ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Κύπρος αργεί να μπει στην πρίζα

Επιδότηση αγοράς εξετάζει το Υπουργείο Μεταφορών, φωτοβολταϊκά οικιακής φόρτισης βλέπει το Υπουργείο Ενέργειας.

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Δεν είναι στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, τουλάχιστον για το προσεχές διάστημα, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο, παρά το γεγονός ότι είχε γίνει λόγος από το Υπουργείο Ενέργειας για ανακοίνωση κινήτρων μέσα στο 2020. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αρμόδιο Υπουργείο δεν είναι έτοιμο να προχωρήσει άμεσα με συγκεκριμένα κίνητρα, ενώ τις προηγούμενες μέρες είχε αναφερθεί ότι το θέμα της ηλεκτροκίνησης παγώνει και ενδεχομένως η ημερομηνία αλλαγής του σκηνικού να είναι το 2025.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η στασιμότητα που προκύπτει, ήταν στα θέματα που συζητήθηκαν στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο. Από την συζήτηση ενδεχομένως να υπάρξει αλλαγή στο σκηνικό καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, οι οδηγίες ήταν σαφείς, ότι τα αρμόδια υπουργεία πρέπει να δουν το θέμα πιο ζεστά. Σε διαφορετική περίπτωση η Κύπρος μένει πίσω όχι μόνο στο θέμα της ηλεκτροκίνησης αλλά και στις υποχρεώσεις μας ως κράτος μέλος για μείωση της εκπομπής των ρύπων.

Από την πλευρά του το Τμήμα οδικών Μεταφορών έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για παροχή σχεδίου οικονομικών κινήτρων για τα ηλεκτρικά οχήματα, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αναμένεται να αναζητηθεί φόρμουλα ώστε να δοθεί χορηγία η οποία θα κυμαίνεται από 2-3 χιλιάδες ευρώ, ξεπερνώντας την προηγούμενη πρακτική για επιδότηση ύψους χιλίων ευρώ. Σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση το σχέδιο αναμένεται να έχει προϋπολογισμό 3 εκατ., ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται οριστικοποιηθεί μετά την συζήτηση με τα εμπλεκόμενα υπουργεία και την κατάθεση του στο Υπουργικό. Ωστόσο, αποφάσεις για το θέμα μετατίθενται για το 2020 από την στιγμή που δεν έχει περιληφθεί σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό.

Στην περίπτωση του Υπουργείου Ενέργειας μελετάται σχέδιο επιδότησης εγκατάστασης φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων (NetMetering), και την τοποθέτηση μετρητή για την οικιακή φόρτιση υβριδικού ή ηλεκτρικού οχήματος. Χωρίς νεότερα το θέμα μέχρι στιγμής, καθώς οι παράμετροι του σχεδίου δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Στις εισηγήσεις οι οποίες εξετάζονται είναι όπως το ποσό χορηγίας ανέρχεται στα 500 ευρώ ανά κιλοβάτ με μέγιστο ποσό τις 2 χιλιάδες ευρώ ανά αίτηση.

Πρόκειται για σχέδιο με προϋπολογισμό στο μισό εκατομμύριο ευρώ. Θα μπορούσε ίσως να θεωρηθεί ως ένα πρώτο αν και έμμεσο κίνητρο για την αγορά υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων καθώς θα διευκολύνει την δυνατότητα φόρτισης του οχήματος στο σπίτι. Από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα και δη των πρατηρίων τουλάχιστον μέσα στο 2019-2020 δεν περιλαμβάνουν στα πλάνα τους την δημιουργία υποδομών και σημείων φόρτισης αυτοκινήτων στα πρατήρια τους, ενώ εκτιμάται πως θα χρειαστεί να παρέλθει τουλάχιστον μια πενταετία για κάτι τέτοιο.

Κάτω από 1%

Σχεδόν μηδαμινό είναι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κύπρο σύμφωνα με τα στοιχεία εγγραφών του τμήματος οδικών μεταφορών. Είναι σαφές ότι η αγορά αναμένει να δοθούν κίνητρα ώστε να κάνει το άνοιγμα της και σε μη συμβατικά οχήματα. Πάντως η προηγούμενη εμπειρία καθυστέρησης που επιδείχθηκε σε θέματα που άπτονται της αγοράς αυτοκινήτων είχε αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά. Ενώ τα νομοσχέδια για τα τέλη κυκλοφορίας και τον φόρο κατανάλωσης εκκρεμούσαν στην Βουλή, και η συζήτηση συνεχιζόταν για τρεις και πλέον μήνες στις Επιτροπές Οικονομικών και Μεταφορών, η αγορά αυτοκινήτων είχε παγώσει, κάτι που υποστήριζαν οι εισαγωγείς μηχανοκίνητων οχημάτων.

Οι φόβοι και οι ανησυχίες τους δεν ήταν μια προσπάθεια για άσκηση πίεσης προς το κοινοβούλιο ώστε να προχωρήσει ταχύτερα με τις διαδικασίες, αλλά αποτύπωναν την πραγματική εικόνα της αγοράς. Κάτι που αποτυπώθηκε στα τελευταία στοιχεία για τις εγγραφές αυτοκινήτων καθώς οι δύο εβδομάδες που ακολούθησαν την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα τέλη κυκλοφορίας και τον φόρο κατανάλωσης στις 15 Μαρτίου δεν ήταν αρκετές για να αναπληρώσουν το κενό που δημιουργήθηκε στην αγορά τους τρεις προηγούμενους μήνες.

16% πιο κάτω

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων συνέχισαν μουδιασμένα και κατέγραψαν μείωση της τάξης του 16% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Συγκεκριμένα έφτασε στις 10.920, σε σύγκριση με 13.002 κατά την ίδια περίοδο του 2018. Πιο διστακτικά οι αγορές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν, με τις εγγραφές να μειώνονται κατά 18,8% και έφτασαν στις 8.956, σε σύγκριση με 11.024 το πρώτο τρίμηνο του 2018. Η ζυγαριά στις προτιμήσεις των καταναλωτών έγειρε και πάλι προς την πλευρά των μεταχειρισμένων οχημάτων, που συγκέντρωσαν το 68,4% των εγγραφών ενώ τα καινούργια επιβατηγά οχήματα ανήλθαν στο 31,6%.

Μειώθηκαν επίσης οι εγγραφές μοτοσικλετών κατά 1,7% και έφτασαν στις 462 τους πρώτους τρεις μήνες του 2019, σε σύγκριση με 470 την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Μόνη αύξηση σημείωσαν οι εγγραφές μοτοποδηλάτων που αυξήθηκαν από 41 το πρώτο τρίμηνο του 2018, σε 64 την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2019, και τα ελαφρά φορτηγά που αυξήθηκαν κατά 1,2%.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X