ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κατεβάζουν ταχύτητα τα πλοία και μειώνουν τους ρύπους

Εισήγηση 120 ναυτιλιακών εταιρειών και παγκόσμιων περιβαλλοντικών οργανώσεων ενώπιον του IMO

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Η σκέψη για μείωση των ταχυτήτων με τις οποίες κινείται ο παγκόσμιος στόλος εκφράστηκε για πρώτη φορά στο Cyprus Maritime. Στο διάστημα που ακολούθησε, η ιδέα ωρίμασε, καταγράφηκε, και υποβλήθηκε στις 30 Απριλίου, επίσημα πλέον ενώπιον του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Πρόκειται για πρωτοβουλία της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, η οποία έχει καταφέρει να συγκεντρώσει την υποστήριξη και τις υπογραφές συνολικά 120 ναυτιλιακών εταιρειών μεταξύ τους και ισχυρές σημαίες στον κόσμο της ναυτιλίας όπως η Σιγκαπούρη, η Κίνα και η Ελλάδα. Η επιστολή φέρει επίσης την υπογραφή εννέα παγκόσμιων περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως την Greenpeace και τη World Wildlife Fund (WWF). Η πρόταση θα τεθεί προς συζήτηση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τις επόμενες ημέρες όπου θα αποφασιστεί το κατά πόσο θα υιοθετηθεί και θα τεθεί σε εφαρμογή. «Σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα, και άρα να έχει άμεσα αποτελέσματα», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών Ανδρέας Χατζηγιάννης. Υπενθυμίζεται ότι στόχος για τον τομέα της ναυτιλίας είναι όπως μέχρι το 2030 οι εκπομπές CO2 από τη ναυτιλία να μειωθούν κατά 40% σε σύγκριση με τις εκπομπές των πλοίων το 2008, ενώ μέχρι το 2050 η μείωση των εκπομπών να φτάσει το 50%. Σε πιο μακροπρόθεσμο επίπεδο, ο στόχος είναι όπως οι εκπομπές ρύπων να είναι μηδαμινές. Πάντως, όπως σημειώνει ο κ. Χατζηγιάννης ο τομέας της ναυτιλίας συγκεντρώνει μόλις το 1,5% των εκπομπών ρύπων από το σύνολο των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών.

Το παράδειγμα του 2009

Σύμφωνα με το κείμενο της επιστολής την οποία έχει στην κατοχή της η «Κ», η εισήγηση έχει την βάση της στο δεδομένο ότι σε χαμηλότερες ταχύτητες μειώνεται και η εκπομπή των ρύπων. Αυτό είναι κάτι το οποίο διαπιστώθηκε και στην πράξη το 2009, όταν λόγω της υψηλής τιμής στο πετρέλαιο, τα πλοία έριξαν ταχύτητα για λόγους οικονομίας. Μαζί όμως με εξοικονόμηση, κατάφεραν να πετύχουν και απότομη πτώση των ρύπων. «Βασισμένοι σε αυτό, ως πλοιοκτήτες συμφωνούμε να μειώσουμε την ταχύτητα και να ελαφρύνουμε αμέσως το περιβάλλον», επισημαίνει ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών.

Ενδιάμεση λύση

Η υιοθέτηση της πρότασης πρόκειται στην ουσία για μια ενδιάμεση λύση, ώστε να δοθεί χρόνος για εξεύρεση ριζικής λύσης μέσω της τεχνολογίας. Σε περίπτωση που η πρόταση πάρει το πράσινο φως από τον IMO, στη συνέχεια θα πρέπει να καθοριστεί από αρμόδιες τεχνικές επιτροπές το ποσοστό της μείωσης της ταχύτητας, το οποίος εκτιμάται ότι θα είναι διαφορετικό για κάθε τύπο πλοίου. Ο δε έλεγχος για συμμόρφωση με τον κανονισμό θα γίνεται από ελεγκτές και τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας, και κατανάλωσης. Θα ελέγχεται δηλαδή ο τόνος καυσίμου που καταναλώθηκε ανά μίλι που διανύθηκε.

Θετικός ο IMO

Θα πρέπει πάντως να αναφερθεί ότι η πρόταση των πλοιοκτητών, είναι παράμετρος η οποία ήδη περιλαμβάνεται στο αρχικό πλάνο της στρατηγικής του IMO για τη μείωση της εκπομπής ρύπων. Όπως καταγράφεται σε έγγραφο του παγκόσμιου οργανισμού, μεταξύ των βραχυπρόθεσμων μέτρων είναι «να εξεταστεί και να αναλυθεί η χρήση της βελτιστοποίησης της ταχύτητας ως μέτρο, λαμβανομένων υπόψη και των θεμάτων ασφαλείας, της απόστασης, η οποία διανύεται, την κατάσταση της αγοράς και του εμπορίου, και ότι το μέτρο αυτό δεν θα έχει αντίκτυπο στην δυνατότητα της ναυτιλίας να εξυπηρετεί απομακρυσμένες γεωγραφικά, περιοχές.

Αντιδρούν για τα scrubbers

Η μείωση της εκπομπής των ρύπων ανάγεται σε μείζον ζήτημα για τον κλάδο της ναυτιλίας. Ήδη όπως κατέγραψε η «Κ» σε προηγούμενο ρεπορτάζ η πρόθεση του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού να προωθήσει συγκεκριμένες αλλαγές στον τύπο του χρησιμοποιημένου καυσίμου έχει προκαλέσει τριγμούς και ανησυχία στις τάξεις των πλοιοκτητών. Πρόκειται για αλλαγές οι οποίες θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2020, και θέλουν τα καύσιμα που χρησιμοποιούν οι μηχανές των πλοίων να μην ξεπερνούν σε περιεκτικότητα θείου το 0,5%, έναντι 3,5%. Αριθμός πλοιοκτητών εκφράζουν έντονη ανησυχία για το κατά πόσο η ποσότητα στα νέου τύπου καύσιμα θα είναι επαρκής για να διασφαλίσει σε βάθος χρόνου την απρόσκοπτη λειτουργία και ως εκ τούτου την κερδοφορία του τομέα. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή οι ανάγκες καυσίμου για τη ναυτιλία κυμαίνονται γύρω στα τρία εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.

Από την άλλη ως μια πρώτη εναλλακτική, η οποία εντάσσεται στον κανονισμό του IMO, είναι η χρήση των συστημάτων scrubber, στη μηχανή των πλοίων, το οποίο μπορεί να μειώσει το θείο στην ενδεικνυόμενη ποσότητα. Και σε αυτή την περίπτωση εκφράζονται επιφυλάξεις τόσο για το κόστος εγκατάστασής του, όσο και για το κατά πόσο τελικά η χρήση του δεν επιφέρει την όποια επίπτωση στο περιβάλλον. Από την άλλη, πρόκειται για πολύ ακριβή τεχνολογία με το κόστος να αγγίζει το ένα εκατομμύριο. Όπως πληροφορείται η «Κ» μόλις δύο χιλιάδες πλοία από το σύνολο των 90 χιλιάδων του παγκόσμιου στόλου εκτιμάται ότι θα έχουν εγκατεστημένα συστήματα scrubber με την έναρξη της εφαρμογής του κανονισμού. Παρόλα αυτά η διαφωνία για το θέμα των Scrubbers δεν μεταφέρεται στην πρωτοβουλία της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών για μείωση των εκπομπών CO2, μέσω της μείωσης της ταχύτητας. Πρόταση η οποία συγκεντρώνει την αποδοχή των πλοιοκτητών τόσο των χρηστών των συστημάτων scrubbers όσο και των επικριτών τους. 

Έντυπη 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X