ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Θρίλερ στην Ελλάδα με το άρθρο 3 για την ταυτότητα φύλου

Οι συγκυβερνώντες της ΑΝΕΛ αρνούνται να το υπερψηφίσουν

Kathimerini.gr

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΜΠΟΥΡΔΑΡΑΣ

Η άρνηση των συγκυβερνώντων ΑΝΕΛ να υπερψηφίσουν το τρίτο άρθρο του νομοσχεδίου, επικαλούμενοι τη διαφωνία τους με την προοπτική να δίδεται η δυνατότητα –υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις- και σε ανήλικους από 15 ετών για φυλομετάβαση, με τα δεδομένα που υπάρχουν απόγευμα Δευτέρας, ώρες μετά την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια, λειτουργεί εν δυνάμει ως βόμβα στα θεμέλια του νομοσχεδίου για την Νομική Αναγνώριση της Ταυτότητας Φύλου.

Συγκεκριμένα: το επίμαχο άρθρο 3 δεν αφορά μόνο τους 15χρονους, αλλά συνολικά την δυνατότητα και των ενηλίκων να ζητήσουν τη διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου τους. Είναι το ίδιο άρθρο που προβλέπει να μην είναι έγγαμο το άτομο και την πρόβλεψη ότι δεν χρειάζεται οποιαδήποτε προηγούμενη ιατρική επέμβαση, ή εξέταση ή ιατρική αγωγή. Είναι με άλλα λόγια ο πυρήνας του σχεδίου νόμου που αν δεν ψηφιστεί, ουσιαστικά καθιστά κενό περιεχομένου το νομοθέτημα. Προς τούτο και στις συνεδριάσεις της αρμόδιας κοινοβουλευτικής Επιτροπής ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Κ.Κατσίκης, υπογράμμιζε με έμφαση: «Οταν λέμε ότι δεν θα ψηφίσουμε το άρθρο 3, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι εννούμε ότι δεν θα ψηφίσουμε κανένα άρθρο, γιατί καταψηφίζοντας το άρθρο 3, καταψηφίζουμε και όλα τα άλλα άρθρα, γιατί είναι συναφή, αλληλένδετα και εμπλέκονται μεταξύ τους. Ας μην κοροϊδευόμαστε εδώ μέσα».

Για να «περάσει» η εν λόγω διάταξη και να μην επηρεαστεί από την περί ανηλίκων αρνητική ψήφο των ΑΝΕΛ, θα πρέπει ο κ. Κοντονής να προβεί σε «νομοτεχνική βελτίωση, χωρίζοντας το άρθρο σε δύο μέρη: το ένα γενικό και το άλλο ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις των ανηλίκων.

Αν δεν το κάνει, το άρθρο 3 με τις έως τώρα τοποθετήσεις ψηφίζεται μόνο και ρητά από το ΣΥΡΙΖΑ – πιθανότατα και από το Ποτάμι. Αλλά αθροιστικά οι ψήφοι των δύο κομμάτων (αν υποτεθεί ότι δεν θα υπάρξουν διαρροές) δεν συνδιαμορφώνουν πλειοψηφία εγκρίσεως ενός νομοθετήματος: 144 και 6 βουλευτές αντιστοίχως. Υπό τις συνθήκες αυτές, κρίσιμη θεωρείται η ψήφος των στελεχών της Δημοκρατικής Συμπαράταξης – η ηγεσία της οποίας, ωστόσο, έχει προσφάτως ξεκαθαρίσει ότι δεν προτίθεται να στηρίξει νομοθετικές πρωτοβουλίες που δεν τυγχάνουν υποστήριξης και από τους δύο κυβερνητικούς εταίρους.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Δίνεται η δυνατότητα με δικαστική απόφαση- πάντα- ένα άτομο να αλλάξει το φύλο του, όταν συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις που θέτει το νομοσχέδιο, αναφέρονται λεπτομερώς, χωρίς να υποβληθεί, όπως γινόταν ως σήμερα, σε χειρουργική επέμβαση η ψυχιατρική θεραπεία.

Ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται με τις νέες ρυθμίσεις να εμφανιστεί αυτοπροσώπως σε ειδική αίθουσα των δικαστηρίων, χωρίς δημοσιότητα και με εξασφάλιση της εχεμύθειας.

Η απόφαση του δικαστηρίου για την αλλαγή του φύλου του υποχρεωτικά δημοσιεύεται σε Ληξιαρχείο και η αλλαγή «περνάει» σε ταυτότητα, διαβατήριο και λοιπά.

Οι υπάλληλοι του Ληξιαρχείου και άλλων δημοσίων υπηρεσιών υποχρεούνται σε καθήκον εχεμύθειας σε σχέση με την αλλαγή φύλου των πολιτών.

Αλλαγή φύλου επιτρέπεται και στους έγγαμους, με την προϋπόθεση ότι ο γάμος τους κηρύσσεται αμέσως ανυπόστατος, αλλά αν θέλουν να συνεχίσουν την κοινή τους ζωή, τους δίνεται η δυνατότητα να συνάψουν σύμφωνο συμβίωσης.

Σε κάθε περίπτωση δεν επηρεάζονται οι σχέσεις τους με τα παιδιά τους, αν υπάρχουν, καθώς διατηρούνται στο ακέραιο οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο δικαίωμα αλλαγής φύλου παρέχεται δύο φορές. Μία φορά που το άτομο θα αλλάξει το φύλο του και μία ακόμα αν θέλει να επανέλθει στο προηγούμενο.

Με τις νέες ρυθμίσεις, επιχειρείται, να προβλεφθεί καταστρατήγηση του νόμου και για το λόγο αυτό, αναφέρεται ότι παρά την αλλαγή του φύλου, διατηρούνται σε ισχύ δικαιώματα και υποχρεώσεις που προϋπήρχαν.

Οι εν λόγω διατάξεις είναι από εκείνες που δέχονται επικρίσεις και προκαλούν αντιδράσεις, όπως και εκείνες που αφορούν τα ανήλικα.

Για τα ανήλικα προβλέπεται δικαίωμα αλλαγής φύλου με προϋποθέσεις αυστηρότερες, όπως είναι φυσικό, τη συναίνεση των γονιών τους και επιπλέον τη γνωμοδότηση πολυμελούς επιστημονικής επιτροπής η οποία συγκροτείται από πολλές ιατρικές ειδικότητες. Η συγκρότηση της θα προβλεφθεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας.

Στο νομοσχέδιο υπάρχουν προβλέψεις για άτομα υπό δικαστική επιτήρηση η κηδεμονία και ρυθμίζονται και οι περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτούνται ιατρικές πράξεις σχετικές με το φύλο, όταν διαπιστώνεται ιατρικά κίνδυνος για την υγεία των ανήλικων και ορίζεται πως και με ποίου την ευθύνη γίνονται.

Ανάλογες νομοθετικές αλλαγές έχουν γίνει και σε άλλες χώρες, Μάλτα, Ιρλανδία, Αργεντινή, Δανία ενώ σε πολλές χώρες ήδη αποτελεί παρελθόν η προϋπόθεση της χειρουργικής επέμβασης για την αλλαγή του φύλου, όπως στην Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ και αλλού.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η ελληνική δικαιοσύνη με απόφαση της το 2016 που έχει καταστεί ήδη αμετάκλητη (εκδόθηκε από το Ειρηνοδικείο) έχει αποφανθεί ότι η αλλαγή του φύλου δεν προϋποθέτει χειρουργική επέμβαση κάτι που προσκρούει στα ανθρώπινα δικαιώματα και συνιστά κατά τον ΟΗΕ βάναυση προσβολή του ανθρώπου.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση