ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Παπαδόπουλος: Έτοιμος να αποδεχθώ πρόσκληση Γκουτέρες για Διάσκεψη

Σε περίπτωση νέας Διάσκεψης, θα προσπαθήσει να αλλάξει την πενταμερή σύνθεση των προηγούμενων, ανέφερε σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ, ο κ. Παπαδόπουλος

Newsroom Κ/ ΚΥΠΕ

Έτοιμος να αποδεχθεί μια πρόσκληση του ΓΓ του ΟΗΕ για μια νέα Διάσκεψη για το Κυπριακό, προσπαθώντας ωστόσο να αλλάξει την πενταμερή σύνθεση των προηγούμενων Διασκέψεων, εμφανίζεται ο Υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νικόλας Παπαδόπουλος.

Σε συνέντευξη στο ΚΥΠΕ, ο κ. Παπαδόπουλος αναφερόμενος στη Νέα Στρατηγική στο Κυπριακό μίλησε για απόσυρση των «απαράδεκτων υποχωρήσεων» των δύο προηγούμενων Κυβερνήσεων, για επιδίωξη εξαναγκασμού της Άγκυρας να αλλάξει τακτική μέσω της δημιουργίας κόστους στην Τουρκία, της ανάδειξης των πλεονεκτημάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας και διεθνών συμμαχιών.

Στο θέμα της οικονομίας, ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στην πρότασή του για κούρεμα δανείων με τη δημιουργία Φορέα Διαχείρισης Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων. Η δημιουργία του Φορέα θα γίνει με χρήματα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και με τη λειτουργία του, όπως εξήγησε, θα επωφεληθούν και οι Τράπεζες αλλά και οι δανειολήπτες.

Στα ενεργειακά, επέκρινε την Κυβέρνηση για καθυστερήσεις στην αξιοποίηση του φυσικού αερίου και ανέλυσε την πρότασή του για συνεργασία με την Αίγυπτο και αξιοποίηση τερματικών υγροποίησης της γειτονικής χώρας ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να μπορέσει η Κύπρος να εξάγει φυσικό αέριο.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης:

ΕΡ: Πώς προτίθεστε να προωθήσετε την επανέναρξη των συνομιλιών; Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, εντός και εκτός Κύπρου, ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχής κατάληξη ενός νέου γύρου διαπραγματεύσεων που θα οδηγήσει το λαό σε θετική ψήφο σε δημοψήφισμα;

ΑΠ: Το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε είναι να ζητήσουμε συνάντηση μαζί με τον ΓΓ των ΗΕ για να ζητήσουμε επανέναρξη των διαπραγματεύσεων. Όμως θα πρέπει να τονίσω ότι στη δική μας περίπτωση, σε αντίθεση με το τι εισηγούνται ο κ. Μαλάς και ο κ. Αναστασιάδης, θα εισηγηθούμε ότι δεν μπορούν να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις από τις απαράδεκτες και επικίνδυνες υποχωρήσεις των τελευταίων 10 ετών. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε από την εκ περιτροπής προεδρία, τις τέσσερις ελευθερίες των Τούρκων, την αριθμητική ισότητα, τη μια θετική τ/κ ψήφο, την πενταμερή Διάσκεψη, την παραμονή όλων των εποίκων, την αναγνώριση του δικαιώματος των χρηστών στα σπίτια των προσφύγων. Και γι’ αυτό ακριβώς το λόγο θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες και ελπίζω το ίδιο να κάνει σήμερα και η Κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη, για να μην υιοθετηθεί η τελευταία έκθεση του ΓΓ από το ΣΑ γιατί αυτό θα είναι μια πάρα πολύ αρνητική εξέλιξη για τη δική μας πλευρά καθώς είναι η χειρότερη έκθεση ΓΓ ΗΕ στην ιστορία του Κυπριακού. Σε αυτή την έκθεση περιλαμβάνονται μόνο δικές μας υποχωρήσεις, καμία ουσιαστική υποχώρηση από πλευράς της Τουρκίας και όμως η Τουρκία εισπράττει συγχαρητήρια για τη δική της θετική στάση. Και ακριβώς επειδή θεωρούμε εμείς ότι περισσότερη σημασία έχει η στρατηγική και η τακτική που θα ακολουθήσουμε και όχι το τι έχει δοθεί στο παρελθόν, είναι που προτείνουμε μια νέα στρατηγική για την Κυπριακή Δημοκρατία και τις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού, όπου θα ξεφύγουμε από τις επικίνδυνες υποχωρήσεις του παρελθόντος που δεν θα επιτρέψουν θετική κατάληξη σε ένα πιθανό δημοψήφισμα τουλάχιστον από την ε/κ πλευρά. Θα επιδιώξουμε μέσω των πλεονεκτημάτων που έχει η Κυπριακή Δημοκρατία, μέσω διεθνών συμμαχιών που μπορούμε να συνδιαμορφώσουμε, να πιέσουμε, να εξαναγκάσουμε ή και να πείσουμε την Τουρκία να αλλάξει τις δικές της απαράδεκτες θέσεις γιατί δεν μπορεί η λύση του Κυπριακού να είναι η δική μας συνθηκολόγηση.

ΕΡ: Στο πρόγραμμα σας και στη νέα στρατηγική που εκπονήσατε, απορρίπτεται η πενταμερής. Αν προσκληθείτε από τον ΓΓ του ΟΗΕ σε μια νέα Διάσκεψη με την ίδια σύνθεση, τι θα πράξετε; Θα αρνηθείτε να παρευρεθείτε σε μια τέτοια Διάσκεψη;

ΑΠ: Φυσικά και θα ανταποκριθούμε σε πρόσκληση του ΓΓ, αλλά έχει σημασία αυτή η σύνθεση. Για παράδειγμα, ο ίδιος ο κ. Αναστασιάδης έλεγε κάποτε ότι σε αυτή θα έπρεπε να συμμετέχουν τα μέλη του ΣΑ, κάτι που δεν έγινε στην Ελβετία. Αντίθετα έχουμε μια πενταμερή Διάσκεψη που έχει εξαφανίσει την Κυπριακή Δημοκρατία και στην ουσία αναγνωρίζει μόνο τρία κράτη και δύο κοινότητες. Μια τέτοια σύνθεση βολεύει μόνο την Τουρκία, εμείς θέλουμε η διαδικασία να αναγνωρίζει την ύπαρξη της Κυπριακής Δημοκρατίας καθώς η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να συνεχίσει και να μετεξελιχθεί μετά τη λύση του Κυπριακού.

ΕΡ: Άρα, θα παρευρεθείτε έστω και αν είναι πενταμερής;

ΑΠ: Όχι σε πενταμερή όπως είναι η σημερινή σύνθεση. Θα παρευρεθώ σε πρόσκληση του ΓΓ, αλλά η προσπάθεια θα είναι να μην είναι πενταμερής η Διάσκεψη, να υπάρχει παρουσία της Κυπριακής Δημοκρατίας όπως έγινε και στο παρελθόν. Επομένως, πρέπει το πρώτο πράγμα που θα επιδιώξουμε να είναι η αλλαγή της διαδικασίας, η οποία βολεύει πλήρως τις επιδιώξεις της Τουρκίας. Η Τουρκία επιδιώκει ακόμα και από την διαδικασία να προχωρήσει στο στόχο της, να εξαφανίσει την Κυπριακή Δημοκρατία την οποία θεωρεί ως εκλιπούσα και αν πετύχει αυτό το πράγμα πετυχαίνει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό μια από τις πιο βασικές της επιδιώξεις. Είναι για αυτό που θεωρούμε παντελώς λανθασμένους και επικίνδυνους τους χειρισμούς του κ. Αναστασιάδη τους προηγούμενους μήνες. Ο ίδιος έλεγε κάποτε ότι δεν πρόκειται να αποδεχτεί την πενταμερή Διάσκεψη, ο ίδιος έλεγε κάποτε ότι δεν πρόκειται να δεχθεί μια τέτοια σύνθεση και από την μια βδομάδα στην άλλη αναιρούσε τις δικές τους δεσμεύσεις και αποδεχόταν την μια υποχώρηση μετά την άλλη με αποτέλεσμα να καταλήξουμε σε αυτή την άκρως λανθασμένη και επικίνδυνη διαδικασία.

ΕΡ: Στα κατεχόμενα, με βάση τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, υπάρχει μια άνοδος της δεξιάς που είναι πιο κοντά στην Τουρκία και στις θέσεις της στο Κυπριακό. Πώς ερμηνεύετε αυτό το αποτέλεσμα, και πώς επηρεάζει τις δικές σας προσεγγίσεις στο Κυπριακό;

ΑΠ: Έχει σημασία να γνωρίζουμε ποια είναι η ηγεσία της τ/κ κοινότητας αλλά πρέπει πάντοτε να είμαστε ρεαλιστές και να κατανοούμε και να γνωρίζουμε ότι στο τέλος της ημέρας και πάντα στα μεγάλα και σημαντικά ζητήματα δυστυχώς βαρύνουσα σημασία δεν θα έχει ποια είναι η άποψη του εκάστοτε Τ/κ πολιτικού ή και ηγέτη, αλλά το τι θα πει η Άγκυρα και δυστυχώς αυτό είναι που διαπιστώσαμε στο παρελθόν όταν παρά τις δημόσιες τοποθετήσεις κάποιων Τ/κ πολιτικών και ηγετών δημιουργήθηκαν άλλες προσδοκίες, στο τέλος της ημέρας είναι η Άγκυρα και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ο κ. Ερντογάν που επιβάλλει τη δική του βούληση στις διαπραγματεύσεις. Αυτό το είδαμε δυστυχώς και στη Γενεύη και στο Κραν Μοντάνα όπου οι Τ/κ ηγέτες απλώς επαναλάμβαναν τις πάγιες, απαράδεκτες τουρκικές θέσεις τόσο σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της ασφάλειας όσο και σε άλλα ζητήματα.

ΕΡ: Ίσως αυτό που έχει παρατηρηθεί στις τελευταίες «εκλογές» είναι η στροφή των Τ/κ προς τις θέσεις της Άγκυρας.

ΑΠ: Δεν είμαι τόσο βέβαιος ότι είναι στροφή. Δυστυχώς, πάντα υπήρχαν κάποιοι κύκλοι στην τ/κ κοινότητα που θεωρούσαν πως ο,τιδήποτε προέλθει από την τουρκική Κυβέρνηση και από την Άγκυρα θα πρέπει να υιοθετείται αυτόματα και από την τ/κ κοινότητα και το ψευδοκράτος. Και γι’ αυτό ακριβώς το λόγο ένα μεγάλο κομμάτι της νέας στρατηγικής που προτείνουμε εμείς είναι να βρούμε τους τρόπους ή να προσπαθήσουμε τουλάχιστον να βοηθήσουμε έτσι ώστε η τ/κ κοινότητα να προχωρήσει σε κινήσεις απεξάρτησης από την Τουρκία. Και γι’ αυτό είναι που εισηγούμαστε προτάσεις για τη συνεργασία μεταξύ των Ε/κ και Τ/κ στους τομείς της ενέργειας, του νερού, του ηλεκτρισμού έτσι ώστε να δημιουργηθούν πραγματικές συνθήκες συνεργασίας, εμπορικής συνεργασίας, γιατί αυτά είναι πραγματικά μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Δεν είναι ΜΟΕ, μέτρα που αναγνωρίζουν τις αρχές του ψευδοκράτους.

ΕΡ: Πώς θα διαχειριστείτε θέματα οικονομίας ώστε να διασφαλιστεί η βελτίωση των οικονομικών δεικτών και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου του λαού, με μείωση της ανεργίας και προσέλκυση ξένων επενδύσεων;

ΑΠ: Αυτό είναι το ζητούμενο. Να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής, να αντιμετωπίσουμε τα μεγάλα προβλήματα που δυστυχώς συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε ως οικονομία, την ανεργία, τον υπερδανεισμό, τον κοινωνικό και οικονομικό αποκλεισμό που νιώθει ένα μεγάλο ποσοστό του λαού μας, αφού ένας στους τέσσερις Κύπριους ζει αυτή τη στιγμή κάτω από το όριο της φτώχειας. Η δική μας πρόταση για την αποκατάσταση της μεσαίας τάξης και την ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας, ακριβώς πετυχαίνει τους στόχους. Δεν υποτιμούμε τι έγινε τα προηγούμενα χρόνια, θετικό είναι το γεγονός ότι καταφέραμε να μειώσουμε το δημόσιο χρέος, το ότι έχουμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και μακάρι να συνεχίσουν. Όμως φυσικά, όταν φτάσεις στον πάτο, μόνο πάνω έχεις να πας. Το ζητούμενο είναι κατά πόσον σήμερα η Κύπρος είναι εκεί που θα έπρεπε ή και θα μπορούσε να είναι και δυστυχώς δεν είναι αυτή η δική μας διαπίστωση. Εμείς θεωρούμε ότι οι δείκτες δείχνουν ότι άλλο τα δημόσια οικονομικά και άλλο τα οικονομικά των πολιτών. Για να πηγαίνουν σήμερα καλύτερα τα οικονομικά του κράτους κάποιοι έχουν πληρώσει και πλήρωσαν δυστυχώς πολίτες με αποκοπές, με κουρέματα, με χρεοκοπία, με ανεργία για να πηγαίνουν καλύτερα τα δημόσια οικονομικά. Σήμερα πρέπει να δώσουμε έμφαση στα οικονομικά των πολιτών. Να μην επιστρέψουμε σε εκείνες τις πολιτικές που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία, όπως εισηγείται για παράδειγμα ο κ. Μαλάς με τις αλόγιστες δαπάνες. Από την άλλη δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε για ένα success story όταν η Κύπρος είναι η 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τους μακροχρόνια άνεργους, όταν το 27% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, όταν είμαστε η 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τις δαπάνες για την παιδεία, η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά την ποιότητα και τις δαπάνες για την υγεία, 25η σε ό,τι αφορά την ανταγωνιστικότητα, η 2η χειρότερη για τις δαπάνες για την τεχνολογία, την έρευνα και την καινοτομία. Όλα αυτά πρέπει να αλλάξουν και το πρώτιστο που πρέπει να αλλάξει είναι ο στραγγαλισμός που νιώθει αυτή τη στιγμή η κυπριακή οικονομία από τις Τράπεζες και τα χρέη. Είμαστε ο πιο καταχρεωμένος λαός της Ευρώπης. Εμείς προτείνουμε λύσεις για όλα αυτά τα ζητήματα.

ΕΡ: Κατηγορηθήκατε από τους ανθυποψηφίους σας για λαϊκισμό στην πρόταση σας για κούρεμα δανείων. Πώς υλοποιείται αυτή η πρόταση και γιατί δεν μπορούσε μέχρι στιγμής να γίνει;

ΑΠ: Το γιατί δεν έχει γίνει θα πρέπει να ρωτήσετε την Κυβέρνηση του κ. Αναστασιάδη. Εμείς αυτό που εισηγούμαστε είναι η Κύπρος να σταματήσει να είναι το πειραματόζωο της Ευρώπης. Να σταματήσουμε να είμαστε η παγκόσμια πρωτοτυπία. Όλες οι υπόλοιπες χώρες του Μνημονίου δημιούργησαν ένα φορέα διαχείρισης Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων. Αυτό έγινε στην Ιρλανδία, το ίδιο στην Ισπανία, στην Ισλανδία, στην Ιταλία, στην Πορτογαλία. Μόνο εμείς αυτό που ακούμε είναι την εισήγηση ότι θα πρέπει τα επόμενα χρόνια να προχωρήσουμε σε μια μαζική πώληση των σπιτιών μας, των υποστατικών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των περιουσιακών στοιχείων της κυπριακής οικονομίας, για να βγάλουν κέρδη οι ξένες τράπεζες, γιατί όλες οι τράπεζες της Κύπρου πλέον είναι ξένες. Μια κυπριακή τράπεζα μας έμεινε και είναι ο Συνεργατισμός και είναι αμφίβολο κατά πόσον θα παραμείνει σε κυπριακά χέρια ή θα ξεπουληθεί και αυτή σε ξένους με τρόπο που θα χάσουμε το 1,7 δις που ήδη έβαλαν οι Κύπριοι φορολογούμενοι στον Συνεργατισμό. Και ρωτάμε την Κυβέρνηση Αναστασιάδη, ποια είναι η πρόταση για να διαχειριστούμε αυτό το τεράστιο ποσοστό υπερδανεισμού, έχουμε το υψηλότερο ποσοστό ιδιωτικού χρέους στην Ευρώπη, το ψηλότερο ποσοστό ΜΕΔ στην παγκόσμια ιστορία των τραπεζών, τα μισά ΜΕΔ είναι 11 δις, και είναι ήδη τερματισμένα δάνεια και άρα οι τράπεζες θα πάνε στα δικαστήρια να διεκδικήσουν και να εισπράξουν τα λαβείν τους και η μισή Κύπρος θα βρεθεί στα δικαστήρια. Ποια είναι η πρόταση της Κυβέρνησης Αναστασιάδη; Καμία, δεν την έχουμε ακούσει. Αντίθετα εμείς έχουμε συγκεκριμένη πρόταση. Να κάνουμε ένα Φορέα, να φύγουν μέρος αυτών των ΜΕΔ από τις τράπεζες, μια κρίσιμη μάζα, να έχουν αυτές οι τράπεζες λιγότερες ανάγκες κεφαλαίων. Θα στηρίξουμε με αυτό τον τρόπο τον Συνεργατισμό, θα συμμετέχει σε αυτό τον Φορέα το κράτος, άρα θα μπουν σε μια συμφωνία οι τράπεζες με το κράτος για τη διαχείριση των δανείων. Θα υπάρξει μια δήλωση πολιτικής την οποία θα υπογράψουμε, όπως έγινε και σε άλλες χώρες και αυτή η δήλωση πολιτικής θα έχει αντικειμενικά, διαφανή κριτήρια για το πώς θα προχωρήσουμε σε κούρεμα δανείων για να γίνουν σωστές και απαραίτητες αναδιαρθρώσεις, πώς θα απαλλαγούν εγγυητές, πώς θα προστατεύσουμε και θα υπερασπιστούμε την κύρια κατοικία, την μικρή επαγγελματική στέγη. Το αντίθετο θα είναι το μαζικό ξεπούλημα των περιουσιακών στοιχείων της κυπριακής οικονομίας για να χάσουν οι Κύπριοι και να βγάζουν κέρδη ξένοι. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί αυτό θα είναι προς όφελος της κυπριακής οικονομίας.

ΕΡ: Με τι χρήματα θα μπορεί να λειτουργήσει ο Φορέας;

ΑΠ: Με τη στήριξη του κράτους, η οποία μπορεί να προέλθει από ένα ειδικό ομόλογο, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να εκδώσουμε όπως έγινε στην περίπτωση της Ιρλανδίας και δεν θα προσμετρήσει στο δημόσιο χρέος. Αντίθετα, αν προχωρήσει η μαζική πώληση των ακινήτων που προβλέπεται τα γίνεται τα επόμενα χρόνια επειδή οι τράπεζες έχουν υποχρέωση να ξεπουλήσουν τα ακίνητα που έχουν μαζέψει ήδη έναντι δανείων, θα προχωρήσουν στη μαζική εκποίηση υποθηκών και περιουσιακών στοιχείων. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση της αξίας των ακινήτων, σε μείωση του ΑΕΠ μας, θα οδηγήσει σε ύφεση, θα οδηγήσει σε περαιτέρω ανάγκες κεφαλαίων των τραπεζών. Το κόστος αν ακολουθήσουμε αυτή την πορεία θα είναι πολλαπλάσιο παρά ότι μπορούν να βάλουν σήμερα οι Κύπριοι φορολογούμενοι για να στηρίξουν τον τομέα των τραπεζών αλλά και τους δανειζόμενους. Θέλω να τονίσω το εξής: Η Ιρλανδία πέρσι ανακοίνωσε κέρδη 1,7 δις ευρώ από τον αντίστοιχο Φορέα. Μεσοπρόθεσμα ο Κύπριος φορολογούμενος μπορεί να βγάλει κέρδη από έναν τέτοιο Φορέα. Αν δεν το κάνουμε, μόνο ζημιές θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και περαιτέρω ζημιές για την κυπριακή οικονομία.

ΕΡ: Στον τομέα της ενέργειας, θεωρείτε ότι μπορεί να επισπευθεί η παρούσα διαδικασία εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων και πώς; Επίσης, πώς κρίνετε τις σχέσεις και τις συνεργασίες που έχουν αναπτυχθεί με τις γειτονικές χώρες; Πώς κρίνετε επίσης την πρόθεση της Κυβέρνησης για καθορισμό συντεταγμένων σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ);

ΑΠ: Να ξεκινήσω από το τελευταίο καθώς δεν έχω καταλάβει ακόμα αν η ειλικρινής πρόθεση της Κυβέρνησης Αναστασιάδη είναι να προχωρήσει στην κατάθεση των συντεταγμένων στον ΟΗΕ. Γιατί αυτό που ακούμε μέχρι σήμερα είναι δικαιολογίες γιατί να μην το πράξουμε και κατ’ ακρίβεια ακούσαμε και λανθασμένες, επικίνδυνες δηλώσεις από πλευράς Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος είναι ο πρώτος Πρόεδρος στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας ο οποίος έχει καλέσει την Τουρκία να συνεχίσει τις παραβιάσεις της μέσα στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας και να συνεχίσει την αμφισβήτηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Έχει διχοτομήσει την ΑΟΖ μας και με αυτό τον τρόπο, με αυτές τις επικίνδυνες δηλώσεις ο κ. Αναστασιάδης έχει ενθαρρύνει την Τουρκία να διεκδικεί αυτή τη στιγμή μια λύση διχοτόμησης, αλλά και διχοτόμησης και της ΑΟΖ και διαμοιρασμού του φυσικού αερίου.

ΕΡ: Άρα δεν έχετε μείνει ικανοποιημένος από τη διευκρινιστική δήλωση του Προέδρου Αναστασιάδη;

ΑΠ: Μα δεν έχει διευκρινίσει ο κ. Αναστασιάδης, επανέλαβε τη δήλωση του. Επανέλαβε ότι πρέπει να συνεχίσει η Τουρκία να παρεμβαίνει στην ΑΟΖ της Κύπρου αλλά να περιορίσει αυτή την παρέμβαση και επέμβαση στην κατεχόμενη ΑΟΖ της Κύπρου. Η δήλωση είναι λανθασμένη, είναι επικίνδυνη, και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας οφείλει άμεσα να την ανακαλέσει. Απ’ εκεί και πέρα, φυσικά και είναι καλοδεχούμενες οι όποιες κινήσεις προώθησης των συμμαχιών σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου σε συνεργασία και με άλλες χώρες και σημαντικές και μεγάλες εταιρείες που θα έχουν οικονομικά συμφέροντα στην ΑΟΖ μας. Το μεγαλύτερο όφελος του φυσικού αερίου δεν είναι μόνο το οικονομικό, το οποίο και θα είναι καλοδεχούμενο, αλλά η συνδιαμόρφωση αυτών των συμμαχιών που θα μας επιτρέψουν να τα βάλουμε έναντι των τούρκικων επιδιώξεων. Απ’ εκεί και πέρα θεωρούμε ότι υπήρξε τεράστια καθυστέρηση σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Οι αρχικοί σχεδιασμοί ήταν για εξαγωγές φυσικού αερίου το 2018, αυτό είναι αδύνατον και η ίδια η Κυβέρνηση μιλά πλέον για ένα χρονικό ορίζοντα το νωρίτερο το 2024. Η καθυστέρηση των 6 ετών θα επιφέρει ένα κόστος σε απώλεια εξοικονομήσεων στο κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος για τους Κύπριους καταναλωτές της τάξης του ενός δις ευρώ. Εμείς αυτό που εισηγούμαστε είναι μέσα στα επόμενα 3 χρόνια να γίνει η Κύπρος εξαγωγική χώρα σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο με μια εμπορική συνεργασία με την Αίγυπτο, η οποία είναι η μόνη επιλογή που έχουμε σήμερα μπροστά μας για την αξιοποίηση και την εξαγωγή του φυσικού μας αερίου με αγωγό από το πεδίο της Αφροδίτης σε ένα από τα τερματικά υγροποίησης της Αιγύπτου που αυτή τη στιγμή δεν λειτουργούν. Η Αίγυπτος θέλει διακαώς να συνεργαστεί μαζί μας, αυτό έχω διαπιστώσει από μια πρόσφατη επίσκεψη μου στο Κάιρο και με συναντήσεις που είχαμε με αξιωματούχους της αιγυπτιακής Κυβέρνησης. Η Κύπρος με τα κοιτάσματα που ήδη έχουμε ανακαλύψει στο πεδίο της Αφροδίτης μπορεί να προχωρήσει σε μια τέτοια συνεργασία χωρίς να χρειαζόμαστε τη συνεργασία καμίας άλλης χώρας. Και μπορούμε μόνο με τα κοιτάσματα στο Αφροδίτη, χωρίς να ανακαλύψουμε άλλα κοιτάσματα, να αξιοποιήσουμε το συγκεκριμένο τερματικό που υπάρχει στην πόλη Νταμιέτα για τα επόμενα 17 χρόνια. Από αυτά τα κοιτάσματα, η Κύπρος χρειάζεται μόνο το 10% τα επόμενα 17 χρόνια, το 90% μπορούμε να το εξάγουμε και να λύσουμε τα περισσότερα προβλήματα της κυπριακής οικονομίας. Το γεγονός ότι η Κυβέρνηση Αναστασιάδη δεν προχωρεί με μια τέτοια εμπορική συμφωνία πλήττει τα συμφέροντα των Κυπρίων καταναλωτών και πολιτών.

ΕΡ: Σε ό,τι αφορά την εσωτερική διακυβέρνηση, ποιες δομές, ποιοι θεσμοί και υπηρεσίες του κράτους θεωρείτε ότι χρήζουν βελτίωσης και εκσυγχρονισμού; Πώς θα ανατρέψετε την κακή εικόνα που υπάρχει στον κόσμο και την έλλειψη εμπιστοσύνης σε ανεξάρτητους θεσμούς, ιδιαίτερα με τα όσα ακούγονται για σκάνδαλα και διαφθορά;

ΑΠ: Πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα σε μεταρρυθμίσεις και δομές, τόσο σε ό,τι αφορά τους θεσμούς αλλά και την ίδια τη δημόσια υπηρεσία, τόσο για να κάνουμε τη δημόσια υπηρεσία πιο αποτελεσματική, πιο παραγωγική, αλλά και για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της διαπλοκής και της διαφθοράς που δυστυχώς διαπιστώνουμε σχεδόν καθημερινά πλέον. Αυτό που εισηγούμαστε έχει να κάνει με την βελτίωση της δημόσιας υπηρεσίας με απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, σε ό,τι αφορά την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας για να πατάξουμε την γάγγραινα της κομματοκρατίας που είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που σήμερα επηρεάζει την αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα. Δεν πρέπει να συνεχίσουν οι κομματικοί διορισμοί μέσω της ΕΔΥ και αυτό που θα εισηγηθούμε είναι την αλλαγή του μοντέλου αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων. Αυτό που θα εισηγηθώ για τους ημικρατικούς οργανισμούς είναι να διορίζονται μη εκτελεστικοί διοικητικοί σύμβουλοι στα Συμβούλια και οι οποίοι δεν θα διορίζονται από την Κυβέρνηση και θα έχουν καθήκον να εξετάζουν τη λειτουργία των ΔΣ αλλά και ενδεχομένως τις συμπεριφορές και τις συγκρούσεις συμφερόντων. Πρέπει να υπάρχει ένας ανεξάρτητος οργανισμός ο οποίος θα έχει το καθήκον αξιολόγησης των πολιτικών διορισμών αλλά και εποπτείας των πολιτικών προϊσταμένων και διορισθέντων σε τέτοια ΔΣ, για να μπορέσουμε επιτέλους να πατάξουμε το φαινόμενο της διαπλοκής και της διαφθοράς στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.

ΕΡ: Τέλος, σε ότι αφορά τις διεθνείς σχέσεις, σε ποιο άξονα συμμαχιών θα κινηθείτε, ιδιαίτερα εντός ΕΕ; Αυτή η Κυβέρνηση κατηγορήθηκε πως έκανε στροφή προς την αμερικανική συμμαχία, περιθωριοποιώντας τη Ρωσία, την Κίνα ή και τα άλλα μόνιμα μέλη του ΣΑ. Πώς σχολιάζετε;

ΑΠ: Τα αποτελέσματα της πολιτικής του κ. Αναστασιάδη είναι εκεί, έχουμε ένα αδιέξοδο στο Κυπριακό επειδή δεν αξιοποίησε τις διεθνείς συμμαχίες που θα έπρεπε να είχε αξιοποιήσει και αυτό που εισηγούνται τόσο ο κ. Μαλάς όσο και ο κ. Αναστασιάδης είναι να συνεχίσουμε από τις υποχωρήσεις που έχουμε ήδη κάνει και από την επόμενη φορά να προχωρήσουν σε νέες υποχωρήσεις και στο κεφάλαιο της ασφάλειας. Να δώσουν τις εγγυήσεις, να δώσουν τα επεμβατικά δικαιώματα και να δώσουν και το στρατό που επιδιώκει να έχει η Τουρκία μετά τη λύση του Κυπριακού. Αντίθετα, εμείς αυτό που προτείνουμε είναι μια νέα Στρατηγική για την Κυπριακή Δημοκρατία, για να αξιοποιήσουμε αυτές τις διεθνείς συμμαχίες, να ενεργοποιήσουμε τα υπόλοιπα μέλη του ΣΑ του ΟΗΕ που ενδεχομένως να έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε ό,τι αφορά την υποστήριξη της Άγκυρας και πιθανόν να μπορούν να υποστηρίξουν σε μεγαλύτερο βαθμό τα συμφέροντα του κυπριακού Ελληνισμού και της ίδιας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Πρέπει σε ευρωπαϊκό επίπεδο να προχωρήσουμε με μέτρα έτσι ώστε να πιέσουμε ή και να εξαναγκάσουμε την Τουρκία να αλλάξει τις απαράδεκτες θέσεις της. Θεωρώ λανθασμένο το γεγονός ότι επί Κυβέρνησης Αναστασιάδη έχουν ανοίξει τρία νέα διαπραγματευτικά κεφάλαια στην ενταξιακή πορεία της Τουρκίας, το ότι η Κυβέρνηση έχει δώσει το πράσινο φως για την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης Τουρκίας-ΕΕ, κάτι που θα επιφέρει πρόσθετο οικονομικό όφελος στην Τουρκία της τάξης των 17,5 δις ευρώ το χρόνο. Το αντίθετο είναι που θα έπρεπε να κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία, θα έπρεπε να προκαλούμε προβλήματα στην ενταξιακή πορεία της Τουρκίας για να δώσουμε κίνητρο στην Άγκυρα να αλλάξει τις θέσεις της για να λύσουμε το Κυπριακό. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχουμε σήμερα είναι πως δυστυχώς για τον κ. Ερντογάν και την Άγκυρα φαίνεται ότι το Κυπριακό δεν είναι στις προτεραιότητες τους.

ΕΡ: Μπορούμε να έχουμε αυτή την επιρροή εντός της ΕΕ και να επηρεάσουμε και άλλες χώρες;

ΑΠ: Φυσικά, το πέτυχε ο Τάσσος Παπαδόπουλος με το πάγωμα ενταξιακών κεφαλαίων, με τη γνωστή αντιδήλωση. Μέτρα και θεσμούς που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα για να πιέσουν την Άγκυρα. Θα έπρεπε να σταματήσουμε την αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί πρέπει να δώσουμε στην Τουρκία 17,5 δις το χρόνο από τη στιγμή που επιβάλλει εμπάργκο στα κυπριακά πλοία στα δικά της λιμάνια. Και δυστυχώς βλέπουμε τα τελευταία 10 χρόνια πού μας έχει οδηγήσει αυτή η λανθασμένη πολιτική. Τόσο ο κ. Χριστόφιας όσο και ο κ. Αναστασιάδης πίστευαν ότι με τις γενναιόδωρες προσφορές θα πείσουν την Τουρκία να ανταποκριθεί με μεγαλοψυχία, να συμβιβαστεί και να λύσουμε το Κυπριακό. Δυστυχώς η δυσάρεστη διαπίστωση είναι ότι όσα περισσότερα δίναμε εμείς, τόσα περισσότερα ζητούσε η Τουρκία. Έχει αποθρασυνθεί πλέον η Άγκυρα και αυτό που ζητά είναι τη δική μας συνθηκολόγηση και αλίμονο αν μετά τις θυσίες του λαού μας, μετά από όλους αυτούς τους αγώνες η κατάληξη και η κατάντια μας θα είναι να μετατραπούμε σε ένα τούρκικο προτεκτοράτο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ/ ΚΥΠΕ

Σχόλια αναγνωστών

Αρέστη για ΣΚΤ: «Εννεν δικά μας τα λεφτά αν τα ξοδέψουμε εν πειράζει»

«53 στελέχη της Συνεργατικής είχαν εταιρικές κάρτες! Απίστευτο! Κακοδιαχείριση σε βαθμό κακουργήματος. ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  11:10

Μεγάλο «stop» σε ρωσικές εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς

«Συμφωνώ με τον CGA. Χρωστάμε πολλά στους Ρώσους. Στο κάτω-κάτω μην ξεχνάμε πόσο μας στήριξαν και έστειλαν ...»
Ανώνυμος  |  11:02

Μεγάλο «stop» σε ρωσικές εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς

«Τις απώλειες εσόδων θα τις αναπληρώσουν τα ναυτάκια του Έκτου Στόλου! (Εδώ γελάμε). Αρκετά μας άντεξαν ...»
CGA  |  08:25

Αναστασιάδης: Δεν είναι με το να δίνεις μόνο που θα εξευρεθεί λύση (βίντεο)

«…ούτε με τις περαπεδκιώτικες πονηράδες!!!»
Ai Em  |  09:37

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση