ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οι γυναίκες αφηγούνται τον Τρωικό Πόλεμο

Με δύο δράσεις τίθενται στο επίκεντρο οι γυναίκες και η ιστορία τους στα ομηρικά έπη. Καλεσμένες της ΣΕΖΟΝ οι Νάταλι Χέινς και Εντίθ Χολ.

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Συνεχίζει η ΣΕΖΟΝ Γυναίκες τις εκδηλώσεις και τις δραστηριότητές της και αυτό το Σαββατοκύριακο και διοργανώνει δύο εκδηλώσεις, η μία το Σάββατο 16 Νοεμβρίου, η οποία είναι διοργάνωση της ΣΕΖΟΝ, και που θα φιλοξενήσει δύο εξέχουσες προσωπικότητες της πρόσληψης του κλασικού πολιτισμού και υπέρμαχες της κλασικής παιδείας για όλους, την Εντίθ Χολ και τη Νάταλι Χέινς. Η Μαγδαλένα Ζήρα είπε στην «Κ» ότι ένα βασικό σημείο στο οποίο από την αρχή θέλησε να επικεντρωθεί η ΣΕΖΟΝ ήταν η κλασική αρχαιότητα, ως πηγή αφηγήσεων που ακόμα έχουν μεγάλη επίδραση στον σύγχρονο πολιτισμό και ως πυλώνας της δυτικής κουλτούρας, από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, αλλά και ως πηγή έμπνευσης για τη λογοτεχνία και για το θέατρο, την τέχνη γενικότερα. Εξήγησε δε ότι αυτά τα σημεία θέλησαν να τα δουν μέσα από τη φεμινιστική οπτική της ΣΕΖΟΝ και αυτές οι δύο δράσεις του Σαββατοκύριακου εντάσσονται ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο.

Σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα λογοτεχνικό και μεταφραστικό ρεύμα που βλέπει τα αρχαία κείμενα με αυτή την οπτική, και ειδικά σε ό,τι αφορά το ομηρικό έπος που είναι ιστορίες των ανδρών και του πολέμου. «Αυτή η νέα αλλαγή πλεύσης στη σύγχρονη πρόσληψη του ομηρικού έπους είναι κάτι που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ και έτσι αποφασίσαμε να καλέσουμε την κ. Χολ και την κ. Χέινς» και συμπλήρωσε «οι δύο αυτές γυναίκες έχουν σημαντική ακτιβιστική δράση στην πρόσληψη της κλασικής παιδείας για όλους στη χώρας, στηρίζουν την κλασική παιδεία για όλους, και αυτό το τονίζω γιατί θα ήθελα να δω και στην Κύπρο το ευρύ κοινό να παρακολουθήσει τις δύο αυτές εκδηλώσεις της ΣΕΖΟΝ».

Αμφότερες εξετάζουν πρωτίστως το ομηρικό έπος και τον αρχαίο μύθο γενικότερα, μέσα από το πρίσμα των αναζητήσεων του 21ου αιώνα. Στην εκδήλωση οι δύο ομιλήτριες θα επικεντρωθούν στο πώς μελετάμε την αρχαία ελληνική γραμματεία και πώς δημιουργούνται γέφυρες με το σήμερα. Επίσης, θα συζητηθεί πώς ο αρχαίος μύθος αποτελεί αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς. Έχει ενδιαφέρον να δούμε, λοιπόν, μέσα από τη ματιά δύο μελετητριών του επικού έργου, πως θυμόμαστε τις γυναίκες, τους σκλάβους, τους περιθωριοποιημένους, αυτούς που δεν κέρδισαν το ομηρικό κλέος, όταν αφηγούμαστε ή ακούμε ξανά αυτές τις ιστορίες; Πώς απευθυνόμαστε, λοιπόν, στις σύγχρονες κοινωνικές πραγματικότητες και συζητήσεις, όταν μιλάμε για το ομηρικό έπος; Σε λογοτεχνικό επίπεδο, όπως μου εξηγεί η Μαγδαλένα, τίθεται το ερώτημα γιατί ξεχάσαμε ότι και οι γυναίκες ήταν μέρος της ιστορίας του Τρωικού Πολέμου, ότι και αυτές επηρεάστηκαν από τον πόλεμο. Το βιβλίο επίσης θέτει το ζήτημα ότι υπάρχει και ένα άλλο είδος γενναιότητας, όχι μόνο το κλέος μέσω της μάχης, αλλά και η γενναιότητα των γυναικών που μένουν πίσω, που ζουν αιχμάλωτες. Η Νάταλι Χέινς λέει ότι στον πόλεμο οι άντρες χάνουν τη ζωή τους, αλλά οι γυναίκες όλα τ’ άλλα.

Δράση «Χίλια πλοία»

Όσον αφορά το βιβλίο της Νάταλι Χέινς «Χίλια πλοία» θα παρουσιαστεί σε μια ολοήμερη αφήγηση, σε ελληνική μετάφραση, στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας. Όπως είπε η Μαγδαλένα «Οργανώνοντας την παρουσίαση με τις δύο καλεσμένες μας σκεφτήκαμε να διοργανώσουμε και την ανάγνωση με ηθοποιούς του καινούργιου μυθιστορήματος της Χέινς, τα «Χίλια πλοία», το οποίο αφηγείται την ιστορία του Τρωικού Πολέμου από την πλευρά των γυναικείων χαρακτήρων. Η μούσα Μελπομένη λέει: «Τραγούδησα για τις γυναίκες, τις γυναίκες που ήταν στη σκιά. Τραγούδησα για τις ξεχασμένες, τις αφανείς, τις αγνοημένες. Πήρα τις παλιές ιστορίες και τις ταρακούνησα, μέχρι που οι κρυμμένες γυναίκες βγήκαν στο φως. Τις τίμησα με το τραγούδι μου γιατί περίμεναν αρκετά. Όπως υποσχέθηκα στον ποιητή. Αυτή η ιστορία δεν ανήκει σε μια γυναίκα, ή σε δύο. Ανήκει σε όλες». Ένας ιδρυτικός μύθος του δυ
τικού πολιτισμού που παραδοσιακά αφηγούμαστε ως μια ιστορία ηρωισμού των ανδρών, εξιστορείται ξανά μέσα από μια χορική αφήγηση γυναικείων χαρακτήρων, με κύρια αφηγήτρια τη Μούσα της επικής ποίησης Καλλιόπη, η οποία απαντά στην επίκληση του ποιητή της Ιλιάδας να τραγουδήσει την ιστορία του Τρωικού Πολέμου με τρόπο απροσδόκητο. Η Βρισηίδα, η Πηνελόπη, η Εκάβη, η Πολυξένη, η Κρέουσα, η Ελένη, η Λαοδάμεια, η Πενθεσίλεια, η Ιφιγένεια, η Κασσάνδρα, η Ανδρομάχη, και τόσες άλλες, αφηγούνται τη δική τους ιστορία. Η NatalieHaynes εμπνέεται από τον Όμηρο και από άλλα κλασικά κείμενα για να επικεντρωθεί στη γυναικεία εμπειρία του πολέμου και στο πραγματικό του κόστος. Τι σημαίνει πραγματικά ηρωισμός και ποιες ιστορίες πρέπει να αφηγούμαστε σήμερα; Πώς θυμόμαστε τις γυναίκες, τους σκλάβους, τους περιθωριοποιημένους, αυτούς που δεν κέρδισαν το ομηρικό κλέος; Αν αφηγηθούμε ξανά αυτές τις ιστορίες, πώς θα απευθυνθούμε στις σύγχρονες κοινωνικές πραγματικότητες και συζητήσεις;

Πληροφορίες

«ΕpicWomen», Πολυδύναμο Δημοτικό Κέντρο Λευκωσίας, Νικηφορου Φωκα 40, Λευκωσια. Σάββατο 16 Νοεμβρίου, ώρα 6:00 μ.μ. 99602428, 96500767, info@project-seson.org

«Χίλια πλοία», Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας. Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ. Σκηνοθεσία: Μαγδαλένα Ζήρα, Μαρία Ιόλη Καρολίδου και Αθηνά Κάσιου Σχεδιασμός Φωτισμού: Καρολίνα Σπύρου Ηθοποιοί: Νάγια Αναστασιάδου, Νέδη Αντωνιάδη, Μαρίνα Αργυρίδου, Μαρίνα Βρόντη, Άννα Γιαγκιώζη, Δήμητρα Δημητριάδου, Νίκη Δραγούμη, Μαργαρίτα Ζαχαρίου, Άντρια Ζένιου, Μικαέλλα Θεοδουλίδου, Αντρούλλα Ηρακλέους, Ιωάννα Κορδάτου, Μυρτώ Κουγιάλη, Λέα Μαλένη, Μαρίνα Μανδρή, Χριστίνα Παυλίδου, Πολυξένη Σάββα, Αννίτα Σαντοριναίου, Ελένη Σιδερά, Λένια Σορόκκου, Τζωρτζίνα Τάτση, Μαρία Φιλίππου, Αντωνία Χαραλάμπους, Νιόβη Χαραλάμπους, Χριστίνα Χριστόφια.

Το κοινό μπορεί να εισέλθει και να εξέλθει από τη δράση οποιαδήποτε στιγμή και όσες φορές θέλει.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Θέατρο  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση