ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Νουθεσίες Οδυσσέα προς Δημητριάδη για λιμάνι Λεμεσού

Υπό προϋποθέσεις συμφέρουσα η σύμβαση λέει η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Αν κάτι μπορεί να ξεχωρίζει από την 58σελιδη έκθεση του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για τις διαδικασίες παραχώρησης του λιμανιού της Λεμεσού σε ιδιώτες διαχειριστές είναι τα σχόλια του Οδυσσέα Μιχαηλίδη για το ρόλο του υπουργού Μεταφορών Μάριου Δημητριάδη πριν την κατακύρωση της διαδικασίας στους νέους διαχειριστές.

Στο ειδικό κεφάλαιο που υπάρχει στην έκθεση ο Γενικός Ελεγκτής δαιπιστώνει. «Από στοιχεία τα οποία ερεύνησε η Υπηρεσία μας, διαπιστώθηκε ότι ο Υπουργός ΜΕΕ είχε ενεργό ρόλο στο Έργο, αφού συμμετείχε στην Καθοδηγητική Επιτροπή, ενώ ενεργός ήταν και η συμμετοχή του κατά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ετοιμασία των εγγράφων/όρων των Συμφωνιών Παραχώρησης, πολλές φορές μάλιστα επί θεμάτων τεχνικής φύσεως».

Αφού παραθέτει στοιχεία, όπως ηλεκτρονική αλληγογραφία, ο Γενικός Ελεγκτής καταλήξει στο συμπέρασμα. «Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε εντελώς απαράδεκτο ένας Υπουργός να συμμετέχει σε επιτροπές για θέματα προσφορών κατά τον καταρτισμό οικονομικών και τεχνικών όρων, και μάλιστα στην ίδια Επιτροπή μαζί με δημόσιους υπαλλήλους, αφού είναι καλά γνωστό ότι επιβάλλεται η διάκριση μεταξύ πολιτικής εξουσίας και διοικητικής λειτουργίας του Κράτους.

Κατά την άποψη μας, το πρόβλημα δεν αίρεται από το γεγονός ότι η ΚΕ αποτελούσε συμβουλευτικό σώμα, όπως υποστηρίζει το ΥΜΕΕ, ειδικά αφού οι όροι εντολής της παραμένουν ασαφείς και απροσδιόριστοι». Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης στην έκθεσή του δεν φαίνεται να διαφωνεί στην παραχώρηση του λιμένα της Λεμεσού σε ιδιώτες διαχειριστές ωστόσο επισημαίνει ορισμένα σημεία που έχουν να κάνουν με την συμφωνία παραχώρησης.

Ένα από αυτά αφορά το αγκυροβόλιο. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται ότι λήφθηκαν από την υπηρεσία του ο κ. Μιχαηλίδης καταλήγει στην διαπίστωσης ότι στις Συμβάσεις Παραχώρησης «περιλήφθηκαν προβληματικές πρόνοιες, μέσω των οποίων εισάγονται απαγορευτικά τέλη, μέχρι και 10 φορές ψηλότερα από τα προηγούμενα, με αποτέλεσμα να καθίσταται ασύμφορη η προσέγγιση πλοίων που έρχονται με σκοπό να εξυπηρετηθούν στο εν λόγω αγκυροβόλιο».

Ο Γενικός Ελεγκτής για το ίδιο θέμα επικαλείται στοιχεία που έθεσε στην διάθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας το υπουργείο Μεταφορών ότι δηλαδή οι χρεώσεις δεν έχουν αλλάξει και ότι δεν διαφέρουν από αυτές της Αρχής Λιμένων Κύπρου επιμένοντας στις διαπιστώσεις του. Μάλιστα παραθέτει και δυο παραδείγματα. «Σχετικοί είναι οι πιο πάνω υπολογισμοί για το πλοίο «PENTATHLO», για το οποίο η χρέωση έχει τριπλασιαστεί (από €165,1 που ήταν προηγουμένως σε €548).

Επίσης, για το πλοίο «GAS DYNAMIC» που παρέμεινε 4 ημέρες, η χρέωση έχει εξαπλασιαστεί (από €209,7 που ήταν προηγουμένως σε €1.248)». Στην έκθεση παρατίθεται η πληροφόρηση του υπουργείου Μεταφορών «ότι έχουν γίνει αυστηρές υποδείξεις προς τον εν λόγω Διαχειριστή και, αναμένει επανεξέταση των χρεώσεων πολύ σύντομα, ώστε να αυξηθεί η κίνηση του Λιμανιού». Ωστόσο ο Γενικός Ελεγκτής θεωρεί «πως το επιχείρημα το ΥΜΕΕ παραμένει μετέωρο όσο δεν τεκμηριώνεται.

Η ύπαρξη άλλων αγκυροβολίων, που θεωρητικά θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν το υπό αναφορά αγκυροβόλιο, όντως θα μπορούσε θεωρητικά να αποτρέψει τον Διαχειριστή από την επιβολή πολύ υψηλών χρεώσεων».

Υπό προϋποθέσεις συμφέρουσα η σύμβαση
Στο βασικό ερώτημα αν οι συμβάσεις παραχώρησης είναι πράγματι συμφέρουσες για το κράτος ο Γενικός Ελεγκτής καταλήξει στο συμπέρασμα ότι αυτό θα φανεί σε βάθος χρόνου εάν και εφόσον αυξηθούν τα έσοδα από το λιμάνι Λεμεσού.

Συγκεκριμένα αναφέρει. «.. το κατά πόσο η παραχώρηση των εμπορικών δραστηριοτήτων στον ιδιωτικό τομέα θα αποδειχθεί συμφέρουσα για το Κράτος, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την επιτυχή έκβαση του επιχειρησιακού μοντέλου των αναδόχων στο οποίο προβλέπονται σημαντικές αυξήσεις στα έσοδα του λιμανιού (όπως αναφέρεται πιο πάνω ετήσια αύξηση πέραν του 6%).

Αν για παράδειγμα η πραγματική ετήσια αύξηση θα είναι 3%, τότε τα οφέλη για το Κράτος θα είναι της τάξης των €666 εκ. (NPV με συντελεστή 4%), τα οποία συγκρίνονται αρνητικά με τα αναμενόμενα οφέλη στη βάση του προηγούμενου καθεστώτος». Σε ότι αφορά την Αρχή Λιμένων Κύπρου ο κ. Μιχαηλίδης υπολογίζει τις ετήσιες δαπάνες της σε 5,5 εκατ. ευρώ.

Δείτε ολόκληρη την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή εδώ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση