ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κυπριακή Επιτροπή Μνημείων ICOMOS: Μη φιλικοί στο περιβάλλον δρόμοι στον Ακάμα

«Θεωρούμε όμως ότι αυτοί οι δρόμοι, στο πλαίσιο και της βιώσιμης κινητικότητας) θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ από δημόσια μέσα μεταφοράς και όχι από ιδιωτικά οχήματα».

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Το ICOMOS Κύπρου εκφράζει με ανακοίνσή του την αντίθεση του για «το μεγάλο μέγεθος και τις ακατάλληλες κατασκευαστικές λεπτομέρειες των δρόμων που υλοποιούνται εντός των Προστατευόμενων Περιοχών Natura2000 ή/και «Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα (ΕΔΠΑ), και ιδιαίτερα για τη χρήση που έπεται αυτών των δρόμων από ιδιωτικά οχήματα και τετράτροχες μοτοσυκλέτες καθώς και των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης εντός του ΕΔΠΑ». Η ανακοίνωση συνοδεύεται και με φωτογραφικό υλικό. 

Αυτούσια η ανακοίνωση:

Ο Ακάμας ως περιοχή ενταγμένη στο Δίκτυο NATURA 2000 με σημαντικό απόθεμα φυσικού περιβάλλοντος Κοινοτικής σημασίας, και η οποία παρουσιάζει ταυτόχρονα σημαντικό απόθεμα πολιτιστικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ενδιαφέρει άμεσα το ICOMOS που πάγια μέριμνά του είναι η προστασία Μνημείων και Χώρων.

Πρόσφατα συζητήθηκε έντονα το μέγεθος και οι ακατάλληλες επεμβάσεις από κατασκευές δρόμων εντός των Προστατευόμενων Περιοχών Natura2000 ή/και «Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα (ΕΔΠΑ)», όπως βαθιές και πλατιές εκσκαφές, τοίχους αντιστήριξης με ακατάλληλες επενδύσεις με πέτρα και αμφίβολα υλικά πλήρωσης των υπερμεγεθών εκσκαφών.

Πάγια θέση του ICOMOS Κύπρου ως θεσμικού Σύμβουλου της UNESCO, ήταν και είναι, η κήρυξη των περιοχών προστασίας ενταγμένων στο δίκτυο Natura2000 -Χερσόνησος Ακάμα σε διεθνών προδιαγραφών Εθνικό Πάρκο (IUCN) ή/και Απόθεμα Βιόσφαιρας (UNESCO). Δυστυχώς το 2016 αποφασίστηκε η μετονομασία των κρατικών δασών του Ακάμα τα οποία αποτελούν του 75% των περιοχών NATURA 2000 – Χερσόνησος Ακάμα σε Εθνικό Δασικό Πάρκο Ακάμα (δήθεν προσωρινά) και η εφαρμογή Σχεδίου Αειφόρου Ανάπτυξης του ΕΔΠΑ.

Σε αυτό το πλαίσιο υλοποιείται αυτό τι διάστημα η κατασκευή (βελτίωση;) ορισμένων δρόμων εντός και εκτός του ΕΔΠΑ, η συνέχιση της κατασκευής των οποίων έχει αποφασιστεί να διακοπεί μέχρι να διεξαχθεί έρευνα τήρησης ή-μη των όρων που τέθηκαν από την Περιβαλλοντική Αρχή καθώς και έρευνα για άλλα συναφή θέματα. Το ICOMOS Κύπρου εκφράζει την αντίθεση του για το μεγάλο μέγεθος και τις ακατάλληλες κατασκευαστικές λεπτομέρειες των δρόμων που υλοποιούνται αλλά και ιδιαίτερα για τη χρήση που έπεται αυτών των δρόμων από ιδιωτικά οχήματα και τετράτροχες μοτοσυκλέτες καθώς και των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης εντός του ΕΔΠΑ.

Με αυτή την ευκαιρία εκφράζουμε την σύμφωνη γνώμη μας μεν στην (ελαφριά) βελτίωση των δρόμων που έχουν αποφασιστεί με κατασκευές φιλικές στο περιβάλλον. Θεωρούμε όμως ότι αυτοί οι δρόμοι, στο πλαίσιο και της βιώσιμης κινητικότητας θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ από δημόσια μέσα μεταφοράς και όχι από ιδιωτικά οχήματα.

Εκφράζουμε την αμφισβήτησή μας για τις προβλεπόμενες κατασκευές όπως πολλά χιλιόμετρα δρόμων (85χλμ), 650 χώρων στάθμευσης, 14 κόμβων με χώρους αναψυχής και μικροεμπορίου και 8 οκτώ πύλες εισόδου εντός του ΕΔΠΑ, ορισμένα από τα πιο πάνω χωροθετημένα κατά παράβαση του Πρωτοκόλλου της Βαρκελώνης για την προστασία των ακτών. Τέτοιες υποδομές υποβαθμίζουν το φυσικό περιβάλλον αλλά επί πλέον ανταγωνίζονται άνισα την ίδια την ανάπτυξη των κοινοτήτων του Ακάμα.

Τέλος το ICOMOS Κύπρου χαιρετίζει την είδηση για ανακοπή των εκεί οδικών έργων εκ μέρους του Προέδρου της Δημοκρατίας με την ελπίδα ότι θα δοθεί ευκαιρία να γίνουν κάποιες δεύτερες σκέψεις για να μειωθεί το εύρος των ασύμβατων αναπτύξεων προς τον σκοπό μείωσης των καταστροφικών επεμβάσεων στο Περιβάλλον του Ακάμα σημειώνουμε όμως ότι μετά από αυτή την απόφαση και μέχρι και τις 24/11/23 διενεργούνταν ακόμη εργασίες (επισυνάπτονται φωτογραφίες).

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Ακάμας  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση