ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Σκιές, ο γερμανικός Εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο και η κληρονομιά του»

Πώς άλλαξε τα κινηματογραφικά πράγματα αυτή η καθοριστική εποχή, και έφερε το φιλμ νουάρ

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Το Ίδρυμα Ευαγόρα και Κάθλην Λανίτη σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε Κύπρου διοργανώνουν την έκθεση «Σκιές: O γερμανικός Εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο και η κληρονομιά του» από τις 7 έως τις 19 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Καστελλιώτισα στη Λευκωσία.

Η έκθεση περιλαμβάνει κινηματογραφικές ταινίες, διαλέξεις, σημαντικά εκθέματα και οπτικοακουστικό υλικό από την καθοριστική αυτή εποχή του κινηματογράφου. Επιμελητές της έκθεσης είναι οι σκηνοθέτες Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς. Αφίσες, εκθέματα, φωτογραφικό υλικό, σκίτσα, σημειώσεις από το μουσείο Deutsche Kinemathek του Βερολίνου καθώς και οπτικοακουστικό υλικό που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την έκθεση, θα ταξιδέψουν τον επισκέπτη στον κόσμο του γερμανικού εξπρεσιονισμού. 

Eπιμελητές της έκθεσης είναι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου η Αλεξία Ρόιτερ και ο Ιωακείμ Μυλωνάς. 

 

Σκοτεινότητα και συμβολισμός

Ο γερμανικός εξπρεσιονισμός εμφανίστηκε στη Γερμανία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και έδωσε καλλιτεχνικά αποτελέσματα τη δεκαετία του 1920. Δύο κινηματογραφικά είδη που έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό είναι οι ταινίες τρόμου και το φιλμ νουάρ. Μη ρεαλιστικά σκηνικά, (επηρεασμένα από τον εξπρεσιονισμό στη ζωγραφική), θεματολογία όπως η παράνοια, η προδοσία και άλλα έντονα συναισθήματα, το έντονο μακιγιάζ, ο συμβολισμός και γενικά η ακραία κατάσταση είναι στοιχεία που μπορούν να χαρακτηρίσουν την κινηματογραφική τάση του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Εμβληματικές ταινίες του γερμανικού εξπρεσιονισμού είναι «Το εργαστήριο του δόκτωρος Καλιγκάρι» (1920), «Γκόλεμ» (1921), «Νοσφεράτου» (1922), «Φάντομ» (1922), «Σάτεν» (1923), «Το τελευταίο γέλιο» (1924) κ.ά.

 

Προβολές

Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον χώρο της έκθεσης θα προβάλλονται σε οθόνες, ταινίες και αποσπάσματα ταινιών.

7 Νοεμβρίου, ώρα 8:30 μ.μ.: «The Cabinet of Dr. Caligari» (1920), σκην. Robert Wiene

8 Νοεμβρίου, ώρα 7:30 μ.μ.: «Golem» (1920), σκην. Paul Wegener

10 Νοεμβρίου, ώρα 8:30 μ.μ.: «The adventures of Prince Achmed» (1926), σκην. Lotte Reiniger

11 Νοεμβρίου, ώρα 7:30 μ.μ.: «Nosferatu» (1922), σκην. F. W. Murnau

12 Νοεμβρίου, ώρα 7:30 μ.μ.: «Faust» (1926), σκην. Paul Wegener

16 Νοεμβρίου, ώρα 7:30 μ.μ.: «Τhe Hands of Orlac» (1924), σκην. Robert Wiene

19 Νοεμβρίου, ώρα 7:30 μ.μ.: «Metropolis» (1927), σκην. Fritz Lang, μ εσυνοδεία ζωντανής, ηλεκτρονικής μουσικής από τους μουσικούς Παναγιώτη και Isel.

 

Οι Διαλέξεις

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα δοθούν δύο ομιλίες από διεθνούς φήμης ομιλητές και ακαδημαϊκούς του κινηματογράφου σχετικά με το κίνημα, τη γένεση, τα χαρακτηριστικά του και το πώς αυτό επηρέασε τον παγκόσμιο κινηματογράφο μέσα από τα χρόνια, φθάνοντας στη σύγχρονη εποχή.

Ο γερμανός σκηνοθέτης Martin Jabs θα παρουσιάσει τη διάλεξη «Ερωτευμένος με τη σκοτεινή πλευρά», στις 7 Νοεβρίου, ώρα 7:00 μ.μ.

Η δρ Νίκη Λουιζίδου, ομότιμη καθηγήτρια Ανώτερης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και συνεργάτης στο ΤΕΠΑΚ, θα μιλήσει με θέμα «Εξουσία και Ύπνωση – από το εργαστήρι του Dr Caligari στη διαθήκη του Dr Mabuse», 10 Νοεμβρίου, ώρα 7:00 μ.μ.

Οι ομιλίες θα είναι ανοικτές για το κοινό, τους σπουδαστές και φυσικά τους επαγγελματίες του χώρου. Η διάλεξη του Martin Jabs θα είναι στα αγγλικά ενώ της δρος Λουιζίδου θα είναι στα ελληνικά.

Πληροφορίες; Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 09:00 – 13:00 | 16:00 – 21:00, Σαββατοκύριακο: 11:00 – 22:00. Είσοδος ελεύθερη. 
Αίθουσα Καστελλιώτισα, Πύλη Πάφου, Λευκωσία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X