ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Χωρίς ονόματα στη δημοσιότητα το πόρισμα της Επιτροπής Καλογήρου

Οι 42 περιπτώσεις πολιτογραφήσεων που ερευνήθηκαν, οι προβληματικές και οι εισηγήσεις για το επενδυτικό πρόγραμμα

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Με δώδεκα φακέλους και 42 περιπτώσεις πολιτογραφήσεων, καταπιάνεται το πόρισμα της Επιτροπής Καλογήρου το οποίο η κυβέρνηση έδωσε στην δημοσιότητα. Το πόρισμα Καλογήρου για συγκεκριμένο αριθμό πολιτογραφήσεων, το οποίο έχει αποκαλύψει η «Κ», δίνει μια εικόνα για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, τις παραλείψεις που εντοπίσθηκαν, τις αδυναμίες, αλλά και συστάσεις που γίνονται για βελτίωσή του. Ωστόσο, από το πόρισμα που δημοσιοποιήθηκε, απουσιάζουν τα ονόματα των επενδυτών για τους οποίους έχουν εντοπισθεί ευρήματα που δείχνουν παρατυπίες ή και γίνονται συστάσεις για αφαίρεση του διαβατηρίου. Κίνηση που σχετίζεται με ζητήματα προσωπικών δεδομένων ή και ενδεχόμενης χρήσης των ευρημάτων ενώπιον δικαστηρίων.

Όπως και να έχει το σκεπτικό μη δημοσιοποίησης των ονομάτων, η επιτροπή Καλογήρου από τις 42 περιπτώσεις που ερεύνησε, το σύνολο, με εξαίρεση 2 περιπτώσεις που αντιστοιχούν σε 7 πρόσωπα, πληρούσε τα κριτήρια πολιτογράφησης. Το πόρισμα Καλογήρου προχωρά και σε συστάσεις για αποστέρηση υπηκοότητας από συγκεκριμένους επενδυτές, εντοπίζοντας στοιχεία που δείχνουν πως εξασφάλισαν κυπριακό διαβατήριο με ψευδείς παραστάσεις ενώ κάποιοι άλλοι εμφανίζονται καταζητούμενοι για απάτες.

ΥΠΕΣ

Το πόρισμα Καλογήρου εντόπισε σοβαρές αδυναμίες στο έργο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, «ουσιαστικά εκτελούσε χρέη διεκπεραιωτή, ήταν κάτι σαν γραφείο αρχειοθέτησης, χωρίς ουσιαστικές ικανότητες ελέγχου και αξιολόγησης των επενδυτών». Στο κομμάτι ελέγχων, το πόρισμα εντοπίζει κενά αναφέροντας πως το ΥΠΕΣ βασιζόταν αποκλειστικά σε τρίτους. Επίσης, εντός του ΥΠΕΣ διαπιστώθηκε πως «δεν υπήρχε εξειδικευμένο τμήμα που να ασχολείται με τον έλεγχο των αιτήσεων ή και ήταν συνεχώς υποστελεχωμένο χωρίς την κατάλληλη τεχνογνωσία ή και εκπαίδευση».

Αξία επενδύσεων

Στο πόρισμά της η επιτροπή Καλογήρου, προβαίνει σε αναλυτική παρουσίαση των διαδικασιών απόκτησης διαβατηρίου, βήμα προς βήμα. Στα πλείστα στάδια η έρευνα κατέδειξε ελλείψεις και κενά. Αυτό που προκαλεί εντύπωση στο πόρισμα είναι τα ευρήματα για την αξία των επενδύσεων, με την επιτροπή να κάνει λόγο για υπερεκτιμήσεις ακινήτων. Σε μια περίπτωση, επενδυτής προχώρησε σε αγορά ακινήτων για 2,25 εκατ. ευρώ με εκτιμημένη αξία 935 χιλιάδες ευρώ. Σε άλλη περίπτωση, επενδυτής αγόρασε οικία 5,5 εκατ. ευρώ σε τεμάχιο με εκτιμημένη αξία 800 χιλιάδες ευρώ.

Οι παρόχοι

Το κεφάλαιο του πορίσματος που αφορά τους παρόχους υπηρεσιών σε επενδυτές για πολιτογράφηση είναι αρκετά πλούσιο, με αρκετές αναφορές που ενδεχομένως να οδηγήσουν κάποιες περιπτώσεις ενώπιον τις δικαιοσύνης. Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, καμία από τις περιπτώσεις που ερεύνησε η επιτροπή Καλογήρου, η αίτηση πολιτογράφησης δεν υποβλήθηκε προσωπικά από τον ενδιαφερόμενο. Όπως τονίζεται, η συντριπτική πλειοψηφία των παρόχων υπηρεσιών ήταν εταιρείες παροχής διοικητικών υπηρεσιών ή «εξαιρούμενα πρόσωπα», δηλαδή δικηγόροι ή δικηγορικά γραφεία. Στο πόρισμα Καλογήρου περιέχονται τα ονόματα των παρόχων υπηρεσιών για 16 περιπτώσεις πολιτογραφήσεων, πλην όμως δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα. Εδώ το πόρισμα Καλογήρου συστήνει τον έλεγχο των παρόχων υπηρεσιών από τις εποπτικές αρχές κατά πόσον διενήργησαν επαρκείς ελέγχους για να βεβαιωθούν ότι τα κεφάλαια των επενδυτών – πελατών τους, δεν προήλθαν από παράνομες δραστηριότητες.

Τραπεζικός τομέας

Το πόρισμα Καλογήρου αναφέρεται εκτενώς στο ρόλο των τραπεζών στο επενδυτικό πρόγραμμα πολιτογραφήσεων με την διαπίστωση πως από τους φακέλους που εξετάσθηκαν διαφάνηκε ότι οι έλεγχοι των τραπεζών δεν ήταν χωρίς προβλήματα και κενά. Μια περίπτωση που αναφέρεται στο πόρισμα τραβά την προσοχή του αναγνώστη. Ποσό επένδυσης πέραν των 3 εκατ. ευρώ καταβλήθηκε μέσω πιστωτικής κάρτας χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες, όπως τονίζεται, για την εκδότρια τράπεζα της πιστωτικής κάρτας. Το σύνολο του ποσού καταβλήθηκε σε 25 συναλλαγές των 150 χιλιάδων ευρώ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε χρονικό διάστημα 30 λεπτών. Όπως αφήνεται να νοηθεί, με τον τρόπο αυτό ο επενδυτής απέφυγε την μεταφορά χρημάτων αλλά και τον νενομισμένο έλεγχο δέουσας επιμέλειας.

Το Υπουργικό

Το πόρισμα αναφέρεται και στο ρόλο του Υπουργικού Συμβουλίου δίνοντας μια εικόνα του τρόπου με τον οποίο εξέταζε τις αιτήσεις πολιτογραφήσεων. Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, τα μόνα κριτήρια που φαίνεται να λαμβάνονταν υπόψη αναφορικά με το χαρακτήρα των επενδυτών ήταν η υποβολή λευκού ποινικού μητρώου και η μη συμπερίληψη στον κατάλογο των προσώπων των οποίων διατάσσεται η δέσμευση της περιουσίας του, εντός της Ε.Ε. Όπως διαπίστωσε η Επιτροπή Καλογήρου εάν ένα άτομο προσκόμιζε λευκό ποινικό μητρώο και δεν περιλαμβανόταν στις βάσεις δεδομένων της Αστυνομίας δεν φαίνεται να το απασχολούσε το Υπουργικό Συμβούλιο.

Οι συστάσεις

Το πόρισμα της Επιτροπής Καλογήρου προβαίνει και σε συστάσεις προς το Υπουργικού Συμβούλιο για πιστή εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου:

- Σύσταση Ανεξάρτητης Επιτροπής Αποστέρησης Υπηκοότητας ούτως ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία αποστέρησης υπηκοότητας.

- Το Υπουργείο Εσωτερικών οφείλει να προβεί στη σύσταση και στελέχωση Μονάδας Ελέγχου Πολιτογραφήσεων.

- Η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου οφείλει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την επικαιροποίηση -διόρθωση του Μητρώου Παροχών.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X