ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η γραφειοκρατία φρενάρει τα υγραεριοκίνητα

Οι αιτήσεις για την τροποποίηση των πρατηρίων εξετάζονται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Με ρυθμούς «δημοσίου» εξετάζονται οι αιτήσεις για αδειοδοτήσεις νέων υποδομών προμήθειας υγραερίου κίνησης, καθώς ένα και πλέον χρόνο μετά τη σχετική ψήφιση από τη Βουλή για άνοιγμα της υγραεριοκίνησης στην Κύπρο, μόλις ένα πρατήριο λειτουργεί στην Τίμη της Πάφου. Συγκεκριμένα, έχουν υποβληθεί συνολικά 28 αιτήσεις αδειοδοτήσεων νέων υποδομών προμήθειας υγραερίου κίνησης σε υφιστάμενα πρατήρια ή υπό ανέγερση πρατηρίων. Οι 11 από αυτές σε Δήμους που είναι πολεοδομικές αρχές και οι οποίες εκκρεμούν και οι υπόλοιπες 17 στο Τμήμα Πολεοδομίας από τις οποίες μόνο οι 7 έχουν εγκριθεί και αποσταλεί στους Δήμους για έκδοση άδειας οικοδομής. Υπογραμμίζεται ότι μία εξ αυτών έχει απορριφθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών λόγω μη επαρκούς χώρου φύλαξης του προϊόντος. Ως απότοκο αυτών, η Επιτροπή Εμπορίου που εξέτασε το ζήτημα, ζήτησε ταχύτητα στην εξέταση των αιτήσεων για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών προμήθειας υγραερίου κίνησης, οι οποίες σημειωτέον αφορούν μετατροπές των αποθηκευτικών τους χώρων σε υφιστάμενα πρατήρια, ενώ δεν υπάρχουν αιτήματα για ανέγερση νέων πρατηρίων. Κύριο αίτημα ήταν να μεριμνήσουν το συντομότερο δυνατό όλες οι αρχές, ώστε να υπάρχει διαθέσιμο αυτό το υγραέριο στην αγορά. Επίσης τέθηκε επί τάπητος σε σχέση με τη ζήτηση που υπάρχει, αν θα μπορέσει να γίνει απόσβεση του υψηλού κόστους εγκατάστασης συστήματος εφοδιασμού των οχημάτων με υγραέριο. Σημειώνεται πως το κόστος εφαρμογής ενός κιτ υγραερίου για να μετατραπεί το όχημα σε υγραεριοκίνητο, κυμαίνεται από 800 – 1.300 ευρώ, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Τα προβλήματα όμως της εφαρμογής της υγραεριοκίνησης δεν σταματούν στις πολεοδομικές εγκρίσεις, αλλά και στην διαφορά των ποιοτήτων του, δηλαδή της οικιακής χρήσης και της κίνησης. Ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Τεχνικών Υγραεριοκίνησης, Άρης Πολυκάρπου ανέφερε στην επιτροπή ότι πλέον με τη φορολογία που υπόκειται το υγραέριο κίνησης δεν αφήνει μεγάλο περιθώριο κέρδους στον καταναλωτή. Όπως χαρακτηριστικά είπε «το όφελος των καταναλωτών με την εφαρμογή του υγραερίου κίνησης στα οχήματα θα έπρεπε να κυμαίνεται στο 40 - 50%, ενώ με την υψηλή φορολογία που προκύπτει έπειτα από την φορολογία του υγραερίου κίνησης από το 5% στο 19% , το όφελος θα πέσει στο 30%. Όπως είπε, θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στους καταναλωτές για να εγκαταστήσουν υγραέριο στα οχήματά τους.

Μιλώντας στην «Κ» ο Managing Director της Europegas Cyprus Ltd Φίλιππος Κολλίτσης, που προμηθεύει αλλά και τοποθετεί συστήματα υγραεριοκίνησης στην Κύπρο, ανέφερε ότι «σημαντικό πρόβλημα εντοπίζεται και στη φορολογία του εν λόγω καυσίμου (LPG), καθώς ένα βήμα πριν από το άνοιγμα της υγραεριοκίνησης, ψηφίστηκε να ανέβει η φορολογία του υγραερίου κίνησης από 5% σε 19%. Τότε υπήρξαν αντιδράσεις, αλλά οι αντιδράσεις έμειναν στο «ράφι», διότι βασίζονταν στο υγραέριο οικιακής χρήσης και όχι στο κίνησης. Μόλις διασαφηνίστηκε πως το υγραέριο κίνησης θα ήταν αυτό που θα επηρεαζόταν και αφού δεν ήταν γνωστό σαν καύσιμο στο ευρύ κοινό, τότε το ζήτημα  δεν πήρε τις διαστάσεις που έπρεπε και τώρα το προϊόν που πουλάμε δεν θα είναι ανταγωνιστικό στο βαθμό που φανταζόμασταν».

Ερωτηθείς σχετικά με τις κωλυσιεργίες που εντόπισε η Επιτροπή Εμπορίου στην εφαρμογή του, τόνισε ότι οι εταιρείες που προσπάθησαν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα της υγραεριοκίνησης είναι στο χείλος της καταστροφής, αφού ναι μεν υπάρχει ενδιαφέρον από τους πολίτες, αλλά μόλις αντιληφθούν ότι δεν υπάρχουν σημεία ανεφοδιασμού, τότε αλλάζουν γνώμη και αφήνουν στην άκρη την εφαρμογή για να κάνουν τοποθέτηση μόλις υπάρξουν αρκετά σημεία ανεφοδιασμού.

«Προβλήματα εντοπίζονται και στο τελωνείο. Υπάρχει πρόνοια να εισάγεται το υγραέριο με διαφορετικό πλοίο, να αποθηκεύεται σε διαφορετικούς χώρους αποθήκευσης από αυτό της οικιακής χρήσης, να μεταφέρεται και με διαφορετικά οχήματα, αλλά να υπάρχει και διαφορετικός μετρητής στις αντλίες, για να καταγράφεται πόσα λίτρα οικιακού υγραερίου έχουν καταναλωθεί και πόσα υγραερίου κίνησης, για να μην υπάρξουν ζητήματα με τους διαφορετικούς φόρους του 5% και του 19% στο τελωνείο. Έπρεπε να υπάρχει μία ποιότητα και να μην υπάρχουν δύο».

Ηλεκτροκίνητα οχήματα

Ταυτόχρονα, ο κ. Κολλίτσης εξέφρασε παράπονο ότι υπάρχουν μόνο 42 ηλεκτροκίνητα οχήματα εγγεγραμμένα στην Κύπρο και έχουν δημιουργηθεί 15 σταθμοί που μπορούν να ανεφοδιάζονται με ηλεκτρικό ρεύμα. «Διερωτώμαι πως για μόνο τόσα οχήματα υπάρχουν 15 σταθμοί, ενώ για τα υγραεριοκίνητα οι κινήσεις είναι τόσο αργές. Ακόμα, με επίσημη ανακοίνωση, θα δημιουργηθούν άλλοι 20 σταθμοί φόρτισης εντός του χρόνου, που κατ’ αναλογία θα αντιστοιχεί ένα σημείο φόρτισης για κάθε ένα ηλεκτροκίνητο».

Πάνω από 300.000

Το κράτος έχει ξοδέψει πάνω από 300 χιλιάδες ευρώ στην εκπαίδευση 300 τεχνικών οι οποίοι είναι σε θέση να εγκαταστήσουν συστήματα LPG σε οχήματα. Δόθηκαν από την Κυβέρνηση επιδοτήσεις 1.200 ευρώ περίπου για κάθε τεχνικό, έτσι ώστε να παρακολουθήσουν τα μαθήματα και να γίνουν πιστοποιημένοι εγκαταστάτες. Παρόλα αυτά, ενώ το κράτος επένδυσε επί της ουσίας σε αυτό το κεφάλαιο, οι τεχνίτες παραμένουν αναξιοποίητοι, ενώ όσο περνάει ο καιρός και δεν ασκούν το επάγγελμα στρέφονται σε άλλες εργασίες, εγκαταλείποντας αυτό τον κλάδο. Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες της «Κ», αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν στο δρόμο περί τα 4.000 – 5.000 οχήματα τα οποία έχουν εγκατεστημένο κιτ υγραερίου. Από αυτό το νούμερο δε, είτε προμηθεύονται παρανόμως το υγραέριο, είτε απλώς κινούνται εναλλακτικά με βενζίνη.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X