ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΥΠΟΙΚ: Προς αγορά υπηρεσιών για την επένδυση ρευστών διαθέσιμων του κράτους

Στα €994 εκατομμύρια ανήλθαν το 2016 τα ρευστά διαθέσιμα

ΚΥΠΕ

Στην αγορά συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη διαμόρφωση ενός ισχυρού και πλήρους δομημένου πλαισίου για την επένδυση των ρευστών διαθεσίμων του κράτους, προσανατολίζεται το Υπουργείο Οικονομικών.

Αυτό αναφέρεται στην ειδική έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το ΥΠΟΙΚ για το έτος 2016, και ειδικότερα σε ότι αφορά το θέμα της διαχείρισης των ρευστών διαθέσιμων του κράτους και στις δημοπρασίες για κατάθεση των διαθέσιμων του κράτους σε εμπορικές τράπεζες. Το 2016 τα ρευστά διαθέσιμα ανήλθαν στα €994 εκατομμύρια.

Στην έκθεσή του, ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρεται σε δημοπρασία καταθέσεων ύψους €500 εκατ. σε λογαριασμό με προειδοποίηση 35 ημερών.

Το Γραφείο Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΓΔΔΧ) τελικά αποδέχθηκε κατάθεση €400 εκατ σε τράπεζα με αποδοχή εξασφάλισης την ακύρωση κυβερνητικών εγγυήσεων ύψους €1 δις που είχαν δοθεί προς την τράπεζα και κατάθεση €30 εκατ σε άλλη τράπεζα με εξασφάλιση τη δέσμευση κυβερνητικού ομολόγου που διακρατούσε η ίδια η τράπεζα ύψους €36 εκατ.

Σημειώνεται πως οι κυβερνητικές εγγυήσεις προς την πρώτη τράπεζα ύψους €1 δις είχαν ακυρωθεί τον Αύγουστο του 2016.

«Κατά την άποψή μας», αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία, «η ακύρωση των κυβερνητικών εγγυήσεων ύψους €1 δις προς την τράπεζα Α, δεν αποτελεί οποιουδήποτε είδους εξασφάλιση ή εγγύηση του δικαιώματος ρευστοποίησης της κατάθεσης».

Η Υπηρεσία θεωρεί επίσης ότι η συγκέντρωση τόσο μεγάλου ποσού σε μία μόνο τράπεζα δεν διασφαλίζει την αναγκαία διασπορά κινδύνου, διασπορά που καθίσταται επιτακτική όταν η κατάθεση γίνεται σε τράπεζα που αξιολογείται σε μη επενδυτική βαθμίδα.

Ως σύσταση, η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγήθηκε όπως, σε μελλοντικές δημοπρασίες καταθέσεων, γίνονται αποδεκτές μόνο πραγματικές εξασφαλίσεις, ώστε να διασφαλίζονται οι καταθέσεις του Κράτους.

Επιπρόσθετα, εισηγήθηκε όπως στους καθορισμένους και καταγεγραμμένους όρους δημοπρασιών για καταθέσεις σε τραπεζικά ιδρύματα, περιληφθεί και η βαρύτητα που θα αποδίδεται στις αξιολογήσεις καταθέσεων των συμμετεχόντων τραπεζικών ιδρυμάτων από τους Οίκους Πιστοληπτικής Αξιολόγησης.

Η Υπηρεσία αναγνωρίζει τα οφέλη που προκύπτουν από τη μείωση του ύψους των κυβερνητικών εγγυήσεων, αλλά θεωρεί «ότι οι κυβερνητικές καταθέσεις πρέπει πάντα να τοποθετούνται σύμφωνα με τις επιταγές της συνετής και με τρόπο ώστε αποφεύγεται η υπέρμετρη εξάρτηση από κάποιο συγκεκριμένη τράπεζα».

Απαντώντας, ο Γενικός Διευθυντής του ΥΠΟΙΚ είπε ότι το ΓΔΔΧ αντικατέστησε την εγγύηση που έχει λήξει, με αποδοχή ενυπόθηκων δανείων ως εξασφαλίσεις και ότι από τις αρχές του 2018 θα διευρύνει την αποδοχή τέτοιων εξασφαλίσεων σε οποιοδήποτε τυχόν ενδιαφερόμενο τραπεζικό ίδρυμα που είναι δικαιούχο και δυνατό να ενδιαφέρεται να συμμετάσχει σε νέες προσφορές καταθέσεων.

«Με τον πιο πάνω τρόπο θα διευκολυνθεί η συμμετοχή περισσότερων τραπεζών, γεγονός που θα υποβοηθήσει και στην ευρύτερη διασπορά των κυβερνητικών καταθέσεων σε πιο πολλά τραπεζικά ιδρύματα, εάν βεβαίως παρουσιαστεί ανάλογο ενδιαφέρον εκ μέρους τους», αναφέρει ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ.

Πτωτικά το καθαρό δημόσιο χρέος

Εξάλλου, η ΕΥ επικαλείται την ετήσια έκθεση του ΓΔΔΧ, που καταδεικνύει πως παρά την οριακή αύξηση του δημοσίου χρέους κατά 0,3% το 2016, όταν αφαιρεθούν τα ρευστά διαθέσιμα, τότε το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Παράλληλα, το κόστος δανεισμού ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε το 2016 κατά 0,2% στο 2,6%.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση