ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 20:58
 

Ενας τσολιάς στην Κολωνία

Δύο καλλιτέχνες ζωγράφισαν έναν αγέρωχο φουστανελά στην μαγική Κολωνία

Newsroom Κ, Αθήνα

Αλλη μία ελληνογερμανική παρεξήγηση. Αυτή τη φορά αθώα, καλλιτεχνική, και επιπλέον... δόθηκε επαρκής εξήγηση. Αφορμή για την παρεξήγηση στάθηκε η καταστροφή μέρους ενός γκράφιτι που φιλοτέχνησαν το περασμένο καλοκαίρι ο Μανώλης Αναστασάκος και ο Βασίλης Γρυπάρης στην Κολωνία. Στον σιδηροδρομικό σταθμό του Ερενφελντ, μια πολύχρωμη γειτονιά όπου αναμειγνύονται αρμονικά μετανάστες και ντόπιοι, οι δύο καλλιτέχνες ζωγράφισαν έναν αγέρωχο φουστανελά, εμπνευσμένοι από τη μορφή του Σπύρου Λούη.

«Περήφανος;» είναι ο τίτλος του έργου που παρουσιάζει έναν τσολιά να στηρίζεται σε ένα μεγάλο κίτρινο smiley, τα μάτια του οποίου αποτελούνται από το σύμβολο του δολαρίου και του ευρώ. Ο περήφανος Ελληνας πλαισιώνεται από εικόνες του Πειραιά όπως αυτός ήταν πριν από πολλές δεκαετίες.

Τον περασμένο Αύγουστο, όταν οι δύο καλλιτέχνες για πάνω από μία εβδομάδα φιλοτεχνούσαν το έργο στην Κολωνία, ένας Μεξικανός καλλιτέχνης επέδειξε μια ασεβή συμπεριφορά προς άλλους συναδέλφους του (no respect, όπως λένε οι καλλιτέχνες του δρόμου στη γλώσσα τους) και ζωγράφισε πάνω στα έργα τους. Ενας πωλητής χρωμάτων της περιοχής, έχοντας λάθος πληροφορίες, διέδωσε φήμες πως οι Ελληνες ευθύνονται. Ετσι για λόγους αντεκδίκησης, κάποιοι τους «πάτησαν» το έργο, δηλαδή κατέστρεψαν ένα τμήμα του ζωγραφίζοντας πάνω σε αυτό. «Δεν πειράζει, έτσι είναι η τέχνη, έτσι είναι ο δρόμος», λέει στην «Κ» ο Μανώλης Αναστασάκος, ο οποίος είχε και την ιδέα του έργου.

Η παρεξήγηση λύθηκε αργότερα και η αλήθεια έλαμψε. Η ελληνογερμανική συνεργασία που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής ομάδας Colorrevolution, η οποία ασχολείται με γκράφιτι και δραστηριοποιείται σε ολόκληρο τον κόσμο, θα συνεχιστεί τώρα στην Αθήνα.

Προηγουμένως, όμως, αναζητείται λύση, ώστε να αποκατασταθεί η εικόνα του «περήφανου» Ελληνα. Μια υπερηφάνεια πάντως υπό αμφισβήτηση, όπως λέει ο Μανώλης Αναστασάκος: «Είμαστε άραγε περήφανοι για το ότι έχουμε αγκαλιάσει ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα που μας κουράζει και μας ταλαιπωρεί; Είμαστε, άραγε, υπερήφανοι που στέκουμε αδύναμοι κόντρα στους αριθμούς; Αυτά είναι τα δικά μου κομμάτια. Τώρα το τι καταλαβαίνει ο κάθε θεατής είναι στη δική του κρίση και σε τελική ανάλυση το έργο εκφράζει την κριτική του εκάστοτε θεατή».

Για μια άψογη ελληνογερμανική συνεργασία μακριά από αγκυλώσεις και στερεότυπα κάνει λόγο ο Τζον Ιβεν, ο οποίος είχε την ιδέα να προσκαλέσει τον Μανώλη Αναστασάκο σε ένα πρόγραμμα αναμόρφωσης της πόλης της Κολωνίας. «Η πρώτη μας συνεργασία με τον Μανώλη πήγε θαυμάσια. Είναι ένας εξαιρετικός επαγγελματίας, ένας “Γερμανός” επαγγελματίας. Γελούσαμε πάντα και λέγαμε πως αυτός είναι ο “Γερμανός” γιατί είναι πάντα τόσο συνεπής κι εγώ είμαι ο “Ελληνας” που είμαι λίγο πιο ασυνεπής. Κανένα από τα στερεότυπα δεν ίσχυσε στη συνεργασία μας.

Πήγε πολύ καλά, ο Μανώλης είναι ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης και μας ενέπνευσε η συνεργασία μαζί του». Ο Τζον γνώρισε από μικρός την Ελλάδα περνώντας τα καλοκαίρια στη Λέσβο και κάνοντας μπάνιο στις παραλίες που σήμερα καταφθάνουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες. Δεν αντέχει, όπως λέει, να δει τώρα από κοντά αυτές τις εικόνες του πόνου. Προτιμά να κρατήσει στη μνήμη του την αθωότητα και την ομορφιά των αναμνήσεων από τα παιδικά του χρόνια.

Σε ένα ταξίδι του στην Αθήνα είδε τα γκράφιτι του Μανώλη Αναστασάκου. Εκτίμησε τη δουλειά του και θέλησε να τον προσκαλέσει στην Κολωνία, σε μια πόλη που αγαπάει και στηρίζει τα γκράφιτι. Η διαδικασία για τους καλλιτέχνες, ώστε αυτοί να πάρουν άδεια για να ζωγραφίσουν πάνω στους άδειους τοίχους, είναι πολύ απλή. Αρκεί να συμφωνήσει ο ιδιοκτήτης του ακινήτου και μπορούν να προχωρήσουν. Εάν οι τοίχοι ανήκουν στο Δημόσιο, χρειάζεται η άδεια των Αρχών. Ωστόσο, η διαδικασία είναι εύκολη και όχι τόσο γραφειοκρατική, όπως για παράδειγμα συμβαίνει τώρα με την Αθήνα και τον Δήμο της Καλλιθέας.

Εντέλει και η Καλλιθέα έδωσε την άδεια ώστε να ζωγραφιστούν τουλάχιστον πέντε τοίχοι. Αμισθί εννοείται. Αγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής πότε θα ξεκινήσουν οι καλλιτέχνες. Οι Colorrevolution επιχειρούν να αλλάξουν λίγο τον κόσμο με όπλο τους τα χρώματα και τα σχέδια. Στην Αθήνα θα φτιάξουν κάποια σχέδια που να έχουν σχέση με την Ιστορία και την κρίση, αφού αφετηρία της ομάδας είναι μια κυρίως πολιτική στάση απέναντι στην καθημερινότητα των πόλεων. «Εφόσον εσείς έχετε παντού τις διαφημίσεις σας με γιγαντοαφίσες, κι εμείς θα ζωγραφίζουμε τεράστιους άδειους τοίχους για να περνάμε τα δικά μας μηνύματα μέσω της τέχνης και όχι μέσω της διαφήμισης», λέει ο Τζον.

Γέφυρες

Η τέχνη είναι πάντα ένας ασφαλής τρόπος ώστε να χτίζονται γέφυρες και να καταπολεμούνται προκαταλήψεις. Η συνεργασία μεταξύ της Κολωνίας και της Καλλιθέας προωθεί, φυσικά σε μια πάρα πολύ μικρή κλίμακα, έναν διάλογο ανάμεσα σε δύο λαούς που στο παρελθόν πολέμησαν ο ένας τον άλλο και σήμερα ταλανίζονται από σημαντικές πολιτικές αντιπαραθέσεις. Ωστόσο, μόνο μέσα από τον διάλογο μπορεί να προκύψει η κατανόηση. Η τέχνη το αποδεικνύει καθημερινά. Τα χρώματα, τα σχέδια, η αγάπη για δημιουργικότητα είναι οι καλύτεροι τρόποι να ξεπεραστούν τα στερεότυπα. Μακάρι και η πολιτική να επεδείκνυε αυτή την ευρύτητα πνεύματος δίνοντας χώρο και στον «άλλο».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Ταξίδια: Τελευταία Ενημέρωση

Το δημαρχείο του Μάντσεστερ. (Φωτογραφία: VISUALHELLAS.GR)

Μάντσεστερ by locals

Ένα υπόγειο μπαρ με «βρόμικη» ιστορία, το δισκάδικο που αγαπά τις τοπικές μπάντες και ένα γλυπτό-κοινωνικό σχόλιο
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Break dance στον παραλιακό πεζόδρομο Corniche, χαρακτηριστικό τοπόσημο της Βηρυτού. (REUTERS/Jamal Saidi/File Photo)

Βηρυτός by locals

Ο δρόμος των κοσμηματοπωλείων, δείπνο σε ένα όμορφο αρχοντικό και το πρώτο zero-waste κατάστημα του Λιβάνου
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Hλιόλουστο απόγευμα με θέα στον Δούναβη

Βουδαπέστη by locals

Όμορφα δώρα από ανακυκλώσιμα υλικά, γαστρονομικές στάσεις για όλα τα γούστα και ένα αριστούργημα της ουγγρικής αρ νουβό
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το λιμανάκι της Μπούκας, δίπλα στο μεγάλο λιμάνι του Φρυ. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)

Κάσος: Όλοι μια παρέα

Η Δωδεκανήσια του γλεντιού υποδέχεται με θέρμη τους ταξιδιώτες και στρώνει τραπέζι με εκλεκτές τοπικές γεύσεις.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η πλατεία Stortorget στην παλιά πόλη του Μάλμε φτιάχτηκε το 1540. (Φωτογραφία: Werner Nystrand)

Mάλμε by locals

Προβολές ντοκιμαντέρ σε μια παλιά εκκλησία, βίγκαν χοτ ντογκ και διάλειμμα αλά σουηδικά, για καφέ και γλυκίσματα
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Τα πολύχρωμα νεοκλασικά στον Γιαλό. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)

Σύμη: Ισχυρό Brand Name

Από άποψη παραλιών είναι ιδιαίτερη, αφού σε πολλές από αυτές η πρόσβαση γίνεται μόνο με καραβάκι
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η σιωπηλή πυργοπολιτεία της Βάθειας με φόντο τον Λακωνικό κόλπο. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)

Απαιτητική Μάνη

Πύργοι, κοντές ελιές, φραγκοσυκιές, βράχια έως τη θάλασσα, σιωπηλοί οικισμοί και μόνιμος σημαιοστολισμός εθνικής γιορτής
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το απογευματινό φως αναδεικνύει τη γοητεία της Κορώνου. (Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΤΣΗΣ)

Nάξος: Ταξίδι στα ορεινά

Ξεκλειδώνουμε τα μυστικά πέντε χωριών της ενδοχώρας μέσα από κατάφυτες ποταμιές, σημαντικές αρχαιότητες και ανόθευτα τοπία ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Στην πλατεία Victoria διακρίνεται η αρ νουβό είσοδος του μετρό, έργο του Γάλλου αρχιτέκτονα Hector Guimard. (Φωτογραφία: AFP/VISUALHELLAS.GR)

Μόντρεαλ by locals

Μια πόλη που αγαπά τις τέχνες, τη διασκέδαση στους ανοιχτούς χώρους και τις κουζίνες του κόσμου.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Στάση για ξεκούραση έξω από τις δίδυμες εκκλησίες του Τορίνο, San Carlo και Santa Cristina. (Φωτογραφία: VISUALHELLAS.GR)

Τορίνο by locals

Χειροποίητο ιταλικό παγωτό, λουκούλλειο γεύμα με θαλασσινά και μια γειτονιά που δεν έχει χάσει την αυθεντικότητά της.
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Το Delfshaven είναι από τις λίγες περιοχές του Ρότερνταμ που γλίτωσαν από τους βομβαρδισμούς του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. (Φωτογραφία: Getty Images/Ideal Image)

Ρότερνταμ by locals

Στο Kralingse Bos, το μεγαλύτερο πάρκο του Ρότερνταμ, βρίσκεται ο ωραιότερος ίσως κήπος της πόλης
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η Ινδία έως τον 5ο αιώνα μ.Χ. ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου βουδιστική.

Πρώτη φορά στην Ινδία

Ένα μωσαϊκό από φυλές, θρησκείες, πολιτισμούς που ανθούν σε εντελώς διαφορετικά φυσικά περιβάλλοντα
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Τα σκαλιά μπροστά από τον καθεδρικό ναό αποτελούν σημείο συνάντησης για τις περιηγήσεις στην πόλη.

Ελσίνκι by locals

Ένα κοκτέιλ μπαρ με πολλές διακρίσεις, το πιο διάσημο «λουλούδι» της Φινλανδίας
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Η περιοχή της Μάρπησσας με τον λόφο του Κέφαλου, όπου βρίσκεται το μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου του 16ου αιώνα

Πάρος: Χωριά - έκπληξη

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να την ευχαριστηθείς από το να ανακαλύψεις τις γοητευτικές διαφορές της
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Ο αξέχαστος φιδίσιος δρόμος από τη Χώρα προς την Ανώπολη. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)

Σφακιά: Ελευθερία στον Νότο

Eίναι πια τουριστικά έτσι κι αλλιώς, και οι επισκέπτες βρίσκουν εδώ ένα τοπίο ασύλληπτης ομορφιάς και δύσκολο όμως την ίδια ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Πεζοπορώντας στο Μονοπάτι του Λιχτενστάιν, μήκους 75 χλμ., που περιλαμβάνει 133 στάσεις. (Φωτογραφία: Marina Pascucci/The New York Times)

Happy Birthday, Λίχτενσταϊν

Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την 300ή επέτειο από την ίδρυση του μικρού ευρωπαϊκού κρατιδίου
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
Γεφύρι στην πετρόκτιστη Ηγεμονική Οδό, που φτιάχτηκε όταν η Σάμος ήταν αυτόνομο κρατίδιο (1834-1912), έξω από το χωριό Κουμαραδαίοι. (Φωτογραφία: ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΨΗΜΕΝΟΣ)

Πεζοπορώντας στη Σάμο

Οι πεζοπορικές διαδρομές είναι σημαντικό κεφάλαιο για την τουριστική ανάπτυξη πολλών περιοχών της Ελλάδας
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΤΑΞΙΔΙΑ
X