ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Συνέδριο CIIM και Οικονομολόγων Καθηγητών

«Είμαστε, τελικά, οικονομικά αναλφάβητοι; Ο ρόλος της εκπαίδευσης»

Δελτίο Τύπου

Μια από τις ψευδαισθήσεις που είχαμε σαν κοινωνία και πολιτεία ήταν ότι ήμασταν οικονομικά εγγράμματοι και λίγο - πολύ, ξέραμε πώς να διαχειριστούμε τα οικονομικά μας: πόσα ξοδεύαμε, πόσα και πού να επενδύαμε, πόσα και για ποιο σκοπό δανειζόμασταν. Νομίζαμε πως ξέραμε να υπολογίζουμε τα κόστη, τα οφέλη και τα ρίσκα των επιλογών μας. Όπως, όμως, απεκάλυψε η κρίση,  υπερκαταναλώναμε, υπερδανειζόμασταν, και επενδύαμε σε αξιόγραφα και μετοχές χωρίς να συνειδητοποιούμε τα ρίσκα. Έτσι πέσαμε θύματα των επιτηδείων και των κερδοσκόπων.  Θα πρέπει οπωσδήποτε να αυξήσουμε τον οικονομικό  αλφαβητισμό μας στη μετά τη κρίση εποχή για να μην επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος.

Ο Σύνδεσμος Οικονομολόγων Καθηγητών Κύπρου (ΟΕΛΜΕΚ-ΣΟ.ΚΑ.Κ)  και το Cyprus International Institute of Management (C.I.I.M) συνδιοργανώνουν εκπαιδευτικό συνέδριο με θέμα «Ο Οικονομικός  Αλφαβητισμός της Κυπριακής Κοινωνίας στη μετά την Κρίση Εποχή, και ο Ρόλος της Εκπαίδευσης» το Σάββατο 5 Μαρτίου 2016 από τις 9πμ έως και τη 1μμ,  στις εγκαταστάσεις του C.I.I.M. στη Λευκωσία (δίπλα από το ΚΕΜΑ, Αγλαντζιά). Το Συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού Δρ Κώστα Καδή. Μέγας Χορηγός είναι η Deloitte. Το Συνέδριο είναι ανοικτό στο κοινό.

Κύριοι ομιλητές στο Συνέδριο θα είναι ο Δρ. Θεόδωρος Παναγιώτου, Διευθυντής του C.I.I.M και Μέλος του Συμβουλίου Εθνικής Οικονομίας, ο  Δρ. Μάριος Μαυρίδης Βουλευτής και Οικονομολόγος, ο Δρ. Μάριος Κληρίδης, τέως Γενικός Διευθυντής της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και Μέλος του Συμβουλίου Εθνικής Οικονομίας και ο Μιχάλης Πανταζής , Διευθυντής Διαχείρισης Ρευστών Διαθεσίμων & Ανταποκριτών Τραπεζών στην Τράπεζα USB.

Ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι η ικανότητα του πολίτη να αναγνωρίζει τα οικονομικά προβλήματα και τις αλλαγές  των οικονομικών συνθηκών, να υπολογίζει το κόστος και όφελος των εναλλακτικών επιλογών  και να λαμβάνει αποφάσεις  με πλήρη επίγνωση του ρίσκου και των συνεπειών τους.

Ο «οικονομικός αναλφαβητισμός» περιγράφει την περιορισμένη ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν σωστές αποφάσεις που αφορούν στην προσωπική οικονομική τους διαχείριση και γενικότερα στη διαχείριση του νοικοκυριού τους. «Όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να αντιληφθούν κρίσιμα οικονομικά ζητήματα και να πάρουν σοβαρές αποφάσεις για τη ζωή τους σε τομείς όπως η στέγαση, η εκπαίδευση και ο προσωπικός τους προϋπολογισμός, αποκλείονται από το ίδιο το οικονομικό σύστημα στο οποίο ζουν».  Σ’ αυτό το πόρισμα  κατέληξε Παγκόσμια Έρευνα Οικονομικής Παιδείας που πραγματοποίησε το 2014 η Υπηρεσία Αξιολόγησης της Standard & Poors με πάνω από 150.000 ενήλικες σε 148 χώρες. Σύμφωνα με την έρευνα, δύο στους τρεις ενήλικες παγκοσμίως, είναι οικονομικά αναλφάβητοι.

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια πολύς κόσμος έχει οδηγηθεί σε κακές εκτιμήσεις και κάκιστες επιλογές λόγω οικονομικού αναλφαβητισμού. Δηλαδή για τα λέμε απλά τα πράγματα: οι περισσότεροι άνθρωποι είναι οικονομικά αγράμματοι. Δεν ξέρουν να «διαβάζουν» ή καλύτερα να αξιολογούν απλά οικονομικά μεγέθη. Στο τέλος οι περισσότεροι κάνουν οικονομικές επιλογές γιατί έτσι έκανε ο γείτονας, ο φίλος  ή ο ξάδελφος  χωρίς να έχουν οι ίδιοι μελετήσει κάποια πράγματα και φυσικά χωρίς να ρωτήσουν έναν οικονομικό σύμβουλο.

H διδασκαλία των οικονομικών σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές στα σχολεία, αρχίζοντας από το Δημοτικό ή τουλάχιστον από το Γυμνάσιο, θα δημιουργούσε πιο ώριμους πολίτες, ενώ θα τους προσέφερε «μια ασπίδα προστασίας απέναντι στην εκμετάλλευση από κερδοσκόπους και απέναντι σε μια παγκόσμια οικονομία κι ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα που γίνονται όλο και πιο περίπλοκα». Ο στόχος του οικονομικού αλφαβητισμού είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και το ομαδικό πνεύμα, προκειμένου να γίνουν οι μαθητές στην ενήλικη ζωή τους «παραγωγικά μέλη της κοινωνίας». Μια ανάλογη δουλειά επιχειρεί ο ιστότοπος «Money As You Grow» που χρηματοδοτήθηκε από τον Λευκό Οίκο και προσφέρει στους επισκέπτες του «τα 20 πράγματα που πρέπει να ξέρουν τα παιδιά για να ζήσουν μια οικονομικά έξυπνη ζωή».

Οι οικονομολόγοι καθηγητές  και ο Σύνδεσμος τους  παίζουν σημαντικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση της πολιτείας και της κοινωνίας  για τη μεγάλη σημασία που έχει ο οικονομικός αλφαβητισμός για την ευημερία του πολίτη  και της οικονομίας.  Θα μπορούσαν να παίξουν ακόμα πιο σημαντικό ρόλο  αν έπειθαν την πολιτεία για την ανάγκη εισαγωγής της οικονομικής παιδείας όσον το δυνατό πιο νωρίς στην εκπαίδευση για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά. Επίσης, οι οικονομολόγοι καθηγητές  σε συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα, όπως το CIIM,  θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη δημιουργία απλουστευμένου και ενδιαφέροντος εκπαιδευτικού  υλικού για καθηγητές και μαθητές  που θα μετατρέψει τη δυσνόητη επιστήμη των οικονομικών σε ένα απλό και διασκεδαστικό μάθημα, ώστε να σταματήσουμε να είμαστε οικονομικά αγράμματοι και έρμαια των κερδοσκόπων.  

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Δελτίο Τύπου

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση