ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αυξημένες κατά 11% οι αναπτυξιακές δαπάνες του Υπ. Μεταφορών

Επικρίσεις της αντιπολίτευσης για την χαμηλή υλοποίηση των αναπτυξιακών έργων για το 2016

ΚΥΠΕ

Αύξηση της τάξης του 11% παρουσιάζουν οι αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων για το 2017, ο προϋπολογισμός του οποίου παρουσιάστηκε σήμερα από τον Υπουργό Μάριο Δημητριάδη ενώπιον των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών Οικονομικών και Συγκοινωνιών. Εντός της Επιτροπής, έντονες ήταν οι επικρίσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης για το χαμηλό βαθμό υλοποίησης των αναπτυξιακών έργων για το 2016, το οποίο μέχρι τον Οκτώβριο έφτασε το 40%.

Στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Μεταφορών, οι συνολικές προτεινόμενες δαπάνες για το 2017 ανέρχονται στα 298,6 εκ ευρώ, και τα προϋπολογιζόμενα έσοδα στα 296,3 εκ. Ευρώ σε σχέση με 249 εκ το 2016. Οι αναπτυξιακές δαπάνες για το 2017 ανέρχονται στα 31,3 εκ ευρώ, αυξημένες σε σχέση με το 2016 κατά 11,63%, ενώ οι τακτικές δαπάνες ανέρχονται στα 236.3 εκ ευρώ.

Σε σχέση με τον ποσοστό υλοποίησης του αναπτυξιακού προϋπολογισμού του Υπουργείου Μεταφορών για το 2016, ο κ. Δημητριάδης είπε πως μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου αυτό ανέρχεται στο 39,4% ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ανέλθει με βάση τις εκτιμήσεις στο 71,8%.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι ο προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα αυξημένος σε ότι αφορά τα αναπτυξιακά έργα και διευκρίνισε πως τα περισσότερα έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα και βρίσκονται σε ξεχωριστό κονδύλι του προϋπολογισμού.

Σημείωσε πως αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα αξίας 600 εκ ευρώ περίπου, τα οποία έχουν ανακοινωθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και έχουν δρομολογηθεί και πως περίπου τα μισά εκτελούνται από το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Υπογράμμισε, ακόμη, ότι από πλευράς Υπουργείου θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν ώστε να επιταχυνθούν ακόμα περισσότερο οι διαδικασίες ώστε να εκτελεστούν αυτά τα έργα που έχει τόση ανάγκη ο τόπος.

Ερωτηθείς σχετικά με την υλοποίηση των έργων, ο κ. Δημητριάδης είπε πως υπάρχουν κάποια έργα που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, κάποια άλλα αξίας εκατόν εκατομμυρίων ευρώ που βρίσκονται σε εξέλιξη, άλλα που έχουν προκηρυχθεί και κάποια άλλα που βρίσκονται στην αναθεωρητική Αρχή Προσφορών. Το σύνολο τους είναι γύρω στα 350 εκ και αν αφαιρεθούν τα 50 εκ που αφορούν το μουσείο της Λευκωσίας και το οποίο θα γίνει σε μεταγενέστερο στάδιο μετά την ολοκλήρωση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, ανέρχονται περίπου στα 300 εκ.

Όπως σημείωσε τα έργα αυτά αφορούν την καθημερινότητα του πολίτη, όπως για παράδειγμα αστυνομικοί σταθμοί, πυροσβεστικές υπηρεσίες, δικαστήρια, δρόμοι, έργα προστασίας παραλιών, η αναβάθμιση μουσείων όπως αυτό της Πάφου.

Απαντώντας σας ερωτήσεις Βουλευτών, ο Υπουργός Μεταφορών είπε πως η κατεύθυνση για κατασκευή ενός βιομηχανικού λιμανιού για οχληρά φορτία είναι για την περιοχή του Βασιλικού, και πως θα κατατεθεί αίτηση για συγχρηματοδότηση του έργου, ύψους 25 εκ ευρώ.

Σε σχέση με τις δημόσιες συγκοινωνίες και τη χρήση των λεωφορείων, ο κ. Δημητριάδης απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών είπε πως υπάρχει μια σταθερή βελτίωση. Ωστόσο, όπως είπε δεν μπορεί να υποσχεθεί ότι θα γίνουν και θαύματα. Σε σχέση με το σύστημα φωτοεπισήμανσης, ο κ. Δημητριάδης το συνέδεσε με το θέμα της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Όπως είπε η πρόταση προς το Υπουργείο Οικονομικών είναι να μπει στον προϋπολογισμό του 2018, με το Υπουργείο να απαντά πως το συγκεκριμένο έργο μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με τη μέθοδο της ανάθεσης.

Αναφορικά με τη συνδεσιμότητα της Κύπρου, καταρχάς απέρριψε το ενδεχόμενο ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας καθώς όπως είπε με βάση μια μελέτη που έχουν κάνει, θα πρέπει να παρέχεται επιδότηση 5 εκ ευρώ για τη συντήρηση μιας τέτοιας γραμμής, κάτι που την καθιστά ασύμφορη. Ωστόσο, αναφέρθηκε στην αύξηση την αεροπορική συνδεσιμότητα μεταξύ των δύο χωρών, λέγοντας πως για πρώτη φορά υπάρχουν 5 εταιρείες που εκτελούν το δρομολόγιο Αθήνα-Λάρνακα. Υπογράμμισε ότι πλέον η συνδεσιμότητα της Κύπρου έχει αυξηθεί προς πολλές πόλεις της Ευρώπης και όχι μόνο, και σημειώνοντας πως υπάρχει η δυνατότητα μέχρι του χρόνου να γίνει κατορθωτή η αεροπορική σύνδεση με την Κίνα.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον υπερδιπλασιασμό των δαπανών σε αναπτυξιακά έργα - συγκρίνοντας το 2015 με το πλάνο για το 2019. Όπως είπε, κατά τη συνεδρία αναλύθηκε ο βαθμός υλοποίησης των έργων, αρκετά εκ των οποίων είναι συγχρηματοδοτούμενα και εκτός προϋπολογισμού.

“Χρειάζεται όμως να καταλάβουμε πως το επίπεδο της ζωής μας, το οποίο είναι αρκετά συνδεδεμένο με το συγκεκριμένο Υπουργείο δεν αφορά μόνον το σχεδιασμό και την υλοποίηση δρόμων. Το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων καταπιάνεται με θέματα ανάπτυξης, επενδύσεων, πολιτισμού, τεχνολογίας και ποιότητας ζωής”, είπε ο κ. Δημητρίου σημειώνοντας πως τα τελευταία χρόνια είδαμε, όπως είπε, την ανάπτυξη στην πτητική κίνηση στην Κύπρο, και την πορεία στην διαδικασία του λιμανιού της Λεμεσού.

Ο κ. Δημητρίου σημείωσε πως χρειάζεται να είναι όλοι συναινετικοί, και να εργαστούν όλοι προς την μεταρρύθμιση των δομών του Υπουργείου και του τόπου γενικότερα. “Οι μακροπρόθεσμοι στρατηγικοί σχεδιασμένοι χρειάζονται χρόνο και υπομονή για να υλοποιηθούν και να αποδώσουν”, είπε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χριστάκης Τζιοβάνη ήταν ιδιαίτερα επικριτικός στις δηλώσεις του σχετικά με το ύψος των αναπτυξιακών δαπανών του Υπουργείου, λέγοντας πως η Κυβέρνηση εξακολουθεί να κινείται στην πεπατημένη των μνημονίων και της λιτότητας. “Οι λάτρεις του νεοφιλελεύθερου συστήματος που στόχο έχουν το ξεπούλημα του κρατικού πλούτου έχουν παρουσιάσει και φέτος έναν προϋπολογισμό μειωμένο κατά 25% σε σύγκριση με το 2013”, είπε και πρόσθεσε πως δυστυχώς, “η κατρακύλα των ιδιωτικοποιήσεων, του ξεπουλήματος της κρατικής γης δεν έχει τελειωμό”.

Ο κ. Τζιοβάνη έκανε λόγο για μαύρη προπαγάνδα από πλευράς Κυβέρνησης για να πείσουν ότι έχουμε εισέλθει ως χώρα σε αναπτυξιακή πορεία, και πρόσθεσε πως είναι ξεκάθαρο ότι δεν είμαστε σε τροχιά ανάπτυξης. “Δυστυχώς αυτή η Κυβέρνηση με στοχευμένες πράξεις κατευθύνει τον πλούτο του κράτους στα χέρια των ιδιωτών, των λίγων και των εκλεκτών εις βάρος της κοινωνίας”, είπε και αναφέρθηκε σε ξεπούλημα της Αρχής Λιμένων Κύπρου. Οπως πρόσθεσε, με τις μονομερείς ενέργειες του Υπουργείου Μεταφορών έχει επιβληθεί πλαφόν στις εισαγωγές-εξαγωγές στο λιμάνι της Λάρνακας με συνεπακόλουθο μελλοντικές αρνητικές συνέπειες για την κυπριακή οικονομία.

Είπε ακόμη πως δυστυχώς, το μεγαλύτερο θύμα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής είναι η ανάπτυξη η οποία παραμένει καθηλωμένη για 4η συνεχή χρονιά, σημειώνοντας πως η υλοποίηση του αναπτυξιακού προϋπολογισμού για το 2016 παραμένει στο 40% με δαπάνες μόνο 11 εκ. Ευρώ. Είπε πως τα όποια αναπτυξιακά έργα θα πρέπει να είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε πως στον προϋπολογισμό του κατ εξοχήν αναπτυξιακού Υπουργείου, οι δαπάνες για αναπτυξιακά έργα αφορούν περίπου το 10,5% του προϋπολογισμού, ενώ αν ληφθούν υπόψη τα συγχρηματοδοτούμενα έργα από την ΕΕ τότε το ποσοστό ανέρχεται στο 21,7%, σε απόλυτους αριθμούς σε 62,3 εκ ευρώ το 2017 σε σύγκριση με 79,6 εκ το 2016.

Ο κ. Μυριάνθους είπε πως οι ανελαστικές δαπάνες του Υπουργείου απορροφούν το 78% του προϋπολογισμού, κάτι που φανερώνει την ουσιαστική αδυναμία του κράτους να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις δαπάνες αυτές ώστε από τη μια να πετύχουμε τη μείωση τους και από την άλλη την αύξηση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας πετυχαίνοντας επιτάχυνση στην υλοποίηση των αναγκαίων δημόσιων έργων που χρονίζουν, όπως ο δρόμος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς και τα οποία θα λειτουργήσουν ανταποδοτικά για την οικονομία.

Παράλληλα, ο κ. Μυριάνθους διερωτήθηκε πώς μπορεί η οικονομία να πετύχει πραγματική ανάπτυξη το 2017, την οποία θα αντιληφθεί ο ίδιος Κύπριος πολίτης που υποφέρει, όπως είπε, τα τελευταία χρόνια από την παρατεταμένη ύφεση.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X