ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο σχεδιαστής που οραματίστηκε να αλλάξει τον κόσμο

Η μόδα, λένε, καθρεφτίζει την εποχή της. Τι συμβαίνει, όμως, όταν αντικατοπτρίζει μια εποχή που δεν έχει έλθει ακόμα;

Kathimerini.gr

ΤΗΣ ΕΛΙΣ ΚΙΣ

Η μόδα, λένε, καθρεφτίζει την εποχή της. Τι συμβαίνει, όμως, όταν αντικατοπτρίζει μια εποχή που δεν έχει έλθει ακόμα; «Τα ρούχα που προτιμώ είναι εκείνα τα κομμάτια τα οποία επινοώ για έναν τρόπο ζωής που δεν υπάρχει, τον κόσμο του αύριο», είχε πει κάποτε ο Πιερ Καρντέν στην εφημερίδα της βιομηχανίας της μόδας Women’s Wear Daily. Σίγουρα, τα ρούχα του Γάλλου δημιουργού, που πέθανε στις 29 Δεκεμβρίου στο Παρίσι στην ηλικία των 98, μιλούσαν μια ενδυματολογική γλώσσα που χάρισαν στον σχεδιαστή τους την ιδιότητα του πρωτοποριακού. Ομως, δεν ήταν μόνο τα γεωμετρικά σχήματα και τα καινοτόμα υφάσματα που τοποθέτησαν τον Καρντέν στη μεγάλη, αδιάκοπη ιστορία της μόδας. Ή το γεγονός ότι εμπνεόταν περισσότερο από δορυφόρους, παρά από το γυναικείο σώμα, κι έβλεπε τα ρούχα του ως γλυπτά. Και ότι μαζί με τους Αντρέ Κουρέζ και Πάκο Ραμπάν τάραξε τα στυλιστικά νερά αναπτύσσοντας τη φουτουριστική μόδα του ’60.

Πάνω και πέρα απ’ όλα, ο Πιερ Καρντέν είχε μια αστείρευτη όρεξη για να γνωρίσει και να αλλάξει τον κόσμο. Και το κατάφερε, ποικιλοτρόπως. Ξεκινώντας από τη μέρα που άφησε τη θέση του στο σημαντικότερο, τότε, ατελιέ υψηλής ραπτικής στο Παρίσι, στον οίκο Christian Dior, για να βάλει τα θεμέλια του δικού του. «Ηθελα να είμαι πρώτος στον δικό μου οίκο και όχι δεύτερος στον οίκο κάποιου άλλου. Ηταν ένα τεράστιο ρίσκο», θα έλεγε αργότερα. Χρόνια μετά, συνέχισε με την παρουσίαση μιας συλλογής πρετ-α-πορτέ για λογαριασμό του γαλλικού πολυκαταστήματος Printemps, η οποία ουσιαστικά εγκαινίαζε την επαναστατική εποχή όπου η υπογραφή ενός σχεδιαστή άφηνε πίσω το πριβέ, για λίγους, σαλόνι της υψηλής ραπτικής, για να γίνει προσιτή σε πολύ περισσότερους, μέσω μιας πιο μαζικής παραγωγής.

Η μάρκα

Και αναμφισβήτητα, με το να εδραιώσει τη φήμη του μέσα από την επινόηση ενός αβανγκάρντ συστήματος licensing, το οποίο άλλαξε ριζικά τα μέχρι τότε δεδομένα του χώρου. Οταν ο ίδιος αναφερόταν στο όνομά του σε τρίτο πρόσωπο, δεν ήταν λόγω κάποιου σνομπισμού που ενδεχομένως γεννά σε κάποιους η επιτυχία, αλλά γιατί, όπως έλεγε, Pierre Cardin είναι πάνω από όλα μια μάρκα, ένα label.

Σύμφωνα με τη Women’s Wear Daily, κατά την 70χρονη καριέρα του ο Καρντέν τοποθέτησε το όνομά του σε πάνω από 900 κωδικούς προϊόντων –ρούχα, αξεσουάρ και είδη για το σπίτι– χτίζοντας μια μάρκα που ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια σε αξία. Ο ίδιος παρέμεινε υπέρμαχος της στρατηγικής του, λέγοντας ότι αν δεν είχε δανείσει το όνομα-λογότυπο του, δεν θα είχε αποκτήσει την οικονομική ανεξαρτησία που του επέτρεψε να παραμείνει ελεύθερος, να γίνει μαικήνας των τεχνών και να κάνει πράξη την έννοια της παγκοσμιοποίησης, πολύ πριν η τελευταία γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, παρουσιάζοντας τη δυτική του μόδα σε χώρες όπως η Κίνα και η Σοβιετική Ενωση.

Η μόδα, λένε, καθρεφτίζει την εποχή της. Και αυτό συμβαίνει με τρόπο μοναδικό όταν οι μεγάλοι του χώρου μπορούν να την οραματιστούν και να τη δημιουργήσουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση