ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ενστάσεις δικηγόρων για την Αρχή μαύρου χρήματος

Σε αδιέξοδο οι διαβουλεύσεις για Ενιαίο Εποπτικό Φορέα

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Από συμπληγάδες πέτρες, όπως όλα δείχνουν, θα περάσει η σύσταση του Ενιαίου Πλαισίου Εποπτείας των Εταιρειών Παροχής Διοικητικών Υπηρεσιών προς πάταξη φαινομένων ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Οι διαβουλεύσεις οι οποίες είχαν ως αφετηρία της αμερικανοβρετανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας καθώς και την παρουσία αριθμού εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος στη σχετική λίστα, που ανανεώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έχουν βαλτώσει, καθιστώντας αβέβαιη την επίτευξη του αντικειμενικού στόχου που είναι η σύσταση μιας Ενιαίας Εποπτικής Αρχής. Τα ενδιαφερόμενα μέρη τα οποία συμμετέχουν στις προπαρασκευαστικές διαδικασίες, άλλα λιγότερο και άλλα περισσότερο, διαφωνούν με τις κυβερνητικές προτάσεις που τους έχουν επιδοθεί, διαφωνία που δημιουργεί συγκρουσιακό κλίμα σε ένα θέμα για το οποίο η Κύπρος τα τελευταία χρόνια συνεχίζει να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Η κυβέρνηση από τη μια έχει να αντιμετωπίσει τις διεθνείς πιέσεις που της ασκούνται από την παρουσία εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος στη λίστα, και από την άλλη, τις αντιδράσεις από τις εν δυνάμει οντότητες, οι οποίες θα υπόκεινται στη δικαιοδοσία τής υπό δημιουργίας Εποπτικής Αρχής. Οι διαφωνίες που έχουν ανακύψει έχουν αντίκτυπο και σε πολιτικό επίπεδο, μιας και αποτελούν τρύπα στο καλό κλίμα που φαίνεται να έχει δημιουργηθεί με τους συντάκτες της λίστας, Αμερικανούς, οι οποίοι, παρά την παρουσία εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος, δίνουν τα εύσημα στην κυπριακή κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθεί στην πάταξη ξεπλύματος μαύρου χρήματος αλλά και εφαρμογής των κυρώσεων για το ρωσικό εμπάργκο, στην προκειμένη περίπτωση.

Οι δικηγόροι

Η ενίσχυση του εποπτικού πλαισίου για χρηματοοικονομικές συναλλαγές και η εναρμόνισή του με αυτό της Ε.Ε. είναι μια παλιά ιστορία, η οποία συναντούσε αντιστάσεις κυρίως από την πλευρά των δικηγόρων, οι οποίοι υποστηρίζουν σθεναρά πως ο έλεγχος των δικηγορικών γραφείων δεν μπορεί να ασκείται από μια τρίτη Αρχή. Στην προκειμένη περίπτωση και ενώ το πρόβλημα υπάρχει εδώ και ένα χρόνο περίπου οι διεργασίες για αλλαγή και ενίσχυση του εποπτικού πλαισίου προχωρούν με αργούς ρυθμούς. Και δεν είναι μόνο αυτό, όπως υποστηρίζουν οι δικηγόροι. Την προπερασμένη Παρασκευή 22 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση των ενδιαφερόμενων μερών.

Στη σύσκεψη που συγκάλεσε το υπουργείο Οικονομικών και στην οποία συμμετείχαν η υφυπουργός παρά τω προέδρω Ειρήνη Πική, ο διευθυντής του γραφείου του προέδρου της Δημοκρατίας Χαράλαμπος Χαραλάμπους, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή και λειτουργοί του ΥΠΟΙΚ, εκπρόσωποι του ΠΔΣ, του ΣΕΛΚ, της ΜΟΚΑΣ, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου και του CYFA, η κυβερνητική πλευρά παρουσίασε ένα έγγραφο στο οποίο, όπως υποστηρίζουν οι δικηγόροι, η κυβέρνηση είχε κάνει στροφή 180 μοιρών. Όπως εξήγησε στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου (ΠΔΣ) Νικόλαος Τσαρδέλλης, η κυβέρνηση μετακινήθηκε από τα συμφωνηθέντα για το γενικό πλαίσιο σύστασης της Ενιαίας Εποπτικής Αρχής, άλλα τους παρουσίασε αρχικά και άλλα στη συνέχεια, ανέφερε.

Οι διαφωνίες

Στη συνάντηση της 22ας Μαρτίου έγινε αντιληπτό πως η κυβέρνηση προωθούσε μια Ενιαία Εποπτική Αρχή η οποία θα ασκεί εποπτεία επί του συνόλου των επαγγελματικών οντοτήτων παροχής υπηρεσιών. Οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση διαφοροποίησε το περιεχόμενο εγγράφου που τους είχε αποσταλεί στις 4 Μαρτίου και αφορούσε «το προωθούμενο πλαίσιο για έλεγχο όλων των Εταιρειών Παροχής Διοικητικών Υπηρεσιών (ΕΠΔΥ) που ελέγχονται αυτή τη στιγμή, από Δικηγορικά Γραφεία και από Λογιστικά/Ελεγκτικά Γραφεία, πλέον από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, και όχι των 50 μεγαλύτερων/πλέον αυξημένου κινδύνου ΕΠΔΥ ή εκεί που προκύπταν σημαντικές αρνητικές πληροφορίες». Με απλά λόγια, οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως το περασμένο καλοκαίρι η κυβερνητική θέση ήταν για μια εποπτική Αρχή-ομπρέλα που θα ασκούσε έλεγχο στο εποπτικό όργανο κάθε κλάδου, κάτι που στη συνέχεια άλλαξε. Επιπλέον οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως στη συνέχεια η κυβερνητική κατεύθυνση ήταν ο έλεγχος των μεγάλων δικηγορικών, λογιστικών και ελεγκτικών γραφείων, 50 στον αριθμό, από την Ενιαία Εποπτική Αρχή, και οι υπόλοιπες οντότητες παροχής υπηρεσιών να συνεχίσουν να υπόκεινται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς εποπτείας τού κάθε επαγγελματικού κλάδου. Οι δικηγόροι σε επιστολή τους, ημερομηνίας 20 Μαρτίου 2024, θέτουν ζητήματα μη συμβατότητας της προωθούμενης απόφασης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τις αρχές του Κράτους Δικαίου ενώ είναι επικριτικοί με το ΥΠΟΙΚ ότι το όλο ζήτημα αντιμετωπίζεται με τη μη δέουσα σοβαρότητα.

Η κυβέρνηση

Από κυβερνητικής πλευράς τηρούνται χαμηλοί τόνοι σε μια προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος που υπάρχει και ολοκλήρωσης των μέτρων που προωθούνται για απαλλαγή της Κυπριακής Δημοκρατίας από κακές πρακτικές του παρελθόντος. Η σύσταση Ενιαίας Εποπτικής Αρχής για την παροχή υπηρεσιών, πιστεύεται, θα έλθει να συμπληρώσει τις καλές συστάσεις που έχει Κυπριακή Δημοκρατία, κυρίως από αμερικανικής πλευράς, για συμμόρφωση με τις ρωσικές κυρώσεις και ευρύτερα για καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Μια ιστορία για την οποία η Κύπρος έχει βρεθεί αρκετές φορές σε δύσκολη θέση τα τελευταία χρόνια. Η κυβέρνηση αποφεύγει να κάνει λόγο για διαφωνία παρά μόνο για κάποιες διαφορετικές θέσεις, δείχνοντας προς την πλευρά των δικηγόρων. Η αισιοδοξία που επικρατεί στο κυβερνητικό στρατόπεδο για ξεπέρασμα των εμποδίων ενισχύεται και από τη συμφωνία με τους Αμερικανούς για παροχή τεχνογνωσίας στην καταπολέμηση του μαύρου χρήματος και εφαρμογής κυρώσεων. Τα κολακευτικά σχόλια της Αμερικανίδας πρέσβειρας για τα επίπεδα συνεργασίας με τη Λευκωσία καθώς και το μνημόνιο συναντίληψης που ανακοινώθηκε ότι θα υπογράψουν το FBI με την Αστυνομία, πιστεύεται ότι θα πιέσουν προκειμένου να αρθούν οι διαφωνίες που υπάρχουν.

Σταθερή η κυπριακή παρουσία στη λίστα

Ο αριθμός των εταιρειών ή προσώπων που έχουν συμπεριληφθεί στη λίστα των κυρώσεων είναι ένα στοιχείο που δικαιολογεί τις ανησυχίες που υπάρχουν στην κυπριακή πρωτεύουσα. Συνολικά από τον περασμένο Απρίλιο που ξεκίνησαν οι κυρώσεις, πέραν των 140 εταιρειών ή φυσικών προσώπων κυπριακού ενδιαφέροντος έχουν εντοπιστεί από Αμερικανούς και Βρετανούς ότι παραβιάζουν το εμπάργκο κατά της Ρωσίας. Στη λίστα που δημοσιοποίησε μέχρι σήμερα το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ (OFAC) και αφορά την πρόσβαση της Ρωσίας στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα μέσω διαμεσολαβητών που συσχετίζονται με την ρωσική κυβέρνηση και των επιχειρήσεών τους, συμπεριλαμβάνονται 140 εταιρείες και φυσικά πρόσωπα κυπριακού ενδιαφέροντος. Ανάμεσα σε αυτά και γνωστά δικηγορικά γραφεία της Λευκωσίας. Από τις 140 εταιρείες και φυσικά πρόσωπα τα 75 είναι ρωσικών συμφερόντων, τα 19 ιρανικών και 10 ουκρανικών. Στη λίστα του αμερικανικού ΥΠΟΙΚ που αφορούν την Κύπρο βρίσκονται εταιρείες συμφερόντων της Συρίας, της Λιβύης, της Βενεζουέλας. Η τελευταία προσθήκη σημειώθηκε την περασμένη Δευτέρα και αφορούσε επίσης εταιρεία ρωσικών συμφερόντων. Η τελευταία προσθήκη στην αμερικανική λίστα την περασμένη Δευτέρα είναι η εταιρεία ρωσικών συμφερόντων TOKENTRUST HOLDINGS LIMITED.

Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ 140

1. AHETEI LIMITED RUSSIA

2. ALAYNE INVESTMENTS LIMITED RUSSIA

3. ALFA CAPITAL MARKETS LTD RUSSIA

4. ALMENOR HOLDINGS LIMITED RUSSIA

5. ALWEFAQ LTD LIBYA

6. AQUILA CAPITAL GROUP RUSSIA

7. ARASH SHIPPING ENTERPRISES LIMITED IRAN

8. ARIMERO HOLDING LIMITED RUSSIA

9. ARTA SHIPPING ENTERPRISES LIMITED IRAN

10. ASTRAFTEROS TECHNOKOSMOS LTD RUSSIA

11. ATTIKOURIS, Kyriakos RUSSIA

12. AZIA SHIPPING HOLDINGS LIMITED RUSSIA

13. AZORIA SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA

14. BASHKIROV, Aleksei Vladimirovich RUSSIA

15. BOM ASSET MANAGEMENT LTD UKRAINE

16. BOM PROJECT FINANCING LTD UKRAINE

17. BONUM CAPITAL CYPRUS LTD RUSSIA

18. BUOYANT HOLDINGS LIMITED GLOMAG

19. CALIBER WEALTH MANAGEMENT LTD RUSSIA

20. CAROIL TRANSPORT MARINE LTD VENEZUELA

21. CASPIAN MARITIME LIMITED IRAN

22. CHARSO LIMITED GLOMAG

23. CHRISTODOULOS G. VASSILIADES & CO. LLC RUSSIA

24. CROSSPLANET LTD UKRAINE

25. D.C.H. DREAM CREATORS HOLDINGS LTD GLOMAG

26. DANA HOLDINGS LIMITED BELARUS

27. DANESH SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

28. DAVAR SHIPPING CO LTD IRAN

29. E.K.-ULTRA FINANCIAL GROUP LIMITED SYRIA

30. ELIXON SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA

31. ERINER LIMITED RUSSIA

32. EZEGOO INVESTMENTS LTD SYRIA

33. FINROST LIMITED GLOMAG

34. FORTIANA HOLDINGS LIMITED RUSSIA

35. FRUMINETI INVESTMENTS LTD SYRIA

36. GBD LIMITED RUSSIA

37. GEORGIOU, Marilena RUSSIA

38. GIANNAKOU, Kostas RUSSIA

39. GLORINA SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA

40. GMI GLOBAL MANUFACTURING & INTEGRATION LTD RUSSIA

41. GPB FINANCIAL SERVICES LIMITED UKRAINE

42. GPB-DI HOLDINGS LIMITED UKRAINE

43. GRAWIT LIMITED GLOMAG

44. HADI SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

45. HADLERCO LIMITED RUSSIA

46. HALEEL FINANCE LTD SDGT

47. HALEEL HOLDINGS LTD SDGT

48. HALEEL LTD SDGT

49. HAMOU, Sara Aleksandra Fayssal CYBER2

50. HARAZ SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

51. HATEF SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

52. HEADEY INVESTMENTS LIMITED RUSSIA

53. HIGHTRAIL LTD RUSSIA

54. HIRMAND SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

55. HODA SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

56. HOMA SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

57. HONAR SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

58. HUDSOTRADE LIMITED SYRIA

59. HURIYA PRIVATE CYPRUS LTD RUSSIA

60. HURIYA PRIVATE FZE LLE RUSSIA

61. IBEX SHIPPING INC RUSSIA

62. IONICS NOMINEES LIMITED RUSSIA

63. IPP OIL PRODUCTS (CYPRUS) LIMITED UKRAINE

64. IRONHILL HOLDINGS LIMITED RUSSIA

65. IRONSTONE MARINE INVESTMENTS RUSSIA

66. ITC CONSULTANTS CYPRUS LIMITED RUSSIA

67. KAMPERI, Kyriaki Demetriou RUSSIA

68. KLARET AVIATION LIMITED RUSSIA

69. KLIOSA LIMITED RUSSIA

70. KOCHAROVA, Gulnoz Zunnurovna RUSSIA

71. KURBANOV, Nurmurad BELARUS

72. LAR VORTO SERVICES LIMITED RUSSIA

73. LEDRA NOMINEES LIMITED RUSSIA

74. LEDRA TRUSTEE SERVICES LIMITED RUSSIA

75. LEDRA TRUSTEES LIMITED RUSSIA

76. MASTERSKILL INVESTMENTS LIMITED RUSSIA

77. MATEAS LIMITED RUSSIA

78. MEHRAN SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

79. MERSAD SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

80. MIKAM HOLDINGS LIMITED RUSSIA

81. MINAB SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

82. MIRAMONTE INVESTMENTS LIMITED RUSSIA

83. MOONSTORM ENTERPRISES LIMITED GLOMAG

84. MUSBAH, Nourddin Milood M LIBYA

85. NAGELFAR TRADE AND INVEST LIMITED UKRAINE

86. NAI LOGISTICS LIMITED GLOMAG

87. OCEAN EUROPE CY LIMITED GLOMAG

88. OGC-VICTORIA HOLDING LTD IFSR; SDGT

89. OMNIA SERVICES CYPRUS LTD RUSSIA

90. O'NEILL ASSETS CORPORATION RUSSIA

91. OTKRITIE CAPITAL CYPRUS LIMITED RUSSIA

92. OTKRITIE LTD GROUP RUSSIA

93. PALNYCHENKO, Igor RUSSIA

94. PERSIAN GULF SHIPPING LINES LTD IRAN

95. PETROV, Artur Aleksandrovich RUSSIA

96. PIRUSETI ENTERPRISES LTD SYRIA

97. PITARON LIMITED RUSSIA

98. PLAHOTNIUC, Vladimir GLOMAG

99. PRIMAX BUSINESS CONSULTANTS LIMITED SYRIA

100. PROTON PETROCHEMICALS SHIPPING LIMITED IRAN

101. PYRAMAXIA LIMITED GLOMAG

102. RETTICH, Inga RUSSIA

103. RG HOLDINGS LTD GLOMAG

104. RISEONIC HOLDINGS LTD GLOMAG

105. ROBARIN LTD RUSSIA

106. ROSNEFT TRADE LIMITED UKRAINE

107. RUSSIAN TITANIUM RESOURCES LIMITED RUSSIA

108. SALTCLIFF TRADING LIMITED RUSSIA

109. SAMAN SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

110. SAVOLER DEVELOPMENT LIMITED RUSSIA

111. SCF MANAGEMENT SERVICES CYPRUS LTD RUSSIA

112. SERGHIDES, Demetrios RUSSIA

113. SOMMEN SECRETARIAL SERVICES LIMITED RUSSIA

114. SOUTHPORT MANAGEMENT SERVICES LIMITED UKRAINE

115. SOVCOMBANK SECURITIES LIMITED RUSSIA

116. STANMIX HOLDING LIMITED RUSSIA

117. STELLA LEONE LIMITED BELARUS

118. STROYTRANSGAZ HOLDING UKRAINE

119. TAMANI-PHELLA, Aegli RUSSIA

120. TARDIGRADE LIMITED GLOMAG

121. TC SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN

122. TERRA-AZ LIMITED RUSSIA

123. THE MOTHER ARK LTD RUSSIA

124TOKENTRUST HOLDINGS LIMITED RUSSIA

125. TRANSADRIA LTD PEESA

126. VAKANAS, Antonis Kyriakou RUSSIA

127. VASSILIADES, Anna Maria RUSSIA

128. VASSILIADES, Christodoulos Georgiou RUSSIA

129. VELES INTERNATIONAL LIMITED RUSSIA

130. VFC SOLUTIONS LTD RUSSIA

131. VOLFOVICH, Alexander RUSSIA

132. VOLFOVICH, Ariel RUSSIA

133. VOLFOVICH, Stanislav RUSSIA

134. WADI, Musbah Mohamad M LIBYA

135. WALDAU INVESTMENTS LIMITED RUSSIA

136. WHITE SEAL HOLDINGS LIMITED UKRAINE

137. WHITELEAVE HOLDINGS LIMITED RUSSIA

138. WINDFEL PROPERTIES LIMITED RUSSIA

139. ZEM HOLDINGS LTD GLOMAG

140. ZIMENKOV, Igor Vladimirovich

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση