ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πρώτες άδειες για πρατήρια με υγραέριο

Εν αναμονή αδειών για εφαρμογή των συστημάτων σε αυτοκίνητα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Δύο άδειες έχουν δοθεί μέχρι στιγμής σε πρατήρια για να μπορούν να παρέχουν στους καταναλωτές υγραέριο κίνησης σε οχήματα έπειτα από δύο και πλέον μήνες που έχει επιτραπεί η υγραεριοκίνηση στην Κύπρο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η μία άδεια έχει δοθεί σε πρατήριο στη Λευκωσία και η άλλη στην Πάφο.

Ενώ τα εν λόγω πρατήρια έχουν λάβει την απαραίτητη αδειοδότηση, ρεαλιστικά και εκ του αποτελέσματος δεν φαίνεται ότι έχουν προχωρήσει σε μετατροπή των υπόγειων δεξαμενών τους ή προσθήκη που θα φιλοξενεί το συγκεκριμένο καύσιμο, διότι οι καταναλωτές αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να προμηθευτούν από κανένα μέρος υγραέριο κίνησης.

Αρκετοί τεχνίτες περιμένουν να αδειοδοτηθούν, ενώ έχουν ολοκληρώσει τις ώρες εκμάθησης που χρειάζεται για να μπορούν επισήμως και με ασφαλή τρόπο να τοποθετούν συστήματα υγραεριοκίνησης σε οχήματα. Πληροφορίες δείχνουν ότι ο αριθμός των αδειών για πρατήρια ίσως να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, δηλαδή περίπου ένα πρατήριο ανά επαρχία, αλλά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ακόμα.

Το ζήτημα είναι ότι οι εταιρείες πετρελαιοειδών και πρατηριούχοι ναι μεν αναμένουν να σφυγμομετρήσουν την αγορά για την προθυμία του κόσμου να τοποθετήσει κιτ υγραερίου, από την άλλη όμως οι υποψήφιοι πελάτες εάν δεν βλέπουν πρατήρια που να μπορούν να προμηθευτούν το εν λόγω καύσιμο, δεν προχωρούν σε εγκατάσταση. Έτσι η αγορά της υγραεριοκίνησης δεν προχωρά σε ρυθμούς που τρέχει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.

Μια αγορά που μετρά χρόνια, είναι δοκιμασμένη για την ασφάλεια της, αλλά και αποφέρει κέρδος στην τσέπη των καταναλωτών που πραγματοποιούν αρκετά χιλιόμετρα.
«Το ενδιαφέρον είναι έκδηλο από επικείμενους πελάτες της υγραεριοκίνησης, αλλά βρίσκουν φραγμό στην απουσία των πρατηρίων υγραερίου κίνησης για οχήματα», ανέφερε στην «Κ» ο Managing Director της Europegas Cyprus Ltd Φίλιππος Κολλίτσης που προμηθεύει αλλά και τοποθετεί συστήματα υγραεριοκίνησης στην Κύπρο.

Άλλη εκκρεμότητα

Όσον αφορά τις άδειες στους τεχνίτες που θα εγκαθιστούν συστήματα υγραερίου στα οχήματα, ο κ. Κολλίτσης ανέφερε ότι σε όσους τεχνίτες έχουν κάνει αιτήσεις για να εκδοθούν άδειες, το αρμόδιο Τμήμα που χειρίζεται το θέμα απαντά ότι είναι στην διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων.

Η δέσμευση της Κυβέρνησης ήταν να υλοποιηθεί η χρήση του υγραερίου στην αυτοκίνηση ως το τέλος Μαρτίου και χρονικά έφτασε σε οριακό επίπεδο. Εντέλει, όπως προείπαμε έγινε αποδεκτή. Για το ζήτημα αυτό, το κράτος έχει ξοδέψει πάνω από 300 χιλιάδες ευρώ στην εκπαίδευση 250 τεχνικών μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, η οποία αναμενόταν να ολοκληρωθεί με την εκπαίδευση ακόμη 40 με 50. Συνολικά, θα πρέπει να υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο νησί περί τους 300 τεχνίτες που είναι σε θέση να εγκαταστήσουν συστήματα LPG σε οχήματα.

Απομένει πλέον δηλαδή – εκτός από το να ανοίξουν πρατήρια - να δοθούν οι άδειες στους πιστοποιημένους μηχανικούς από την αρμόδια υπηρεσία , τεχνίτες οι οποίοι έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα και έχουν συμπληρώσει τις ώρες που χρειάζονται για να είναι πιστοποιημένοι, για να μπορούν να «υπογράφουν» την εγκατάσταση σε ένα όχημα και να κυκλοφορεί νομίμως στους κυπριακούς δρόμους.

Υπόγειες δεξαμενές

Σύμφωνα με τον «περί φόρων κατανάλωσης νόμο», οι δεξαμενές που θα αποθηκεύεται το LPG προνοεί να είναι υπόγειες και μόνο. Στην τελευταία κοινοβουλευτική επιτροπή εμπορίου που είχε συζητηθεί το εν λόγω ζήτημα, είχε τονιστεί ότι για να επιτραπεί η υγραεριοκίνηση στην Κύπρο έπρεπε να «περάσει» με την υπάρχουσα νομοθεσία των υπόγειων δεξαμενών, διότι εάν προστίθετο η λέξη «υπέργειες» θα καθυστερούσε τη διαδικασία.

Τότε, ο ανώτερος λειτουργός Βιομηχανίας (ΚΕΒΕ) Βασίλης Βασιλειάδης, είχε εκφράσει την άποψη ότι εάν δεν υπάρξει η επιλογή να γίνεται η αποθήκευση και σε υπέργειες εγκαταστάσεις, τότε το κόστος θα είναι μεγάλο για τους «μικρούς πρατηριούχους», ενώ για τις μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών θα έχουν την δυνατότητα να επενδύσουν σε υπόγειες αποθήκες με κόστος που μπορούν να επωμιστούν.

Να σημειωθεί ότι κατά το τέλος Μαρτίου δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας διάταγμα που επιτρέπει στο υγραέριο «να μπει στο κλαμπ» των επιτρεπόμενων καυσίμων για κίνηση οχημάτων. Το υγραέριο κίνησης (Liquid Petroleum Gas), θα έχει χαμηλή φορολογία στα 7 σεντ το λίτρο για τουλάχιστον μέχρι το 2022 σύμφωνα με Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση