ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ερωτηματικά Γενικού Ελεγκτή για την παραχώρηση μετοχών στους πελάτες του Συνεργατισμού

Επιστολή του Γενικού Ελεγκτή προς τον Υπουργό Οικονομικών σχετικά με την παραχώρηση μετοχών στους πελάτες του Συνεργατισμού

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Ερωτηματικά ως προς τη νομική βάση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για τη δωρεάν παραχώρηση μετοχών της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας σε πελάτες του Συνεργατισμού, εγείρει ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης με σημερινή του επιστολή του προς τον Υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη.

Το πλήρες κείμενο της επιστολής του Γενικού Ελεγκτή έχει ως ακολούθως:

«Με βάση την Πρότασή σας προς το Υπουργικό Συμβούλιο ημερομηνίας 29 Μαΐου 2017, το σώμα αποφάσισε στις 31 Μαΐου 2017 όπως η Κυπριακή Δημοκρατία, σε πρώτο στάδιο, διαθέσει δωρεάν (χωρίς αντίτιμο) 25% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου που διαθέτει στην ΣΚΤ σε αριθμό φυσικών προσώπων που είναι συνδεδεμένοι με τον Συνεργατικό Πιστωτικό Τομέα. Συγκεκριμένα, θα διατεθούν δωρέαν 1,509,030,228 μετοχές ονομαστικής αξίας €0,28, οι οποίες θα παραχωρηθούν στους πελάτες του Συνεργατικού Πιστωτικού Τομέα (εξυπηρετούμενους δανειολήπτες ή άλλων πιστωτικών διευκολύνσεων και καταθέτες, πέραν ενός ποσού που καθορίστηκε).

2. Με βάση τον περί της Ρύθμισης Θεμάτων Αποκρατικοποίησης Νόμο (Ν. 28(I)/2014), «περιουσιακά στοιχεία», με την επιφύλαξη του εδαφίου (2) του άρθρου 3, σημαίνει κινητή ιδιοκτησία οποιουδήποτε είδους, περιλαμβανομένων μετοχών επί εταιρειών. Επίσης, «αποκρατικοποίηση» σημαίνει την παραχώρηση ή μεταβίβαση σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο, με οποιαδήποτε μέθοδο από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 4, όλων ή ορισμένων δικαιωμάτων δημοσίου οργανισμού ή της Δημοκρατίας, επί των περιουσιακών τους στοιχείων σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στον παρόντα Νόμο.

Στον ίδιο νόμο ορίζεται ότι «δημόσιος οργανισμός» σημαίνει ολόκληρο ή τμήμα οργανισμού που υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, εταιρείες ή άλλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου τα οποία ανήκουν είτε εξ ολοκλήρου είτε μερικώς στον οργανισμό, είτε τα διαχειρίζεται ο οργανισμός, και ότι «φορέας υποκείμενος σε αποκρατικοποίηση» σημαίνει δημόσιο οργανισμό εφόσον έχει κηρυχθεί ως φορέας υποκείμενος σε αποκρατικοποίηση με σχετικό διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου, για τον οποίο μπορεί να αρχίσει η σχετική διαδικασία αποκρατικοποίησης.

Το εδάφιο (2) του άρθρου 3 του Νόμου καθορίζει ότι αυτός δεν εφαρμόζεται στις δημόσιες εταιρείες, οι τίτλοι των οποίων είναι εισηγμένοι σε οργανωμένη αγορά. Σήμερα, οι τίτλοι της ΣΚΤ δεν είναι εισηγμένοι σε οργανωμένη αγορά.

Το άρθρο 4 του Νόμου προβλέπει τα ακόλουθα:
(1) Tηρουμένων των διατάξεων του άρθρου 5 του παρόντος Νόμου, η αποκρατικοποίηση πραγματοποιείται με οποιαδήποτε από τις μεθόδους που είναι αποδεκτές στις συνήθεις εμπορικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων της πώλησης και μεταβίβασης ή μίσθωσης ή παραχώρησης δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης ή εκμετάλλευσης κινητής ή ακίνητης ιδιοκτησίας, όλου ή μέρους αυτής, σύμφωνα με τον παρόντα Νόμο ή με οποιαδήποτε άλλη οικεία νομοθεσία.
(2) Οποιαδήποτε μέθοδος αναφέρεται στο εδάφιο (1), εφαρμόζεται με βάση τις αρχές της διαφάνειας, της μη διάκρισης και της ίσης μεταχείρισης, στα πλαίσια της εκάστοτε ισχύουσας σχετικής νομοθεσίας.
Το άρθρο 5 προβλέπει ότι η αποκρατικοποίηση οποιουδήποτε φορέα υποκείμενου σε αποκρατικοποίηση, κατ’ εφαρμογή του παρόντος Νόμου, δεν ολοκληρώνεται, εκτός αν προηγηθεί έγκριση σχετικών Κανονισμών από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και δημοσίευση τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας οι οποίοι ρυθμίζουν:
(i) το χρόνο έναρξης της ισχύος της αποκρατικοποίησης για κάθε φορέα υποκείμενο σε αποκρατικοποίηση,
(ii) τα περιουσιακά στοιχεία και δικαιώματα που ανήκουν σε φορέα υποκείμενο σε αποκρατικοποίηση ή στη Δημοκρατία, τα οποία θα μεταβιβαστούν ή θα παραχωρηθούν σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο,
(iii) το ποσό της αντιπαροχής,
(iv) τη διαδικασία είσπραξης της αντιπαροχής.
Το άρθρο 6 προβλέπει ότι το Υπουργικό Συμβούλιο, με διάταγμα που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας δύναται να καθορίσει τα περιουσιακά στοιχεία της Δημοκρατίας, τους φορείς υποκείμενους σε αποκρατικοποίηση και να ορίσει την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησής τους και τις διαδικασίες και μεθόδους αποκρατικοποίησης.

3. Στον Περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμο (Ν.38(I)/2014) προβλέπονται τα ακόλουθα:

24. (1) Οι χορηγίες είναι κρατικές παροχές, οι οποίες εκταμιεύονται από τον Προϋπολογισμό για τη χρηματοδότηση δράσεων νομικών ή/και φυσικών προσώπων που αποσκοπούν-
(α) στην προώθηση επίτευξης συγκεκριμένου στόχου ή επιχειρηματικής δραστηριότητας· ή/και
(β) στη χρηματοοικονομική ενίσχυση νομικών ή/και φυσικών προσώπων όσον αφορά τις λειτουργικές τους δαπάνες.
(2) Κατά χάριν δωρεές είναι τα χρηματικά ποσά που παραχωρούνται από τον Προϋπολογισμό ως εισφορές προς νομικά ή/και φυσικά πρόσωπα για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών:
Νοείται ότι, κατά χάριν δωρεές δύνανται να παραχωρούνται μόνο όπου δεν βρίσκεται σε ισχύ οποιαδήποτε νομοθεσία που να διέπει το θέμα και η κάθε περίπτωση, λόγω των δικών της περιστατικών, κρίνεται ως επιβάλλουσα ηθική υποχρέωση στη Δημοκρατία να καταβάλει τέτοια δωρεά και κάθε δωρεά αιτιολογείται γραπτώς και με επάρκεια.

25. Οι χορηγίες και οι κατά χάριν δωρεές-
(α) διέπονται από τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης·
(β) περιορίζονται στο συνολικό ανώτατο όριο των επιλέξιμων δαπανών, στο πλαίσιο της δραστηριότητας ή του προγράμματος για το οποίο δόθηκαν· και
(γ) δημοσιεύονται από το Γενικό Λογιστή, εντός τριών (3) μηνών από τη λήξη του οικονομικού έτους κατά το οποίο παραχωρήθηκαν.
4. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ως Υπηρεσία δεν έχουμε εντοπίσει κάποια άλλη νομοθεσία που ενδεχομένως να είναι σχετική με το θέμα, και με δεδομένη την αναφορά στο άρθρο 54 του Συντάγματος ότι η παρά του Υπουργικού Συμβουλίου ασκουμένη εκτελεστική εξουσία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εποπτεία και τη διάθεση της ανηκούσης εις την Δημοκρατία περιουσίας συμφώνως προς τις διατάξεις του Συντάγματος και του νόμου, παρακαλώ όπως μας ενημερώσετε το συντομότερο δυνατό:
(α) ως προς τη νομική βάση της πιο πάνω Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, και
(β) κατά πόσο έχετε λάβει νομική γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ως προς τη νομιμότητα της Απόφασης αυτής.

5. Αν και ως Υπηρεσία δεν έχουμε ακόμη διαμορφώσει τελική άποψη ως προς το θέμα, η παρούσα δίνεται στη δημοσιότητα για σκοπούς διαφάνειας.»

Η παρούσα επιστολή έχει κοινοποιηθεί στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, στον Πρόεδρο και τα Μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, στον Πρόεδρο και τα Μέλη Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, στη Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας, στον Πρόεδρο και τα Μέλη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και στον Πρόεδρο και τα Μέλη της Επιτροπείας της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας.

 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση