ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Τετράτροχες με περιορισμούς στον Ακάμα

Σε ποια σημεία θα απαγορευτούν και ποιες οι αλλαγές που προτείνονται στο οδικό δίκτυο της περιοχής

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Το πρόσφατο περιστατικό με το ατύχημα στον Ακάμα, με τετράτροχη μοτοσικλέτα και τον τραυματισμό του οδηγού της ο οποίος έπεσε σε γκρεμό βάθους 40 μέτρων στην περιοχή Κακοσκαλί, φέρνει ξανά στην επιφάνεια το κατά πόσο θα πρέπει να επιτρέπεται η χρήση του πάρκου, ή του οδικού δικτύου πέριξ αυτού από τετράτροχες μοτοσικλέτες, τις γνωστές «γουρούνες». Πέραν του συγκεκριμένου περιστατικού, δεν είναι λίγες οι φορές που έχει σημειωθεί από φορείς ότι οι τετράτροχες μοτοσικλέτες πέραν της επικινδυνότητας για τους επιβαίνοντες, μπορούν να καταστούν ζημιογόνες για το περιβάλλον, ειδικότερα δε στην περίπτωση μιας τέτοιας ευαίσθητης περιοχής όπως είναι ο Ακάμας. Στο υπό διαβούλευση σχέδιο για την διαχείριση του εθνικού πάρκου αναφέρεται συγκεκριμένα ότι οι επισκέπτες με τετράτροχες (90 χιλιάδες επισκέπτες την ημέρα σε περιόδους αιχμής) «είναι ομάδα επισκεπτών η συμπεριφορά της οποίας δημιουργεί μεγάλες προκλήσεις για την υποδομή, την περιβαλλοντική διαχείριση και τα μέτρα προστασίας».

Σε αρκετές περιπτώσεις διοργανώνουν εκδρομές σαφάρι, ενώ διακινούνται στις παραλίες, στους χώρους γύρω από το πάρκο και τις παρακείμενες κοινότητες θεωρώντας το ένα είδος αθλητικής δραστηριότητας και αναψυχής, ενώ κατά τις διαδρομές τους συχνά οδηγούν κατά τρόπο που προκαλούν περιβαλλοντικές επιπτώσεις και με κίνδυνο να συγκρουστούν με περιπατητές, ποδηλάτες και άλλες ομάδες επισκεπτών της περιοχής. Την ίδια ώρα η συμβολή τους στην τοπική οικονομία είναι σχεδόν μηδενική. Αυτά είναι στοιχεία τα οποία περιλαμβάνονται στο Σχέδιο, ωστόσο, πρόνοιες για απαγόρευση της διακίνησής τους εντός του Ακάμα μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν.

Τέλος εισόδου 10 ευρώ

Το αν θα επιτρέπονται ή όχι οι τετράτροχες μοτοσικλέτες στον Ακάμα είναι κάτι το οποίο ακόμα συζητείται ανέφερε ο Τάκης Τσιντίδης, συνεργάτης του υπουργού Γεωργίας Κώστα Καδή για θέματα Ακάμα. Ήδη, όπως έχει αναφέρει σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η «Κ», αναμένεται ότι θα επιβληθεί ένα τέλος εισόδου σε όλα τα οχήματα, μεταξύ αυτών και στις τετράτροχες, στην περίπτωση των οποίων αυτό ανέρχεται στα 10 ευρώ. Ωστόσο, δοθέντος ότι το σχέδιο είναι ακόμη υπό διαβούλευση, είναι σαφές ότι επιδέχεται ακόμη αλλαγών, μέχρι και την κατάθεση του στο Υπουργικό Συμβούλιο που υπολογίζεται τον Σεπτέμβριο. Το ύψος του τέλους θα συζητηθεί και με οικονομικούς φορείς αλλά και με το Υπουργείο Οικονομικών και πρόκειται περισσότερο για πολιτική απόφαση, σημειώνει στην «Κ» ο κ. Τσιντίδης.

Θα κλείσουν δρόμους

Πέραν της επιβολής τέλους, επιχειρείται ένας περιορισμός της διακίνησης των τετράτροχων μοτοσικλετών σε ιδιαίτερα ευαίσθητες περιοχές όπως είναι η παραλία της Λάρας. Δρόμοι υφιστάμενοι οι οποίοι έγιναν αυθαίρετα προκειμένου να δημιουργηθούν προσβάσεις προς την παραλία, καταστρέφοντας έτσι την βλάστηση, θα κλείσουν, όπως επισημαίνεται.

Πέραν της Λάρας, οι τετράτροχες μοτοσικλέτες δεν θα έχουν πρόσβαση ούτε στα Λουτρά της Αφροδίτης και στην περιοχή μέχρι την Φοντάνα Αμορόσα. Επίσης δεν θα έχουν πρόσβαση από την Φοντάνα Αμορόζα μέχρι τις Σμιγιές. Θα τους απαγορευτεί επίσης η διέλευση στην Τοξεύτρα εκεί όπου η διακίνηση των τετράτροχων καταστρέφει την σπάνια βλάστηση της περιοχής. Αυτό που προβληματίζει τους αρμοδίους είναι το αν θα πρέπει τελικά να επιτρέπεται στους υπόλοιπους δρόμους με ένα τέλος 5-10 ευρώ ή αν θα επιτρέπεται μόνο σε ένα μέρος της περιοχής. Μέχρι αυτό να αποσαφηνιστεί, προνοείται η επιβολή ορίων ταχύτητας, ώστε να περιοριστεί η ταχύτητα με την οποία διακινούνται, ενώ το κατά πόσο θα τηρούνται οι περιορισμοί θα ελέγχεται από παρκοφύλακες οι οποίοι θα επιτηρούν την περιοχή.

Απαγόρευση στο μέλλον

Απομακρυσμένο θεωρείται πάντως το σενάριο να απαγορευτούν εντελώς οι τετράτροχες μοτοσικλέτες και αυτό για δύο λόγους. Κατ΄αρχήν πρόκειται για μια δραστηριότητα αναψυχής η οποία προσελκύει στην περιοχή μεγάλο αριθμό νεαρών ηλικιών και τουριστών. Ως εκ τούτου προκύπτει και το δεύτερο επιχείρημα, ότι δηλαδή αρκετές επιχειρήσεις ενοικιάσεως οχημάτων στην Πάφο έχουν βασιστεί σε αυτή την δραστηριότητα. Άρα οικονομικά θα είναι ασύμφορο για τοπικές επιχειρήσεις, οπότε επί του παρόντος θέμα απαγόρευσης τους δεν υφίσταται, καθώς το υπουργείο Γεωργίας έχει ως βασικό γνώμονα του την επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης της τοπικής κοινωνίας, ώστε να μην υπάρξει νέα αναβολή έγκρισης του Σχεδίου.

Την ίδια ώρα πηγές αναφέρουν ότι στην περίπτωση που παρά την επιβολή κανόνων και περιορισμών η χρήση τετράτροχων συνεχίσει να δημιουργεί προβλήματα στην περιοχή, τότε δεν αποκλείεται σε κατοπινό στάδιο να απαγορευτούν. Εκτιμάται ωστόσο ότι με την εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων θα υπάρχει σημαντική βελτίωση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.

Τα προτεινόμενα σημεία διακίνησης

-Στο σχέδιο προτείνεται όπως στην περιοχή της Λάρας θα μπορούν να έχουν πρόσβαση μόνο οχήματα με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, από την νότια πλευρά σε δρόμο έκτασης 2,3 χλμ.

-Στην περιοχή από τα Λουτρά της Αφροδίτης μέχρι την Φοντάνα Αμορόζα, από την βόρεια πλευρά σε δρόμο έκτασης 6,3 χλμ, θα έχουν πρόσβαση οχήματα με κίνηση στους 4 τροχούς, ιδιοκτήτες γης και κάτοικοι της περιοχής. Ιδιωτικά οχήματα θα επιτρέπονται στο οδικό δίκτυο που ενώνει τον Άσπρο Ποταμό με τον Άβακα, τον Κάθηκα και την Ίνια.

-Σε δρόμο 31 χλμ νότια της Λάρας, στην περιοχή Κουδουνάς, τον Άγιο Κόνωνα, τον Πύργο της Ρήγαινας, τις Σμιγιές και στην Δρούσια θα μπορούν να διακινηθούν οχήματα «εκτός δρόμου».

-Οι ποδηλάτες και οι πεζοί θα μπορούν να διακινούνται σε ολόκληρο το καθορισμένο οδικό δίκτυο και μονοπάτια πεζοπορίας.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιντίδη, το εθνικό δασικό πάρκο θα διαθέτει 14 κόμβους, καθένας από τους οποίους θα έχει διαφορετικές υποδομές. Μεγαλύτεροι κόμβοι θα είναι στην Ίνια και στον Άσπρο Ποταμό, σημείο στο οποίο θα υπάρχει κέντρο ενημέρωσης επισκεπτών με ηλεκτρονικά μέσα ενώ θα υπάρχει και αναψυκτήριο. Θα υπάρχουν έξι χώροι στάθμευσης, οι τέσσερις εκ των οποίων θα είναι στα σημεία εισόδου του πάρκου. Πρόσθετοι χώροι στάθμευσης μπορούν να δημιουργηθούν μέσα στις κοινότητες του Δήμου Ακάμας και της Πέγειας και μέσω της χρήσης του περιφερειακού δικτύου λεωφορείων οι επισκέπτες μπορούν να μεταφερθούν στις εισόδους του πάρκου όπου μπορούν να παραλάβουν την υπηρεσία μεταφοράς με λεωφορείο του Πάρκου για να εισέλθουν Εθνικό δασικό πάρκο. Επιπλέον, θα υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης καθ 'οδόν (μέγιστο 5 οχήματα ανά σημείο) σε διάφορες τοποθεσίες ενδιαφέροντος.

Σημειώνεται ότι για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου έχει προηγηθεί διαβούλευση με τα Δημόσια Έργα από τον Ιανουάριο και έχουν συμφωνηθεί βασικές αρχές για την υλοποίηση του καθώς πρόκειται για μεθόδους και τεχνικές που πρώτη φορά θα χρησιμοποιηθούν στην Κύπρο . Αν εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση με τους εμπλεκόμενους φορείς και κοινότητες, το Σχέδιο θα περάσει τον Σεπτέμβριο από το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ αναμένεται να γίνει και παρουσίαση του στην Βουλή, από την οποία ωστόσο δεν απαιτείται έγκριση για την εφαρμογή του.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός θα αρχίσει από τον Οκτώβριο και μέχρι να ετοιμαστούν τα κατασκευαστικά σχέδια, υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν δώδεκα μήνες. Τον Οκτώβριο του 2019 αναμένεται να προχωρήσουν με προσφορές για έναρξη των έργων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση