ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η Βουλή παγώνει την αγορά αυτοκινήτων

Συνεχίζεται η πτωτική τάση στις εγγραφές οχημάτων, εν αναμονή της απόφασης για ρύπους και φόρο κατανάλωσης

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μέχρι την τελευταία στιγμή, λίγο πριν από την έναρξη της συνεδρίας της Ολομέλειας την Παρασκευή 1η Μαρτίου, κατατίθεντο οι τροπολογίες των κομμάτων επί του νομοσχεδίου για τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Έτσι το αίτημα της ΕΔΕΚ, διά του Μαρίνου Σιζόπουλου, για αναβολή στην ψηφοφορία των νομοσχεδίων ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος εξέτασης όλων των τροπολογιών, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως λογικό αν και η αναβολή επιδείνωσε την κακή εικόνα στην αγορά.

Προηγήθηκαν τρεις μήνες από την ημερομηνία έναρξης της συζήτησης των νομοσχεδίων για τον φόρο κατανάλωσης και τα τέλη κυκλοφορίας, διάστημα το οποίο δεν ήταν φαίνεται αρκετό ώστε η Βουλή να καταλήξει και να προχωρήσει είτε στην ψήφιση είτε στην καταψήφιση των νομοσχεδίων. Ως εκ τούτου, η νέα καθυστέρηση μπορεί να ξένισε εισαγωγείς οχημάτων και επίδοξους αγοραστές, δεν ήταν όμως παρά το κερασάκι στην τούρτα σε μια σειρά χειρισμών και έλλειψης αποφασιστικότητας που επέδειξαν Κυβέρνηση και Βουλή στο θέμα, μπροστά στις αντιδράσεις των πρωταγωνιστών της αγοράς. Εξάλλου, η αδράνεια στην αγορά για την οποία μιλούν εμφαντικά βουλευτές και εισαγωγείς, θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν το νομοσχέδιο κατετίθετο με την μορφή του κατεπείγοντος. «Ο κόσμος δεν αγοράζει αυτοκίνητα, ή δεν τα εκτελωνίζει μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο», ανέφερε χαρακτηριστικά την Παρασκευή ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός επιρρίπτει ευθύνες στην Κυβέρνηση και φέρνει ως παράδειγμα περιπτώσεις αλλαγής της φορολογίας σε άλλα προϊόντα που πέρασαν αυθημερόν, προτού προλάβει η αγορά να αντιδράσει. Το αντίθετο δηλαδή με το τι συμβαίνει στην αγορά αυτοκινήτων. «Δεν νοείται και δεν υπάρχει κοινοβούλιο στον κόσμο στο οποίο κατατίθεται θέμα για κατάργηση του φόρου κατανάλωσης ή τροποποίηση ή αύξηση του φόρου κατανάλωσης και δεν ζητείται να τεθεί ως κατεπείγουσα», είπε ενώπιον της Ολομέλειας ο Αβέρωφ Νεοφύτου.

Τα νομοσχέδια είναι στην ατζέντα της Ολομέλειας για την συνεδρία της 15ης Μαρτίου και εκεί αναμένεται να κλείσει και ο κύκλος της αναμονής της αγοράς. Φυσικά υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο μιας νέας αναβολής, όμως αναμένεται ότι τα δεδομένα της αγοράς ότι δεν θα αφήσουν περιθώριο για κάτι τέτοιο.

Κάμψη στην αγορά

Τα σημάδια κάμψης έχουν ήδη καταγραφεί στην αγορά αυτοκινήτου όπως υπογραμμίστηκε και από βουλευτές αλλά κυρίως από τους ίδιους τους εισαγωγείς αυτοκινήτων. Πολύ απλά, ο κόσμος δεν αγοράζει αυτοκίνητα αφού περιμένει να δει τι θα γίνει. Σε δηλώσεις του στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων Πέτρος Κρασσάς περιγράφει ότι «έχει παγώσει η αγορά αυτοκινήτου λόγω της καθυστέρησης που παρατηρείται στην Βουλή, αλλά και προηγουμένως στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης για την ετοιμασία του νομοσχεδίου».

Φυσικά οι επιπτώσεις στην αγορά ήταν λογικό επόμενο. Είναι φυσικό ότι αυτός που θέλει να αγοράσει αυτοκίνητο θα περιμένει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και μετά να αποφασίσει τις κινήσεις του. Μείωση στις νέες εγγραφές αυτοκινήτων είχε σημειωθεί τον Ιανουάριο. Συγκεκριμένα ενεγράφησαν 3,947 οχήματα τον φετινό Γενάρη σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018 και ποσοστιαία η μείωση ήταν στο 4,3%. Στην περίπτωση των σαλούν αυτοκινήτων οι εγγραφές μειώθηκαν κατά 6,4% τον πρώτο μήνα του έτους.

Συγκεκριμένα ενεγράφησαν 3.257 σαλούν αυτοκίνητα σε σύγκριση με 3.481 τον Ιανουάριο του 2018. Πρόκειται όμως για αυτοκίνητα τα οποία είχαν παραγγελθεί την περίοδο πριν από τον Δεκέμβριο και άρα η μείωσή τους δεν μπορεί να αποδοθεί στο θέμα των νομοσχεδίων. Καταγράφεται ωστόσο μια τάση, η οποία δεν μπορεί να αντιστραφεί στα στοιχεία Φεβρουαρίου όπως εξηγούν πηγές στην «Κ». Τα επίσημα στοιχεία αναμένονται από την Στατιστική Υπηρεσία τις επόμενες μέρες. Εκεί θα δοθεί και η ξεκάθαρη εικόνα του βαθμού που η στασιμότητα στην Βουλή έχει μπλοκάρει την αγορά αυτοκινήτου.

Οι τροπολογίες

Οι όποιες αντιρρήσεις έχουν εκφραστεί φαίνεται να έχουν συγκεραστεί στο νομοσχέδιο για τον φόρο κατανάλωσης. Καταγράφονται φυσικά οι ενστάσεις του ΑΚΕΛ που κάνει λόγο για κλιμακωτή φορολόγηση, ωστόσο οι βουλευτές στην επιτροπή οικονομικών κατέληξαν στο να γίνει ο φόρος μηδενικός. Άρα, λοιπόν, δεν καταργείται ο φόρος κατανάλωσης αλλά μηδενίζεται και αυτό έχει κυρίως αξία τεχνικά, καθώς σε περίπτωση κατάργησης του, δημιουργείται θέμα με τον ΦΠΑ. Οι διαφωνίες των βουλευτών που συνοδεύτηκαν με τις τροπολογίες επικεντρώνονται όμως στο νομοσχέδιο για την αλλαγή στα τέλη κυκλοφορίας και λόγω αυτού δεν προχωρά ούτε το θέμα του φόρου κατανάλωσης. Υπενθυμίζεται ότι τα δύο νομοσχέδια είναι συνδεδεμένα με σχετική έκθεση των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών.

Άρα ενώ θα μπορούσε να περάσει ο φόρος κατανάλωσης και να αποδεσμευτεί μέρος τουλάχιστον της αγοράς, αυτό δεν μπορεί να γίνει. Τώρα, όσον αφορά τις τροπολογίες για τα τέλη κυκλοφορίας, έχουν κατατεθεί από ΔΗΚΟ, ΔΗΣΥ, Κίνημα Οικολόγων και ΕΔΕΚ. Καταγράφεται η συμπόρευση ΔΗΣΥ-ΔΗΚΟ και του βουλευτή των Οικολόγων Χαράλαμπου Θεοπέμπτου.

Τι προνοεί το νομοσχέδιο

Βάσει του νομοσχεδίου, στα πετρελαιοκίνητα οχήματα ή τα οχήματα διπλής προώσεως με μία εκ των πηγών ενέργειας το πετρέλαιο, που εντάσσονται στο πρότυπο Euro 5a και Euro 5b τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονταιστα 250 ευρώ. Στην περίπτωση των οχημάτων τύπου euro 4 το τέλος κυκλοφορίας αυξάνεται στα 300 ευρώ από τα 250 για τα βενζινοκίνητα ή διπλής προώσεως με μία εκ των πηγών ενέργειας την βενζίνη. Όσον αφορά τα πετρελαιοκίνητα ή διπλής προώσεως με μία εκ των πηγών ενέργειας το πετρέλαιο, το νέο τέλος κυκλοφορίας έχει αυξηθεί από τα 500 στα 600 ευρώ. Σημειώνεται ότι euro 4 πρότυπο εκπομπών εφαρμόζεται σε αυτοκίνητα ηλικίας από το 2005 μέχρι το 2009.

Με το ίδιο τέλος θα επιβαρύνονται και αυτοκίνητα με προγενέστερο πρότυπο euro ή εκτός προτύπου.Το πρότυπο EURO5 μεταφράζεται σε οχήματα ηλικίας από Σεπτέμβρη 2009- Αύγουστο 2014.Υπενθυμίζεται ότι το τέλος κυκλοφορίας θα είναι μηδενικό για τα αυτοκίνητα με πρότυπο εκπομπών EURO 6c και EURO6d, τόσο για τα βενζινοκίνητα/υβριδικά όσο και για τα πετρελαιοκίνητα/υβριδικά. Στην περίπτωση άλλου EURO 6, τότε το πετρελαιοκίνητο, ή διπλής προώσεως με μία εκ των πηγών ενέργειας το πετρέλαιο θα επιβαρυνθεί με τέλος κυκλοφορίας 100 ευρώ, ενώ εδώ έρχεται η τροπολογία του ΔΗΚΟ για μηδενισμό του τέλους στην περίπτωση του euro 6a και 6b. Επιπλέον στην κατηγορία 5b, για αυτοκίνητα από το 2014 δηλαδή, η τροπολογία αφορά αντί 100 ευρώ η βενζίνη και 250 το πετρέλαιο, η τροπολογία του ΔΗΚΟ αφορά μηδενικό τέλος για την βενζίνη και 50 το πετρέλαιο. Αυτοκίνητα με πρότυπο εκπομπών euro 6 είναι αυτοκίνητα ηλικίας πέντε χρόνων (Σεπτέμβριος 2014- 31 Αυγούστου 2018).

Αυτοκίνητα με πρότυπο εκπομπής Euro 6c είναι τα αυτοκίνητα Σεπτεμβρίου 2019 μέχρι Αύγουστο 2020. Η Βουλή κατέληξε επίσης στην μείωση της χρέωσης της μάζας εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα σε γραμμάρια ανά χιλιόμετρο του μηχανοκίνητου οχήματος. Συγκεκριμένα για μέρος μάζας μεγαλύτερο των 150 (gr/km) και μικρότερο ή ίσο των 180 (gr/km), ο συντελεστής μειώνεται από τα 6 ευρώ στα 5 ευρώ ανά γραμμάριο. Για μέρος της μάζας μεγαλύτερο των 180 (gr/km) το ποσό μειώνεται από τα 12 στα 10 ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση