον χώρο ήταν το τελευταίο διάστημα ούτως ή άλλως καταιγιστικές και είχαν ως αποτέλεσμα την ανατροπή στις ισορροπίες που διαμορφώνονται ανάμεσα στις εταιρείες εισαγωγέων αυτοκινήτων. Έτσι καταγράφηκαν και εταιρείες εισαγωγέων, όπως η Fairways, να ολοκληρώνουν τον κύκλο τους και συνακόλουθα τα μερίδια αγοράς να αναπροσαρμόζονται. Τα στοιχεία για το τρέχον έτος, μέχρι και τον Ιούλιο, δίνουν στον Όμιλο Πηλακούτα μερίδιο αγορά 26%. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταφοράς των brands της Mitsubishi και της Renault από τη Fairways στον Πηλακούτα, ο όμιλος αυξάνει και το μερίδιο αγοράς του. Για το 2018 το ποσοστό πωλήσεων αυτοκινήτων που αντιστοιχούσαν στη Fairways ανήλθε στο 1,2%. Με τα νέα δεδομένα το μερίδιο αγοράς του ομίλου Πηλακούτα θα ξεπεράσει το 27% ή αλλιώς ο ένας στους τρεις οδηγούς θα αγοράζει το νέο του όχημα από τον συγκεκριμένο όμιλο.

Και τώρα ηλεκτροκίνηση

Έχοντας ήδη την αντιπροσωπεία της Nissan, η εξασφάλιση του brand της Renault θεωρείται κίνηση ματ καθώς πέραν του πλεονεκτήματος της άμεσης επέκτασης του χαρτοφυλακίου του ομίλου Πηλακούτα, αποτελεί επένδυση και γερή βάση για το τι έπεται στην αγορά αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια, δηλαδή στην ηλεκτροκίνηση. Ήδη το πεδίο στην αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να διαφοροποιείται, ειδικά στην αγορά του εξωτερικού όπου ο ανταγωνισμός μετατοπίζεται σε υβριδικά και ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στην Κύπρο, τα βήματα προς την ηλεκτροκίνηση, εν τη απουσία οικονομικών κινήτρων, προχωρούν με πιο αργούς ρυθμούς.

Για τους οκτώ μήνες του 2018 από τις συνολικές εγγραφές των νέων ιδιωτικών οχημάτων τύπου σαλούν, τα 589 αφορούν υβριδικά οχήματα, ενώ μουδιασμένη έως ελάχιστη μπορεί να χαρακτηριστεί η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς μόλις ένα ηλεκτροκίνητο έχει εγγραφεί για την προαναφερόμενη περίοδο. Για το 2017 οι εγγραφές ηλεκτροκίνητων οχημάτων έφτασαν τις 99. Εκτιμάται δε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποκτήσουν τα επόμενα επτά χρόνια, μέχρι δηλαδή το 2025, μερίδιο αγοράς 25%. Ενδεικτικά πάντως αναφέρεται ότι από το σύνολο των πωλήσεων σαλούν ιδιωτικών αυτοκινήτων για το 2018 (μέχρι Ιούλιο), το μερίδιο των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανέρχεται μόλις στο 8,6%. Μερίδιο στην ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο έχει και η Tesla της τάξης του 5% παρά το γεγονός ότι δεν έχει αντιπρόσωπο στη χώρα, ενώ γύρω στο 4% ανέρχεται το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων της Renault. Σημειώνεται παράλληλα ότι από τις 99 εγγραφές ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2017, τα 55 αφορούν σκούτερ και μοτοποδήλατα της βρετανικής E-rider και της E-Max.

Τα υβριδικά

Στην περίπτωση των υβριδικών, τα στοιχεία που προκύπτουν από τις εγγραφές νέων οχημάτων του τμήματος μεταφορών, δείχνουν ότι από τις 1349 εγγραφές οχημάτων μόνο η μία περίπτωση αφορά όχημα άλλης αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ πρώτα σε προτίμηση είναι το μοντέλο Tοyota RAV4 και ακολουθεί το Toyota Prius. Στα υβριδικά, τη μερίδα του λέοντος έχει η Toyota που διαθέτει στην αγορά πέντε μοντέλα υβριδικών (Yaris Hyrbrid, Auris Hybrid, Toyota VHR, RAV4, PRIUS, και το Auris Touring Sports). Μόλις οκτώ οδηγοί επέλεξαν να αγοράσουν υβριδικά της Porsche, η οποία είχε ανακοινώσει τον Μάιο την άφιξη της υβριδικής έκδοσης του μοντέλου της Porsche Cayenne, ενώ το σύνολο των νέων εγγραφών συμπληρώνει η Lexus με 55 πωλήσεις/ εγγραφές και τρία μοντέλα στην κατηγορία υβριδικό.

Διαφοροποίηση σκηνικού αναμένεται μέχρι το 2020

Στην περίπτωση της γκάμας που διαχειρίζεται η Unicars, δεν κατασκευάζονται επί του παρόντος ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ δεν εισάγονται ούτε τα δύο υβριδικά μοντέλα της AUDI A3 και Q7. Η Unicars πάντως εξετάζει το σενάριο να προχωρήσει σε απευθείας άνοιγμα στο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, το οποίο εκτιμάται ότι θα επισκιάσει στο μέλλον και το υβριδικό. Όπως εκτιμούν στην εταιρεία το σκηνικό αναμένεται να διαφοροποιηθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, εντούτοις επί του παρόντος δεν υπάρχουν ούτε οι αναγκαίες υποδομές, αλλά ούτε και τα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος. Θέση η οποία υποστηρίζεται και από άλλους πρωταγωνιστές του κλάδου, που αναφέρουν ότι ελλείψει υποδομών και κινήτρων, ο δρόμος για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κύπρο είναι μακρύς.

Τα κίνητρα

Πάντως, η κυβέρνηση δεν είναι ακόμα έτοιμη για παροχή κινήτρων προς τους οδηγούς, τα οποία θα ξεκλειδώσουν την αγορά ηλεκτροκίνησης. Τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν φορολογική εξαίρεση, μηδενική άδεια κυκλοφορίας και στάθμευσης χωρίς τέλος σε δήμους και κοινότητες ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα. Είναι κάτι το οποίο βρίσκεται υπό μελέτη και από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και από το Υπουργείο Ενέργειας και Οικονομικών, ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι για να γίνει αυτό θα πρέπει να εξευρεθούν οικονομικοί πόροι. Από πλευράς της η κυβέρνηση έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι τα όποια κίνητρα θα είναι έτοιμα μετά το 2020. Μέχρι να είναι έτοιμα τα κίνητρα, βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκταση του δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτοκινητόδρομους και εντός των δήμων.

Τι ισχύει στην Ευρώπη

Τα νέα από την ευρωπαϊκή αγορά δείχνουν πάντως ότι τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις για το 2025. Την ώρα που το εκτόπισμα της Tesla παρουσιάζει σημάδια κάμψης, εταιρείες όπως η BMW, η Nissan και η Renault, αυξάνουν τις επιδόσεις τους στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Στην περίπτωση της Toyota Ευρώπης, το 46% των πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2018 αφορούσαν υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, καταγράφοντας αύξηση κατά 23% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια ώρα οι επενδύσεις της Renault στην ηλεκτροκίνηση την έχουν αναδείξει στην κορυφή της Ευρώπης στη συγκεκριμένη αγορά, καθώς κατά το 2017, ένα στα τέσσερα ηλεκτρικά οχήματα ήταν μοντέλο της Renault. Η εταιρεία ανακοίνωσε νέο πρόγραμμα επένδυσης ύψους ενός δισ., και πάλι στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης. Σε παγκόσμιο επίπεδο η Porsche θα λανσάρει τους επόμενους μήνες το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της - την Porsche Taycan με αυτονομία μέχρι τα 500 χλμ

Πωλήθηκαν περισσότερα οχήματα

Τα στοιχεία εξάγονται στη βάση των καινούργιων ιδιωτικών οχημάτων σαλούν από την αρχή του έτους μέχρι και τον Ιούλιο που έφτασαν τις 6.819 εγγραφές. Από μια ματιά στις συνολικές εγγραφές των μηχανοκίνητων οχημάτων φαίνεται ότι υπάρχει αύξηση περίπου 17,3% στις πωλήσεις. Σε πραγματικούς αριθμούς μέχρι το τέλος του δευτέρου τετραμήνου του έτους πωλήθηκαν 30.373 καινούργια αυτοκίνητα σε σχέση με τις 25.896 την περίοδο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2017. Από αυτά, 8.910 ή ποσοστό της τάξης του 35,4% ήταν καινούργια σαλούν αυτοκίνητα, ενώ μεταχειρισμένα ήταν 16.247 (64,6%). Συγκρίνοντας με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, παρατηρείται μείωση στην αγορά καινούργιων οχημάτων της τάξης του 5% το οποίο φαίνεται να προστέθηκε στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου το οποίο την υπό εξέταση περίοδο του 2017 είχε ποσοστό της τάξης του 59,4%.

*Ο πίνακας των μεριδίων αγοράς αυτοκινήτων είχε δημοσιευτεί σε ρεπορτάζ της έντυπης «Κ» στις 26 Αυγούστου. Αναδημοσιεύεται καθώς εκ παραδρομής δεν είχαν συμπεριληφθεί όλες οι εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων. 

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση