ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πώς θα επιχειρήσει η Ελλάδα να καλύψει το χαμένο έδαφος στην ηλεκτροκίνηση

Ανακοινώθηκε σχέδιο για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται μεταξύ άλλων ο περιορισμός της κυκλοφορίας των συμβατικών οχημάτων

Kathimerini.gr

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η Ισπανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν ανακοινωθεί μεσοπρόθεσμα σχέδια σταδιακής απόσυρσης των ρυπογόνων συμβατικών οχημάτων από την κυκλοφορία και η αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά έως το 2040. Οι περισσότερες χώρες έχουν αποφασίσει την απόσυρση σε βάθος δεκαετίας. Επίσης, σε αρκετές πόλεις στην Ευρώπη έχουν ανακοινωθεί μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας ρυπογόνων οχημάτων, στις οποίες συγκαταλέγεται και η Αθήνα με ορίζοντα το 2025.

Πρόσφατα, άλλωστε, ανακοινώθηκε το σχέδιο για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται μεταξύ άλλων ο περιορισμός της κυκλοφορίας των συμβατικών οχημάτων στο ιστορικό κέντρο και η ελεύθερη κίνηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Όσον αφορά τη χώρα, αξιοσημείωτο είναι ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου οχημάτων είναι πάνω από 15 έτη, δηλαδή από τους υψηλότερους πανευρωπαϊκά, εξ ου και η ανάγκη αντικατάστασης οχημάτων με νεότερα και λιγότερο ρυπογόνα.

Μέχρι τώρα, οι σταθερά υψηλότερες τιμές αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με τα συμβατικά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα αποτέλεσαν το σημαντικότερο ανάχωμα για της αύξηση του μεριδίου αγοράς σε συνδυασμό με την περιορισμένη διαθεσιμότητα δημοσίως προσβάσιμων σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (Η.Ο.). Η δημιουργία κατάλληλης υποδομής επαναφόρτισης Η.Ο., τόσο ως προς τον αριθμό των σημείων επαναφόρτισης όσο και ως προς τη χωρική τους κατανομή, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς. Επιπλέον, υπάρχει ελλιπής ενημέρωση και εκπαίδευση για την τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Ελλάδα είχαν εγκατασταθεί μόλις περίπου 50 δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έως το τέλος του 2019 και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 0,5% του συνολικού στόλου των οχημάτων.

Σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί στο νέο ενεργειακό και κλιματικό σχεδιασμό (ΕΣΕΚ), έως το 2021, 4.500-5.000 νέα ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα θα κινούνται στην Ελλάδα. Ο στόχος για το 2030 είναι το 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται να είναι ηλεκτρικά.

Το νομοσχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση σχετικά με την ηλεκτροκίνηση επιχειρεί να δώσει λύσεις στα παραπάνω θέματα και να θέσει σε μια νέα τροχιά τα πράγματα ώστε να επιτύχει η χώρα τον στόχο της και να απολαύσει τα οφέλη της νέας αυτής τεχνολογικής επανάστασης.

Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, θα χρησιμοποιηθεί μια ευρεία γκάμα από κίνητρα, όπως η επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ., δικύκλου, ποδηλάτου και μικρών βαν από φυσικά πρόσωπα, εταιρείες και ταξί. Ταυτόχρονα, προβλέπονται φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες για απόκτηση/χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και για προμήθεια και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης. Ακόμη ένα κίνητρο είναι η δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενες θέσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και η χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και φόρτισης από τους δήμους. Τέλος, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και μέτρα για διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον δημόσιο τομέα.

Όπως είναι φυσικό, η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να συνοδευθεί με την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισής τους, και για αυτό τον λόγο τα νέα μέτρα φροντίζουν και τα δύο αυτά μέτωπα. Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες θα μπορέσουν σταδιακά να κάνουν «δική τους» την ηλεκτροκίνηση ώστε να πάψει να αποτελεί μια κάπως εξωτική τεχνολογία και να γίνει καθημερινότητα.

Σύμμαχος στην όλη προσπάθεια είναι βεβαίως και η ανάπτυξη της τεχνολογίας των μπαταριών και η πτώση του κόστους τους. Αξίζει να αναφέρουμε σχετικά ότι η BNEF προέβλεψε σε μελέτη της ότι το κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος θα είναι ίδιο με ενός συμβατικού ήδη από το 2023-2024, ακόμα και δίχως επιδοτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας, με τα νέα μέτρα που εισάγει η κυβέρνηση, μπορεί από τώρα να φέρει πιο κοντά την τιμή τους και να εκμεταλλευθεί το χρονικό αυτό διάστημα για να προχωρήσει με ένα πρώτο κύμα ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης.

Αν τα μέτρα επιτύχουν, τότε η Ελλάδα θα καλύψει το χαμένο έδαφος σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και θα κάνει ένα μεγάλο βήμα για την ενεργειακή της μετάβαση εν γένει, με τεράστια περιβαλλοντικά οφέλη.

* Ο δρ Κώστας Ανδριοσόπουλος είναι καθηγητής ECSP Business School, πρόεδρος επιτροπής ενέργειας του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, αντιπρόεδρος ΔΕΠΑ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση