ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Επιβολή προστίμου 3,89 δισ. ευρώ από την Ε.Ε. στα καρτέλ

Στα 6,36 δισ. ευρώ ανήλθαν το 2016 τα πρόστιμα για μονοπωλιακή συμπεριφορά

Kathimerini.gr

Η επίτροπος Ανταγωνισμού της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ, δεκαπλασίασε πέρυσι τα πρόστιμα της Ε.Ε. σε εταιρείες για μονοπωλιακή συμπεριφορά, σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ανεβάζοντας τον πήχυ στα 3,89 δισ. ευρώ.

Στο νέο ιστορικό υψηλό των 6,7 δισ. δολαρίων ή 6,36 δισ. ευρώ ανήλθαν το 2016 τα πρόστιμα για μονοπωλιακή συμπεριφορά παγκοσμίως. Στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχουν επιβληθεί τα περισσότερα πρόστιμα. Οπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Financial Times, η επίτροπος Ανταγωνισμού της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ δεκαπλασίασε πέρυσι τα πρόστιμα της Ε.Ε. για μονοπωλιακή συμπεριφορά σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ανεβάζοντας τον πήχυ στα 4,1 δισ. δολάρια ή 3,89 δισ. ευρώ.

Σημειωτέον ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο είχε απορρίψει υπόθεση καρτέλ αεροπορικών μεταφορικών εταιρειών το 2015, μειώνοντας το συνολικό ύψος των προστίμων. Σε ό,τι αφορά το 2016, τη μερίδα του λέοντος καταλαμβάνει το πρόστιμο των 3,2 δισ. δολαρίων ή 3,03 δισ. ευρώ που επιβλήθηκε εις βάρος πέντε εταιρειών παραγωγής φορτηγών – Iveco, DAF, Volvo-Renault, Daimler και ΜΑΝ. Οι παραγωγοί μεγάλων οχημάτων είχαν δημιουργήσει καρτέλ, προκαθορίζοντας την τιμολόγηση των φορτηγών για 10 και πλέον χρόνια, περνώντας το κόστος της συμμόρφωσης στις περιβαλλοντικές αρχές στους καταναλωτές.

Στις ΗΠΑ, αντίθετα, υπήρξε μεγάλη μείωση των προστίμων, στα 386 εκατ. δολάρια ή 366,23 εκατ. ευρώ, από 2,85 δισ. δολαρίων ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με έρευνα της νομικής εταιρείας Allen&Overy, που παρουσίασαν οι Financial Times. Aυτή η μεγάλη πτώση αποδίδεται στο γεγονός ότι φάκελοι που άνοιξαν το 2016 δεν έκλεισαν μέχρι το τέλος της χρονιάς, ενώ πολύκροτες υποθέσεις για τη χειραγώγηση των αγορών συναλλάγματος είχαν ολοκληρωθεί από το προηγούμενο έτος.

Οι Βρυξέλλες άρχισαν να εξετάζουν την υπόθεση χειραγώγησης των διατραπεζικών επιτοκίων και ειδικότερα του Euribor το 2016, επιβάλλοντας χρηματική ποινή 521 εκατ. δολαρίων στην Crédit Agricole, στην HSBC και στην JPMorganChase. Οπως παρατηρεί ο Τζον Τέρζακεν, επικεφαλής του τμήματος καρτέλ στη νομική εταιρεία Allen & Overy, αναμένονται νέα πρόστιμα το 2017 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο θα ολοκληρώνονται οι έρευνες για τη χειραγώγηση συναλλάγματος στην Ευρώπη. Προειδοποίησε, ωστόσο, ότι μπορεί να υπάρξουν κίνητρα για τη στενή συνεργασία μεταξύ διαφορετικών χωρών, λόγω του πολιτικού περιβάλλοντος που φαίνεται να διαμορφώνεται το προσεχές χρονικό διάστημα. «Η τάση κατά της παγκοσμιοποίησης δείχνει ότι η διακρατική συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών μπορεί να ατονήσει και να επηρεάσει τη χάραξη στρατηγικής από τις πολυεθνικές εταιρείες», δηλώνει ο κ. Τέρζακεν, υποδεικνύοντας την τάση για εσωστρέφεια που διαμορφώνεται στο πλαίσιο των κυβερνήσεων του ανεπτυγμένου κόσμου.

Τέτοιες τάσεις γίνονται αισθητές σε χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η Ισπανία επέβαλε το μεγαλύτερο πρόστιμο στην ιστορία της. Αποφάσισε χρηματική ποινή 143 εκατ. δολαρίων ή 135,7 εκατ. ευρώ εις βάρος οκτώ εταιρειών που παρήγαν πάνες για ενηλίκους, διότι προκαθόριζαν τις τιμές στην αγορά. Αλλά και η Ιταλία και η Γερμανία έχουν βάλει στο στόχαστρό τους τα καρτέλ.

Ενα ερώτημα που προβληματίζει αρκετούς οικονομικούς αναλυτές είναι ο όγκος εργασιών που θα αναλάβει η βρετανική Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών, ενόψει Brexit. Προς το παρόν, η Κομισιόν αναλαμβάνει υποθέσεις όπου εμπλέκεται πάνω από ένα κράτος-μέλος. Οσο, όμως, θα προχωρούν οι διαπραγματεύσεις για το Brexit, η βρετανική Αρχή Ανταγωνισμού θα αναγκαστεί να εξετάσει από μόνη της υποθέσεις αντιμονοπωλιακής συμπεριφοράς.

«Βροχή» κυρώσεων από Ιρλανδία

Πρόστιμα ρεκόρ επέβαλε η κεντρική τράπεζα της Ιρλανδίας σε διάφορους παίκτες του εγχώριου χρηματοπιστωτικού κλάδου από εμπορικές τράπεζες μέχρι εταιρείες στεγαστικής πίστης για παραβάσεις και ατασθαλίες που παγίδευσαν τη χώρα στην κρίση του 2008. Αν και το ύψος προστίμων στα 12 εκατ. ευρώ είναι χαμηλό συγκριτικά με τα αντίστοιχα δεδομένα της Βρετανίας και των ΗΠΑ, για την Ιρλανδία είναι ένα ιστορικό υψηλό και αντικατοπτρίζει την επιθυμία του Δουβλίνου να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση. Οι χορηγήσεις υπέρογκων και αδικαιολόγητων δανείων από τις ιρλανδικές τράπεζες σε κατασκευαστικές εταιρείες οδήγησαν στην κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού κλάδου μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008. Το αποτέλεσμα ήταν να αναγκαστεί η κυβέρνηση να προχωρήσει στη διάσωση των Allied Irish Banks και Bank of Ireland, ζητώντας οικονομική βοήθεια από το ΔΝΤ και την Ε.Ε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X