ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 11:18
 

Το Βερολίνο προχωρεί με πεντάλ

Η μικρή σε έκταση πόλη εξυπηρετεί το ποδήλατο ως εναλλακτική λύση μετακίνησης

Newsroom Κ, Αθήνα

Μια προσεκτική παρατήρηση του πώς έχει αναπτυχθεί και πώς λειτουργεί καθημερινά η αστική ποδηλασία στο Βερολίνο, με έβαλε σε σκέψεις ή, καλύτερα, μου έλυσε κάποιες απορίες, ξεκινώντας από τρεις παραδοχές:

1. Το ποδήλατο αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο αστικής μετακίνησης.

2. Οι σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις είναι όσο τέλειες τις κάνουν οι πολίτες τους.

3. Οι Γερμανοί είναι φίλοι μας.

Ξεκινώντας από το πρώτο, τα τελευταία περίπου 10 χρόνια υπάρχει μια έντονη προσπάθεια το ποδήλατο να αποτελέσει λύση για την αστική μετακίνηση στο Βερολίνο. Η ανάπτυξη της πόλης ύστερα από την πτώση του Τείχους είχε οδηγήσει στην απότομη αύξηση των αυτοκινήτων, καθώς όλοι αγόραζαν καινούργια αυτοκίνητα και σύντομα προκλήθηκε ένα αδιέξοδο σε επίπεδο τόσο κυκλοφοριακό όσο και ελεύθερου χώρου.

Εναλλακτική λύση

Με βάση το γεγονός πως η πόλη είναι σχετικά μικρή σε έκταση και η μορφολογία εξυπηρετεί –αλλά όχι οι καιρικές συνθήκες– ο τότε δήμαρχος της πόλης ξεκίνησε μια μεγάλη καμπάνια προσπαθώντας να παροτρύνει τους πολίτες να αρχίσουν να σκέφτονται το ποδήλατο ως εναλλακτική λύση μετακίνησης.

Στην αρχή υπήρξαν προβλήματα – όπως παντού. Αντιδράσεις, αντιρρήσεις, ανησυχία, δυσκολία προσαρμογής, παρόλο που υπήρχαν τα παραδείγματα μέσα στην ίδια τη Γερμανία, καθώς το Μόναχο είναι εδώ και κάποιες δεκαετίες ένας παράδεισος για ποδήλατα!

Ομως τα πράγματα δεν άργησαν να πάρουν τον δρόμο τους. Εγιναν οι πρώτοι ποδηλατόδρομοι, αρχικά με διαπλάτυνση πεζοδρομίων. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν θέσεις στάθμευσης και δεν άργησε να δημιουργηθεί το πρώτο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης. Πρώτη έκπληξη, οι πολίτες το χρησιμοποιούσαν! Το ίδιο και οι επισκέπτες της πόλης.

Ξενοδοχεία

Τα ξενοδοχεία άρχιζαν να εφοδιάζονται με απλά ποδήλατα πόλης τα οποία νοικιάζουν σε ιδιαίτερα λογικές τιμές στους πελάτες τους. Αυτό σήμαινε περισσότερα ποδήλατα στους δρόμους άρα και ανάγκη για περισσότερες υποδομές και, όπως συμβαίνει συνήθως, το ένα έφερε το άλλο –πάντα με κόπο, με δοκιμές και λάθη και με γκρίνιες– και σταδιακά το Βερολίνο έφτασε στο σημείο που βρίσκεται σήμερα.

Στο χέρι των πολιτών

Δεύτερον: Οι πόλεις είναι όσο τέλειες τις κάνουν οι πολίτες τους. Με μια απλή παρατήρηση, διαπιστώνει κάποιος πως το Βερολίνο δεν έχει «παντού» ποδηλατοδρόμους. Επίσης και εκεί οι πολίτες –άνθρωποι είναι– μπορεί να παρκάρουν παράνομα, να σταματήσει στα δεξιά το απορριμματοφόρο του δήμου ή ένα φορτηγό για τη μετακόμιση, ένα ταξί. Και τότε τι γίνεται; Ο χρήστης ποδηλάτου σηκώνει αυτόματα το χέρι του (συνήθως το αριστερό, μια που κινείται δεξιά) και αλλάζει λωρίδα. Και ο χρήστης αυτοκινήτου απλώς κόβει ταχύτητα και του δίνει προτεραιότητα. Ή άλλοτε όχι, και τον προσπερνά εκνευρισμένα. Γιατί αυτή είναι η ζωή στις σύγχρονες πόλεις και όσο κι αν θα θέλαμε να είναι διαφορετικά, πουθενά δεν είναι τέλεια.

Το ποδήλατο ανεβαίνει σε πεζοδρόμια, άλλοτε διακριτικά και άλλοτε επιδεικτικά, κυκλοφορεί παράλληλα με την κυκλοφορία ή απολαμβάνει την ομορφιά του ποδηλατοδρόμου. Σε κάθε περίπτωση «υπάρχει» και είναι απολύτως αποδεκτό από την πλειονότητα των πολιτών. Ακριβώς επειδή υπάρχει!

Με λίγη θέληση

Οι Γερμανοί είναι φίλοι μας... γιατί κατ’ αρχάς μπορούμε να μάθουμε από κείνους. Να μάθουμε για παράδειγμα ότι μπορεί μια πόλη να μην είναι τέλεια, μπορεί να μην υπάρχει απέραντο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, μπορεί να έχει υποφέρει στο παρελθόν αλλά, αν υπάρχει θέληση και πολιτική βούληση, βρίσκει τον ρυθμό και τον δρόμο της. Είχα την ευκαιρία να ποδηλατήσω στο Βερολίνο σε δρόμους δίπλα από το ποτάμι όπου τα κτίρια έβγαιναν σε οικοδομικά τετράγωνα με χώμα, χωρίς άσφαλτο.

Να κυκλοφορήσω δίπλα σε φορτηγά, σε αστικό πάντα περιβάλλον αλλά πέρα από τη βιτρίνα της πόλης. Σε κάθε περίπτωση το ποδήλατο γινόταν αποδεκτό ή και όχι. Γιατί όλοι οι τύποι πολιτών υπάρχουν σε μια πόλη. Αυτό δεν σημαίνει πως η πόλη πρέπει να μείνει πίσω. Η πόλη πρέπει να προχωρά. Να δέχεται τις εξελίξεις, να προσαρμόζεται, να έχει όραμα. Και το Βερολίνο έχει όραμα και το παλεύει. Η ευκαιρία της Αθήνας είναι να πάρει ιδέες, να αφουγκραστεί τις λύσεις και όχι τα προβλήματα και να υλοποιήσει το δικό της όραμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Ταξίδια: Τελευταία Ενημέρωση

Το δημαρχείο του Μάντσεστερ. (Φωτογραφία: VISUALHELLAS.GR)

Μάντσεστερ by locals

Ένα υπόγειο μπαρ με «βρόμικη» ιστορία, το δισκάδικο που αγαπά τις τοπικές μπάντες και ένα γλυπτό-κοινωνικό σχόλιο
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Break dance στον παραλιακό πεζόδρομο Corniche, χαρακτηριστικό τοπόσημο της Βηρυτού. (REUTERS/Jamal Saidi/File Photo)

Βηρυτός by locals

Ο δρόμος των κοσμηματοπωλείων, δείπνο σε ένα όμορφο αρχοντικό και το πρώτο zero-waste κατάστημα του Λιβάνου
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Hλιόλουστο απόγευμα με θέα στον Δούναβη

Βουδαπέστη by locals

Όμορφα δώρα από ανακυκλώσιμα υλικά, γαστρονομικές στάσεις για όλα τα γούστα και ένα αριστούργημα της ουγγρικής αρ νουβό
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το λιμανάκι της Μπούκας, δίπλα στο μεγάλο λιμάνι του Φρυ. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)

Κάσος: Όλοι μια παρέα

Η Δωδεκανήσια του γλεντιού υποδέχεται με θέρμη τους ταξιδιώτες και στρώνει τραπέζι με εκλεκτές τοπικές γεύσεις.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η πλατεία Stortorget στην παλιά πόλη του Μάλμε φτιάχτηκε το 1540. (Φωτογραφία: Werner Nystrand)

Mάλμε by locals

Προβολές ντοκιμαντέρ σε μια παλιά εκκλησία, βίγκαν χοτ ντογκ και διάλειμμα αλά σουηδικά, για καφέ και γλυκίσματα
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Τα πολύχρωμα νεοκλασικά στον Γιαλό. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)

Σύμη: Ισχυρό Brand Name

Από άποψη παραλιών είναι ιδιαίτερη, αφού σε πολλές από αυτές η πρόσβαση γίνεται μόνο με καραβάκι
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η σιωπηλή πυργοπολιτεία της Βάθειας με φόντο τον Λακωνικό κόλπο. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)

Απαιτητική Μάνη

Πύργοι, κοντές ελιές, φραγκοσυκιές, βράχια έως τη θάλασσα, σιωπηλοί οικισμοί και μόνιμος σημαιοστολισμός εθνικής γιορτής
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το απογευματινό φως αναδεικνύει τη γοητεία της Κορώνου. (Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΤΣΗΣ)

Nάξος: Ταξίδι στα ορεινά

Ξεκλειδώνουμε τα μυστικά πέντε χωριών της ενδοχώρας μέσα από κατάφυτες ποταμιές, σημαντικές αρχαιότητες και ανόθευτα τοπία ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Στην πλατεία Victoria διακρίνεται η αρ νουβό είσοδος του μετρό, έργο του Γάλλου αρχιτέκτονα Hector Guimard. (Φωτογραφία: AFP/VISUALHELLAS.GR)

Μόντρεαλ by locals

Μια πόλη που αγαπά τις τέχνες, τη διασκέδαση στους ανοιχτούς χώρους και τις κουζίνες του κόσμου.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Στάση για ξεκούραση έξω από τις δίδυμες εκκλησίες του Τορίνο, San Carlo και Santa Cristina. (Φωτογραφία: VISUALHELLAS.GR)

Τορίνο by locals

Χειροποίητο ιταλικό παγωτό, λουκούλλειο γεύμα με θαλασσινά και μια γειτονιά που δεν έχει χάσει την αυθεντικότητά της.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το Delfshaven είναι από τις λίγες περιοχές του Ρότερνταμ που γλίτωσαν από τους βομβαρδισμούς του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. (Φωτογραφία: Getty Images/Ideal Image)

Ρότερνταμ by locals

Στο Kralingse Bos, το μεγαλύτερο πάρκο του Ρότερνταμ, βρίσκεται ο ωραιότερος ίσως κήπος της πόλης
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η Ινδία έως τον 5ο αιώνα μ.Χ. ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου βουδιστική.

Πρώτη φορά στην Ινδία

Ένα μωσαϊκό από φυλές, θρησκείες, πολιτισμούς που ανθούν σε εντελώς διαφορετικά φυσικά περιβάλλοντα
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Τα σκαλιά μπροστά από τον καθεδρικό ναό αποτελούν σημείο συνάντησης για τις περιηγήσεις στην πόλη.

Ελσίνκι by locals

Ένα κοκτέιλ μπαρ με πολλές διακρίσεις, το πιο διάσημο «λουλούδι» της Φινλανδίας
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η περιοχή της Μάρπησσας με τον λόφο του Κέφαλου, όπου βρίσκεται το μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου του 16ου αιώνα

Πάρος: Χωριά - έκπληξη

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να την ευχαριστηθείς από το να ανακαλύψεις τις γοητευτικές διαφορές της
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Ο αξέχαστος φιδίσιος δρόμος από τη Χώρα προς την Ανώπολη. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)

Σφακιά: Ελευθερία στον Νότο

Eίναι πια τουριστικά έτσι κι αλλιώς, και οι επισκέπτες βρίσκουν εδώ ένα τοπίο ασύλληπτης ομορφιάς και δύσκολο όμως την ίδια ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Πεζοπορώντας στο Μονοπάτι του Λιχτενστάιν, μήκους 75 χλμ., που περιλαμβάνει 133 στάσεις. (Φωτογραφία: Marina Pascucci/The New York Times)

Happy Birthday, Λίχτενσταϊν

Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την 300ή επέτειο από την ίδρυση του μικρού ευρωπαϊκού κρατιδίου
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Γεφύρι στην πετρόκτιστη Ηγεμονική Οδό, που φτιάχτηκε όταν η Σάμος ήταν αυτόνομο κρατίδιο (1834-1912), έξω από το χωριό Κουμαραδαίοι. (Φωτογραφία: ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΨΗΜΕΝΟΣ)

Πεζοπορώντας στη Σάμο

Οι πεζοπορικές διαδρομές είναι σημαντικό κεφάλαιο για την τουριστική ανάπτυξη πολλών περιοχών της Ελλάδας
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
X