ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Διεξήχθη το 1ο διεθνές συνέδριο χαρακτικής τέχνης στη Λευκωσία

Πραγματοποιήθηκε από τις 22 μέχρι τις 24 Νοεμβρίου από την Εταιρεία «Κύπριοι Χαράκτες» και την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε το 1ο διεθνές συνέδριο Χαρακτικής «Από την Παράδοση στην Εξέλιξη: Όψεις και τεχνολογίες της χαρακτικής τέχνης του χτες και του σήμερα» με την επιμέλεια να την έχουν αναλάβει από κοινού η Εταιρεία «Κύπριοι Χαράκτες» και Ένωση Ελλήνων Χαρακτών.

Το Διεθνές Συνέδριο Χαρακτικής Τέχνης #1CY-GR φιλοδοξεί να εδραιωθεί ως ένας μόνιμος θεσμός και στόχος του είναι να αναδείξει τη διαχρονική εξέλιξη της χαρακτικής τέχνης στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο και να προβάλει το σύγχρονο εικαστικό και εκπαιδευτικό ρόλο της χαρακτικής, ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης. Επιπλέον, ο θεσμός προσδοκά να ενθαρρύνει την επιστημονική έρευνα, που άπτεται της ιστορίας της Χαρακτικής και των σύγχρονων εικαστικών τάσεων και τη σχέση της χαρακτικής μ’ αυτές –

Στο συνέδριο θα πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις από αναγνωρισμένους εικαστικούς-χαράκτες και ιστορικούς τέχνης όπως ο καθηγ. Stephen Hoskins από την Αγγλία, Ο καθηγητής Stephen Hoskins στην ομιλία του έκανε λόγο για το πώς ένα ευρύτερο πλαίσιο νέων και παλαιότερων τεχνολογιών μπορούν να θεωρηθούν ως μέρος του κανόνα της χαρακτικής, παρουσιάζοντας το σκεπτικό για την υιοθέτησή τους ως χρήσιμα εργαλεία για τον χαράκτη.

 

Οι ομιλίες

Ο καθηγητής Kong Guoqiao από την Κίνα στην ομιλία του τόνισε την αδιάλειπτη ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, μαζί με τη μεταβαλλόμενη σχέση μεταξύ του ανθρώπου και του κόσμου γενικότερα. Η τέχνη της εκτύπωσης, ανέφερε ότι απομονώθηκε από τον παραδοσιακό τύπο, και βρίσκεται τώρα στα πρόθυρα μιας ιστορικά πρωτοφανούς κρίσης, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις που παρουσιάζουν αυτές οι αλλαγές.
Η Ananda Moy Banerji μίλησε για την παράδοση της χαρακτικής και την πορεία της στον χρόνο, παρουσιάζοντας ένα σύντομο περίγραμμα της τέχνης αυτής, από την παράδοση στη μετάβαση, και πώς πολλές φορές η ίδια η μετεξέλιξη γίνεται παράδοση.


Η Μάρω Χατζάκη ιστορικός τέχνης και έφορος της Συλλογής του Παρισιού της Λεβεντείου Πινακοθήκης εξ αφορμής της προσωρινής έκθεσης στη Λεβέντειο Πινακοθήκη έκανε λόγο για τη σχέση του πώς η χαρακτική τέχνη κατάφερε να αφομοιώσει και εν τέλει να δείξει σε ένα ευρύ κοινό τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της θεάς, μάλιστα, το αποτέλεσμα από τα επιλεγμένα χαρακτικά από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα δείχνουν μία Αφροδίτη παράδοξη και σύνθετη, όπως και η ίδια η θεά. Ο καθηγητής της Α.Σ.Κ.Τ Μιχάλης Αρφαράς μίλησε για την τέχνη της Λιθογραφίας στα πρότυπα εργαστήρια E. A. Quensen στη Γερμανία τα έτη 1979-2004.


Ο καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου κ. Μανόλης Γιανναδάκης ο οποίος στην εισήγησή του είπε ότι καθώς οι ιδέες εξελίσσονται και τίθενται στην υπηρεσία της τέχνης, έτσι και η χαρακτική θα συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει μια ζωντανή επιλογή στην κοινωνία των καλλιτεχνών, και θα συνεχίσει να υποβάλλεται στην κρίση του κοινού. Ο Γιάννης Μπόλης, ιστορικός τέχνης και επιμελητής Κ.Μ.Σ.Τ. μίλησε για την παρουσία και τις διδασκαλίες του Γιάννη Κεφαλινού στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και η ανάμειξη των χαρακτικών στην Αντίσταση (1941-44). Η χαράκτρια Orit Hofshi ανέφερε στη δική της ομιλία πως η ίδια δημιουργεί μεγάλα τοπία μικτών μέσων που εξετάζουν τις σκοτεινότερες πλευρές της ιστορίας και προτείνουν παραλληλισμούς μεταξύ φυσικών και κοινωνικών αναταραχών. Υποστηρίζει την ανάγκη για προβληματισμό, επιμονή και κατανόηση, προσπαθώντας να εξετάσει τις αξίες και τις πεποιθήσεις των ανθρώπων σχετικά με τη σύντομη πεπερασμένη ζωή τους.


Στην εισήγησή της η Irena Gordon, επιμελήτρια του Jerusalem Print Workshop από το Ισραήλ, έκανε λόγο για την ιστορία της χαρακτικής στο Ισραήλ και πώς αυτή εξελίχθηκε από το 1906 έως σήμερα. Η χαρακτική χρησιμοποιήθηκε ως καλλιτεχνικό εργαλείο και για την απεικόνιση της σύγχρονης ιστορίας του Ισραήλ.

Η δρ Marta Anna Raczek-Karcz ιστορικός, κριτικός τέχνης και επιμελήτρια από την Πολωνία στην ομιλία της κατέδειξε την επιρροή της ψηφιακής σκέψης στους Πολωνούς σύγχρονους χαρακτήρες, αναλύοντας τις δημιουργικές συμπεριφορές δύο καλλιτεχνών, οι οποίοι γνωρίζουν τη σημασία και τα αποτελέσματα της ψηφιακής καινοτομίας και είναι σε θέση να ενσωματώσουν τα αποτελέσματά της σε ένα κλασικό γραφικό εργαστήριο γραφιστικής. Από την Κύπρο ο Καθ. Κώστας Μάντζαλος στην εισήγησή του εξέτασε πώς μπορούμε να αναζητήσουμε τρόπους για την υιοθέτηση αλλαγών στην πρακτική της εκτύπωσης ως αποτέλεσμα της εξέλιξης των νέων τεχνολογιών και της εφεύρεσης των νέων μέσων αναπαραγωγής.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ