ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Στο 5.1% του ΑΕΠ τα έσοδα από πλοιοδιαχείριση

Τα επιτεύγματα του πρώτου χρόνου λειτουργίας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας ανέλυσε η Υφυπουργός Νατάσα Πηλείδου

ΚΥΠΕ

Τα επιτεύγματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας καθώς και τους περαιτέρω στόχους ανέλυσε σε δημοσιογραφική διάσκεψη η Υφυπουργός Ναυτιλίας Νατάσα Πηλείδου, η οποία σημείωσε πως ήδη μέσα σε αυτό τον πρώτο χρόνο έγιναν πολλές προωθητικές δράσεις για περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου οι οποίες αποδίδουν καρπούς.

Μιλώντας στη δημοσιογραφική διάσκεψη, η κ. Πηλείδου είπε αρχικά πως στόχος του Υφυπουργείου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του Κυπριακού Νηολογίου και του Κυπριακού ναυτιλιακού συμπλέγματος, η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας, η σύσφιξη των διεθνών σχέσεων, η βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και η προστασία του περιβάλλοντος, η στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το Υφυπουργείο, όπως είπε, ακολούθησε μια ολιστική προσέγγιση για την προώθηση της Κύπρου ως κορυφαίου ναυτιλιακού κέντρου που συνδυάζει μια σημαία ποιότητας με ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα όπου παρέχεται όλο το φάσμα ναυτιλιακών και συναφών υπηρεσιών.

Σημείωσε πως οι προωθητικές δράσεις που έγιναν μέσα σε αυτό τον πρώτο χρόνο επικεντρώνονταν στην έντονη παρουσία σε σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα, σε αποστολές μεταξύ άλλων σε Αθήνα, Λονδίνο, Αμβούργο, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη. To 2018, τόνισε, πραγματοποιήθηκαν πέραν των 5 “road shows” και πέραν των 60 συναντήσεων με σημαντικές ναυτιλιακές εταιρείες στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Επίσης, η Κύπρος συμμετείχε σε πέραν των 20 ναυτιλιακών εκθέσεων και συνεδρίων στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

Η κ. Πηλείδου ανέφερε στη συνέχεια πως με στόχο την αναβαθμισμένη παρουσία διεθνώς, το Υφυπουργείο προχωρά στις διαδικασίες διορισμού αντιπροσώπου στην Ασία για την προώθηση της κυπριακής σημαίας.

Εν συνεχεία, η Υφυπουργός αναφέρθηκε στην διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας, η οποία περιλαμβάνει ως κύριο στόχο τη διατήρηση και διαφύλαξη του σταθερού, φιλικού προς τις επιχειρήσεις πλαισίου που διατίθεται στους ξένους επενδυτές στη ναυτιλία. Οι ενέργειες που γίνονται, όπως ανέφερε, για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας περιλαμβάνουν την ομαλή και επιτυχημένη παράταση του Κυπριακού Φόρου Χωρητικότητας, τον εξορθολογισμός και την απλοποίηση των ναυτιλιακών τελών, την αναθεώρηση της κυβερνητικής πολιτικής για εγγραφή πλοίων στο Κυπριακό νηολόγιο και τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη δημιουργία ενιαίας θυρίδας εξυπηρέτησης.

Αναφερόμενη σε αριθμούς, η κ. Πηλείδου είπε πως ο αριθμός των εταιρειών ενταγμένες στο Κυπριακό Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, ανέρχονται σήμερα στις 203, ενώ το 2018 έκλεισε με 196. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται 48 εταιρείες διαχειριστών πλοίων, 45 εταιρείες ναυλωτές και 110 πλοιοκτήτριες εταιρείες αλλοδαπών πλοίων. Επίσης, ο αριθμός τωνμ πλοίων που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο ανήλθαν μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2019 στα 1725 σε σχέση με 1653 που ήταν εγγεγραμμένα μέχρι το τέλος του 2017.

Σε σχέση με το στόχο της ενδυνάμωσης των διεθνών σχέσεων, το Υφυπουργείο όπως σημείωσε η κ. Πηλείδου έχει ενεργός συμμετοχή στις εργασίες διεθνών και ευρωπαϊκών ναυτιλιακών οργανισμών όπως ΔΝΟ, ΕΕ, EMSA, AMSA, REMPEC, έχει πραγματοποιήσει τριμερείς συναντήσεις με Ελλάδα και Μάλτα καθώς και διμερείς με ναυτιλιακά κράτη όπως Κίνα, Σιγκαπούρη, Αίγυπτος, Γεωργία, Πολωνία. Παράλληλα, έχει πραγματοποιήσει εκδηλώσεις και συναντήσεις για την προώθηση της επανεκλογής της Κύπρου στο Συμβούλιο του ΔΝΟ.

Οσον αφορά τη στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη, είπε πως στόχος είναι η στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης του θαλάσσιου και ναυτιλιακού τομέα. Ο δράσεις που έχουν αναληφθεί αφορούν μεταξύ άλλων την ανάπτυξη της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της Κύπρου, την στήριξη των προγραμμάτων έρευνας και καινοτομίας και την προώθηση των γαλάζιων επαγγελμάτων.

Η κ. Πηλείδου σημείωσε πως η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και υποστήριξης στους πελάτες είναι βασική προτεραιότητα του Υφυπουργείου και ανάμεσα στις ενέργειες που έγιναν ή θα υλοποιηθούν είναι η 24ωρη εξυπηρέτηση για όλους τους πελάτες, η λειτουργία της νέας ιστοσελίδας και η υπό εξέλιξη ψηφιοποίηση και φύλαξη αρχείων. Επίσης, αναφέρθηκε στο μεγαλύτερο συνέδριο που διοργανώνεται εδώ και 30 χρόνια στην Κύπρο, το Maritime Cyprus, το οποίο θα διοργανωθεί για πρώτη φορά από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας στις 6-9 Οκτωβρίου 2019, με στόχο την προσέλκυση πέραν των χιλίων ατόμων ως ομιλητές, συμμετέχοντες και εκθέτες.

Απαντώντας σε ερώτηση για τα συνεισφορά από τη Ναυτιλία στο ΑΕΠ, η κ. Πηλείδου είπε πως τα έσοδα από την πλοιοδιαχείριση με βάση τα στοιχεία της Στατιστικής ανέρχονται στο 5,1% του ΑΕΠ. Συνεπώς, πρόσθεσε, τα έσοδα ξεπερνούν σίγουρα το 7% καθώς υπάρχουν και άλλα έσοδα όπως η ιδιοκτησία πλοίων, η παροχή καυσίμων, και άλλες υπηρεσιών.

Είπε ακόμη πως με τη τελευταία καταμέτρηση, ο αριθμός ατόμων που εργοδοτείτο στη Ναυτιλία ήταν 5 χιλιάδες ενώ με τα τελευταία στοιχεία ο αριθμός αυτός ανέρχεται στις 9 χιλιάδες και όλοι αφορούν εργασίες στη ξηρά. Στη θάλασσα, εργοδοτούνται περίπου 55 χιλιάδες ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, εκ των οποίων πολύ λίγοι είναι Κύπριοι.

Σε ερώτηση σχετικά με τον διορισμό αντιπροσώπου στην Ασία για προώθηση της κυπριακής σημαίας, είπε πως η αγορά της Ασίας είναι πάρα πολύ σημαντική καθώς όπως εξελίσσεται η παγκόσμια Ναυτιλία ολοένα και δυναμώνει η Κίνα και η Ιαπωνία σε σύγκριση με τους ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως, τόνισε, είναι αναγκαίο να υπάρξει παρουσία ενώ το θετικό είναι πως πρόκειται για μια αγορά πως ως Κύπρος δεν έχουμε αγγίξει σχεδόν καθόλου και υπάρχουν τεράστια περιθώρια για μια θετική ανάπτυξη ως νηολόγιο και ως ναυτιλιακός κόμβος.

Σε ερώτηση σχετικά με το Brexit και κατά πόσον έχουμε προσελκύσει βρετανικές εταιρείες που θέλουν να μεταφέρουν την έδρα τους στην Κύπρο, η κ. Πηλείδου είπε πως έχουν γίνει πολλές επαφές και έχουμε κερδίσει και αρκετές εταιρείες. Ωστόσο, πρόσθεσε, υπάρχουν και αρκετές εταιρείες που κάνουν σκέψεις όμως η αβεβαιότητα είναι τόσο μεγάλη που σίγουρα η διαδικασία αυτή είναι αρκετά μακροσκελής. Δηλαδή από τη μέρα που γίνεται κάποια προσέλκυση μέχρι την ημέρα που θα ληφθεί κάποια απόφαση μεσολαβούν πάρα πολλοί μήνες και λόγω της ημερομηνίας για το Brexit που πλησιάζει, σίγουρα πολλές εταιρείες θα αναμένουν να δουν τι θα γίνει προτού πάρουν αποφάσεις.

«Σίγουρα όμως το γεγονός ότι η Κύπρος έχει μπει στο χάρτη των προορισμών που έχουν προσελκύσει εταιρείες από το Ηνωμένο Βασίλειο βοηθά πάρα πολύ γιατί βλέπουμε ότι το όνομα της Κύπρου δημιουργεί ένα θετικό κλίμα το οποίο επηρεάζει και άλλες εταιρείες», είπε. Σημείωσε πως όσον αφορά την βρετανική εταιρεία P&O έχουν εγγραφεί δύο πλοία ενώ σε σχέση με κάποιες ναυτασφαλιστικές εταιρείες οι ίδιες έχουν εκδώσει κάποιες ανακοινώσεις για τη μεταφορά των εργασιών τους στην Κύπρο.

Σε ερώτηση σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου και Ελλάδας, η κ. Πηλείδου είπε πως το Υφυπουργείο ήδη έχει προχωρήσει στην προκήρυξη της προσφοράς για τη διεξαγωγή της μελέτης για το πιθανό χρηματοδοτικό κενό που θα προκύψει από τη γραμμή. Όπως είπε, η διαδικασία ξεκίνησε εδώ και μια βδομάδα και θα κλείσει σε δύο εβδομάδες.

Η κ. Πηλείδου εξήγησε πως η μελέτη θα γίνει με βάση αρκετές πιθανές παραδοχές που έχουν συμπεριληφθεί στους όρους εντολής έτσι ώστε να λαμβάνονται υπόψη όλες οι πτυχές, δηλαδή τα λιμάνια, πιθανοί ενδιάμεσοι σταθμοί, ο τύπος αι η χωρητικότητα του πλοίου, το κομμάτι της εμπορικής πτυχής που δεν θα συμπεριλαμβάνεται στην χρηματοδότηση καθώς επίσης και η ζήτηση.

Ερωτηθείσα πόσο επηρεάζει το τουρκικό εμπάργκο τη Ναυτιλία, είπε πως γίνεται μια προσπάθεια μιας ναυτικής ακαδημίας για την ποσοτικοποίηση της ζημιάς από αυτό. Σημείωσε ωστόσο ότι υπάρχει και μια πτυχή που δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί καθώς πολλοί από τους πελάτες θέλουν να είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να διαπραγματευτούν κάποιο συμβόλαιο με κάποιο ναυλωτή, το οποίο μπορεί να συμπεριλαμβάνει την Τουρκία. Έτσι, πολλοί αν και δεν έχουν άμεσα σχέδια να χρησιμοποιήσουν κάποιο λιμάνι της Τουρκίας θεωρούν αυτή τη πτυχή ως ένα εμπόδιο άρα ο αντίκτυπος είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτό που μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε από μια ανάλυση του αριθμού των πλοίων που πάνε στην Τουρκία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση