ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Από τον Κλιμτ στον Πικάσο με τον φακό της Φροϊλάιν Ντ’ Ορα

Η Φροϊλάιν Ντ’ Ορα ήταν η πρώτη γυναίκα που άνοιξε δικό της φωτογραφικό στούντιο το φημισμένο Atelier d’Ora

Kathimerini.gr

ΤΟΥΛΑ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Ηταν η πρώτη γυναίκα που έγινε δεκτή, το 1905, στο Ινστιτούτο Γραφιστικής της Βιέννης και η πρώτη που άνοιξε δικό της φωτογραφικό στούντιο, το φημισμένο Atelier d’Ora, στην ίδια πόλη, δύο χρόνια αργότερα.

Στον φακό της πόζαραν αυτοκράτορες και ευγενείς, βιομήχανοι, πολιτικοί και καλλιτέχνες – η κρεμ ντε λα κρεμ της ευρωπαϊκής κοινωνίας της εποχής της (από τους Ρότσιλντ μέχρι τη Ζοζεφίν Μπέικερ). Στους κύκλους των ζωγράφων, πάντως, φαίνεται πως ήταν ιδιαίτερα αγαπητή. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώτος που την εμπιστεύθηκε για να τον φωτογραφίσει ήταν ο συμπατριώτης της Γκούσταβ Κλιμτ, το 1908. Και τελευταίος ο Πάμπλο Πικάσο, το 1955.

Tη συναρπαστική ιστορία της πρωτοπόρου εβραϊκής καταγωγής φωτογράφου Ντόρα Κάλμους (1881-1963), γνωστής στην πατρίδα της ως Φροϊλάιν Ντ’ Ορα, αφηγείται, μέσα από 300 εικόνες της, η μεγάλη έκθεση που φιλοξενείται στο Μουσείο Λέοπολντ της αυστριακής πρωτεύουσας μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Το 1923, η Ντόρα δέχθηκε μια πολύ δελεαστική πρόταση συνεργασίας από το γαλλικό περιοδικό L’Officiel, κι έτσι, μολονότι ήταν ήδη η πιο επιτυχημένη φωτογράφος της Βιέννης, αποφάσισε να φύγει για το Παρίσι. Ο κόσμος της μόδας έγινε για εκείνη νέο πεδίο δημιουργίας. Μοντέλα του Lanvin, του Dior, του Balenciaga μπαινόβγαιναν στο στούντιό της, στη Rue Eugene-Flachat, φωτογραφίες της γίνονταν εξώφυλλο στη Vogue και το Vu, η Κοκό Σανέλ και ο Ζαν Κοκτό την προτιμούσαν για τα πορτρέτα τους και η Φροϊλάιν Ντ’ Ορα έγινε Μαντάμ Ντ’ Ορά.

Μέχρι που τα χιτλερικά στρατεύματα άρχισαν να επελαύνουν στην Ευρώπη... Το 1940, όταν οι ναζί μπήκαν στο Παρίσι, η Αυστριακή φωτογράφος είχε ήδη πουλήσει το στούντιό της και τον εξοπλισμό του και κρυβόταν σε ένα μικρό ορεινό χωριό νότια της Λιόν. Εκεί παρέμεινε μέχρι το τέλος του πολέμου κι έτσι κατάφερε να σωθεί. Σε αντίθεση με την αδελφή της Αννα, που πέθανε το 1942 σε στρατόπεδο συγκέντρωσης της Γερμανίας.

To 1945 επέστρεψε στο Παρίσι, αλλά όλα ήταν πια διαφορετικά. Αποφάσισε να μην ανοίξει νέο στούντιο, αν και συνέχισε να εργάζεται ως φωτογράφος. Το 1959, έπειτα από ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα, έχασε για αρκετούς μήνες τη μνήμη της. Το 1962, έχοντας κάπως αναρρώσει, επέστρεψε στην Αυστρία και απομονώθηκε στο οικογενειακό κτήμα. Εκεί, τον επόμενο χρόνο, άφησε την τελευταία της πνοή.

Δυναμική, αλλά θλιμμένη

Οσοι τη γνώρισαν μιλούν για μια γυναίκα πολύ δυναμική στη δουλειά της, αλλά εσωστρεφή και μονίμως θλιμμένη στην προσωπική ζωή της. Η Μαντάμ Ντ’ Ορά δεν παντρεύτηκε ποτέ. Εμεινε επί δεκαετίες πιστή στον μεγάλο της έρωτα, τον Εστέ (το ψευδώνυμο με το οποίο τον αναφέρει στο ημερολόγιό της): έναν παντρεμένο Γάλλο, που ποτέ δεν πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει την οικογένειά του για να ζήσει μαζί της...

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη από τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ η μεγάλη τελετή ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
X