ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Αλληλένδετα οι αερομεταφορές και τουρισμός

Η Κυβέρνηση στηρίζει τον τομέα των αερομεταφορών και συμμετέχει σε όλα τα ευρωπαϊκά και περιφερειακά προγράμματα

ΚΥΠΕ

Στην αλληλένδετη σχέση των τομέων των αερομεταφορών και του τουρισμού εστίασαν οι συμμετέχοντες στην ημερίδα που διοργάνωσαν το Μεσογειακό Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων FSF-MED, η HERMES Airports και ο Σύνδεσμος Ταξιδιωτικών Πρακτόρων ACTA με θέμα «Αερομεταφορές στην Κύπρο: Προκλήσεις και Ευκαιρίες/Σημασία για τον Τουρισμό».

Σε χαιρετισμό του που διάβασε ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου Θεοδόσης Τσιόλας ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης σημείωσε ότι ο τομέας των αερομεταφορών είναι σημαντικός στην προσπάθεια για επίτευξη ανάπτυξης και προόδου. «Οι αερομεταφορές διευκολύνουν την ολοκλήρωση με την παγκόσμια οικονομία και προσφέρουν ζωτικής σημασίας συνδεσιμότητα σε εθνική, περιφερειακή και διεθνή κλίμακα» είπε, προσθέτοντας ότι ο τομέας συμβάλλει στην ανάπτυξη του εμπορίου, προωθεί τον τουρισμό, δημιουργεί ευκαιρίες απασχόλησης.

Τόνισε ότι η Κυβέρνηση στηρίζει τον τομέα των αερομεταφορών και συμμετέχει σε όλα τα ευρωπαϊκά και περιφερειακά προγράμματα που σχετίζονται με την πολιτική στις αερομεταφορές, τη ρύθμιση, την ασφάλεια, αποκατάσταση των υποδομών, θεσμική ενίσχυση και ανάπτυξη ικανοτήτων.

«Οι αερομεταφορές τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο αποτελεί ένα σημαντικό αλλά και ζωτικό τομέα σε ό,τι αφορά την οικονομική και πολιτική ανάπτυξη της χώρας» είπε.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση ότι η Κύπρος, ως η μοναδική χώρα της περιοχής που είναι μέλος της ΕΕ και του Eurocontrol μπορεί να παίξει ένα ηγετικό ρόλο προς την ενίσχυση της συνεργασίας και τη διευκόλυνση της υιοθέτησης κοινών προδιαγραφών.

Υπογράμμισε ακολούθως πως παρά το ότι η συνδεσιμότητα της Κύπρου είναι σε γενικές γραμμές επαρκής, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, όχι μόνο σε σχέση με τις υφιστάμενες αγορές αλλά και με εντελώς νέες αγορές, υποδεικνύοντας ότι στο πλαίσιο αυτό η Κυβέρνηση θα συνεχίσει και εντός του 2017 τις προσπάθειες για συνομολόγηση ή αναθεώρηση διμερών αεροπορικών συμφωνιών, στοχεύοντας στην πλήρη φιλελευθεροποίηση του τομέα των αερομεταφορών με απώτερο στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας της Κύπρου.

Τόνισε δε ότι στο πλαίσιο ακριβώς αυτού του στόχου θα πρέπει να δοθούν κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρίες, κίνητρα που έχουν να κάνουν με ένα ευέλικτο νομικό πλαίσιο που θα έχει τη μορφή φιλελευθεροποιημένων διμερών συμφωνιών που θα επιτρέπουν σε κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία να πετά σε όλες τις αγορές, τη χορήγηση του δικαιώματος της πέμπτης ελευθερίας στις ενδιαφερόμενες αεροπορικές εταιρείες για κάθε ζητούμενο δρομολόγιο στη βάση της αμοιβαιότητας, την προώθηση ευέλικτων και ελκυστικών χρεώσεων αεροδρομίων, την ανάπτυξη ενός συστήματος κινήτρων για αερογραμμές και τουριστικούς πράκτορες και την εφαρμογή του στρατηγικού σχεδιασμού του ΚΟΤ σε ό,τι αφορά την προώθηση του τουριστικού προϊόντος.

Ο Πρόεδρος του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων FSF-MED Ιάκωβος Παπαδόπουλος τόνισε ότι οι αερομεταφορές και ο τουρισμός είναι τομείς αλληλένδετοι και αλληλοεξαρτώμενοι «Ειδικά στην περίπτωση της Κύπρου, ένα μικρό νησιωτικό κράτος σχετικά απομονωμένο χωρίς ουσιαστικές εναλλακτικές επιλογές για τη διασύνδεση του με άλλες χώρες και με μικρή εγχώρια ζήτηση, μπορεί να λεχθεί ότι δεν μπορεί να υπάρξει τουρισμός χωρίς αερομεταφορές αλλά ούτε και αερομεταφορές χωρίς τουρισμό» ανέφερε.

Συνέχισε λέγοντας πως οι θετικές εξελίξεις και ανακοινώσεις τον τελευταίο χρόνο τόσο για τον τομέα των αερομεταφορών όσο και για τον τομέα του τουρισμού δεν προσφέρονται για εφησυχασμό αλλά «συνυπάρχουν μαζί με ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη αλλά και προκλήσεις που διαφαίνονται στον ορίζοντα».

Εξήγησε ακολούθως πως μια από αυτές τις προκλήσεις αφορά την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ. «Το Brexit θα έχει αντίκτυπο στις δραστηριότητες βρετανικών και κυπριακών αερομεταφορέων που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Κύπρου και ΗΒ, τις δραστηριότητες βρετανικών εταιρειών που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Κύπρου και ευρωπαϊκών προορισμών και στις δραστηριότητες ευρωπαϊκών εταιρειών που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Κύπρου και ΗΒ» εξήγησε, υποδεικνύοντας πως αν και το τοπίο είναι ακόμη πολύ θολό αφού ακόμα δεν έχουν αρχίσει οι σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΕ και ΗΒ, αυτό δεν θα πρέπει να αποτελέσει ένα θέμα το οποίο να αφεθεί στην τύχη του αλλά αντίθετα η Κύπρος να επιδιώξει ενεργό εμπλοκή έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η τελική έκβαση δεν θα είναι αρνητική για την Κύπρο.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων FSF-MED Χρίστος Πέτρου είπε ότι 43 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή και τις ολέθριες συνέπειες που αυτή είχε στους τομείς των αερομεταφορών και του τουρισμού η Κύπρος διαθέτει σήμερα δύο σύγχρονα αεροδρόμια τα οποία χρησιμοποιούν πέραν των 80 αεροπορικών εταιρειών και μέσω των οποίων διακινούνται πέραν των 10 εκατομμυρίων επιβατών, όπως επίσης διαθέτει κέντρα ελέγχου και ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας, 4 αεροπορικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο, από τα καλύτερα ξενοδοχεία στην Ευρώπη, μαρίνες, γήπεδα γκολφ και πάνω από 3,5 εκατομμύρια τουρίστες να την επισκέπτονται κάθε χρόνο.

Επεσήμανε παράλληλα πως σε διπλωματικό επίπεδο, η Κύπρος κατάφερε να αποτρέψει τη νομιμοποίηση του παράνομου αεροδρομίου και κέντρου ελέγχου στα κατεχόμενα παρά τις έντονες και συνεχείς προσπάθειες της Τουρκίας. «Καμία αεροπορική εταιρεία πλην των τουρκικών δεν χρησιμοποιεί το παράνομο αεροδρόμιο, κανένας πιλότος που χρησιμοποιεί το FIR Λευκωσίας δεν μιλά με το παράνομο κέντρο ελέγχου και κανένα σχέδιο πτήσης από Τουρκία προς τα κατεχόμενα δεν γίνεται αποδεκτό από τους διεθνείς οργανισμούς» τόνισε.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της HERMES Airports, εταιρείας που διαχειρίζεται τα δύο κυπριακά αεροδρόμια, Παναγιώτης Χατζηπαντελή είπε ότι για την Κύπρο οι αερομεταφορές ήταν και παραμένουν ο κατεξοχήν τρόπος επικοινωνίας με το εξωτερικό. «Τα δύο διεθνή αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου αποτελούν τις κύριες πύλες εισόδου και εξόδου εκατομμυρίων επιβατών ετησίως συμβάλλοντας έτσι με ουσιαστικό τρόπο στην εξέλιξη της οικονομίας» σημείωσε, επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με έρευνα της PWC για λογαριασμό της HERMES, πέραν των 12.700 θέσεων εργασίας υφίστανται αλλά και ενισχύονται λόγω της λειτουργίας των δύο αεροδρομίων, η συνεισφορά των δύο αεροδρομίων στην κυπριακή οικονομία ξεπερνά τα €500 εκατομμύρια ετησίως ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 3% του ΑΕΠ ενώ εκτιμάται και πως για κάθε επιπρόσθετη πτήση που αφικνείται στα αεροδρόμια της Κύπρου δημιουργούνται 100 περίπου πρόσθετες θέσεις εργασίας.

Εξήγησε πως ως εκ τούτου δικαιολογημένα τα δύο αεροδρόμια θεωρούνται πλέον ως μια από τις σημαντικότερες κινητήριες δυνάμεις που συμβάλλουν καταλυτικά στην ανάπτυξη της χώρας και στη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Ο κ. Χατζηπαντελή ανέφερε ακολούθως ότι η προηγούμενη χρονιά αποτέλεσε χρονιά ορόσημο για τα κυπριακά αεροδρόμια καθώς το 2016 διακινήθηκαν συνολικά 9 εκατομμύρια περίπου επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 18% σε σύγκριση με το 2015 ενώ την ίδια στιγμή το δίκτυο των κυπριακών αεροδρομίων εμπλουτίστηκε ακόμη περισσότερο με τη δραστηριοποίηση 11 νέων αεροπορικών εταιρειών και την εισαγωγή 21 νέων δρομολογίων που ενισχύουν τη συνδεσιμότητα της Κύπρου.

«Η επιτυχία αυτή επέφερε σημαντικά οφέλη για τον τουρισμό αλλά και την οικονομία του τόπου γενικότερα» σημείωσε.

Αναφέρθηκε επίσης στην ασφάλεια των πτήσεων τομέα που, όπως εξήγησε, αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική παράμετρο στον τομέα των αερομεταφορών. «Είναι γι΄ αυτό που η HERMES στηρίζει τις προσπάθειες του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων οι οποίες στοχεύουν ακριβώς στην προώθηση και βελτίωση των διεργασιών ασφάλειας των πτήσεων και στην εφαρμογή προγραμμάτων που συμβάλλουν στην επέκταση και τον εμπλουτισμό τόσο των γνώσεων όσο και των εμπειριών μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων» σημείωσε.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων ACTA Ντίνος Κάκκουρας σημείωσε ότι ο τομέας των αερομεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις χώρες αφού συμβάλλει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική εξέλιξη τους.

Ειδικά για την Κύπρο ο τομέας αυτός είναι πολύ σημαντικός καθώς η Κύπρος ως νησί αποτελεί τουριστικό προορισμό και η μετακίνηση των τουριστών γίνεται σχεδόν αποκλειστικά αεροπορικώς.

Ο ACTA προσδίδει τεράστια σημασία σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες πραγματοποιούν, προγραμματισμένες, ναυλωμένες και χαμηλού κόστους πτήσεις. «Η κάθε μια από αυτές είναι σημαντική για την Κύπρο διότι εξυπηρετεί συγκεκριμένη αγορά και σκοπό τόσο για τον εισερχόμενο όσο και για τον εξερχόμενο τουρισμό» είπε.

Ο Πρόεδρος του ACTA σημείωσε επίσης πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στον τομέα της συνδεσιμότητας λέγοντας ότι «από τη μια υπάρχουν οι εταιρείες που πετούν στην Κύπρο και θέλουμε να έχουν ψηλά ποσοστά πληρότητας για να συνεχίσουν με φτηνά δρομολόγια, από την άλλη όμως θέλουμε και νέες εταιρείες και νέα δρομολόγια σε χώρες που αυτή τη δεδομένη στιγμή δεν περιλαμβάνονται στα προγράμματα πτήσεων των εταιρειών».

«Όπως όλοι γνωρίζουμε υπάρχει ενδιαφέρον για νέα δρομολόγια, ακόμη και για μακρινά και πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να προσεγγίσουμε αυτές τις αγορές»« είπε, εξηγώντας πως κάτι τέτοιο θα βοηθούσε και στην άμβλυνση του προβλήματος της εποχικότητας καθώς τα νέα δρομολόγια θα ενισχύσουν την εισροή τουριστών.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της ημερίδας απονεμήθηκε το Ετήσιο Βραβείο του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων FSF-MED στην εταιρεία PPT Aviation Services LTD, θυγατρική της Petrolina. Το βραβείο παρέλαβε εκ μέρους της εταιρείας ο Ντίνος Λευκαρίτης.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας οι συμμετέχοντες εστίασαν μεταξύ άλλων σε θέματα όπως η παγκόσμια κατάσταση στον τομέα των αερομεταφορών, η σημασία των αερομεταφορών για τον κυπριακό τουρισμό, οι προκλήσεις και προοπτικές των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, οι προοπτικές αεροπορικής επιμόρφωσης και εκπαίδευσης στην Κύπρο.

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με συζήτηση την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος Σωτήρης Παπαδοπουλος.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση