ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κεφαλαιακή ανάσα στις τράπεζες

Συνέχισε η συζήτηση της προηγούμενης εβδομάδας του τροποποιητικού νόμου στην Οικονομικών

ΚΥΠΕ

Κεφαλαιακή ανάσα όσον αφορά την εποπτική απαίτηση για τήρηση κεφαλαιακού αποθέματος ασφαλείας, δίνει στις τράπεζες ο προτεινόμενος νόμος που τροποποιεί τον περί εργασιών πιστωτικών ιδρυμάτων νόμο, που συζητήθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του τροποποιητικού νόμου, που υποβλήθηκε βάσει των κοινοτικών οδηγιών, οι τράπεζες θα έχουν πλέον τη δυνατότητα μεταβατικών διατάξεων στα πιστωτικά ιδρύματα που συστάθηκαν στη Δημοκρατία, ώστε το κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας να ανέλθει σε 2,5% μέχρι το Δεκέμβριο του 2019 και όχι άμεσα (frontloading).

Σύμφωνα με το άρθρο 47Β του νομοσχεδίου, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2016 το απόθεμα ασφαλείας διατήρησης κεφαλαίου αποτελείται από κεφάλαιο κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 αξίας ίσης με το 0,625% του συνόλου των σταθμισμένων ως προς τον κίνδυνο ποσών έκθεσης του Αδειοδοτημένου Πιστοτικού Ιδρύματος (ΑΠΙ), ενώ για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2017 το απόθεμα ασφαλείας αποτελείται από κεφάλαιο κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 αξίας ίσης με το 1,25% του συνόλου των σταθμισμένων ως προς τον κίνδυνο ποσών έκθεσης του ΑΠΙ.

Στη σημερινή συνεδρία, η Κεντρική Τράπεζα απάντησε σε σχετικό ερώτημα του βουλευτή του ΑΚΕΛ Ανδρέα Καυκαλιά, σημειώνοντας ότι αν εφαρμόζονταν οι διατάξεις του τροποποιητικού νόμου νωρίτερα, αυτό δεν θα επηρέαζε τις κεφαλαιακές ανάγκες που προέκυψαν στο Συνεργατισμό ύστερα από την άσκηση εποπτικής αξιολόγησης το 2015.

Όπως ανέφερε ο διευθυντής του τμήματος Εποπτείας της Κεντρικής Τράπεζας Γιάγκος Δημητρίου, οι ανάγκες στο Συνεργατισμό προέκυψαν το 2015, καθώς ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός είχε υπολογίσει τις ανάγκες των κεφαλαίων λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο απόθεμα στο 2,5% για όλες τις τράπεζες που εποπτεύει, ανεξαρτήτως από την απόφαση που είχαν λάβει ότι το απόθεμα θα υλοποιείται από την αρχή (frontloading) ή για το κατά πόσον το απόθεμα θα δημιουργείτο σε μεταβατική περίοδο 4 χρόνων.

«Αν δεν το είχαμε 2,5% δεν θα άλλαζε οτιδήποτε και δεν θα επηρεάζονταν οι ανάγκες του Συνεργατισμού», είπε.

Σημείωσε δε ότι από τις οκτώ χώρες που εφάρμοσαν την άμεση συμμόρφωση με το 2,5%, ήδη η Ιταλία και η Πορτογαλία υιοθέτησαν τη μεταβατική διάταξη. «Με αυτή την απόφαση ουσιαστικά οι τράπεζες οι οποίες βρίσκονται σε χώρες που υιοθέτησαν το frontloading βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση», συμπλήρωσε.

Βουλευτές διερωτήθηκαν για τη σκοπιμότητα της υιοθέτησης της μεταβατικής διάταξης τη στιγμή που η τήρηση κεφαλαιακού αποθέματος ασφαλείας ύψους 2,5% είχε εφαρμοστεί από το 2015.

«Προσωπικά δεν έχω πειστεί ούτε για το υπέρ ούτε και για το κατά. Μας λέγατε ότι με το frontloading το τραπεζικό σύστημα κέρδισε αξιοπιστία. Τα επιχειρήματα που άκουσα μέχρι σήμερα δεν με έπεισαν», είπε, προσθέτοντας ότι ανατράπηκε η παράμετρος που είχε ακουστεί στην προηγούμενη συνεδρία ότι τα κεφάλαια που θα απελευθερωθούν θα επιτρέψουν στις τράπεζες να δώσουν περαιτέρω δάνεια.

Ο Διευθυντής του Τμήματος Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Ανδρέας Χαραλάμπους εξήγησε ότι η μεταβατική ρύθμιση δεν θα μεταβάλει τα κεφάλαια της τράπεζας, αλλά δίνει ένα περιθώριο στα πιστωτικά ιδρύματα να αντιμετωπίσουν μελλοντικές εποπτικές απαιτήσεις.

Εξάλλου απαντώντας σε σχετική ερώτηση του κ. Βότση, η ΚΤΚ παρέθεσε στοιχεία για το πρόσθετο κεφαλαιακό απόθεμα που θα προέκυπτε αν η εναρμονιστική οδηγία υιοθετείτο από το 2016.

Ειδικότερα, για την Τράπεζα Κύπρου, το πρόσθετο κεφαλαιακό απόθεμα αποτιμάται στο €34 εκατομμύρια, για το Συνεργατισμό θα προέκυπταν €16 εκατ, για την Ελληνική Τράπεζα €7 εκατομμύρια και για την RCB €5,8 εκατ.

«Δεν είναι για να βολέψουμε κανένα», είπε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αβέρωφ Νεοφύτου, προσθέτοντας ότι «εφαρμόστηκαν στο τραπεζικό σύστημα της Κύπρου οι πλέον ακραίες πρακτικές. και θέλουμε να μην είναι σε δυσχερέστερη θέση».

Εργαλείο για αναδιαρθρώσεις

Στη συνεδρία συζητήθηκε επίσης η προτεινόμενη τροποποίηση στον περί τραπεζικών εργασιών νόμο που να επιτρέπει στις τράπεζες να διαχειρίζονται τα ακίνητα που αποκτούν στο πλαίσιο αναδιαρθρώσεων και ανταλλαγής χρέους έναντι περιουσιακών στοιχείων (debt to asset swap).

Ο υφιστάμενος νόμος δεν επιτρέπει στις τράπεζες να διενεργούν εργασίες πέραν των τραπεζικών δραστηριοτήτων. Ο τροποποιητικός νόμος δίνει στις τράπεζες τη δυνατότητα να επιλαμβάνονται εργασιών συντήρησης, να προβαίνουν σε ενοικίαση του ακινήτου αλλά και να προβαίνουν σε ολοκλήρωση ενός έργου αν αυτό είναι ημιτελές με σκοπό τη μετέπειτα πώλησή τους.

«Αυτό το φαινομενικά χατίρι θα βοηθήσει τις τράπεζες να προχωρήσουν σε περισσότερες αναδιαρθρώσεις δανείων», ανέφερε ο κ. Νεοφύτου.

Εξάλλου, εκ μέρους του Συνδέσμου Τραπεζών, ο Μιχάλης Κρονίδης εξήγησε πως η νομοθεσία προνοεί ότι οι τράπεζες πρέπει να πωλήσουν εντός τριετίας τα ακίνητα που αποκτούν στο πλαίσιο διακανονισμών, ενώ η τρέχουσα νομοθεσία δεν επιτρέπει τη διαχείρισή τους.

«Αυτό που ζητούμε για να γίνεται ορθολογιστική διαχείριση οι τράπεζες να μπορούν να τα ενοικιάσουν ή να τα διαχειριστούν στην περίοδο των τριών χρόνων», είπε.

Τόσο η ΚΤΚ όσο και το Υπουργείο Οικονομικών δέχθηκαν κριτική για την καθυστέρηση εισαγωγής στην εθνική νομοθεσία προνοιών των ευρωπαϊκών οδηγιών που αφορούν την ενημέρωση των δανειοληπτών αλλά και θεμάτων που αφορούν τα ενυπόθηκα δάνεια, ενώ μνημονιακές νομοθεσίες περνούσαν εν μια νυκτί.

Απαντώντας, ο κ. Χαραλάμπους είπε ότι η καθυστέρηση έγκειται στο ότι είναι πολύ πολύπλοκη οδηγία για την οποία συνεργάστηκαν ΚΤΚ και ΥΠΟΙΚ χωρίς να καταφέρουν να την επεξεργαστούν εντός των χρονικών πλαισίων. «Δεν ήταν εσκεμμένη καθυστέρηση. Σε καμία περίπτωση δεν αποδέχομαι ότι υπάρχει οποιαδήποτε πρόθεση για αυτό το θέμα», τόνισε.

«Έχουμε κατ` επανάληψη πει δημόσια ότι όταν επρόκειτο για μνημονιακές ρυθμίσεις εν μία νυκτί διαμορφώνονταν και νομοσχέδια και νομοθεσίες. Αλλά όταν πρόκειται για ρυθμίσεις που υποβοηθούν τον πολίτη ή τον καταναλωτή, αυτές βρίσκουν τη θέση τους στις περιβόητες ελληνικές καλένδες», είπε σε δηλώσεις του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού, προσθέτοντας ότι υπάρχει κίνδυνος επιβολής προστίμου λόγω μη έγκαιρης μεταφοράς της οδηγίας στην εθνική νομοθεσία.

Στο ίδιο μήκος κύματος οι αναφορές της βουλευτού της Συμμαχίας Πολιτών, Άννας Θεολόγου η οποία δήλωσε πως «δυστυχώς θεωρούμε πιο σημαντικό την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των τραπεζών από την εξυπηρέτηση του απλού πολίτη όσον αφορά θέματα ενημέρωσης, προστασίας πρώτης κατοικίας και γενικότερα θέματα που αφορούν τις καταναλωτικές συμβάσεις”. Ευχήθηκε όπως η κυβέρνηση καταθέσει το τροποποιητικό νομοσχέδιο έτσι ώστε να αποφευχθεί οποιοδήποτε πρόστιμο όσον αφορά την εναρμόνιση με τη συγκεκριμένη οδηγία».

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X