ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

K. TREPPIDES: Η χρονική αξία του χρήματος

*Του Λίνου Ζαμπά, Ανώτερο Διοικητικό Στέλεχος K. Treppides & Co Ltd

Δελτίο Τύπου

Τι θα λέγατε αν κάποιος καλός σας φίλος ζητούσε σήμερα να δανειστεί 1,000 Ευρώ με την προϋπόθεση να σας εξοφλήσει το ακριβές ίδιο ποσό σε πέντε χρόνια; Θα συμφωνούσατε ή όχι; 

Ας φανταστούμε ένα Διευθύνων Σύμβουλο ή τους πραγματικούς δικαιούχους ενός κερδοσκοπικού πιστωτικού οργανισμού με χιλιάδες πελάτες που επιθυμούν να δανειστούν διαφορετικά ποσά από τα χρήματα του οργανισμού με τους ίδιους όρους όπως το πρώτο σενάριο δηλαδή να δανειστούν σήμερα και να αποπληρώσουν το ίδιο ποσό σε πέντε χρόνια. Πρέπει αυτό να θεωρείται ως λειτουργική υπηρεσία της Εταιρείας;

Η μικρή πιθανότητα μια θετικής απάντησης στην πρώτη περίπτωσή (με βάση συναισθηματικούς και ψυχολογικούς λόγους) εξαλείφεται στην δεύτερη περίπτωση όπου η κλίμακα επεκτείνεται στην πραγματική οικονομία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ακόμη και ένα παιδί δεν πρέπει να ασχολείται με μια συμφωνία που δεν έχει τίποτα να προσφέρει (όσον αφορά οικονομικό κέρδος και/ή συναισθηματικό όφελος) η πιο κάτω ανάλυση στοχεύει να ξεκαθαρίσει τη βασική οικονομική αρχή πίσω από αυτή την ιδέα της Χρονικής Αξίας του Χρήματος, τη θεωρία που υποδεικνύει ότι η αξία του χρήματος τη παρούσα στιγμή υπερβαίνει την αξία του ίδιου ποσού κάποια μέρα στο μέλλον. Κατανέμοντας αυτή την αρχή, οι τρεις κινητήριες δυνάμεις που προκαλούν ανισορροπία στη μελλοντική και στην παρούσα εξίσωση είναι: ο πληθωρισμός, το κόστος ευκαιρίας και η έννοια ανταμοιβής του κινδύνου.

Για καλύτερη επεξήγηση της φύσης του πληθωρισμού χρησιμοποιείται μια πραγματική περίπτωση: Το 1967 στη περιοχή Πιτσμπουργκ στις ΗΠΑ, ο κ. Τζέιμς Ντελιγκάτι παρουσιάζει μία παραλλαγή του συνηθισμένου χάμπουργκερ και το ονομάζει Αριστοκράτη. Η τιμή αυτή της λιχουδιάς ήταν τότε 45 σεντς ενός δολαρίου και μπορούσε να καταναλωθεί μόνη ή με την επιλογή γεύματος (με πατάτες και σόδα). Πάνω από μισό αιώνα αργότερα και με έντονες εναλλαγές στο προϊόν και τις λειτουργίες του εστιατορίου που το παράγει, η τιμή αυξάνεται περίπου κατά το δέκα-εφταπλάσιο και η αλυσίδα αποτελεί μία από τις πιο αναγνωρισμένες παγκοσμίως μάρκες. Το Big Mac κοστίζει σήμερα 3,99 Δολάρια στις ΗΠΑ, όπου ο δείκτης Big Mac έχει προσαρμοστεί ανεπίσημα ως εργαλείο μέτρησης της ισοδυναμίας αγοραστικής δύναμης (PPP) μεταξύ δύο νομισμάτων. Με εξαίρεση τις συνέπειες της επέκτασης του εμπορικού ονόματος και των τεχνικών αλλαγών του προϊόντος, ο κύριος καθοριστικός παράγοντας της αύξησης τιμών είναι η παράμετρος του πληθωρισμού. Ο πληθωρισμός με απλά λόγια, είναι ένα μέτρο του γενικού επιπέδου τιμών των αγαθών και υπηρεσιών στην οικονομία για μια περίοδο. Με ακόμη πιο απλά λόγια, αυτό που οδηγεί στον πληθωρισμό είναι η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αυτών των αγαθών και υπηρεσιών (πληθωρισμός κόστους και πληθωρισμός ζήτησης).

Ακόμη ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας της χρονικής αξίας τους χρήματος είναι το κόστος ευκαιρίας που περιγράφει τη βασική σχέση μεταξύ σπανιότητας και επιλογής. Η ευκαιρία ή το εναλλακτικό κόστος ορίζεται ως η διαφορά του οφέλους που επιτυγχάνεται μεταξύ της επιλεγμένης χρήσης του διαθέσιμου χρήματος και την υποθετική βέλτιστη χρήση του ίδιου ποσού. Το πρόβλημα προκύπτει λόγω της έλλειψης προβληματισμού για τις χαμένες ευκαιρίες σε αντίθεση με τις τρέχουσες δαπάνες. Όπως για παράδειγμα στην πρώτη παράγραφο. Δανείζοντας σε κάποιο 1,000 Ευρώ η ευκαιρία να επενδυθούν τα χρήματα με την υποτιθέμενη και εφικτή απόδοση του 5% ετησίως χάνεται. Έτσι για το πρώτο έτος το ποσό των 50 Ευρώ (1,000EUR@5%) μπορεί να θεωρηθεί ως η ευκαιρία που χάθηκε λόγω της επιλογής του άτοκου δανείου αφού το όφελος της εφαρμοσμένης επιλογής είναι μηδενικό για τον δανειστή. Η αρχή του κόστους ευκαιρίας έχει καθημερινή εφαρμογή σε κάθε λήψη αποφάσεων: αγορά αυτοκινήτου ή επένδυση σε κρατικά ομόλογα; Ένα μακρύ ταξίδι στο εξωτερικό ή τοκοφόρα αποταμίευση; Δείπνο σε εστιατόριο ή οικονομία; Οι καθημερινές αποφάσεις που δεν λαμβάνονται υπόψη μπορούν να οδηγήσουν στη θεωρητική εξάλειψη του κόστους ευκαιρίας αν γίνει η πιο κερδοφόρα επιλογή. Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι οι πιο πάνω επιλογές θεωρούνται πιο ορθές με καθαρά οικονομικούς όρους.

Το τρίτο στοιχείο της οικονομικής αρχής της χρονικής αξίας του χρήματος είναι η ιδέα του κινδύνου έναντι ανταμοιβής. Στην κινέζικη γλώσσα το ιδεόγραμμα για τον κίνδυνο έχει δύο συνιστώσες: του κινδύνου και της ευκαιρίας. Συνήθως η σχέση μεταξύ κινδύνου και επιστροφής απεικονίζεται μέσω μιας ανοδικής καμπύλης αποδόσεων. Στο κόσμο των επενδύσεων μπορούν να διακριθούν τρία είδη συμμετεχόντων : ο εφεκτικός, ο αδιάφορος προς τον κίνδυνο και ο λάτρης του κινδύνου. Η απόδοση που σημειώνεται από του λάτρεις του ρίσκου είναι συνήθως υψηλότερη από την απόδοση που σημειώνεται από επενδυτή που αδιαφορεί για τον κίνδυνο. Παρόλα αυτά είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι το διαφορετικό χαρακτηριστικό είναι το επίπεδο κινδύνου που ανέχονται για το ίδιο ποσό απόδοσης. Λεπτομερέστερα μπορεί να υπάρχουν επενδύσεις υψηλής απόδοσης που οι εφεκτικοί ή ακόμη και οι αδιάφοροι από πλευράς κινδύνου επενδυτές δεν μπορούν να προσεγγίσουν λόγω του περιορισμού ανοχής τους στον κίνδυνο. Για παράδειγμα, οι επενδύσεις σε κρυπτοκαταβολές, παράγωγα και κεφάλαια επιχειρηματικής συμμετοχής μπορεί να φέρουν υψηλότερες αποδόσεις με υψηλότερη πιθανότητα αθέτησης, σε αντίθεση με τις επενδύσεις χωρίς κίνδυνο, οι οποίες έχουν λιγότερες ή μερικές φορές αρνητικές αποδόσεις (γερμανικά κρατικά ομόλογα). Ο παράγοντας που συνδέει την έννοια κινδύνου/ ανταμοιβής με την αρχή της χρονικής αξίας του χρήματος είναι ο κίνδυνος και η αβεβαιότητα που συνδέονται με τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Με βάση τη θεωρία τοπικών προσδοκιών για μεγαλύτερες περιόδους, θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα ασφάλιστρο κινδύνου (τόκοι) προκειμένου να αντισταθμιστεί ο επενδυτής για τη δέσμευσή των χρημάτων.

Συνοψίζοντας τα παραπάνω, όταν κάποιος ζητάει να δανειστεί κάποια χρήματα, καλό είναι να γνωρίζει τον τρέχοντα δείκτη πληθωρισμού, την καλύτερη χρήση αυτού του ποσού και τον κίνδυνο που συνδέεται με αυτές τις ενέργειες πριν προχωρήσει με τη συναλλαγή.
Η K. Treppides & Co Ltd, είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη συμβουλευτική εταιρεία στην Κύπρο, με εδραιωμένη διεθνή παρουσία και γραφεία στο Λονδίνο και τη Μάλτα. Προσφέρει ένα πλήρες φάσμα νομικών, φορολογικών, λογιστικών, συμβουλευτικών και οικονομικών συμβουλευτικών υπηρεσιών σε διεθνείς επενδυτές που δραστηριοποιούνται σε διάφορους βιομηχανικούς τομείς. Η εταιρεία διαθέτει πολλά χρόνια εμπειρίας και μια ομάδα έμπειρων στελεχών που παραμένουν σε ετοιμότητα για να βοηθήσουν άτομα και επιχειρήσεις σε όλη τη διάρκεια της επενδυτικής διαδικασίας, στην Κύπρο.

Στοιχεία Επικοινωνίας:

lzambas@treppides.com

www.treppides.com

Nicosia: Treppides Tower, Kafkasou 9, Aglantzia, CY 2112, Nicosia, Cyprus
Limassol: Kristellina Tower, 12 Arch.Makarios III Avenue, Mesa Geitonia, CY 4000 Limassol, Cyprus
London: 7 Milner Street, London SW3 2QA
Malta: Level 1, Somnium, Tower Road, Swatar, Birkirkara BKR 4012

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Δελτίο Τύπου

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X