ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Από τους χίπηδες στο χρηματιστήριο της Γουόλ Στριτ

Τα ανατομικά σανδάλια που έγιναν μόδα

Kathimerini.gr

ΕΛΙΖΑΜΠΕΘ ΠΑΤΟΝ / THE NEW YORK TIMES

Για το μεγαλύτερο μέρος της 249χρονης ιστορίας τους, τα γερμανικά σανδάλια Birkenstock ήταν συνώνυμα με διόλου κομψά στερεότυπα. Τα χαρακτηριστικά υποδήματα φοριούνταν από χίπηδες, ρέκτες της ορειβασίας όταν αναπαύονταν, εκκεντρικές θείες και καθηγητές λυκείου, που συνήθιζαν να τα συνδυάζουν με λευκές αθλητικές κάλτσες.

Τα πάλαι ποτέ σύμβολα της χίπικης κουλτούρας και των ορειβατών έγιναν αγαπημένο αξεσουάρ των διασήμων.

Με την πάροδο των δεκαετιών, τα ορθοπεδικά πέδιλα κέρδισαν πιστούς οπαδούς χάρη στην αναπαυτική εσωτερική σόλα τους, κατασκευασμένη από ανθεκτικό φελλό και λάτεξ. Τα σανδάλια έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή στο ιατρικό προσωπικό στη Γερμανία, καθώς και μεταξύ εκκεντρικών αντικομφορμιστών, όπως ο Στιβ Τζομπς, ζευγάρι Birkenstock του οποίου πουλήθηκε πέρυσι σε πλειστηριασμό έναντι 218.750 δολαρίων.

Το 2012, όμως, η σχεδιάστρια του οίκου Celine Φίμπι Φάιλο παρουσίασε για την ανοιξιάτικη κολεξιόν του 2013 σανδάλια Birkenstock με γούνινη επένδυση στην εβδομάδα μόδας του Παρισιού, οδηγώντας σε ουρανομήκεις επαίνους από τον κόσμο του συρμού.

Η εταιρεία Birkenstock, ελεγχόμενη πλέον από τον Γάλλο μεγιστάνα Μπερνάρ Αρνό, εγκαινίασε την Τετάρτη τη διαπραγμάτευση της μετοχής της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ έχει ήδη συνάψει μόνιμες συμφωνίες συνεργασίας με τους οίκους Valentino, Dior, Manolo Blahnik και Rick Owens. Τη δεκαετία του 2010 η ενδυμασία γραφείου υπέστη σημαντική αλλαγή στον δυτικό κόσμο, με τους εργαζομένους να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση και με την Birkenstock να αναδεικνύεται σε πρωταγωνίστρια της νέας τάσης για «κακομούτσουνα παπούτσια». Η επιτυχία της ενισχύθηκε επίσης χάρη στα lockdowns της πανδημίας και στην τηλεργασία.

Από τους χίπηδες στο χρηματιστήριο της Γουόλ Στριτ – Τα ανατομικά σανδάλια που έγιναν μόδα-1Ο διευθύνων σύμβουλος της Birkenstock Ολιβερ Ράιχερτ στο γραφείο του στο Μόναχο. Η πρόσφατη επιτυχία της μάρκας οφείλεται στον 52χρονο, ο οποίος ανέλαβε επικεφαλής το 2013. [Roderick Aichinger / The New York Times]

Σήμερα, πέντε βασικά στυλ αποφέρουν το 76% των κερδών, με τιμές που ξεκινούν από 40 ευρώ και φθάνουν τα 1.700 για ένα ζευγάρι Birkenstock περιορισμένης κυκλοφορίας. Η εταιρεία πούλησε 30 εκατ. ζευγάρια το 2022 εισπράττοντας 1,24 δισ. ευρώ.

Η πρόσφατη επιτυχία της μάρκας οφείλεται στον 52χρονο Ολιβερ Ράιχερτ, ο οποίος ανέλαβε επικεφαλής το 2013. Ο πανύψηλος κοκκινοτρίχης Γερμανός μεγάλωσε στη Βαυαρία φορώντας Birkenstock, το μόνο παπούτσι που έβρισκε στο νούμερο 49 που φοράει. Ο Ράιχερτ κέρδισε την εμπιστοσύνη του Κρίστιαν Μπίρκενστοκ, κληρονόμου της βιοτεχνίας σανδαλιών, και ανέλαβε τη διοίκηση της επιχείρησης. Ο θρύλος των Birkenstock έχει τις ρίζες του στο 1774, όταν ο Γιοχάνες Μπίρκενστοκ καταγράφεται ως υποδηματοποιός στα κοινοτικά αρχεία του χωριού Λάνγκεν-Μπέργκχαϊμ, έξω από τη Φρανκφούρτη. Στις αρχές του 20ού αιώνα η οικογένεια ειδικεύεται στην κατασκευή ανατομικών εσωτερικών σολών από λάστιχο και φελλό. Το πρώτο σανδάλι Birkenstock κυκλοφορεί στην αγορά το 1963. Υστερα από ορισμένες σχεδιαστικές τροποποιήσεις από τους οίκους Dior και Valentino, το ανανεωμένο πρωτότυπο μοντέλο πούλησε πέρυσι 30 εκατ. ζευγάρια. Ο Ράιχερτ, ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος χωρίς συγγένεια με τους ιδρυτές, αναδιοργάνωσε την επιχείρηση και επένδυσε στα εργοστάσια εντός της Γερμανίας. Αποφεύγει τις πλαστές εκστρατείες μάρκετινγκ από επιδραστικούς χρήστες social media και θέλει τα Birkenstock να ταυτίζονται με τις δημοκρατικές αξίες και όχι με τον ελιτισμό της άρχουσας τάξης.

Από τους χίπηδες στο χρηματιστήριο της Γουόλ Στριτ – Τα ανατομικά σανδάλια που έγιναν μόδα-2Τα πέδιλα Birkenstock που φορούσε ο Στιβ Τζομπς τις πρώτες ημέρες της Apple στο Μόναχο πωλήθηκαν σε δημοπρασία έναντι 218.750 δολαρίων. [Roderick Aichinger / The New York Times]

Επιρροή του LVMH

Η επιρροή του ομίλου LVMH του Μπερνάρ Αρνό είναι ωστόσο εμφανής στην Birkenstock μετά την ανακοίνωση της εισαγωγής στο χρηματιστήριο, με τον Αλεξάντρ Αρνό, υιό του Μπερνάρ, να εξασφαλίζει θέση και ψήφο στο διοικητικό συμβούλιο. Αναλυτές εκφράζουν την ανησυχία ότι η εισαγωγή στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, το επίκεντρο του καπιταλισμού, μιας εταιρείας όπως η Birkenstock, ταυτισμένης με την κουλτούρα της αμφισβήτησης και της εξέγερσης, θα πλήξει την εικόνα της και θα αποξενώσει το αγοραστικό κοινό. Ο Ράιχερτ υπογραμμίζει την αυτονομία του στη λήψη αποφάσεων και απορρίπτει κάθε ενδεχόμενο μετεγκατάστασης της παραγωγής από τη Γερμανία, όπου κατασκευάζονται τα εμβληματικά σανδάλια, σε χώρα του αναπτυσσόμενου κόσμου, εάν αυτό απαιτήσουν οι μέτοχοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση