ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Deloitte: Προκλήσεις και ευκαιρίες στο λιανικό εμπόριο

Από τον Γιάννη Λεωνίδου, Συνέταιρο, και τον Ανδροκλή Γρηγορίου, Βοηθό Διευθυντή, Ελεγκτικές Υπηρεσίες, Deloitte

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Το λιανικό εμπόριο, έχοντας περάσει μια σημαντική περίοδο ευημερίας για την πενταετία 2015 – 2019, βρέθηκε και αυτό αντιμέτωπο με τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας, ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου στην Κύπρο αυξήθηκε κατά 21,1% κατά την πενταετία 2015 – 2019, ενώ το 2020 υποχώρησε κατά 2% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Οι ίδιες πτωτικές τάσεις συνεχίζουν και για το 2021 με τον Ιανουάριο να καταγράφει απώλειες τόσο σε όγκο όσο και αξία της τάξεως του 11,6% και 9,2% αντίστοιχα. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο συγκεκριμένοι τομείς του λιανικού εμπορίου, όπως αυτών των τροφίμων και ποτών, γνώρισαν περαιτέρω αύξηση το 2020, συγκεκριμένα της τάξης του 3,2%, σε αντίθεση με τον τομέα ένδυσης και υπόδησης που μειώθηκε κατά 23,9% σε σχέση με το 2019.

Ο γνωστός Άγγλος γεωλόγος και εξερευνητής Κάρολος Δαρβίνος είχε κάποτε αναφέρει πως “Δεν είναι τα πιο δυνατά είδη που επιβιώνουν ή τα πιο έξυπνα, αλλά αυτά που ανταποκρίνονται καλύτερα στις αλλαγές“. Έχοντας υπόψιν αυτό το γνωμικό και δεδομένων των συνθηκών και των αλλαγών που έχει επιφέρει η πανδημία, πολλές είναι οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται με το λιανικό εμπόριο. Στόχος δεν πρέπει να είναι απλά η ανάκαμψη αλλά η περαιτέρω ανάπτυξη, τόσο εν μέσω πανδημίας αλλά και την επόμενη μέρα. Πιο κάτω, αναλύουμε εν συντομία σημαντικές ευκαιρίες και προκλήσεις που θα συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου αυτού.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Το ηλεκτρονικό εμπόριο μπήκε για τα καλά στη ζωή μας τον τελευταίο χρόνο ελέω πανδημίας, αφού πολλές επιχειρήσεις οδηγήθηκαν στη χρήση του νωρίτερα από ότι είχαν αρχικά προγραμματίσει. Μέσω της δημιουργίας ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι επιχειρήσεις κατάφεραν να διατηρήσουν την επαφή με τους καταναλωτές και οι ίδιοι οι καταναλωτές να φέρουν τα καταστήματα στην οθόνη τους. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί και στην εμπειρία που θα αποκτήσει ο καταναλωτής μέσα από τις διαδικτυακό εμπόριο. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθεί το ενδιαφέρον του καταναλωτή, ενώ ταυτόχρονα η εμπειρία της φυσικής αγοράς να αντικατασταθεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την χρήση της εικονικής πραγματικότητας, δίνοντας έτσι μια ιδιαίτερη εμπειρία σε αυτήν ή αυτόν που θα επισκέπτεται το ηλεκτρονικό κατάστημα. Πολλαπλά είναι τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι επιχειρήσεις από τα μειωμένα λειτουργικά έξοδα από τη χρήση των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το ίδιο ισχύει και για τους καταναλωτές, οι οποίοι θα αποκτήσουν μια ξεχωριστή εμπειρία και θα μπορούν να επωφεληθούν άμεσα οποιωνδήποτε προσφορών οι οποίες μπορεί να προκύψουν από τις επιχειρήσεις λόγω του μειωμένου κόστους που θα έχουν.

Άμεση διανομή προϊόντων και διαχείριση εμπορευμάτων

Άρρηκτα συνδεδεμένο με το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι και η ικανότητα των επιχειρήσεων να παραδώσουν το εμπόρευμά τους στους καταναλωτές στο ταχύτερο χρονικό διάστημα με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Η χρήση της τεχνολογίας είναι πολύ σημαντική και σε αυτό το σημείο. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα δίκτυο διανομής στους καταναλωτές που θα επιτρέπει την άμεση διανομή των προϊόντων, εκμεταλλευόμενο τις διάφορες οικονομίες κλίμακας. Με την ορθότερη διαχείριση των εμπορευμάτων και την αυτοματοποίηση των συστημάτων των επιχειρήσεων, θα επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή αποδοτικότητα στην αποθήκευση και διανομή των προϊόντων στους καταναλωτές. Τα πιο πάνω θα έχουν ως θετικό αντίκτυπο την καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων των επιχειρήσεων μειώνοντας στο ελάχιστο τις απώλειες προϊόντων (spoilages), αλλά και την άμεση εξυπηρέτηση των καταναλωτών.

Τεχνητή Νοημοσύνη και Ανάλυση δεδομένων

Πολύ σημαντικός παράγοντας για να επιτευχθούν τα πιο πάνω είναι η αποτελεσματική συλλογή και ανάλυση δεδομένων, αλλά και η χρήση τεχνολογιών του μέλλοντος, όπως αυτή της τεχνητής νοημοσύνης. Η συλλογή και ανάλυση των δεδομένων μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων ή και διάφορων έξυπνων εφαρμογών θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να πετύχουν πιο στοχευμένες διαφημίσεις προς τους καταναλωτές. Επίσης, θα μπορούν να έχουν πιο άμεση ενημέρωση και ξεκάθαρη εικόνα για ολόκληρο το φάσμα των προϊόντων και των δραστηριοτήτων τους, που θα τους δίνει το δικαίωμα να λαμβάνουν ταχύτερα και ορθότερα στρατηγικές αποφάσεις. Κάτι ανάλογο μπορεί να γίνει και με την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης, η οποία ήδη χρησιμοποιείται για την παροχή εξατομικευμένων συστάσεων προς τον καταναλωτή, όπως επίσης και στη διαχείριση και προγραμματισμό των εμπορευμάτων.

Η πανδημία λοιπόν διαφοροποίησε τον τρόπο λειτουργίας του λιανικού εμπορίου στη χώρα μας και επιτάχυνε τη χρήση μελλοντικών εφαρμογών και δράσεων. Όλοι οι επηρεαζόμενοι θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες, που πρέπει να εκμεταλλευτούν για να αναδυθούν μέσα από τις δυσκολίες που έφερε η προηγούμενη χρονιά. Είναι επιβεβλημένη η επιλογή του εκσυγχρονισμού και της καινοτομίας, ούτως ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών και της αγοράς και να μπορέσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X