ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ισχυροί κλυδωνισμοί στην αγορά των συνθετικών διαμαντιών

Καταρρέει η τιμή τους, κήρυξε πτώχευση μεγάλη εταιρεία στις ΗΠΑ

Kathimerini.gr

Τα συνθετικά διαμάντια που φτιάχνονται στο εργαστήριο χάνουν τη λάμψη τους, έπειτα από παρατεταμένη περίοδο άνθησης. Η WD Lab Grown Diamonds, ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός τεχνητών διαμαντιών στις ΗΠΑ, κήρυξε πτώχευση κι έγινε το πρώτο μεγάλο θύμα του κλάδου, στον απόηχο της έκρηξης για τη ζήτηση συνθετικών πολύτιμων λίθων. Η εταιρεία με έδρα την Ουάσιγκτον δήλωσε ότι είχε συνολικές υποχρεώσεις 44 εκατ. δολαρίων, με περιουσιακά στοιχεία ύψους 3 εκατ. δολαρίων.

Οι πολύτιμες πέτρες που καλλιεργούνται στο εργαστήριο αποτελούν σημαντική απειλή για τον τομέα των φυσικών διαμαντιών, καθώς οι καταναλωτές –διαίτερα στις ΗΠΑ– επιλέγουν να αγοράσουν κοσμήματα με διαμάντια που δημιουργούνται στο εργαστήριο, αλλά είναι σχεδόν χημικά πανομοιότυπα με αντίστοιχα που εξορύσσονται από το έδαφος.

Η ηγέτις της βιομηχανίας, η De Beers, έχει προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι ο κλάδος που αναπτύσσεται στο εργαστήριο θα «αυτοαναφλεχθεί», καθώς η υπερπαραγωγή ώθησε τη βιομηχανία σε απώλειες και οι τιμές για τα κατασκευασμένα διαμάντια κατέρρευσαν. Οι τιμές των διαμαντιών ενός καρατίου που καλλιεργούνται στο εργαστήριο έχουν καταρρεύσει περισσότερο από τρεις φορές μέσα σε επτά χρόνια, καθώς οι κατασκευαστές συνεχίζουν να κατακλύζουν την αγορά. Η WD Lab Grown Diamonds, η οποία ιδρύθηκε το 2008, ήταν πρωτοπόρος και τάραξε τον παγκόσμιο κλάδο των διαμαντιών, καταγράφοντας έσοδα 33 εκατ. δολαρίων πέρυσι. Ο Πολ Ζιμνίσκι, ένας ανεξάρτητος αναλυτής διαμαντιών, είπε ότι η WD Lab Grown Diamonds ήταν κάτι σαν «αντιπρόσωπος» για τη βιομηχανία και η κατάρρευσή της κατέστησε σαφές ότι «γίνεται πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε να ανταγωνιστεί τους Κινέζους και Ινδούς παραγωγούς».

Η κατάρρευση ενός μεγάλου κατασκευαστή διαμαντιών εργαστηρίου προκαλεί προφανώς ανακούφιση στον κλάδο εξόρυξης φυσικών διαμαντιών, που είδε ως υπαρξιακή απειλή την αλματώδη ανάπτυξη των συνθετικών λίθων. Η αγορά ακατέργαστων διαμαντιών δέχθηκε διπλή πίεση, από τα εργαστηριακά αλλά και από τη μείωση της ζήτησης, καθώς οι καταναλωτές μείωσαν τις δαπάνες για είδη πολυτελείας.

Η De Beers λάνσαρε τον περασμένο μήνα τη δική της σειρά διαμαντιών που καλλιεργούνται στο εργαστήριο με την επωνυμία Lightbox, όμως αποφάσισε να μην υλοποιήσει τελικά την απόφασή της να πουλήσει κατασκευασμένα διαμαντένια δαχτυλίδια αρραβώνων. Η WD Lab Grown Diamonds χρησιμοποιεί μια τεχνική που ονομάζεται χημική εναπόθεση ατμού, που ψεκάζει ένα ατμοποιημένο υλικό σε μια επιφάνεια για να δημιουργήσει πολύτιμους λίθους, που οι καταναλωτές δεν μπορούν να ξεχωρίσουν από τα εξορυσσόμενα διαμάντια. Το 2020 η εταιρεία μήνυσε ανταγωνιστές στον κλάδο των συνθετικών διαμαντιών, κατηγορώντας τους ότι παραβίασαν τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας της για την παραγωγή λίθων στο εργαστήριο. Ο άλλος μεγάλος παραγωγός συνθετικών διαμαντιών στις ΗΠΑ, η Diamond Foundry, αναζητεί μελλοντική ανάπτυξη εκτός του κλάδου των κοσμημάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος Mάρτιν Ροσάιζεν δήλωσε στους Financial Times τον Αύγουστο ότι επιδιώκει να προμηθεύσει γκοφρέτες διαμαντιών για τη βιομηχανία ημιαγωγών, καθώς το κόστος παραγωγής συνέχιζε να πέφτει.

Οι τιμές για τα ακατέργαστα διαμάντια, στο μεταξύ, σημείωσαν πτώση το 2023, καθώς πολλοί καταναλωτές μετά την πανδημία γύρισαν την πλάτη στα πολυτελή προϊόντα, έπειτα από δύο χρόνια – ρεκόρ στις πωλήσεις πολύτιμων λίθων. Σύμφωνα με τον δείκτη Zimnisky Global Rough Diamond Index, οι τιμές είναι οι χαμηλότερες εδώ και έναν χρόνο. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι τιμές έπεσαν καθώς οι καταναλωτές μετά την πανδημία άρχισαν να τρώνε έξω, να ταξιδεύουν και να ξοδεύουν χρήματα σε εμπειρίες και όχι σε είδη πολυτελείας. «Τα διαμάντια είναι μια αγορά που καθοδηγείται πλήρως από τον καταναλωτή», εξηγεί ο Ενταν Γκόλαν, ανεξάρτητος αναλυτής διαμαντιών. Η ζήτηση των αγοραστών για κοσμήματα με διαμάντια επηρεάζει τις τιμές των ακατέργαστων διαμαντιών και, σε κάποιον βαθμό, τις τιμές λιανικής. Οι λιανοπωλητές ενίσχυσαν τη ζήτηση των καταναλωτών ρίχνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις. Οι αναλυτές του κλάδου αναμένουν άλμα στις λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών και στις αρχές του 2024. Οι χειμερινοί μήνες είναι η περίοδος αιχμής των αρραβώνων και τα Χριστούγεννα και η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου είναι συνήθως προσοδοφόρες περίοδοι για τις εταιρείες κοσμημάτων. Αν και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια μικρή άνοδο στις τιμές των ακατέργαστων διαμαντιών, «συνολικά θα δούμε πτώση των πωλήσεων από έτος σε έτος την περίοδο των γιορτών», προβλέπει ο Ντέιβιντ Τζόνσον, εκπρόσωπος της De Beers.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση