ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Με άρωμα Τιτανικού ο περιορισμός ευθύνης των πλοιοκτητών για την Βαλτιμόρη

Επικαλέστηκαν σχετική νομοθεσία αποζημιώσεων του 19 ου αιώνα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Σύμφωνα με το Bloomerg οι ιδιοκτήτριες εταιρίες του πλοίου που κατέστρεψε την γέφυρα στην Βαλτιμόρη και έθεσε σε νέες περιπέτειες το διεθνές εμπόριο αλλά κόστισε και την ζωή 6 ανθρώπων προσπαθούν να περιορίσουν το μέγεθος των αποζημιώσεων το οποίο ποσό  ανέρχεται στα 43, 7 εκατ. δολάρια.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα οι Grace Ocean μαζί με την Synergy Marine, κατέθεσαν αίτηση ως οι εταιρίες ιδιοκτησίας και διαχείρισης του φορτηγού πλοίου Dali αξιώνοντας ότι η κατάρρευσή της γέφυρας Francis Scott Key «δεν οφείλεται σε κανένα σφάλμα, αμέλεια ή έλλειψη φροντίδας» των εταιρειών και ότι δεν θα πρέπει να θεωρηθούν υπεύθυνες για οποιαδήποτε απώλεια ή ζημιά από την καταστροφή.

Σε αντίθετη περίπτωση σημειώνουν οι εταιρίες το πρόστιμο δεν θα πρέπει να ξεπερνά την αξία του πλοίου και του φορτίου του η οποία μειώθηκε από 90 εκατ. δολάρια σε 43,670,000 σύμφωνα με την απόφαση του ομοσπονδιακού δικαστηρίου στο Μέριλαντ.

Το εν λόγω αίτημα ανακοινώθηκε μετά την καταστροφικό ατύχημα της 26η Μαρτίου και ουσιαστικά ήταν μία κίνηση που αναμενόταν από τους πλοιοκτήτες. Βάσισαν μάλιστα την αναφορά σε μία νομοθεσία η οποία χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά από τον ιδιοκτήτη του Τιτανικού. Η συγκεκριμένη νομοθεσία προβλέπει την μείωση ευθύνης του πλοιοκτήτη μετά από συντριβή επί της αξίας του πλοίου και του ενδεχόμενου εκκρεμούς φορτίου που κουβαλά.

Όρια και ευθύνες

Οι πλοιοκτήτες περιμένουν ότι  το όριο ευθύνης που επιδιώκουν να είναι «ουσιαστικά μικρότερο από το ποσό που έχει ή θα διεκδικηθεί» σε απώλειες ή ζημιές. Επιπρόσθετα επιθυμούν οποιεσδήποτε αγωγές  υποβλήθηκαν εναντίον τους ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της γέφυρας να εκδικαστούν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Μέριλαντ όπου οι εταιρείες υπέβαλαν την αγωγή τους.

Πάντως όσο αφορά το όριο της ευθύνης και όποιος απαιτήσει οποιεσδήποτε αποζημιώσεις από τους ιδιοκτήτες του Dali, θα πρέπει πρώτα να αποδείξει ότι το πλοίο δεν ήταν αξιόπλοο ή ότι το προσωπικό δεν ήταν τεχνικά επαρκές ή ακόμη να προσδιορίσει για το αν υπήρχαν μηχανικά προβλήματα κατά την ώρα του δυστυχήματος. Σύμφωνα με τον δικηγόρο ειδικό επί τέτοιων θεμάτων  κ. Steven Yerrid μπορεί κάποιος να διεκδικήσει χρήματα από τους πλοιοκτήτες του Dali. Αυτό είναι ένα δικαίωμα που επιτρέπεται αλλά δεν αποτελεί και εγγύηση.  «Ένας πλοιοκτήτης που διαπιστώνεται ότι έχει ένα μη αξιόπλοο σκάφος, χάνει το δικαίωμα να περιορίσει τις αξιώσεις από τραυματίες ή οικείους νεκρών ή άτομα που έχουν το έννομο δικαίωμα να κάνουν μήνυση. Το ταμείο περιορισμού αφορά όσους πλέουν με ικανά ναυτικά πλοία με ικανά πληρώματα. Εάν δεν βρεθεί, δεν έχουν αυτόν τον περιορισμό.» συνέχισε ο Yerrid .

Πρόσφατα τρεις ναυτιλιακοί νομικοί εμπειρογνώμονες ανέφεραν  ότι ο ιδιοκτήτης του πλοίου με σημαία Σιγκαπούρης που ονομάζεται Dali σχεδόν σίγουρα θα επικαλεστεί έναν ομοσπονδιακό νόμο του 19ου αιώνα – που χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία από τον ιδιοκτήτη του Τιτανικού – για να προσπαθήσει να περιορίσει την ευθύνη του σε μια σειρά αγωγών που αναμένεται να προκύψουν.

«Εάν είναι πλήρως επιτυχείς, θα περιοριστεί το ποσό που πρέπει να πληρώσουν ως αποζημίωση», δήλωσε στο BI ο Michael Sturley, ειδικός στο ναυτικό δίκαιο και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στη Νομική Σχολή του Όστιν.

Η Grace Ocean Private Ltd, ιδιοκτήτρια του πλοίου Dali 95.000 τόνων που προοριζόταν για τη Σρι Λάνκα πριν συντριβεί σε έναν από τους πυλώνες στήριξης της γέφυρας, έχει περίπου έξι μήνες για να υποβάλει αίτηση στο ομοσπονδιακό δικαστήριο βάσει του νόμου περί περιορισμού ευθύνης του 1851.

Η υποβολή αίτησης για περιορισμό επιτρέπει σε έναν πλοιοκτήτη να διοχετεύσει οποιαδήποτε διαφορά σε ένα δικαστήριο, το οποίο ο Davies αποκάλεσε «σημαντικό πλεονέκτημα από μόνο του».

Τι έγινε στην περίπτωση του Τιτανικού

Μετά τη βύθιση του φημισμένου υπερωκεάνιου το 1912 που άφησε περισσότερους από 1.500 νεκρούς, η White Star Line προσπάθησε να περιορίσει την ευθύνη της στις αγωγές των Ηνωμένων Πολιτειών στα 92.000 δολάρια, την αξία των σωσίβιων λέμβων που ανακτήθηκαν, σύμφωνα με το Reuters. Η υπόθεση πήγε στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ και το δικαστήριο τελικά τάχθηκε με τη White Star Line. Εκατομμύρια σε νομικές αξιώσεις είχαν κατατεθεί εναντίον της White Star Line, η οποία τελικά διευθέτησε όλες τις υποθέσεις για συνολικά 664.000 δολάρια.

«Ο Τιτανικός ήταν ένα ολοκαίνουργιο πλοίο», δήλωσε ο Ντέιβις. «Η αιτία του ατυχήματος ήταν ένα καθαρό σφάλμα πλεύσης – πηγαίνοντας πολύ γρήγορα σε νερά γεμάτα παγόβουνα. Δεν υπήρχε «σφάλμα εκ μέρους του πλοιοκτήτη εκεί».

Οι προηγούμενες μηνύσεις του Dali

 

Κατά την τελευταία δεκαετία, ο ιδιοκτήτης του Dali και ο φορέας εκμετάλλευσης, Synergy Marine Group, έχουν μηνυθεί αρκετές φορές για τραυματισμούς εργαζομένων στο ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ. Οι περισσότερες υποθέσεις διευθετήθηκαν, ενώ μία απορρίφθηκε.

Όταν κλήθηκε να σχολιάσει, ένας εκπρόσωπος της Synergy Marine Group παρέπεμψε στο τελευταίο δελτίο τύπου της που έλεγε  «Λυπούμαστε βαθύτατα για αυτό το περιστατικό και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει στον λαό της Βαλτιμόρης και στην οικονομία της περιοχής που βασίζεται σε αυτό το ζωτικής σημασίας λιμάνι».

 

Με πηγές από Bloomberg, Reuters, ot.gr

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση