ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το πρώτο δυνατό deal για το λιμάνι Λεμεσού

Τονωτική ένεση για τα κρατικά ταμεία η συμφωνία με τους δύο ιδιώτες επενδυτές

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Με δεδομένα τα προβλήματα που προκύπτουν από τις έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποίησης ημικρατικών οργανισμών στους δύο πρωταρχικούς στόχους της κυβέρνησης, Cyta και ΑΗΚ, το λιμάνι Λεμεσού θα είναι ο πρώτος ημικρατικός οργανισμός ο οποίος θα ολοκληρώσει μέσα στo χρονικό πλαίσιο που είχε τεθεί τη διαδικασία μετάβασης σε λειτουργικό περιβάλλον ιδιώτη επενδυτή. Μία εξέλιξη που αφενός θα έχει ευεργετικές επιδράσεις στα δημόσια έσοδα και αφετέρου θα δώσει ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη του μεγαλύτερου λιμανιού της Κύπρου.

Από οικονομικής απόψεως, οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο ότι οι όροι και το οικονομικό τίμημα των προσφορών των δύο εταιρειών είναι εξαιρετικά αναπάντεχο. Η κυβέρνηση, λένε οι ίδιες πληροφορίες, εμφανίζεται κάτι παραπάνω από ικανοποιημένη από το τελικό αποτέλεσμα το οποίο ξεπερνά τις αρχικές προσδοκίες της. Ένα τρίτο στοιχείο που θεωρείται εξίσου σημαντικό στην όλη διαδικασία είναι το εκτόπισμα των δύο προτιμητέων προσφοροδοτών που θα αναλάβουν τις τρεις συμβάσεις που αφορούν στον Εμπορευματικό Σταθμό, στις Θαλάσσιες Υπηρεσίες και στον Σταθμό Πολλαπλών Χρήσεων.

Παρά το γεγονός ότι έχει προαναγγελθεί ότι οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν αύριο Πέμπτη μετά την ενημέρωση και έγκριση του αποτελέσματος της Επιτροπής Αξιολόγησης από το Υπουργικό Συμβούλιο, οι τρεις συμβάσεις θα παραχωρηθούν σύμφωνα με το in Business στη γερμανική Eurogate και την DP World, αραβικών συμφερόντων με βάση το Ντουμπάι.

Ήδη, όπως αποκάλυψε χθες η ηλεκτρονική «Κ», οι δύο εταιρείες απάντησαν θετικά στο υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών αποδεχόμενες έτσι το αποτέλεσμα της διαδικασίας αξιολόγησης των προσφορών που είχαν υποβάλει. Μετά τις επίσημες ανακοινώσεις, όπως λέγεται, θα υπάρξει μία περίοδος σιωπής μέχρις ότου η Βουλή να εγκρίνει τη συμφωνία με τους δύο ιδιώτες επενδυτές. Μία διαδικασία, η οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί από την παρούσα Βουλή και μέχρι τις 7 Απριλίου, ημερομηνία κατά την οποία θα συνέλθει η Ολομέλεια για τελευταία φορά πριν από τη διάλυση της Βουλής για τις εκλογές του ερχόμενου Μαΐου.

Στην κυβέρνηση δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας που θα διεξαχθεί, θεωρώντας ότι θα συγκεντρώσει την απαιτούμενη πλειοψηφία. Ο γενικός διευθυντής του υπουργείου και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Αρχής Λιμένων Αλέκος Μιχαηλίδης, στις λιγοστές δηλώσεις που έχουν γίνει για το όλο θέμα, σχολιάζοντας το τέλος της διαδικασίας και τις εταιρείες που φαίνεται να προκρίθηκαν, είπε ότι πρόκειται για εταιρείες διεθνούς εμβέλειας με τεχνογνωσία στη διαχείριση υπηρεσιών λιμένων, οι οποίες θα προβούν σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, μεγιστοποιώντας την αξία του λιμένα.

Εκτός από το ζεστό χρήμα που θα μπει στα ταμεία, στα συν συγκαταλέγονται οι επενδύσεις που θα γίνουν από τους δύο ιδιώτες αναδόχους του λιμένα σε έργα υποδομής, αλλά και η μεταφορά τεχνογνωσίας. Οι τρεις συμβάσεις, με βάση τις πληροφορίες της «Κ», θα έχουν διαφορετική χρονική διάρκεια. Οι δύο θα είναι για είκοσι πέντε χρόνια και η τρίτη για δεκαπέντε χρόνια.

Ικανοποίηση στο Προεδρικό
Η θετική κατάληξη των διαδικασιών εισόδου ιδιωτών στο λιμάνι Λεμεσού έχει προκαλέσει κλίμα ευφορίας, όπως πληροφορούμαστε στο Προεδρικό Μέγαρο, δέκτης του οποίου θα γίνει ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Μάριος Δημητριάδης στη συνεδρία του κυβερνητικού σχήματος την ερχόμενη Πέμπτη.

Εκτός του σκέλους διαχείρισης της όλης διαδικασίας σε τεχνοκρατικό επίπεδο που κρίνεται επιτυχής, στο πολιτικό κομμάτι θετικά χρεώνεται στον υπουργό το χαμηλό προφίλ που κράτησε εξαρχής, αποφεύγοντας τις ακραίες αντιπαραθέσεις με τους άμεσα επηρεαζομένους που είναι οι εργαζόμενοι. Η αποφυγή πρόκλησης έντασης σε ένα νευραλγικό κλάδο της οικονομίας, όπως είναι το λιμάνι Λεμεσού, θεωρείται μία σημαντική εξέλιξη που έσπρωξε την όλη διαδικασία.

Το κλίμα συναίνεσης σε ευαίσθητα ζητήματα όπως τα εργασιακά απέτρεψαν την αναταραχή, αλλά το κυριότερο, όπως εκτιμάται στο κυβερνητικό στρατόπεδο, δεν λειτούργησε αποτρεπτικά για τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες επενδυτές.

Ενδεικτικό είναι το αποτέλεσμα ότι στην όλη διαδικασία ενδιαφέρον αρχικά είχαν επιδείξει 33 οικονομικοί φορείς για να μειωθούν στη συνέχεια στους δεκαεπτά. Τελικά, με την εκπνοή του χρονικού πλαισίου που είχε τεθεί, δεσμευτικές προσφορών υπέβαλαν δεκατέσσερις ιδιώτες επενδυτές. Από αυτές, έξι προσφορές αφορούσαν στον Εμπορευματικό Σταθμό, τρεις στις Θαλάσσιες Υπηρεσίες και πέντε προσφορές στον Σταθμό Πολλαπλών Χρήσεων.

Στο υπουργείο Μεταφορών, η ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης των προσφορών προκαλεί ικανοποίηση, μιας και η εμπορικοποίηση του λιμένα Λεμεσού ήταν από τους πρωταρχικούς στόχους του Μάριου Δημητριάδη.

Κλείνει και η μετακίνηση των εταιρειών στη Λεμεσό

Η συμφωνία με τις δύο εταιρείες αναδόχους του λιμανιού Λεμεσού αναμένεται ότι θα επισφραγίσει και τη μετακίνηση των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ΑΟΖ από τη Λάρνακα στο λιμάνι Λεμεσού. Όπως πληροφορούμαστε, το υπουργείο Μεταφορών ανέμενε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των προσφορών, προκειμένου να ενημερώσει για το όλο θέμα τους δύο ιδιώτες αναδόχους. Κάτι που αναμένεται να γίνει μετά τις επίσημες ανακοινώσεις αύριο Πέμπτη. Από εκεί και πέρα, εάν και εφόσον δεν προκύψει κάποιο τεχνικό ή πρακτικό ζήτημα με τη μετεγκατάσταση των εταιρειών θα γίνουν και οι επίσημες ανακοινώσεις.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση