ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Επιστολή Μαυρογιάννη σε Γκουτέρες

Η υποβολή συντεταγμένων από την Τουρκία δεν έχει νομική βάση, αναφέρει ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στον ΟΗΕ

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στον ΟΗΕ, Πρέσβης Ανδρέας Α. Μαυρογιάννη, έστειλε επιστολή στις 20 Ιανουαρίου προς τον Γενικό Γραμματέα κ. António Guterres, που απαντά στην επιστολή του Μονίμου Αντιπροσώπου της Τουκρίας, Πρέσβη Feridun H. Sinirlioğlu, ημερομηνίας 13 Νοεμβρίου (A/74/550). Η επιστολή κυκλοφόρησε χθες (28.01.20) ως επίσημο έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης και του Συμβουλίου Ασφαλείας του Διεθνούς Οργανισμού, με αριθμό Α/74/660-S/2020/50.

Στην επιστολή του ο κ. Μαυρογιάννης, υποδεικνύει και αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να υπάρχει καμία νομική αμφιβολία για την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και ότι η ισχύ τους δεν επηρεάζεται από τις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας. Τονίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία απορρίπτει εντελώς την υποβολή από την Τουρκία καταλόγου με αυθαίρετες γεωγραφικές συντεταγμένες σχετικά με τα υποτιθέμενα εξωτερικά όρια της υφαλοκρηπίδας της στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, απορρίπτει τις Τουρκικές θέσεις και τους αβάσιμους ισχυρισμούς που αναφέρονται στην προαναφερθείσα επιστολή.

Αναφέρει ότι η υποβολή γεωγραφικών συντεταγμένων από την Τουρκία δεν έχει νομική βάση και δεν δημιουργεί κανένα νομικό αποτέλεσμα για την Κυπριακή Δημοκρατία ούτε μπορεί να αντιπαρατεθεί είτε προς την Κύπρο, είτε προς οποιασδήποτε άλλη χώρα. Η ενέργεια αυτή της Τουρκίας βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση προς το διεθνές δίκαιο, εθιμικό και συμβατικό.

Οι ισχυρισμοί της Τουρκίας ότι τα νησιά δεν έχουν δικαίωμα θαλάσσιων ζωνών όπως έχουν οι ηπειρωτικές περιοχές, δεν ευσταθούν γιατί είναι αντίθετοι προς το διεθνές δίκαιο περιλαμβανομένου του άρθρου 121 (2) της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Έτσι η Τουρκία, συνεχίζει, προσπαθεί να οριοθετήσει τις θαλάσσιες ζώνες με άλλα κράτη με παρακείμενες ή έναντι ακτές, σαν να έχουν «σβηστεί» πλήρως από τον χάρτη τα υπάρχοντα νησιά. Με την ίδια προσέγγιση, προσθέτει ο κ. Μαυρογιάννης, η Τουρκία έχει υπογράψει πρόσφατα και το λεγόμενο «μνημόνιο συνεννόησης» Τουρκίας και Λιβύης, με στόχο να οριοθετήσουν την ΑΟΖ/ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα μεταξύ των ακτών τους, αγνοώντας πλήρως τα γειτνιάζοντα ή ευρισκόμενα ανάμεσά τους, νησιά.

Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος τονίζει ότι το Άρθρο 121 (2) της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, προβλέπει ρητά το δικαίωμα των νησιών σε πλήρεις θαλάσσιες ζώνες, Χωρική Θάλασσα, Συνορεύουσα Ζώνη, Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και Υφαλοκρηπίδα. Το δικαίωμα αυτό, αποτελεί κανόνα του εθιμικού διεθνούς δικαίου και, ως εκ τούτου, τυγχάνει εφαρμογής και είναι υποχρεωτικό και έναντι κρατών που δεν είναι συμβαλλόμενα μέρη στην Σύμβαση, όπως η περίπτωση της Τουρκίας. Είναι πράγματι εκπληκτικό το γεγονός, προσθέτει, ότι η Τουρκία επικαλείται στο Διεθνές Δίκαιο, ακόμα και συγκεκριμένα άρθρα της Σύμβασης ως κανόνες του εθιμικού δικαίου, ακόμη και στην προαναφερθείσα επιστολή, κατά τρόπο που εκδηλώνει για άλλη μια φορά την κυνική, «επιλεκτική» και αντιφατική της στάση έναντι των εδραιωμένων αρχών του διεθνούς δικαίου.

Υπενθυμίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία, κήρυξε την ΑΟΖ της το 2004 και έχει εγγενή δικαιώματα επί της υφαλοκρηπίδας του νησιού. Τα εξωτερικά όρια και των δύο ζωνών καθορίζονται με βάση τη μέση γραμμή μεταξύ των ακτών της Κύπρου και των απέναντι κρατών, όπως η Αίγυπτος, ο Λίβανος και το Ισραήλ, και έχουν συμφωνηθεί στις αντίστοιχες διμερείς συμφωνίες οριοθέτησης, που είναι συμφωνίες μεταξύ των μόνων αρμοδίων χωρών, όπως προβλέπει το διεθνές δίκαιο.

Ο κ. Μαυρογιάννης σημειώνει την άρνηση της Τουρκίας να διαπραγματευτεί με την Κύπρο, ενώ ταυτόχρονα επιμένει ότι οι ισχυρισμοί της είναι σύμφωνοι με το διεθνές δίκαιο. Υπενθυμίζει ότι τα άρθρα 74 (1) και 83 (1) της Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας που αποτελούν μέρος του εθιμικού διεθνούς δικαίου, απαιτούν όπως η οριοθέτηση της ΑΟΖ/ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας, γίνεται με συμφωνίες μεταξύ κρατών με απέναντι ή γειτνιάζουσες ακτές, σύμφωνα με το άρθρο 38 του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, προκειμένου να επιτευχθεί μια δίκαιη λύση.

Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος, παραπέμπει στις επιστολές του προς τον Γενικό Γραμματέα ημερομηνίας 11 Ιουλίου (Α/73/944-S/2019/564) και 13 Νοεμβρίου (Α/74/549-S/2019/881) με τις οποίες κατήγγειλε τις Τουρκικές παράνομες γεωτρήσεις στην ΑΟΖ/ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα της Κύπρου από το γεωτρητικά σκάφη Fatih και Yavuz, που ξεκίνησαν τον Μάιο του 2019 και που τον ενημερώνει και για τις παράνομες στρατιωτικές της δραστηριότητες. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι η Τουρκία έχει ξεκινήσει μια πέμπτη παράνομη γεώτρηση, προγραμματισμένη από τις 18 Ιανουαρίου μέχρι και 14 Μαΐου, στη νότια ΑΟΖ/ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα της Κύπρου, σε θαλάσσια περιοχή που έχει οριοθετηθεί σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο μεταξύ Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου, εντός του θαλάσσιου τεμαχίου 8 που έχει αδειοδοτηθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία στις Ευρωπαϊκές εταιρείες Eni και Total. Επιπρόσθετα, συνεχίζονται οι παράνομες σεισμικές έρευνες από τα Τουρκικά πλοία Barbaros Hayreddin Paşa και Oruç Reis σε μεγάλες περιοχές της ΑΟΖ/ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Οι προαναφερθείσες γεωτρήσεις από την Τουρκία, τονίζει, παραβιάζουν την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας στη χωρική της θάλασσα, και τα κυριαρχικά της δικαιώματα και δικαιοδοσία στην υφαλοκρηπίδα και στην ΑΟΖ.

Καταληκτικά, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος σημειώνει ότι κάθε προσπάθεια της Τουρκίας να υπονομεύσει αυτά τα δικαιώματα μέσω της υποβολής γεωγραφικών συντεταγμένων της υποτιθέμενης υφαλοκρηπίδας της στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και των παράνομων δραστηριοτήτων εξερεύνησης και της έντονης στρατιωτικής της παρουσίας, απομακρύνουν περαιτέρω την Τουρκία από τη διεθνή νομιμότητα και αυξάνει τις εντάσεις, θέτοντας σε κίνδυνο την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση