ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

«Εγκλωβισμένοι» στο όχημά τους οι Κύπριοι - Πόσο αυξάνεται η κίνηση κάθε χρόνο

Σχεδιασμοί και σκέψεις

Της Ιωάννας Κυριάκου

Σε κανονικούς ρυθμούς επανήλθαν με την άφιξη του Σεπτέμβρη οι διακινήσεις των πολιτών στις πόλεις και όπως ήταν αναμενόμενο η κίνηση στους δρόμους, ειδικότερα στους κύριους οδικούς άξονες της Λευκωσίας και της Λεμεσού, έχει ήδη κτυπήσει κόκκινο. Τη δεδομένη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη μετρήσεις της κυκλοφοριακής κίνησης από μετρητές που βρίσκονται εγκατεστημένοι στον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να γίνει μια εκτίμηση της κατάστασης που επικρατεί. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι χρόνο με τον χρόνο υπάρχει μια αύξηση γύρω στο 1.5%-2% των οχημάτων που κάνουν χρήση του οδικού δικτύου, με τους αρμόδιους να εκτιμούν πως και φέτος θα παρατηρηθεί αύξηση της συμφόρησης. Μιλώντας στην «Κ», ο Εκτελεστικός Μηχανικός Δημοσίων Έργων, Αριστοτέλης Σάββα, εξήγησε ότι η αύξηση των διακινήσεων οφείλεται στην αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας, επισημαίνοντας ότι το πρόβλημα είναι η σχεδόν αποκλειστική χρήση του ιδιωτικού οχήματος ως μέσο με το οποίο διακινείται ο κόσμος. Στο μεταξύ, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, μιλώντας στον «ΣΠΟΡ FM 95.0» και την εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ», χαρακτήρισε ως τη χειρότερη μέρα του χρόνου τη χθεσινή, από άποψη κυκλοφοριακής συμφόρησης, αφού επέστρεψαν στα σχολεία και οι μαθητές των Δημοτικών σχολείων.

Μονόδρομος η χρήση των δημόσιων μεταφορών

Το πρόβλημα, σύμφωνα με όσα δήλωσε στην «Κ» ο κ. Σάββα, δημιουργείται κατά κύριο λόγο από το γεγονός ότι οι πλείστοι πολίτες επιλέγουν να χρησιμοποιούν το ιδιωτικό τους όχημα, έναντι άλλων μέσων που θα μπορούσαν να μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες. «Υπάρχει μια συγκεκριμένη χωρητικότητα στο δίκτυο και συνεπώς δημιουργούνται προβλήματα όταν αυτή ξεπεραστεί», πρόσθεσε. Εξέφρασε μάλιστα τη θέση ότι η μόνη επιλογή πλέον για τις πόλεις μας είναι να γίνεται πολύ περισσότερη χρήση των δημοσίων μεταφορών, αλλά και άλλων μέσων όπως το ποδήλατο, τα πόδια, τα σκούτερ ή ακόμα και ο κόσμος να μοιράζεται το όχημά του. Εξάλλου, ο Υπουργός Μεταφορών υποστήριξε ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένα πρόβλημα που δημιουργείται όταν ανθεί η οικονομία, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «στην Κύπρο οι πολίτες είναι εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους». Επεσήμανε ότι δεν έχουν επιλογές και ότι οι χρήστες των λεωφορείων ανέρχονται μόλις στο 3%. «Πρέπει να τους δώσουμε την δυνατότητα της επιλογής, να μπορούν να κινηθούν πιο γρήγορα και πιο φθηνά στον προορισμό τους. Στην πρώτη φάση πρέπει να είναι το λεωφορείο συνδυασμένο με μικροκινητικότητα», τόνισε. Σημειώνεται ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση παρατηρείται κυρίως κατά τις ώρες αιχμής, στις 7:00 - 9:00 το πρωί και στις 15:00-18:00 το απόγευμα. Όπως είπε ο κ. Σάββα, η διάρκεια της αιχμής το απόγευμα είναι μεγαλύτερη λόγω του ότι υπάρχουν πολλές διακινήσεις και για εξωσχολικές δραστηριότητες.

Σχεδιασμοί και σκέψεις

Οι σχεδιασμοί που γίνονται για ανακούφιση των πολιτών αφορούν, μεταξύ άλλων, βελτίωση των φώτων τροχαίας, συμπληρώσεις σε οδικούς άξονες και ενίσχυση των τρόπων βιώσιμης κινητικότητας με λεωφορειολωρίδες, ποδηλατοδρόμους κ.ο.κ. Τα έργα αυτά, όπως είπε ο κ. Σάββα, συγχρηματοδοτούνται από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι το 2026 ενώ αυτά του Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης ΘΑλΕΙΑ μέχρι τα τέλη του 2027. Από την πλευρά του, ο Υπουργός δήλωσε ότι υπάρχει σχεδιασμός για αλλαγές εντός Λευκωσίας και Λεμεσού όπου το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Είπε πως θα υπάρξει αναθεώρηση όλων των διαδρομών και θα εντοπιστούν νέοι άξονες στους οποίους μπορούν να περιληφθούν υπηρεσίες. Συγχρόνως τόνισε ότι το υπουργείο θα στοχεύσει σε συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών σε λεωφορεία. Όσον αφορά την εξυπηρέτηση φοιτητών, είπε ότι πριν από τον επόμενο Σεπτέμβρη θα δημιουργηθουν γραμμές λεωφορείων που θα εξυπηρετούν μετακινήσεις από και προς απομακρυσμένες περιοχές, όπου τα ενοίκια είναι πιο χαμηλά. Για το πιλοτικό πρόγραμμα μαθητών στον Στρόβολο «Door to Door», ο κ. Βαφεάδης είπε ότι ενδιαφέρθηκαν 200 μαθητές, όμως βρέθηκαν οδηγοί μόνο για τους 70. Σημείωσε ότι η έλλειψη οδηγών απασχολεί το Υπουργείο και καταβάλλονται προσπάθειες ανεύρεσης, όπως με την ένταξη 40 γυναικών οδηγών λεωφορείων, για τις οποίες απομένει να υπάρξει συμφωνία με τις εταιρείες λεωφορείων. Μία άλλη ομάδα πληθυσμού, για την οποία ενδιαφέρτεται το Υπουργείο είναι τα άτομα τρίτης ηλικίας. Όπως είπε, τον Σεπτέμβριο θα τεθεί σε λειτουργία υπηρεσία σε κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποίας τα άτομα αυτά θα μπορούν να επικοινωνούν με εταιρεία λεωφορείων και να διευθετούν τις μετακινήσεις τους. Στο στάδιο της ετοιμασίας βρίσκεται και η υπηρεσία, η οποία θα προσφέρει πιο ασφαλή και ποιοτική μετακίνηση των ΑΜΕΑ. Ο υπουργός ανάφερε ότι ο γονιός ή κηδεμόνας θα μπορεί μέσω της συγκεκριμένης υπηρεσίας να επικοινωνεί με εταιρεία λεωφορείων και να διευθετεί τις μετακινήσεις του παιδιού του. 

Αναφορικά με τους τρόπους ενθάρρυνσης των πολιτών για χρήση εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, ο κ. Σάββα είπε ότι δημιουργούνται ποδηλατικές υποδομές για να νιώσει ο κόσμος ασφάλεια αλλά και λεωφορειολωρίδες για να εξυπηρετούνται πιο γρήγορα οι επιβάτες. Τόνισε μάλιστα ότι η λεωδορειολωρίδα στην είσοδο της Λευκωσίας δεν έχει επηρεάσει τους υφιστάμενους χρήστες του οδικού δικτύου καθώς για την δημιουργία της έγινε διαπλάτυνση του οδοστρώματος, χωρίς να αξιοποιηθεί χώρος ο οποίος χρησιμοποιείται από ιδιωτικά οχήματα.

Ευέλικτο ωράριο και αποτελεσματικότητα

Ερωτηθείς αν υπάρχουν πρώτες ενδείξεις για το εάν έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά το ευέλικτο ωράριο εργασίας στη δημόσια υπηρεσία με πρωινή είσοδο από τις 7:00-8:30 , ο κ. Σάββα απάντησε ότι σύμφωνα με τις μετρήσεις που καταγράφηκαν μέχρι στιγμής έχει διαφανεί ότι πράγματι οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν το ευέλικτο ωράριο. Με την αύξηση της κυκλοφορίας τον τελευταίο χρόνο, παρατηρήθηκε ότι η κίνηση τις ώρες 7:30-8:30 έχει παραμείνει σταθερή, ενώ αυξήθηκε σημαντικά η προηγούμενη ώρα, δηλαδή 6:30-7:30. «Πάντοτε τα θετικά αποτελέσματα της οποιασδήποτε προσπάθειας να βοηθηθεί η κυκλοφορία έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια γιατί από τη στιγμή που δίδεται περισσότερος χώρος στο οδικό δίκτυο αυτός καταλαμβάνεται πολύ γρήγορα από τα ιδιωτικά οχήματα. Επομένως, δράσεις όπως η επέκταση του ευέλικτου ωραρίου εργασίας δίνουν μια ανάσα στους πολίτες μέχρι να μπουν μέτρα για ενθάρρυνση της χρήσης άλλων μέσων διακίνησης», κατέληξε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Ιωάννας Κυριάκου

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση