ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει αλλαγή κουλτούρας

Ενσωμάτωση καινοτόμων λύσεων, μέσω βέλτιστων πρακτικών στις περιοχές επιχειρηματικής δραστηριότητας της HELLENiQ ENERGY

Προωθητική Ενέργεια

Λεωνίδας Κωβαίος
Γενικός Διευθυντής Πληροφορικής και Ψηφιακού Μετασχηματισμού
HELLENiQ ENERGY

Ένα φιλόδοξο σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού, με κόστος που υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ξεκίνησε πριν από περίπου τρία χρόνια η HELLENiQ ENERGY, μητρική εταιρία της ΕΚΟ Κύπρου, στο πλαίσιο του στρατηγικού της πλάνου VISION 2025.

Την ευθύνη για την υλοποίησή του έχει αναλάβει μια ισχυρή ομάδα με επικεφαλής τον κ. Λεωνίδα Κωβαίο, Γενικό Διευθυντή Πληροφορικής και Ψηφιακού Μετασχηματισμού του Ομίλου.

«Το πρόγραμμα του ψηφιακού μετασχηματισμού μας μέχρι στιγμής έχει δημιουργήσει οικονομικό όφελος περίπου 60 εκατ. ευρώ σε επίπεδο Ομίλου και εκτιμάται ότι τα επόμενα δυο χρόνια θα συνεισφέρει τουλάχιστον άλλα 100 εκατ. ευρώ. Συνεπώς πετύχαμε τον στόχο μας και συνεχίζουμε δυναμικά», αναφέρει ο κ. Κωβαίος.

«Tο πρόγραμμα στοχεύει στην ενσωμάτωση καινοτόμων λύσεων, αξιοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες και εισάγοντας βέλτιστες πρακτικές στις περισσότερες περιοχές επιχειρηματικής δραστηριότητας της HELLENiQ ENERGY. Ταυτόχρονα δεν είναι μόνο το οικονομικό όφελος που μας ενδιαφέρει, αλλά και η συνεισφορά του προγράμματος στην ασφάλεια των εργαζομένων, στη διαχείριση κινδύνων, την βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος αλλά και τη δημιουργία ψηφιακής κουλτούρας και καινοτομίας συνολικά στον Όμιλο».

Παράλληλα, αναλύει την καταλυτική σημασία της Τεχνητής  Νοημοσύνης (ΑΙ) αλλά και τις «επενδύσεις» του ομίλου στο ανθρώπινο δυναμικό με συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση.

Πριν από τρία χρόνια η HELLENiQ ENERGY, πρωτοπόρος στις νέες τεχνολογίες, ανακοίνωσε το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού της. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες αυτού του σχεδίου;
Πράγματι, πριν από τρία χρόνια ξεκινήσαμε το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού, το οποίο κινείται πάνω σε τρεις βασικούς άξονες: (α) Το Ψηφιακό Διυλιστήριο (β) τις Ψηφιακές Λειτουργίες σε επίπεδο Ομίλου και την (γ) ψηφιοποίηση στη λιανική εμπορία και το δίκτυο των πρατηρίων όλων των χωρών που δραστηριοποιούμαστε μεταξύ των οποίων και η Κύπρος. Οι προσπάθειές μας όμως δεν σταματούν εκεί. Αξιοποιούμε τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών τεχνολογιών σε όλες τις δραστηριότητές μας. Τέλος ένας σημαντικός παράγοντας σε ένα τέτοιο σχέδιο είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης για όλους τους εργαζομένους, αφού o ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά την αλλαγή κουλτούρας και όχι απλά τη χρήση νέας τεχνολογίας.

Τι ακριβώς σημαίνει ο όρος «Ψηφιακό Διυλιστήριο»;
Πρόκειται επί της ουσίας για τη μετεξέλιξη του διυλιστηρίου σε ένα συνεργατικό, συνδεδεμένο και ψηφιακό διυλιστήριο, με έργα που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και μας επιτρέπουν τον καλύτερο προγραμματισμό της παραγωγής, την βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, την αποτελεσματική διαχείριση του εξοπλισμού, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας και την ασφάλεια των εργαζομένων που είναι εξίσου σημαντικά.

Δυο ενδεικτικά παραδείγματα, είναι η ψηφιοποίηση της διαχείρισης ασφάλειας των εργασιών στις βιομηχανικές μας εγκαταστάσεις με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των εργαζομένων, αλλά και η χρήση προηγμένων  τεχνολογιών Data Analytics και Machine Learning για την βελτιστοποίηση χρήσης ενέργειας για τη λειτουργία των Διυλιστηρίων, που επιτυγχάνει και μείωση εκπομπών CO2.

Οι άλλοι δύο πυλώνες τι αφορούν;
Πολύ σημαντικοί πυλώνες του πλάνου μας είναι η αυτοματοποίηση και αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων για παράδειγμα με την ψηφιοποίηση των προμηθειών του Ομίλου και η καλύτερη εξυπηρέτηση συνεργατών και πελατών μας, προσφέροντας επιπλέον δυνατότητες όπως ανέπαφες πληρωμές στα πρατήριά μας και προγράμματα loyalty.

Εδώ αξίζει να κάνουμε ειδική αναφορά στην ΕΚΟ Κύπρου η οποία μέσα στην πανδημία ανέπτυξε την έξυπνη και καινοτόμα εφαρμογή «ΕΚΟ Smile» για κινητά τηλέφωνα. Μέσω της εφαρμογής αυτής, έδωσε μεταξύ άλλων στους πελάτες της τη δυνατότητα ανέπαφης ενεργοποίηση αντλίας και πληρωμής καυσίμων, μια πολύ σημαντική λύση που είναι διαθέσιμη μόνο σε 10 χώρες, παγκοσμίως. Η υπηρεσία ανέπαφης ενεργοποίησης της αντλίας μέσω της εφαρμογής EKO Smile άλλαξε ριζικά τον παραδοσιακό τρόπο ανεφοδιασμού στα πρατήρια ΕΚΟ, διευκολύνοντας τις καθημερινές συναλλαγές του καταναλωτή, προσφέροντας ακόμη περισσότερη ασφάλεια και άνεση στην εξυπηρέτηση.

Η εφαρμογή έχει αποσπάσει πληθώρα βραβείων σε διάφορες κατηγορίες μεταξύ αυτών και το βραβείο καινοτομίας της «ΟΕΒ» (Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων Κύπρου) που αποτελεί την ανώτατη διάκριση στη Κύπρο για τις πιο επιτυχημένες καινοτομίες.

Πώς εξελίσσεται μέχρι στιγμής η υλοποίηση του προγράμματος και ποια είναι τα οφέλη του;
Το πρόγραμμα εξελίσσεται κατά κύματα, τα αποτελέσματα από το πρώτο κύμα είναι εντυπωσιακά και δεν αναφέρομαι μόνο στα οικονομικά οφέλη, που ήδη ξεπερνούν τα 60 εκ.ευρώ αθροιστικά, αλλά και στο ότι έχει ήδη δημιουργήσει τη βάση για μεγαλύτερα οφέλη στο άμεσο μέλλον.

Το δεύτερο κύμα του προγράμματος (2024-2025), περιλαμβάνει 70 ψηφιακές πρωτοβουλίες, με οφέλη που υπολογίζουμε ότι θα προσεγγίσουν τα 100 εκατ. ευρώ συνολικά.

Κύριε Κωβαίο, αναφερθήκατε στις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης. Υπάρχει μεγάλη συζήτηση τελευταία. Πόσο βοηθά το ΑΙ στον ψηφιακό μετασχηματισμό;
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης έχει πολύ μεγάλη σημασία αφού δημιουργεί νέα δυναμική. Η δημιουργία επιτυχημένων πρωτοβουλιών με χρήση AI έχει να κάνει με τα δεδομένα. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων στον Όμιλό μας, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει πληθώρα δεδομένων προς εκμετάλλευση.

Στο μέτωπο της τεχνολογίας, παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης στο ταξίδι ωρίμανσης, από προηγμένα συστήματα Data Analytics και Machine Learning έως και πρόσφατα το GenerativeAI. Σήμερα, κάνουμε μικρά αλλά σταθερά βήματα και στο GenAI, με στρατηγική που αναπτύσσεται στη βάση τριών πυλώνων:

  1. Ως εργαλείο ενίσχυσης της παραγωγικότητας για τους ανθρώπους μας
  2. Αξιοποιώντας AI λειτουργικότητα σε έτοιμες λύσεις (όπως για παράδειγμα η SAP)
  3. Αναπτύσσοντας εξειδικευμένες επιχειρηματικές λύσεις

Στοχεύουμε μάλιστα να αναπτύξουμε στο άμεσο μέλλον τη χρήση GenAI, ώστε να δημιουργήσουμε «έξυπνους βοηθούς» για τους εργαζόμενους, για εύκολη και άμεση πρόσβαση στην πληροφορία, όταν βρίσκονται στις βιομηχανικές μας εγκαταστάσεις, στα πρατήριά μας, κλπ.

Στο επίκεντρο της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης, ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει κυρίαρχο ζήτημα. Πώς η HELLENiQ ENERGY αξιοποιεί στρατηγικά τον ανθρώπινο παράγοντα ώστε να εξασφαλιστεί η μέγιστη συνέργεια ανθρώπου-ΑΙ;
Στο κέντρο όλου του προγράμματος βρίσκεται ο εργαζόμενος της HELLENiQ ENERGY. Εκπαιδεύουμε πολλούς συναδέλφους σε θέματα χρήσης της τεχνολογίας. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε και η Digital Academy, ένα κέντρο εκπαίδευσης με έμφαση το reskilling και το upskilling.

Πιο συγκεκριμένα και σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι συνάδελφοι κατανοούν και χρησιμοποιούν τις λύσεις ΑΙ, δημιουργούμε ένα νέο «μοντέλο συνεργασίας ανθρώπου-τεχνητής νοημοσύνης» δίνοντας έμφαση στη συμπληρωματικότητα.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι επενδύουμε συνεχώς στην ανάπτυξη στελεχιακού δυναμικού με ψηφιακές δεξιότητες. Αυτό επιτυγχάνεται, αφενός εκπαιδεύοντας τα στελέχη μας, αφετέρου προσελκύοντας εξειδικευμένα στελέχη από την αγορά, δίνοντας ταυτόχρονα έμφαση και στον επαναπατρισμό τους από το εξωτερικό αλλά και την αξιοποίηση στελεχών από όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος και βέβαια και από την Κύπρο η οποία διαθέτει καλό και εξειδικευμένο δυναμικό στον τομέα αυτό.

Με λίγα λόγια προωθούμε νέες εργασιακές πρακτικές με επίκεντρο τον εργαζόμενο, ενδυναμώνοντας το υπάρχον ανθρώπινο κεφάλαιο με νέες γνώσεις, δεξιότητες και σύγχρονες πρακτικές λειτουργίας.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Προωθητική Ενέργεια

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση