ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ανομοιομορφίες στα δάνεια σε Συμβούλια Αποχετεύσεων

Στην Επιτροπή Ελέγχου συζήτησαν για τα σκαμπανεβάσματα των επιτοκίων

ΚΥΠΕ

Δάνεια με επιτόκιο το οποίο ανέβαινε κατά 0,25% για κάθε υποβάθμιση της κυπριακής οικονομίας, συνήψαν το 2009 τα Συμβούλια Αποχετεύσεως Παραλιμνίου και Αγίας Νάπας, σύμφωνα με όσα δήλωσαν βουλευτές μετά τη συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου. Αντίθετα, όπως αναφέρθηκε, σε περίπτωση αναβάθμισης της κυπριακής οικονομίας δεν υπήρχε πρόνοια για μείωση των επιτοκίων.

Τα δάνεια, τα οποία όπως αναφέρθηκε από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ζαχαρία Κουλία, είχαν συναφθεί με την Τράπεζα Πειραιώς, έτυχαν της έγκρισης τόσο του Υπουργείου Οικονομικών όσο και της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου.

Η Επιτροπή ανέδειξε επίσης άλλα προβλήματα, όπως η ανομοιομορφία στην επιβολή χρεώσεων στα αποχετευτικά τέλη στους διάφορους δήμους, ή η μετακύλιση του κόστους στις χρεώσεις των αποχετεύσεων για άλλα έργα που πραγματοποιούν οι δήμοι και γενικότερα την κακή διαχείριση που γινόταν.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ζαχαρίας Κουλίας σημείωσε την ανάγκη να υπάρξει ομοιόμορφη και λελογισμένη χρέωση από τα αποχετευτικά συμβούλια σε όλες τις επαρχίες. Όπως ανέφερε, η Επιτροπή Ελέγχου έχει ξεκινήσει τη συζήτηση του νόμου περί αποχετεύσεων, ο οποίος από το 1971 που έγινε παρατηρείται το φαινόμενο κάθε συμβούλιο να χρεώνει κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα, όπως είπε να μαζέψουν πακτωλούς χρημάτων και «είδαμε το αποτέλεσμα με τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διαχείριση στα διάφορα συμβούλια».

«Όταν μαζέψεις πολλά εκατομμύρια μπαίνουν πολλοί σε πειρασμό, φανταστείτε ποια άλλα τα διερευνήσαμε αλλά δεν τα βρήκαμε», ανέφερε.

Η Επιτροπή Ελέγχου, ανέφερε, έδωσε οδηγίες στο Γενικό Ελεγκτή και στα Συμβούλια Αποχετεύσεως τα οποία κλήθηκαν, να γίνει ένας έλεγχος για το τι εισπράχθηκε και τι πληρώθηκε και πόσα κοστίζει ένα χιλιόμετρο αποχετευτικού σε κάθε επαρχία.

Όπως είπε, η Ελεγκτική Υπηρεσία κατέθεσε στην Επιτροπή «καμπόσα παρατράγουδα». Ανέφερε ότι η συνεδρία θα συνεχιστεί, θα μαζευτούν όλα τα στοιχεία για να γίνεται μια ομοιόμορφη χρέωση. Πρέπει, ανέφερε, να υπάρξει μια διαβάθμιση με ποιο τρόπο χρεώνονται.

Ανέφερε επίσης ότι έχει διαπιστωθεί ότι σε συγκεκριμένους δήμους έγιναν κάποια «έξυπνα δάνεια» το 2009 με την Τράπεζα Πειραιώς. Το επιτόκιο των δανείων αυτών, όπως είπε, αυξανόταν όταν υπήρχαν υποβαθμίσεις της κυπριακής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους, αλλά με την αναβάθμιση της οικονομίας «τα επιτόκια ξεχνούσαν να τα ρίξουν και έμειναν στο υψηλό σημείο». Είπε ακόμα ότι αναμένουν να συλλέξουν περισσότερα στοιχεία επί τούτου.

Η βουλευτής τους ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου, σε δηλώσεις της αναφορικά με το κόστος του αποχετευτικού συστήματος και τα αποχετευτικά τέλη, ανέφερε ότι ο σχετικός νόμος χρονολογείται από το 1971 χωρίς καμιά τροποποίηση και τα τέλη καθορίζονται από τα συμβούλια ανά επαρχία τα οποία «εκ πρώτης όψεως λειτουργούν και ως βασίλεια», τα οποία δεν έχουν αναθεωρήσει εδώ και χρόνια της σχετική επιβολή ποινών. Πρόσθεσε ότι ο Γενικός Ελεγκτής έχει αποστείλει επιστολή από τις 9 Νοεμβρίου στα Συμβούλια, με τα οποία ζητείται να ξεκαθαριστεί με ποιο τρόπο καθορίζονται τα ποσοστά των αποχετευτικών τελών και το ύψος τους σε κάθε επαρχία.

Ανέφερε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει ελεγχθεί η λογικότητα των χρεώσεων και ο τρόπος διαχείρισης των συμβάσεων που αναλαμβάνουν τα συμβούλια είναι ανεπαρκέστατος, αφού μεταξύ άλλων αναλαμβάνουν και άτομα να διαχειριστούν και να εξετάσουν απαιτήσεις τις οποίες καλά καλά δεν γνωρίζουν. Πρόσθεσε ότι σε κάποιες περιπτώσεις, πέραν του ότι κάποιοι υστερούσαν σε κατάρτιση υπήρχαν και τα γνωστά συνεπακόλουθα με τις μίζες. Ανέφερε επίσης ότι τίθεται και θέμα σύγκρουσης συμφερόντων, αφού δεν μπορεί όπως είπε ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου να είναι και Πρόεδρος του Συμβουλίου Αποχετεύσεως.

Αναφέρθηκε επίσης σε δύο παραδείγματα, το ένα στη Λευκωσία, όπου το αποχετευτικό τέλος αυξήθηκε κατά ένα τοις χιλίοις για την ολική επιδιόρθωση δρόμων, ενώ θα έπρεπε αυτό το κόστος να καταβληθεί από τον Δήμο αντί να το μετακυλίσει παράνομα από τα δημοτικά συμβούλια στο Συμβούλιο Αποχετεύσεως.

Στη δεύτερη περίπτωση, ανέφερε, συνήφθη δάνειο από συγκεκριμένα συμβούλια ύψους 50 και 10 εκατομμυρίων το 2009, όπου πέραν του βασικού επιτοκίου και του Euribor, «αν είναι δυνατόν, συμφωνήθηκε για κάθε υποβάθμιση της κυπριακής οικονομίας, που ομολογουμένως γνωρίζετε πόσες προηγήθηκαν, να χρεώνεται επιτόκιο 0,25, ενώ δεν έχει συμφωνηθεί κάτι ανάλογο για αναβάθμιση». Αυτό, είπε, έχει εγκριθεί από το ΥΠΟΙΚ το 2009.

Ο βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Παύλος Μυλωνάς ανέφερε ότι τα συμβόλαια που υπάρχουν για το ΣΑΛ Λευκωσίας για την ασφαλτόστρωση είναι μόνο για τα σημεία που γίνονται οι εργασίες, προεδρεύει ο Δήμαρχος ο οποίος μετακυλίει το κόστος συνολικά 61 εκ. (2014-2015) στα ΣΑΛ, δηλαδή στους δημότες «που πληρώνουν το χαράτσι για άλλους λόγους και τελικά ασφαλτοστρώνονται οι δρόμοι για να παρουσιάζουν έργα οι δήμαρχοί μας».

Αναφορικά με το θέμα της σύναψης των δύο δανείων, ανέφερε ότι είναι εκπληκτικό, επειδή εγκρίθηκαν και από το ΥΠΟΙΚ και από την Κεντρική Τράπεζα τα συμβόλαια που υπογράφηκαν. Ταυτόχρονα, ανέφερε, ο Γενικός Ελεγκτής είναι ακόμα στην αρχή και σε άλλα συμβούλια αποχετεύσεως.

Είπε επίσης ότι ενώ κάποιοι συνοικισμοί προσφύγων είχαν αποχετευτικό από το 1983 όπως ο Άγιος Ελευθέριος στα Λατσιά, παρόλα με τις χαμηλές τους συντάξεις ή τα επιδόματα όπως είπε, «καταβάλλουν το χαράτσι στο Συμβούλιο Αποχετεύσεως για να κάνουν πολιτικές σε βάρος του λαού οι επιτήδειοι και βεβαίως να πλουτίζουν οι εργολάβοι οι οποίοι ακόμα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αποκομίζουν οφέλη οικονομικά».

Αναφέρθηκε παράλληλα σε συγκεκριμένη περίπτωση στη Λάρνακα, όπου εργολάβος αφού πήρε προσφορά, το Συμβούλιο του ΣΑΛ ανέθεσε την επιτήρησή του έργου σε υπάλληλό του συγκεκριμένου εργολάβου.

Ο κ. Μυλωνάς είπε τέλος ότι μόλις ολοκληρωθούν οι έρευνες, ο Γενικός Ελεγκτής θα παραπέμψει τα θέματα στον Γενικό Εισαγγελέα.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση