ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ακρίβεια: Τι ξημερώνει από 1η Απριλίου

Οι ανησυχίες των πολιτών μετά την αποκοπή της κρατικής στήριξης, το νέο καθεστώς και η πράσινη φορολογία που καραδοκεί

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Με ακριβότερη διακίνηση εκκινά ο επόμενος μήνας, ως αποτέλεσμα του τερματισμού του κυβερνητικού μέτρου μηδενικού συντελεστή σε πετρέλαιο κίνησης και βενζίνη, κάτι που αυξάνει το κόστος καυσίμου κίνησης κατά 8,3 σεντ/λίτρο. Το κόστος μετακίνησης, ως σημαντικό κονδύλι για τον οικογενειακό προϋπολογισμό, αναμένεται να επιβαρύνει τις υπόλοιπες αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, ώστε από την 1η Απριλίου και το υπόλοιπο λιανικό εμπόριο να επηρεαστεί. Παράλληλα και σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι τιμές σε αγαθά αναμένεται να αυξηθούν.

Αυτό που καταγράφεται, από τη στιγμή που ανακοίνωσε η κυβέρνηση το πακέτο στοχευμένων μέτρων κατά της ακρίβειας ως αντιστάθμισμα της κατάργησης της οριζόντιας στήριξης για τα καύσιμα, είναι τα παράπονα της μεσαίας τάξης των πολιτών για αγνόηση των αναγκών της.

Την ίδια ώρα, ενόψει της πράσινης φορολογίας που αναμένεται να επιβληθεί εντός Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, τόσο τα νοικοκυριά όσο και οι επιχειρήσεις ανησυχούν και αναμένουν να ξεκαθαρίσουν έγκαιρα οι προθέσεις της Πολιτείας για αντισταθμιστικά μέτρα.

Το τοπίο

Περιγράφοντας ένα αρνητικό για τους πολίτες τοπίο την επόμενη μέρα του τερματισμού του οριζόντιου μέτρου για τα καύσιμα, ο οικονομολόγος Τάσος Γιασεμίδης παράθεσε σε δηλώσεις του στον ΣΠΟΡ FM και την εκπομπή ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ τα εξής δεδομένα:

  • Δεν υπάρχουν οι δημόσιες συγκοινωνίες, που να επιτρέπουν τη χρήση τους από τους πολίτες ή ενδεχομένως αυτές να μην ανήκουν στην κουλτούρα τους, οπότε η πλειοψηφια των πολιτών θα νιώσει την αύξηση στα καύσιμα.
  • Η Κύπρος έμεινε πολύ πίσω σε ΑΠΕ.
  • Γίνεται εισαγωγή μεγάλου μέρους των προϊόντων, ακόμη και από τον πρωτογενή τομέα.

Δίκαια διαμαρτύρεται η μεσαία τάξη;

Συμμεριζόμενος, πρώτον, το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει λάβει υπόψη τις νουθεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και του ΔΝΤ, για να μην προχωρήσει σε οριζόντια μέτρα, όπως η επέκταση του μέτρου που αφορά τα καύσιμα, παρόλο που, κατά την άποψή του, θα μπορούσε να καταργηθεί σταδιακά, διότι οι πιο πάνω νουθεσίες αναφέρουν σταδιακή κατάργηση εντός του 2024, και δεύτερον ότι τα μέτρα αυτά δεν μπορούν να συνεχίσουν επ’ άπειρον και να αντικαταστήσουν τις δυνάμεις της αγοράς σε μια οικονομία, την ίδια ώρα ο κ. Γιασεμίδης διαπιστώνει ότι μένει εκτός στήριξης η μεσαία ταξη, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. «Αν η κυβέρνηση και η πολιτεία έρχονταν με ένα πλάνο που θα αφορούσε ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις και για τους πολίτες μέσω του φορολογικού συστήματος, με κάποια επιδοματική πολιτική και κάποια άλλα μέτρα, οι φωνές διαμαρτυρίας θα ήταν σήμερα πολύ λιγότερες», τόνισε.

Την ίδια ώρα χαρακτήρισε αδόκιμο το να επικαλείται η κυβέρνηση την οικονομική κατάσταση του 2013, σημειώνοντας ότι σήμερα είναι διαφορετικά τα δεδομένα και υποδεικνύοντας ότι τέτοιες αναφορές δεν πρέπει να αγνοούν την ψυχολογία της οικονομίας.

Παραμονεύει η πράσινη φορολογία

Εντός Οκτωβρίου – Νοεμβρίου θα επιβληθεί η πράσινη φορολογία, με τους πολίτες να μην έχουν ακόμη ακούσει ποια θα είναι τα αντισταθμιστικά μέτρα.

Αυτή η νέα φορολογία θα βρει αποδυναμωμένη μία μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, τη μεσαία τάξη, τόνισε ο κ. Γιασεμίδης. «Γι' αυτό θα πρέπει από τώρα να αρχίσουμε να βλέπουμε με ποιον τρόπο θα υπάρξουν αυτά τα αντισταθμιστικά μέτρα. Έχουμε ακούσει πάρα πολλές ιδέες, τόσο από το Υπουργείο Οικονομικών όσο και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αυτό που μένει είναι αυτά να περάσουν στα νομοσχέδια, για να μη βρεθούμε πάλι, όπως συνήθως βρισκόμαστε, στη θέση να πρέπει να εφαρμόσουμε μία νομοθεσία, χωρίς να είμαστε έτοιμοι για τα αντισταθμιστικά μέτρα», ανάφερε ο κ. Γιασεμίδης.

Οι απορίες των πολιτών

Ενδεικτική για την ανησυχία που επικρατεί αυτές τις μέρες στην κοινωνία, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να τερματιστεί η οριζόντια στήριξη για τα καύσιμα και να προχωρήσει στην ανακοίνωση στοχευμένων μέτρων, είναι η φύση των ερωτημάτων με τα οποία βομβαρδίζουν αυτές τις μέρες πολίτες τους συνδέσμους καταναλωτών.

Το πρώτο ερώτημα αφορά το κατά πόσο και πώς το κράτος θα ανακτήσει αυτές τις επιδοτήσεις που ανήγγειλε και είπε ότι θα ισχύσουν για τους επόμενους μήνες, δήλωσε στον ΣΠΟΡ FM εκ μέρους του Κυπριακού Συνδέσμου καταναλωτών, η κα Ευγενία Χρίστου. «Η απάντηση είναι ξεκάθαρη, με την κατάργηση της επιδότησης των καυσίμων η κυβέρνηση θα έχει έσοδα της τάξεως των 6 εκατομμυρίων ευρώ τον μήνα. Επομένως, αν λάβουμε υπόψη ότι το συνολικό πακέτο στήριξης είναι ύψους 35.3 εκατομμυρίων ευρώ, στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση μέσα σε έξι μήνες θα καταφέρει να ανακτήσει το ποσό, το οποίο θα καταβάλει για αυτές τις επιδοτήσεις», σημείωσε.

Το δεύτερο ερώτημα είναι σε σχέση με το τι θα γίνει με το πετρέλαιο θέρμανσης. «Διευκρινίζουμε στους καταναλωτές ότι η επιδότηση για το πετρέλαιο θέρμανσης λήγει στις 15 Απριλίου του 2024. Μετά από αυτή την ημερομηνία θα φανεί η αύξηση του 6,2 σεντ. Βέβαια το γεγονός ότι οι καιρικές συνθήκες βελτιώνονται είναι θετικό για τις ανησυχίες των πολιτών», είπε η κα Χρίστου.

Τα καύσιμα και η «μισή αλήθεια»

«Ως σύνδεσμος θέλουμε να τονίσουμε ότι είναι πολύ κακή και άστοχη η τοποθέτηση του Υπουργείου Οικονομικών και της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, οι οποίοι χαρακτηρίζουν ότι η χώρα μας είναι η τρίτη φθηνότερη στην ΕΕ στη βενζίνη 95 οκτανίων και η τέταρτη φθηνότερη στο πετρέλαιο κίνησης. Αυτό στην ουσία, ναι, ισχύει, αλλά είναι η μισή αλήθεια. Δεν μπορείς να έρχεσαι και να συγκρίνεις την Κύπρο με τις άλλες χώρες, όπου το βιοτικό επίπεδο είναι διαφορετικό. Και να μην ξεχνάμε ότι στις άλλες χώρες υπάρχει ένα ικανοποιητικό δίκτυο δημόσιων μεταφορών, κάτι το οποίο δεν υπάρχει στην Κύπρο. Άρα όταν κάνουμε αναφορά στα καύσιμα, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο τι λέμε», ανέφερε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση